| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ABN Amro rekent 1265 euro advieskosten
-
van Beaumond
ABN Amro rekent 1265 euro advieskosten
Bij het oversluiten van een nieuwe hypotheek bij de ABN/Amro worden mij advieskosten in rekening gebracht van maar liefst € 1.265,-
Toen ik met de bank heb gebeld is daar niets over gezegd en ook in de daarop volgende e-mail werd er ook niets over gemeld.
Nu ik mijn aanvraag voor een hypotheek heb ingediend , kreeg ik een soort rekening die getekend moest worden voor de advieskosten
Nogmaals nooit om gevraagd en ook nooit iets over te horen gekregen.
De opmerking van de bankwerker was, dat andere adviesinstanties tot wel € 5.000,- rekenen.
Ik bankier al ruim 46 jaar bij deze bank en al mijn eerdere hypotheken zijn via Bouwfonds/Moneyou.
Vraag mij af of er meerdere lotgenoten zijn die hetzelfde hebben meegemaakt.
"advies" bij de ABN/Amro inwinnen en bij een andere bank de hypotheek afsluiten, dan begrijp ik de kosten, maar een vaste klant
die zijn hypotheek bij deze bank opnieuw wil afsluiten is stuitend.
Met vriendelijke groet,
Robert van Beaumond
Toen ik met de bank heb gebeld is daar niets over gezegd en ook in de daarop volgende e-mail werd er ook niets over gemeld.
Nu ik mijn aanvraag voor een hypotheek heb ingediend , kreeg ik een soort rekening die getekend moest worden voor de advieskosten
Nogmaals nooit om gevraagd en ook nooit iets over te horen gekregen.
De opmerking van de bankwerker was, dat andere adviesinstanties tot wel € 5.000,- rekenen.
Ik bankier al ruim 46 jaar bij deze bank en al mijn eerdere hypotheken zijn via Bouwfonds/Moneyou.
"advies" bij de ABN/Amro inwinnen en bij een andere bank de hypotheek afsluiten, dan begrijp ik de kosten, maar een vaste klant
Met vriendelijke groet,
Robert van Beaumond
Re: ABN Amro rekent 1265 euro advieskosten
Tja, jij wil een product afnemen en daar moet je voor betalen.
Moneyou is ook ABNAmro, die zullen ook niet gratis werken. Bouwfonds was ABNAmro, nu Rabo, doen het ook niet gratis.
't Is niet zo dat omdat jij vaste klant bent je de dingen gratis krijgt.
Maar als je het ergens anders goedkoper kunt vinden: ga je gang.
Moneyou is ook ABNAmro, die zullen ook niet gratis werken. Bouwfonds was ABNAmro, nu Rabo, doen het ook niet gratis.
't Is niet zo dat omdat jij vaste klant bent je de dingen gratis krijgt.
Maar als je het ergens anders goedkoper kunt vinden: ga je gang.
Vroeger....toen alles beter was....toen betaalde men de advieskosten verborgen in het produkt terug gedurende de looptijd.
Tegenwoordig krijg iedereen gewoon de rekening vooraf gepresenteerd:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypothe ... osten.html
Zonder advieskosten afsluiten kan ook:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypothe ... index.html
Overzicht van advieskosten bij ABN:
En met name "Als u al een hypotheek bij ABN AMRO heeft" en "Advies bij wijziging bestaande hypotheek" zullen allemaal " jouw lotgenoten" zijn.....misschien kun je eens aan een stichting gaan denken.
Tegenwoordig krijg iedereen gewoon de rekening vooraf gepresenteerd:
Zonder advieskosten afsluiten kan ook:
Maar ook met een hoop beperkingen:Hypotheek aanvragen zonder advies
• U weet zelf alles van hypotheken
• U doet online de wettelijk verplichte kennis- en ervaringstoets
• U bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van uw hypotheek.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypothe ... index.html
Overzicht van advieskosten bij ABN:
En met name "Als u al een hypotheek bij ABN AMRO heeft" en "Advies bij wijziging bestaande hypotheek" zullen allemaal " jouw lotgenoten" zijn.....misschien kun je eens aan een stichting gaan denken.
Duizenden en duizenden mensen wijzigen hun ABN Amro hypotheek, en ja die betalen denk ik ook allemaal deze kosten. Dus je hebt heel veel lotgenoten, maar veranderen die je het niet.
De bank mag als commercieel bedrijf toch wel iets verdienen.
De bank mag als commercieel bedrijf toch wel iets verdienen.
