LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
EvaAnne
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2017 19:49

Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door EvaAnne »

Mijn broer heeft 3 dagen terug een nieuwe auto gekocht.
Hij woont onder begeleiding, maar heeft geen curator. Hij mag dus zelf over zijn geld beslissen.
Nu heeft de garagemedewerker slim op zijn 'onhandigheid' ingespeeld, toen hij in de garage kwam kijken.
Zijn huidige auto (slechts 4 jaar oud) kon ingeruild, voor een te laag bedrag, en met flinke bijbetaling kon hij deze auto kopen. Die veel te duur voor hem is, in aanschaf en onderhoud.
Hij heeft getekend, ter plekke 15% aanbetaald, en moet over 2 dagen de auto ophalen.
Is het mogelijk om de koop te annuleren, bij deze niet-BOVAG garage? Ook al is hij dan die 15% kwijt, dat is dan maar zo.
Of moeten we hopen op een vriendelijke medewerker?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door berndv »

EvaAnne schreef:Zijn huidige auto (slechts 4 jaar oud) kon ingeruild, voor een te laag bedrag
wie heeft geconcludeerd dat het bedrag te laag was? In welke orde van grootte moeten we dan gaan denken?
EvaAnne schreef:met flinke bijbetaling kon hij deze auto kopen. Die veel te duur voor hem is, in aanschaf en onderhoud.
Wellicht is het een idee, als hij niet met geld om kan gaan, om hem onder beschermingsbewind te laten plaatsen.

Wat voor auto is er ingeruild (merk, type, km stand, bouwjaar, staat van onderhoud en inruilprijs) en wat is er aangeschaft (merk, type, km stand, bouwjaar, staat van onderhoud en inruilprijs). Dan kan eventueel beoordeeld worden of hier sprake is van doelbewuste misleiding, of gewoon een goede handelaar en niet zo handige verkoper.
EvaAnne schreef:Hij heeft getekend, ter plekke 15% aanbetaald, en moet over 2 dagen de auto ophalen.
Is het mogelijk om de koop te annuleren, bij deze niet-BOVAG garage? Ook al is hij dan die 15% kwijt, dat is dan maar zo.
Of moeten we hopen op een vriendelijke medewerker?
In feite is de koop gesloten en is de garage verplicht om de auto te leveren en uw broer is verplicht om de overige 85% te betalen. Dat is wat er overeengekomen is. En waarschijnlijk is dan hopen op een welwillende medewerker. Tenzij u zich dus zou kunnen beroepen op misleiding. Stel dat de auto van uw broer op marktplaats voor ongeveer 10.000 weg gaat en de garagist heeft hier een inruil van 5000 op gegeven, en de nieuwe auto is te duur verkocht, dan zijn er opties, maar ook dan is het hopen op medewerking van de garage, anders zult u, of uw broer, dit door de rechter moeten laten beoordelen.

16again
Berichten: 16427
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door 16again »

m.i. kan je de koop altijd annuleren, en dus de overeenkomst niet nakomen. Je dient dan wel de schade van de tegenpartij te vergoeden. Tegenpartij dient schade aan te tonen.

stofzuigertje

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je niet kunt betalen word het voor de garage ook een dure weg via incasso kosten.

Vermoedelijk maar geen garantie is de betaalde 15% een aanbetaling en zullen ze die houden als kosten.
Gelijk annuleren want met controle en apk maken zij nu ook kosten.

Er is wettelijk niets geregeld en koop=koop maar gelijk heengaan en vooral niet wachten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door berndv »

stofzuigertje schreef: Er is wettelijk niets geregeld en koop=koop
koop=koop is nu net wat wettelijk wel is geregeld.

stofzuigertje

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor annuleren is niets geregeld.

witte angora
Berichten: 32135
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

EvaAnne schreef:Mijn broer heeft 3 dagen terug een nieuwe auto gekocht.
Hij woont onder begeleiding, maar heeft geen curator. Hij mag dus zelf over zijn geld beslissen.
Je broer mag dus auto rijden en over zijn eigen geld beschikken. Dan lijkt het me dat hij redelijk handelingsbekwaam wordt geacht.

Ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar de antwoorden op de vragen die eerder zijn gesteld.

Is het een idee dat in de toekomst, als je broer een grote aankoop gaat doen, er iemand mee gaat met kennis van zaken? Er schuiven hier zeer regelmatig topics voorbij van mensen zonder enige beperking, die zich ook opgelicht voelen bij het kopen van een gebruikte auto. Steevast is het antwoord dat de koper, indien geen verstand van zaken, beter iemand mee kan nemen die wél verstand van zaken heeft.

Dat advies wil ik jullie voor de toekomst in ieder geval meegeven. Beter van te voren overleggen dan achteraf zeg maar. Hoe het met deze kwestie zit, daar kunnen mensen hier zonder de ontbrekende gegevens niets over zeggen.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door thecure »

Ben ook wel benieuwd naar de 'te dure' auto. een 7 serie bmw of een audi A8 of zo?

Moneyman
Berichten: 31369
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:m.i. kan je de koop altijd annuleren, en dus de overeenkomst niet nakomen. Je dient dan wel de schade van de tegenpartij te vergoeden. Tegenpartij dient schade aan te tonen.
Door wanprestatie te plegen "annuleer" je de koop niet.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door peteroo »

Het is hoe dan ook een gehaaide rotstreek en ik zou dat bedrijf flink onder uit de zak geven, want ik denk dat ze heel goed door hadden dat uw broer kwetsbaar is. Gaat het om een dealer?

riddert
Berichten: 2194
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door riddert »

peteroo schreef:Het is hoe dan ook een gehaaide rotstreek en ik zou dat bedrijf flink onder uit de zak geven, want ik denk dat ze heel goed door hadden dat uw broer kwetsbaar is. Gaat het om een dealer?
Vind het geen rotstreek van de garage. Had de garagist tegen de 'kwetsbare' broer gezegd dat deze maar met een verstandig of normaal persoon terug moest komen als deze een auto wilde kopen, dan was het ook niet goed geweest.
Dan was er weer sprake geweest van ongelijke behandeling en was daar een topic voor geopend.

Ik lees ook nergens dat de 'kwetsbare' broer ergens spijt van heeft. Zijn oude auto wordt na 4 jaar ingeruild, daar is niets vreemds aan, er zijn zat mensen die iedere twee of drie jaar een vers modelletje willen.
Het zijn voornamelijk andere mensen die zich druk maken om zijn zaken.

16again
Berichten: 16427
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16again schreef:m.i. kan je de koop altijd annuleren, en dus de overeenkomst niet nakomen. Je dient dan wel de schade van de tegenpartij te vergoeden. Tegenpartij dient schade aan te tonen.
Door wanprestatie te plegen "annuleer" je de koop niet.
Lijkt me praktisch gezien wel. Als TS aangeeft van de koop af te willen: Komt de garagehouder de nieuwe auto op de stoep zetten, neemt de oude mee, en stuurt een rekening? Of brengt de garagehouder annuleringskosten in rekening voor het niet afnemen van de auto?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
Moneyman schreef:
16again schreef:m.i. kan je de koop altijd annuleren, en dus de overeenkomst niet nakomen. Je dient dan wel de schade van de tegenpartij te vergoeden. Tegenpartij dient schade aan te tonen.
Door wanprestatie te plegen "annuleer" je de koop niet.
Lijkt me praktisch gezien wel. Als TS aangeeft van de koop af te willen: Komt de garagehouder de nieuwe auto op de stoep zetten, neemt de oude mee, en stuurt een rekening? Of brengt de garagehouder annuleringskosten in rekening voor het niet afnemen van de auto?
De handtekening geeft al aan dat er sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst. Daarmee verplicht de broer van TS zich om de oude auto in te leveren en de nieuwe te betalen.

