LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overzetten hypotheek naar andere bank

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Kim82

Overzetten hypotheek naar andere bank

Ongelezen bericht door Kim82 »

Mijn vriend en ik wonen sinds kort samen in zijn woning die nog op naam van hem en zijn ex-partner staat. De scheiding is eindelijk rond en in het convenant is afgesproken dat wij de woning overnemen, zij zal een bedrag krijgen van de spaarverzekering en het overige bedrag zouden wij gebruiken om het huis van op te knappen. De huidige hypotheek is bij WestlandUtrecht/Stater (helaas) en die laat dus helemaal niks van zich horen (zie ander topic over deze kwestie door iemand anders geopend). Onze adviseur heeft alle benodigde stukken 4 november 2016 ingediend bij WUbank maar tot op heden, na verschillende klachten nog steeds geen reactie. Als we overstappen naar een andere bank zou het snel geregeld kunnen zijn maar moeten we WU een flinke boete betalen. Inmiddels zijn we zo ver dat we die boete willen betalen en naar een andere bank gaan omdat in ons privé leven van alles speelt qua werk/contracten en dergelijke. Als we naar een andere bank gaan komen er dan behalve de boete nog extra kosten bij? Zoals bijvoorbeeld "kosten koper"/administratie kosten en weet ik veel wat voor kosten er nog meer zijn? Of is het dan gewoon dezelfde hypotheek maar dan alleen bij een andere bank?

kweenie

Re: Overzetten hypotheek naar andere bank

Ongelezen bericht door kweenie »

Er komen dan zeker nog andere kosten bij. Je hebt in elk geval kosten voor de notaris en het kadaster. Maar dat zul je sowieso hebben omdat de ex uit die zaken verwijderd moet worden (iets van 500 euro?). Daarnaast zal het huis getaxeerd moeten worden (ook iets van 500?) en vooral krijg je te maken met kosten voor afsluiten en/of de adviseur. Denk daarbij in de richting van de 2500 euro. 'Execution only' is een stuk goedkoper, maar bij een spaarhypotheek niet aan te raden (en wordt soms ook niet aangeboden).

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

In dit soort situaties verandert er nogal veel aan huis en hypotheek.
Je kunt dat absoluut niet zonder adviseur, dus execution only is zeker niet aan de orde. Daarvoor heb je een adviseur nodig met verstand van zaken.
De hypotheek moet ook in fiscale zin aangepast worden aan de nieuwe situatie. Dit kan z'n weerslag hebben op de maandlasten.
Ook zullen er waarschijnlijk wat nieuwe verzekeringen afgesloten moeten worden, zoals een overlijdensrisicoverzekering

Verder heb je te maken met diverse éénmalige kosten, zoals:
- akte van verdeling bij de notaris
- nieuwe hypotheekakte bij de notaris
- wellicht een taxatierapport
- als jij mede-eigenaar van het huis wordt: ovverdrachtsbelastiing 2% over de helft van de "koopsom"
- advies- en bemiddelingskosten
- NHG garantiekosten (indien nodig)

En als je switcht naar een andere bank inderdaad: de boete.

Maar de adviseur zal jullie al deze zaken toch al verteld hebben?
Laatst gewijzigd door een vraag, een antwoord op 09 feb 2017 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Kim82

Ongelezen bericht door Kim82 »

Nee niet verteld omdat we bij de zelfde bank zouden blijven. Maar die bank is dus zo ontzettend traag en onze tijd om te blijven wachten raakt op door verandering in privé leven. Dus nu hebben we morgen een afspraak bij de adviseur om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Tot nog toe is er alleen gesproken over een boete van €10.000 als we oversluiten naar een andere bank. Ik snap dat notaris kosten en kadaster er sowieso bij komen of we nou wachten tot die bank eens wat gaat doen of dat we naar een andere gaan. Ik bedoelde eigenlijk meer te vragen of er andere extra kosten bij komen als we wel nieuwe hypotheek aan gaan bij nieuwe bank.

Snap überhaupt niet waarom we zo veel geld aan boete moeten betalen aan een instantie die zijn werk niet doet.

Mijn partner heeft een geweldige kans om voor zichzelf te beginnen. Maar ik vind dat hij pas zijn huidige vaste baan moet opzeggen als de hypotheek rond is. De hypotheek is wel aangevraagd met een werkgeversverklaring van zijn huidige vaste werkgever maar mocht de bank ineens gaan bedenken laten we die hypotheek eens gaan overzetten en gaat vragen bij zijn huidige baas naar zijn contract en blijkt dat hij daar dan weg is en inmiddels zzp'er is geworden krijgen wij denk ik voorlopig geen hypotheek. Nu gaan er wel geruchten de ronde dat je binnenkort na een jaar als zzp'er met stabiele cijfers wel een hypotheek kunt krijgen maar ik vind het risico gewoon te hoog.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De meeste kosten van een vraag, een antwoord komen er inderdaad sowieso bij, ook als je bij je huidige bank blijft. Het gaat je dus sowieso geld kosten.

Maar staar je vooral niet blind op de extra eenmalige kosten als je van geldverstrekker zou wisselen. Westland Utrecht heeft namelijk ongeveer de hoogste rentepercentages in de markt. Ze zijn namelijk gestopt met nieuwe hypotheken en hebben dus geen reden om voordelige tarieven te bieden. Sterker nog, ze willen juist liever dat je elders je hypotheek gaat nemen... Bij het gros van de aanbieders kun je zo een rente krijgen die een half procent lager ligt.

Omdat je blijkbaar toch niet zo heel goed weet wat er zoal komt kijken aan kosten en fiscale eisen bij het op eigen naam krijgen van de woning, denk ik dat een gesprek met een adviseur sowieso wel verstandig is. En die zal je dan waarschijnlijk in het eerste gesprek meteen ook al kunnen zeggen of het handig is om in elk geval elders te kijken, of dat je toch WU zou moeten afwachten.

WestlandUtrecht Bank

Ongelezen bericht door WestlandUtrecht Bank »

Beste Kim,

Wat ontzettend vervelend dat het allemaal zo lang duurt. Heel begrijpelijk dat je daar ontevreden over bent. Zeker in een vervelende situatie als dit moet zoiets soepel en snel geregeld worden.

Wil je een mail sturen naar [email protected] met daarin je leningnummer en een telefoonnummer waarop we je kunnen bereiken? Dan gaan wij uitzoeken waarom dit zo lang duurt en of er alsnog een snelle oplossing mogelijk is.

Met vriendelijke groet,
Webcare team WestlandUtrecht Bank

Joepie Joepie

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Kim, alles netjes opgelost?

Gesloten