LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
witte angora
Berichten: 32135
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Feit: de broer mag over zijn eigen geld beschikken en is dus handelingsbekwaam.
Feit: de handelingsbekwame broer heeft een koopovereenkomst getekend.

Daaruit volgt het feit dat de overeenkomst rechtsgeldig is. Zo moeilijk is dat toch niet?

Om dan het advies te geven aan te laten tonen dat de overeenkomst het gevolg is van een verstoring in de geestvermogens... Ik denk dat je dan half Nederland wel onder curatele kunt stellen. Inclusief de 80% van de topicstarters hier die van alles bestellen en kopen, waar ze later spijt van hebben, en dan om het hardst roepen dat ze opgelicht zijn.

Lijkt me geen wenselijke situatie.

Moneyman
Berichten: 31369
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Misschien kan hier worden aangetoond dat de overeenkomst is aangegaan als gevolg van een verstoring in het geestenvermogen (art. 3:34 BW). De handelaar kan zich niet op het wilsvertrouwen beroepen, want het gaan (naar jullie zeggen) om een groot verschil (art. 3:35 BW). Dan is de overeenkomst nietig (art. 3:40 BW). In dat geval heeft de overeenkomst nooit bestaan.
Julie4444 schreef:De handtekening geeft al aan dat er sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst.
Dat is dus (ook) onjuist.
Op basis van wat ik hier lees, zou ik deze conclusie nog niet durven trekken. TS heeft wel een en ander aan te tonen als ze zich hierop wenst te beroepen. De broer staat immers niet onder bewind, het is maar zeer de vraag of het voor de verkoper kenbaar was dat er een dergelijke verstoring zou kunnen zijn. Zoals WA al zegt: kijkend naar wat we hier allemaal langs zie komen, zou je soms bijna kunnen stellen dat half Nederland last heeft van tijdelijke verstoring... :wink:

EvaAnne
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2017 19:49

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door EvaAnne »

Excuses, ik was niet verdwenen!
Ik was me er niet van bewust dat er geen melding komt als er reacties worden geplaatst. Bedankt voor het meedenken.

Iets meer achtergrond: mijn broer heeft PDD-NOS, een stoornis in het autistisch spectrum. Hij woont zelfstandig, met ambulante begeleiding, waarbij er ook altijd iemand een paar deuren verderop is in een gemeenschappelijke ruimte. Maar ja... je eigen geld niet mogen beheren, lastig.
Al op de terugweg na het proefritje en het tekenen had hij spijt. Dezelfde dag heeft hij de garage gebeld en toen hoorde hij: ja helaas, gekocht is gekocht. Een dealer dus, baas zou nu 10 dagen op vakantie zijn.

Broer weet heel goed dat het heel onhandig was dit alleen te hebben gedaan. En natuurlijk was er anders iemand meegegaan! Het is niet dat we dat nooit gezegd hebben. Ik weet het niet, het was denk ik enthousiasme om te willen kijken nav advertentie op marktplaats en er niet meer onderuit durven. Maar zeker spijt, want met een minimum inkomen niet zo haalbaar. En 2 dagen na koop kwam de paniek uit en wisten wij wat er aan de hand was.

Als ik kijk op div websites waar soortgelijke auto's verkocht worden, dan denk ik dat hij meer voor zijn huidige auto had moeten krijgen. Ik ben niet de grootste kenner, maar ik vind het verschil wel erg groot. Zou iemand er een mening aan kunnen wagen obv onderstaande informatie, of is dat onhaalbaar?
Zijn huidige auto: 00-TXX-4, Suzuki Swift SV F1 (2012). Hij is 1e eigenaar, onbeschadigd, geen reparaties, als nieuw aan de binnenkant. 55.000km gereden. Wit, met 2 zwarte strepen.
Aanschaf: NG-507-K Ford Focus ST (2008) 91.000 km.

Natuurlijk, verkoper verkoopt aan geïnteresseerde koper. Wat kun je daar tegen in brengen. M.i. was het wel beter geweest om hem bedenktijd te geven en hem wel te vragen met iemand terug te komen. Waarom niet, als hij het toch echt zou willen kon de deal alsnog door gaan.
Als blijkt dat de deal niet zo fair is, dan kunnen we daar nog iets mee.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

EvaAnne schreef:Excuses, ik was niet verdwenen!
Ik was me er niet van bewust dat er geen melding komt als er reacties worden geplaatst. Bedankt voor het meedenken.