Van mij wel......als ze maar vooraf duidelijk maken dat er kosten aan verbonden zijn , en niet achteraf plompverloren een rekening presenteren.BL2 schreef:De bank mag als commercieel bedrijf toch wel iets verdienen.
Dus de vraag is: Had TS vooraf de kosten van advies kunnen weten?
Ik heb nog niet zo lang geleden een nieuwe woning gekocht met bijbehorende hypotheek. Vooraf veel adviseurs gebeld (van de hypotheekshops tot verschillende banken) en allemaal zeggen ze in zo'n gesprek dat het eerste gesprek gratis en vervolgens wat het adviestraject kost. Dit is zo'n standaardriedel dat ik me haast niet kan voorstellen dat dat niet tegen TS is gezegd (het stond ook nog vermeld in de bevestigingsemails).16again schreef:Van mij wel......als ze maar vooraf duidelijk maken dat er kosten aan verbonden zijn , en niet achteraf plompverloren een rekening presenteren.BL2 schreef:De bank mag als commercieel bedrijf toch wel iets verdienen.
Maar het zal niet de eerste keer zijn dat oren dichtgaan na het woord "gratis".
Overigens is het bedrag van ABN-Amro heel netjes als je het vergelijkt met anderen. Voor dat geld doe je overigens niet zo heel veel.
Hoe kom je erbij dat hij dat pas achteraf hoorde? Hij moet er NU voor tekenen. Ik denk dat hij nog aan het begin van het traject staat. Als hij niet wil betalen wordt het traject niet opgestart. Hij schrijft zelf:ze maar vooraf duidelijk maken dat er kosten aan verbonden zijn , en niet achteraf plompverloren een rekening presenteren.
Ik denk echt niet dat de bank alles al geregeld heeft en pas achteraf om een handtekening voor de kosten vraagt.kreeg ik een soort rekening die getekend moest worden voor de advieskosten
Maar als het wel zo is, dan zet TP toch gewoon z'n handtekening niet?
eerste 3 regels openingspost...SJZ schreef:[Hoe kom je erbij dat hij dat pas achteraf hoorde?
ja hoor, sinds enkele jaren zijn er vele lotgenoten. Dat heeft te maken met het feit dat men het eerst niet transparant vond, deze advieskosten waren toen ingebouwd in de hypotheek en werd door de hypotheekvertrekker aan de adviseur betaald.van Beaumond schreef:Ik bankier al ruim 46 jaar bij deze bank en al mijn eerdere hypotheken zijn via Bouwfonds/Moneyou.
Omdat men daarom van mening was dat de verstrekker misschien niet geheel neutraal was in zijn advies, hij werd immers betaald door de verstrekker en bij de ene kreeg hij wellicht meer provisie dan bij de ander, dus kan het dan gebeuren dat het advies voor de hypotheek waar de adviseur meer aan verdient wellicht te positief zou worden. Dus nu betaal je als consument de verstrekker.
Niet transparant... ? Volgens mij zijn TS vooraf geen tarieven genoemd, dat lijkt me evengoed niet transparant
Ik denk dat hier inderdaad de kern van de frustratie zit. Los van het feit dat iedereen kan weten dat men tegenwoordig advieskosten moet betalen, mag je van een dienstverlener verwachten dat die vanaf het eerste moment helder is over de tarieven.16again schreef:Niet transparant... ? Volgens mij zijn TS vooraf geen tarieven genoemd, dat lijkt me evengoed niet transparant
Vooraf is alleen:16again schreef:Niet transparant... ? Volgens mij zijn TS vooraf geen tarieven genoemd, dat lijkt me evengoed niet transparant
Daarmee is geen trajekt gestart of een hypotheek geregeld.Toen ik met de bank heb gebeld is daar niets over gezegd en ook in de daarop volgende e-mail werd er ook niets over gemeld.
En welke grootgrutter werkt nog op die wijze dan?
Serieus, fouten maken ze overal, maar ik denk dat het kenbaar maken van de tarieven toch echt wel in het procedure zit ingebakken van een adviseur voordat er ook maar iets wordt uitgevoerd.
Zie ook de post van SJZ. M.n. deze zin van TS kijk jij overheen:
kreeg duidt op VT en dus nog voorafgaand aan het uitvoeren van het trajekt.Nu ik mijn aanvraag voor een hypotheek heb ingediend , kreeg ik een soort rekening die getekend moest worden voor de advieskosten
En dan heb je dus de optie: niet tekenen ..... en dan krijg je natuurlijk ook geen nieuwe hypotheek.
Precies; TS zal geenSJZ schreef:Maar als je het ergens anders goedkoper kunt vinden: ga je gang.
