mijn vader is in maart 2015 verhuisd en er is een conflict ontstaan over de meterstanden voor de stroom. Mijn vader heeft naar eer en geweten de meterstanden doorgegeven in april 2015. Nu stelt de energie leverancier, energie direct, dat deze niet correct zijn doorgegeven en is het bedrag herberekend en een correctie nota verstuurd op basis van de gegevens van de netbeheerder Liander. Het bedrag is gecorrigeerd met 1200 euro nadat Liander op 1 april 2015 de meterstanden op afstand heeft uitgelezen.
Tot zover, een hoog bedrag, waar wij het niet mee eens zijn. Maar nu, bij nadere bestudering van de rekeningen en de meterstanden komen wij er achter dat mijn vader, volgens de metingen van Liander (dus én 1-4-2015 en 7-11-2014) , in de laatste 145 dagen op zijn oude adres 10000 kwh heeft verbruikt wat dus neer komt op 13 keer zoveel als een gemiddeld 1 persoonshuishouden. Als ik de dagen dat hij daadwerkelijk op zijn oude adres was (want klussen aan de nieuwe woning en vertrokken halverwege maart) reken, kom ik op 16,8 keer het gemiddelde verbruik. Toegegeven, mijn vader vergeet wel eens een lamp uit te zetten, of valt wel eens in slaap voor de tv maar met alle goede wil van de wereld komt dat niet uit op 10000 kwh binnen 5 maanden. Daarnaast, de meterstanden zijn vaker doorgegeven (door Liander) en de voorschotbedragen zijn vaker opnieuw berekend, zowel voor de laatste 5 maanden in de oude woningen en in de nieuwe woning is en was het energie verbruik weer normaal.
Welnu, mijn vader is een pragmaticus, en geen jurist, dus toen dit ter tafel kwam, en er niet uitkwam met energie direct is hij, om afsluiting te voorkomen, maar domweg overgestapt van leverancier (ja niet écht een oplossing). Echter, nu komt de zaak, via een incasso bureau onder een rechter.
Overigens is Energie Direct heel goed in staat om juridische kolder naar je toe te sturen. Adressen op Nota's worden door elkaar gehaald (nieuwe straat, oude postcode en plaats), zaken worden geantidateerd, en er word ronduit gelogen in de processtukken (we constateren dat de eindafrekening niet klopt en we versturen die ook niet, terwijl die toch verstuurd en automatisch geïncasseerd word). Dus wat dat betreft maak ik mij niet zo druk.
Waar ik mij wel druk om maak is de meting van Liander, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat mijn vader in minder dan een half jaar 10000 kwh verbruikt heeft (en nee, hij had geen wietplantage, dat had ik wel gemerkt