Iets meer achtergrond: mijn broer heeft PDD-NOS, een stoornis in het autistisch spectrum. Hij woont zelfstandig, met ambulante begeleiding, waarbij er ook altijd iemand een paar deuren verderop is in een gemeenschappelijke ruimte. Maar ja... je eigen geld niet mogen beheren, lastig.
Al op de terugweg na het proefritje en het tekenen had hij spijt. Dezelfde dag heeft hij de garage gebeld en toen hoorde hij: ja helaas, gekocht is gekocht. Een dealer dus, baas zou nu 10 dagen op vakantie zijn.

Broer weet heel goed dat het heel onhandig was dit alleen te hebben gedaan. En natuurlijk was er anders iemand meegegaan! Het is niet dat we dat nooit gezegd hebben. Ik weet het niet, het was denk ik enthousiasme om te willen kijken nav advertentie op marktplaats en er niet meer onderuit durven. Maar zeker spijt, want met een minimum inkomen niet zo haalbaar. En 2 dagen na koop kwam de paniek uit en wisten wij wat er aan de hand was.

Als ik kijk op div websites waar soortgelijke auto's verkocht worden, dan denk ik dat hij meer voor zijn huidige auto had moeten krijgen. Ik ben niet de grootste kenner, maar ik vind het verschil wel erg groot. Zou iemand er een mening aan kunnen wagen obv onderstaande informatie, of is dat onhaalbaar?
Zijn huidige auto: 00-TXX-4, Suzuki Swift SV F1 (2012). Hij is 1e eigenaar, onbeschadigd, geen reparaties, als nieuw aan de binnenkant. 55.000km gereden. Wit, met 2 zwarte strepen.
Aanschaf: NG-507-K Ford Focus ST (2008) 91.000 km.

Natuurlijk, verkoper verkoopt aan geïnteresseerde koper. Wat kun je daar tegen in brengen. M.i. was het wel beter geweest om hem bedenktijd te geven en hem wel te vragen met iemand terug te komen. Waarom niet, als hij het toch echt zou willen kon de deal alsnog door gaan.
Als blijkt dat de deal niet zo fair is, dan kunnen we daar nog iets mee.
Maar bedenktijd is nou niet echt een standaard iets bij autohandelaren... Hij had eigenlijk zelf moeten zeggen dat hij er nog over wilde nadenken. Wat zijn de bedragen?

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door absent »

Van een gewoon karretje naar een ST. Zal wel schelen in de verzekering.
Zonder bedragen weten we niks en de bedragen die je zelf op Internet vond zijn niet de bedragen die je voor een auto terugkrijgt.

witte angora
Berichten: 32135
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dag EvaAnne, bedankt voor je terugkoppeling!

Je vertelt dat je broer een vorm van autisme heeft (ik noem het bewust geen stoornis). Heel herkenbaar voor mij, en ik had al een vermoeden, gezien je openingspost.

Punt voor mensen met autisme is dat ze, zeker op jongere leeftijd, enigszins tot heel naïef kunnen zijn. Uit je openingsbericht maakte ik al op dat dit het geval zou kunnen zijn, met daar aan gekoppeld bijbehorend vermoeden. Koppel daar aan dat mensen met autisme vaak wat meer tijd dan gemiddeld nodig hebben om dingen te overdenken/verwerken, en dat ze niet altijd assertief genoeg zijn, dan kunnen er op sommige momenten inderdaad dingen gebeuren die ze achteraf anders gewild hadden.

Punt is nu: wat te doen. Je ziet aan iemands neus niet dat hij autist is. Wel dat het iemand is die snel over zich heen laat lopen. Ik snap je gevoel heel goed dat de handelaar/dealer hier misbruik van heeft gemaakt. Maar of dat echt zo is, dat weet ik niet. Ik was er niet bij. Of er sprake is van misbruik hangt er ook van af hoe reëel de prijzen zijn. Van advertenties moet je niet teveel uit gaan; inruilprijzen zijn heel wat anders dan verkoopprijzen. De handelaar hoeft ook niet te controleren of de auto wel bij het inkomen past. Dat zijn dingen die mensen zelf moeten beslissen.