(achteraf) hebben gekregen, maar een vóórstel; niets aan de hand dus.van Beaumond schreef:rekening
Ik vind het er juist wel duidelijker op worden. Immers je ziet meteen wat advies kost.
Ik vind het er wel duidelijker op geworden, in die zin dat je nu weet dat je exorbitant veel betaalt voor weinig uren. Een hypotheek regelen via "execution only" kost je vooral tijd om de benodigde papieren te verzamelen. Kwestie van een map vullen en bijhouden wat je allemaal al binnen hebt en waar je nog achteraan moet gaan. Die papieren moet je vervolgens opsturen naar de hypotheeknemer. Met een adviseur betaal je pakweg €1500,- voor het doorsturen van dezelfde papieren.konijntreb schreef:Dan schijnt het verplicht te zijn om je vooraf een advies te geven en daarvoor moet je dan betalen. Alles moet van de regering tegenwoordig transparant, dus alle kosten die vroeger verwerkt zaten in de diverse producten van financiële diensten tot aan de apotheek, worden apart advies en verwerkingskosten berekend. Voor de consument wordt het er niet duidelijker op. Op de een af andere manier moet hij toch betalen en de dienstverlener krijgt een hoop gezeur aan zijn kop.
Stel zo'n adviseur heeft 50 klanten per jaar (het schijnt per adviseur rond de 100 per jaar te zijn), houdt zo'n man toch een bovenmodaal salaris aan enig dozenschuifwerk over.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 07 feb 2017 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom ga je dan niet naar MoneYou? Daar betaal je iets van €250,-van Beaumond schreef:
Met vriendelijke groet,
Robert van Beaumond
-
witte angora
Nu de advieskosten uit die van de hypotheek zijn gehaald is het weer niet goed....berndv schreef:ja hoor, sinds enkele jaren zijn er vele lotgenoten. Dat heeft te maken met het feit dat men het eerst niet transparant vond, deze advieskosten waren toen ingebouwd in de hypotheek en werd door de hypotheekvertrekker aan de adviseur betaald.van Beaumond schreef:Ik bankier al ruim 46 jaar bij deze bank en al mijn eerdere hypotheken zijn via Bouwfonds/Moneyou.
Alternatief is dat er één grote pot adviesgeld komt voor alle adviseurs gemeenschappelijk waar iedere hypotheekaanvrager geld stort, en waaruit iedere adviseur na afsluiten van een hypotheek een vast bedrag mag halen; maar dan krijg je weer een ander probleem: de 'oneindige' adviesvragers en shoppers.
Er is al een prima alternatief: "execution only"witte angora schreef: Alternatief is dat er één grote pot adviesgeld komt voor alle adviseurs gemeenschappelijk waar iedere hypotheekaanvrager geld stort, en waaruit iedere adviseur na afsluiten van een hypotheek een vast bedrag mag halen; maar dan krijg je weer een ander probleem: de 'oneindige' adviesvragers en shoppers.
Fiesiekus schreef:Ik vind het er wel duidelijker op geworden, in die zin dat je nu weet dat je exorbitant veel betaalt voor weinig uren. Een hypotheek regelen via "execution only" kost je vooral tijd om de benodigde papieren te verzamelen. Kwestie van een map vullen en bijhouden wat je allemaal al binnen hebt en waar je nog achteraan moet gaan. Die papieren moet je vervolgens opsturen naar de hypotheeknemer. Met een adviseur betaal je pakweg €1500,- voor het doorsturen van dezelfde papieren.konijntreb schreef:Dan schijnt het verplicht te zijn om je vooraf een advies te geven en daarvoor moet je dan betalen. Alles moet van de regering tegenwoordig transparant, dus alle kosten die vroeger verwerkt zaten in de diverse producten van financiële diensten tot aan de apotheek, worden apart advies en verwerkingskosten berekend. Voor de consument wordt het er niet duidelijker op. Op de een af andere manier moet hij toch betalen en de dienstverlener krijgt een hoop gezeur aan zijn kop.
Stel zo'n adviseur heeft 50 klanten per jaar (het schijnt per adviseur rond de 100 per jaar te zijn), houdt zo'n man toch een bovenmodaal salaris aan enig dozenschuifwerk over.
Hypotheek aanvragen zonder advies
• U weet zelf alles van hypotheken
• U doet online de wettelijk verplichte kennis- en ervaringstoets
• U bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van uw hypotheek.
Het probleem zit het hem ook niet in de hypotheek regelen.....maar de juiste passende hypotheek/oplossing uitzoeken....