Wanpresteren maakt daarin geen verschil.

witte angora
Berichten: 32135
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

riddert schreef: Vind het geen rotstreek van de garage. Had de garagist tegen de 'kwetsbare' broer gezegd dat deze maar met een verstandig of normaal persoon terug moest komen als deze een auto wilde kopen, dan was het ook niet goed geweest.
Dan was er weer sprake geweest van ongelijke behandeling en was daar een topic voor geopend.

Ik lees ook nergens dat de 'kwetsbare' broer ergens spijt van heeft. Zijn oude auto wordt na 4 jaar ingeruild, daar is niets vreemds aan, er zijn zat mensen die iedere twee of drie jaar een vers modelletje willen.
Het zijn voornamelijk andere mensen die zich druk maken om zijn zaken.
Helemaal mee eens. Vooral het laatste.

Daarbij: hoe 'kwetsbaar' is 'kwetsbaar'?

Ik blijf bij mijn suggestie dat, als een of meer familieleden wat moeite hebben met de beslissingen die de 'kwetsbare' broer neemt, dat ze van tevoren kunnen aanbieden een volgende keer mee te gaan. Wil hij dat niet, dan zijn het nog altijd zijn eigen centen. Niet die van een ander.

alfatrion
Berichten: 22080
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Misschien kan hier worden aangetoond dat de overeenkomst is aangegaan als gevolg van een verstoring in het geestenvermogen (art. 3:34 BW). De handelaar kan zich niet op het wilsvertrouwen beroepen, want het gaan (naar jullie zeggen) om een groot verschil (art. 3:35 BW). Dan is de overeenkomst nietig (art. 3:40 BW). In dat geval heeft de overeenkomst nooit bestaan.

Jullie zouden bij het juridisch loket hier navraag naar kunnen doen.

Zie ook:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/tit ... )/t/26935/
http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/2 ... ighlight//
16again schreef:Lijkt me praktisch gezien wel. Als TS aangeeft van de koop af te willen: Komt de garagehouder de nieuwe auto op de stoep zetten, neemt de oude mee, en stuurt een rekening? Of brengt de garagehouder annuleringskosten in rekening voor het niet afnemen van de auto?
Ik ga voor optie 3: hij komt niets brengen of halen en stuurt de rekening voor de nieuwe auto. (Die op dat moment nog niet te innen is.) Als het bovenstaande niet opgaat dan moet TS hieraan meewerken omdat hij anders nog hogere kosten riskeert.
Julie4444 schreef:De handtekening geeft al aan dat er sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst.
Dat is dus (ook) onjuist.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 02 feb 2017 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 32135
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien moet eerst maar eens aan de broer gevraagd worden wat hij wil?

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door thecure »

TS???? Waar ben je???? Bij sommige topics heb je zo'n voorgevoel...

witte angora
Berichten: 32135
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eventjes quoten...
EvaAnne schreef:Mijn broer heeft 3 dagen terug een nieuwe auto gekocht.
Hij woont onder begeleiding, maar heeft geen curator. Hij mag dus zelf over zijn geld beslissen.
Nu heeft de garagemedewerker slim op zijn 'onhandigheid' ingespeeld, toen hij in de garage kwam kijken.
Zijn huidige auto (slechts 4 jaar oud) kon ingeruild, voor een te laag bedrag, en met flinke bijbetaling kon hij deze auto kopen. Die veel te duur voor hem is, in aanschaf en onderhoud.
Hij heeft getekend, ter plekke 15% aanbetaald, en moet over 2 dagen de auto ophalen.
Is het mogelijk om de koop te annuleren, bij deze niet-BOVAG garage? Ook al is hij dan die 15% kwijt, dat is dan maar zo.
Of moeten we hopen op een vriendelijke medewerker?

Mucha

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:De handtekening geeft al aan dat er sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst.
Dat is dus (ook) onjuist.
Waarom dan? Immers heeft de broer van TS een akkoord gegeven en vervolgens de koopovereenkomst getekend.

Daar is een rechtsgeldige overeenkomst mee tot stand gekomen. Hoezo zou dit niet het geval zijn?

Gesloten