Voor de huidige koop weet ik eigenlijk geen oplossing. De handelaar lijkt niet mee te werken. Een 'baas' die 10 dagen met vakantie is, dan weet ik het eigenlijk al wel. Dan is er geen oplossing in zicht. Eigenlijk is dat weer wél een aanwijzing dat er in meerdere of mindere mate misbruik is gemaakt van de goedgelovigheid van je broer. Maar of dat dusdanig verwijtbaar is dat de koop ongedaan moet worden gemaakt? Er zullen er wel meer in trappen bij die gast, ook mensen zonder autisme. Hij kent het klappen van de zweep, geloof me maar.

En al zou je dat bij de rechter voor elkaar krijgen.... dan moet er nog uitvoering aan worden gegeven. Dat gaat het niet worden denk ik. Het duurt te lang, de uitkomst is ongewis (levert, denk ik, teveel stress op voor je broer), en ook met een gunstige uitspraak moet je nog maar afwachten of je broer ook genoegdoening krijgt.... Voor meer info over zo'n proces kun je bij het juridisch loket terecht, eerste advies is doorgaans gratis.

Zelf zou ik er misschien voor kiezen dit achter me te laten, deze kar te verkopen, en een ander klein autootje aan te schaffen. Kan weer een Swift zijn, of een Suzuki Celero, dat schijnen ook fijne auto's te zijn. Picanto, noem ze allemaal maar op. Er zitten leuke tussen!

Ik denk niet dat het verstandig is het beheer over zijn geld af te nemen. Het is juist de bedoeling dat hij zo zelfstandig mogelijk wordt, en als ik lees dat er alleen ambulante hulp is, dan is hij al een heel eind. Tenzij hij zelf aangeeft dat hij voor grotere bedragen het beheer aan een ander over wil laten.

Eigenlijk denk ik dat dit iets is dat je met zijn begeleider zou kunnen bespreken. Om te zien of er voor de toekomst afspraken over gemaakt kunnen worden.

Denk er maar eens over, doe je broer de groeten van een mede-autist (Asperger), en veel sterkte allebei!

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik heb een beetje op internet gezocht
Inruilwaarde Suzuki rond de 7800 euro, verkoop dealer tussen 9100-9500 euro de ford verkoop rond de 13.500 euro .
Wagen koste nieuw ongeveer 36.000 euro Suzuki nieuwi 12.545 euro. U kijkt naar de verkoopprijs Suzuki ja die is stuk hoger verkoper moet er ook aan verdienen.en garantie geven. Het is ook een import auto of schade import auto gezien kenteken. Km stand is lastig te controleren ik neem aan dat er onderhoudsboekjes bij zitten anders is anders kan de km stand niet altijd kloppen.Bij invoer neemt RDW km stand over die op de ingebouwde teller staat dus geen controle op juistheid. Dat hij moet bijbetalen is correct hij kon 3 maal een Suzuki kopen voor de prijs van de Ford.

gr Henk

Mucha

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Mucha schreef:Die 10 dagen vakantie van de baas klinkt inderdaad als een afscheep smoesje. :evil:

Maar de koop ongedaan maken wordt lastig denk ik.
Het advies van Witte Angora hierboven lijkt mij dan ook de beste oplossing.

Succes.

De feedback wordt gewaardeerd.
+1.
Mee eens.

EvaAnne
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2017 19:49

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door EvaAnne »

Hartelijk bedankt voor jullie adviezen, en dat zo snel.
Broer kreeg 6000 euro voor zijn auto en moest 6000 bijbetalen.
Mogelijk is dat reëel, verkoop via dealer is natuurlijk anders dan particulier verkopen.
Wel moet ik erbij zeggen dat broer geen garantie op de aankoop heeft gekregen, omdat het een 'meeneemprijs' is.
Dus wat ik daar van moet denken, dan kun je net zo goed niet bij een dealer kopen.

We gaan ons erover buigen en kijken hoe het uitpakt. Een wijze les, is het hopelijk.
Als iemand nog iets wil toevoegen, wordt dat gewaardeerd.
Ik zal laten weten hoe het afloopt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

EvaAnne schreef:Hartelijk bedankt voor jullie adviezen, en dat zo snel.
Broer kreeg 6000 euro voor zijn auto en moest 6000 bijbetalen.
Mogelijk is dat reëel, verkoop via dealer is natuurlijk anders dan particulier verkopen.
Wel moet ik erbij zeggen dat broer geen garantie op de aankoop heeft gekregen, omdat het een 'meeneemprijs' is.
Dus wat ik daar van moet denken, dan kun je net zo goed niet bij een dealer kopen.

We gaan ons erover buigen en kijken hoe het uitpakt. Een wijze les, is het hopelijk.
Als iemand nog iets wil toevoegen, wordt dat gewaardeerd.
Ik zal laten weten hoe het afloopt.
Ik denk trouwens, als je zo op de site van het RDW de auto's naast elkaar zet, dit een behoorlijk slechte deal is.

Je zegt dat dit een dealer betreft, maar weet je dat wel zeker? Marktplaats advertentie en geïmporteerde oude auto (geen afgifte in Nederland) schreeuwt namelijk autohandelaar, schadeauto en problemen.

Een echte (merk)dealer geeft doorgaans garantie en haalt geen troep uit het buitenland. Natuurlijk kan je broer geluk hebben, maar dit klinkt toch als potentieel een harde les.

Ben benieuwd hoe dit afloopt.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door thecure »

NG-507-K Ford Focus ST (2008) 91.000 km.

als het kenteken en het bouwjaar kloppen, is het een import auto, of hij heeft om een andere reden een nieuw kenteken gekregen.
Dubbel oppassen dus!!

stofzuigertje

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet dat dit soort zeldzame voertuigen als de RS vaak via handelaren maar ook enkele dealers zetten ze graag in als klanten lokker.
Vele kijkers en kopen normale waar ze ook vanaf moeten.

Zonder garantie kopen van een voertuig €12.000,- lijkt me niet slim, vooral een dure van €36.000 nieuwwaarde, maar dat is vanaf... soms boven €50.000,- met nog wat extra erop.

De Suzuki, niets mis mee, 4 jaren jonger en saai, maar oer degelijk.
Inruil was niet noodzakelijk.
Verbruik, onderhoud en aanschaf is de Suzuki prima en ja, de verkoper was aan de lage kant maar een Swift zonder Airco of basis uitvoering zit ook lager,
en hoe netjes was de auto bij inruil?

Ook is de rest van zijn voorraad bepalend, als hij nauwelijks mensen voor die kleinere kreeg in die prijsklasse moet hij hem weer doorverkopen.
Verder had hij rustig aan kunnen doen en eerst een online aanbieding van ikwilvanmijnautoaf.nl kunnen vragen en kijken hoeveel ze daar bieden.
Meestal binnen 24 uren een laag bedrag en na onderhandelen veel hoger.
Dan kun je met die bieding en verkoop beter over de prijs onderhandelen zonder inruil en risico.

Of kon hij garantie bijkopen en doet bijna niemand dat?
Zonder naam handelaar zou het ook kunnen dat hij zo goedkoop mogelijk wilde en daarom zelf zonder garantie heeft gekregen.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door thecure »

Julie4444 schreef: Je zegt dat dit een dealer betreft, maar weet je dat wel zeker? Marktplaats advertentie en geïmporteerde oude auto (geen afgifte in Nederland) schreeuwt namelijk autohandelaar, schadeauto en problemen.
als ik het kenteken google, kom ik op 'autocentrum zwijndrecht' niet bepaald een dealer dus....

vraagprijs was 11.950,-
Dus wat ik daar van moet denken, dan kun je net zo goed niet bij een dealer kopen.

We gaan ons erover buigen en kijken hoe het uitpakt. Een wijze les, is het hopelijk.
Als iemand nog iets wil toevoegen, wordt dat gewaardeerd.
Ik zal laten weten hoe het afloopt.
Hij heeft hem dus niet bij een dealer gekocht :wink:

Ik ben ook benieuwd naar de afloop... Wat zegt je broer er eigenlijk zelf van?

alfatrion
Berichten: 22080
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:
alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:De handtekening geeft al aan dat er sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst.
Dat is dus (ook) onjuist.
Waarom dan?
Bijvoorbeeld: het Otto arrest. Uitzonderingen daar gelaten, maken kenbare fouten het aanbod ongeldig en daarmee de overeenkomst ongeldig. Dat er een handtekening onderstaat maakt dat niet anders.

Een andere oorzaak is als iemand "geestvermogens blijvend of tijdelijk zijn gestoord". Ik vermoed dat hier sprake van is en daar misbruik van is gemaakt. Vandaar mijn advies om met zijn tweeën even bij het Juridisch Loket langs te gaan.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ga eerst naar het juridisch loket voor je de auto ook maar afneemt en probeer met de verkoper tot een vergelijk te komen om te ontbinden eventueel met kosten voor je broer...

eerst je laten informeren dus dan weet je waar je het over hebt...

stofzuigertje

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zwijndrecht?

Helaas bekend adres..... en als je 15% aanbetaalde over €6000 of €12000,-?
Als ze die €900 of €1800 accepteren, jammer maar beter dan deze dure auto en lage inruil.

Ik weet dat ze vooral erg mooie voertuigen hebben en de herstel kosten zijn vaak niet bepaald goedkoop.
Dat deze eigenaar op vakantie is, ja dat komt daar erg vaak voor...... met meerdere eigenaren!

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Quark »

Julie4444 schreef:
Mucha schreef:Die 10 dagen vakantie van de baas klinkt inderdaad als een afscheep smoesje. :evil:

Maar de koop ongedaan maken wordt lastig denk ik.
Het advies van Witte Angora hierboven lijkt mij dan ook de beste oplossing.

Succes.

De feedback wordt gewaardeerd.
+1.
Mee eens.
Ik ook :D

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Waarom dan?
Bijvoorbeeld: het Otto arrest. Uitzonderingen daar gelaten, maken kenbare fouten het aanbod ongeldig en daarmee de overeenkomst ongeldig. Dat er een handtekening onderstaat maakt dat niet anders.

Een andere oorzaak is als iemand "geestvermogens blijvend of tijdelijk zijn gestoord". Ik vermoed dat hier sprake van is en daar misbruik van is gemaakt. Vandaar mijn advies om met zijn tweeën even bij het Juridisch Loket langs te gaan.
Ik vraag mij af hoe jij zonder de prijzen in kwestie te hebben gezien of aanwezig te zijn bij de totstandkoming van de overeenkomst hebt kunnen concluderen dat het Otto arrest hier ter sprake zou zijn.

De goedkope prijs voor de auto is m.i. juist een teken dat deze auto niet deugt, zoals wel vaker bij goedkoop aangeboden voertuigen bij handelaren. Hoe weet jij dat hier in dit geval geen sprake van is, zeker gezien het feit dat deze auto net is geïmporteerd?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Niet-BOVAG garage, wel aankoop auto annuleren?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ik een beetje rondspeur, dan vind ik een prijs van rond de 12.000 voor dit type auto, met dit vermogen van 226 PK en een km-stand onder de ton, eigenlijk zeker niet extreem hoog. En wat de handelaar voor de andere auto geeft, tja, dat is altijd een kwestie van vraag en aanbod en hangt ook af van wat je er voor terugkoopt. Sommige handelaren halen hun 'winst' vooral uit de marge op de verkoopprijzen, anderen uit de inkoopprijzen.

Het lijkt er hier op dat deze handelaar relatief lage prijzen hanteert voor zowel de verkoop als de inkoop. En zoals bij vrijwel iedere handelaar zal het bod in eerste instantie wat gunstig voor hem zijn en zul je daar wat over moeten kunnen onderhandelen. Maar niet kunnen onderhandelen is nou niet bepaald iets wat per se gerelateerd is aan een stoornis. Half Nederland zal bij zulke handelaren niet het onderste uit de kan weten te halen.

Maar dat staat natuurlijk los van de vraag of het een verstandige koop was. Ik denk dat veel mensen nuchter en rationeel denken dat dit een ontzettend dure auto is in het gebruik, maar ook zullen veel mensen emotioneel denken en dit een fantastische auto vinden. Het is niet aan de handelaar om dan maar te zeggen dat hij deze auto niet moet kopen. Of om te zeggen dat hij er misschien even over moet nadenken. Zulke handelaren zullen dan eerder zeggen koop is koop. En als je de koop ongedaan wilt maken, dan is de eigenaar op vakantie. Of de ingeruilde auto is toevallig nét verkocht...

Gesloten