LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Merkwaardig
Als ik een traject vrij kaart koop in de Arriva webshop van Heerlen naar Hoensbroek ongeveer 4,4 km betaal ik 65,90 per maand . maar ga ik vanaf station Heerlen de kissel naar hoensbroek ongeveer 7,3 KM betaal ik maar 53,35 per maand en ga ik vanaf Landgraaf Naar Hoensbroek ongeveer 10 km betaal ik 65,10 per maand
Hoe kan dat
Als ik een traject vrij kaart koop in de Arriva webshop van Heerlen naar Hoensbroek ongeveer 4,4 km betaal ik 65,90 per maand . maar ga ik vanaf station Heerlen de kissel naar hoensbroek ongeveer 7,3 KM betaal ik maar 53,35 per maand en ga ik vanaf Landgraaf Naar Hoensbroek ongeveer 10 km betaal ik 65,10 per maand
Hoe kan dat
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Wat zegt Arriva hierover?
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Vreemd inderdaad. Net even via de ns reisplanner ook gekeken.peerke045 schreef:Merkwaardig
Als ik een traject vrij kaart koop in de Arriva webshop van Heerlen naar Hoensbroek ongeveer 4,4 km betaal ik 65,90 per maand . maar ga ik vanaf station Heerlen de kissel naar hoensbroek ongeveer 7,3 KM betaal ik maar 53,35 per maand en ga ik vanaf Landgraaf Naar Hoensbroek ongeveer 10 km betaal ik 65,10 per maand
Hoe kan dat
Heerlen - Hoensbroek kost 2,30 voor 4 minuten in de trein
Heerlen de Kissel - Hoensbroek kost 1,08 voor 10 minuten in de trein
Landgraaf - Hoensbroek kost 1,45 voor 13 minuten in de trein
Opvallend is dat de trein vanaf Landgraaf via Heerlen de Kissel, daarna Heerlen, naar Hoensbroek gaat. Vreemde manier van berekenen passen ze toe. weet niet hoe ze de afstanden officieel bepalen voor de tarieven, maar het lijkt alsof de tarieven niet 1 op 1 te vertalen zijn naar daadwerkelijk afgelegde reis.
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Er wordt dan ook niet gesproken over prijs per kilometer, maar tariefeenheden (ook al komt dat ongeveer op hetzelfde uit.......)
Verder is de reistijd weinig interresant voor de prijsberekening, immers een trein staat volgens dienstregeling ook wel eens wat langer stil onderweg, en rijdt niet overal even snel.
Zo keert de trein in Heerlen bijvoorbeeld.
Overigens is de reis: Heerlen de Kissel naar Hoensbroek ook gewoon E 2,30.
Jij hebt alleen trajectdeel via NS berekend. De vervoerder tussen deze stations is Arriva
Verder is de reistijd weinig interresant voor de prijsberekening, immers een trein staat volgens dienstregeling ook wel eens wat langer stil onderweg, en rijdt niet overal even snel.
Zo keert de trein in Heerlen bijvoorbeeld.
Overigens is de reis: Heerlen de Kissel naar Hoensbroek ook gewoon E 2,30.
Jij hebt alleen trajectdeel via NS berekend. De vervoerder tussen deze stations is Arriva
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
dat deel is ook logisch, maar als een trein van A naar D gaat en daartussen via/langs station B en C, zou het naar mijn idee het meest logisch zijn, dat vanaf station A naar D meer tariefeenheden gelden dan wanneer je op B of C instapt.BL2 schreef:Er wordt dan ook niet gesproken over prijs per kilometer, maar tariefeenheden (ook al komt dat ongeveer op hetzelfde uit.......)
Maar dat probleem hadden de "oude" ns automaten met kaartje ook al, daar kon je een kaartje kopen als Van-Naar maar ook een kaartje Van-Via-Naar. Ik kan me nog een traject herinneren welke je het beste via een ander station kon reizen, welke gewoon op de route lag, dan een kaartje zonder de via optie, welke dan opeens duurder was.
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Dat lijkt me ook logisch, interessante vraag dusmaar als een trein van A naar D gaat en daartussen via/langs station B en C, zou het naar mijn idee het meest logisch zijn, dat vanaf station A naar D meer tariefeenheden gelden dan wanneer je op B of C instapt.
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Na precies 20 (!) dagen denktijd is vervoerder Arriva met het volgende antwoord gekomen:
Geachte BL2,
Wij hebben uw vraag van 25 januari 2017 in behandeling genomen en laten u hierop het volgende weten.
Hartelijk dank voor reactie. Voor de reis van Hoensbroek naar Heerlen of Heerlen de Kissel geldt dat dit gereden kan worden door de NS en Arriva of alleen door Arriva.
Op de site wordt de traject prijs Hoensbroek naar Heerlen van de NS getoond daar dit een traject is waar 2 vervoerders actief zijn.
Omdat Hoensbroek naar Heerlen de Kissel alleen via Arriva kan worden gereden, wordt hier het regionaal tarief van Arriva gebruikt voor het bepalen van de traject prijs. Hierdoor kan het zijn dat de reis naar Heerlen de Kissel goedkoper is.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Arriva Personenvervoer Nederland BV
Geachte BL2,
Wij hebben uw vraag van 25 januari 2017 in behandeling genomen en laten u hierop het volgende weten.
Hartelijk dank voor reactie. Voor de reis van Hoensbroek naar Heerlen of Heerlen de Kissel geldt dat dit gereden kan worden door de NS en Arriva of alleen door Arriva.
Op de site wordt de traject prijs Hoensbroek naar Heerlen van de NS getoond daar dit een traject is waar 2 vervoerders actief zijn.
Omdat Hoensbroek naar Heerlen de Kissel alleen via Arriva kan worden gereden, wordt hier het regionaal tarief van Arriva gebruikt voor het bepalen van de traject prijs. Hierdoor kan het zijn dat de reis naar Heerlen de Kissel goedkoper is.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Arriva Personenvervoer Nederland BV
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Als er meerdere aanbieders zijn altijd op beide kijken!
En overstap van NS naar andere kost extra dus als er geen overstap van NS naar andere nodig is beter op die site kijken.
Bij NS waar alle lijnen zitten word een andere vervoerder wel aangegeven.
En overstap van NS naar andere kost extra dus als er geen overstap van NS naar andere nodig is beter op die site kijken.
Bij NS waar alle lijnen zitten word een andere vervoerder wel aangegeven.
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Onzin antwoord van Arriva want sinds 11 december is de NS Stop trein vervangen door de Arriva trein die rijdt nu dus van Sittard naar Kerkrade en stop op de tussen liggende stations
Arriva weet dus zelf niet dat er geen NS treinen meer stoppen op Hoensbroek.
Maar nu heb ik alle tarieven van de vrij trajectkaart eens bekeken en kwam nog meer gekke dingen tegen
Een vrij trajectkaart van Heerlen naar Hoensbroek is even duur als dat van Heerlen naar Nuth terwijl Nuth toch echt iets verder reizen is hier betaal je 65,90 euro voor
ook een traject kaart van Heerlen de Kissel naar Hoensbroek is 25 cent duurder dan van Heerlen de Kissel naar Nuth terwijl de reistijd naar Nuth vanaf Heerlen de Kissel 3 minuten langer is
Ook een vrij traject kaart van Hoensbroek naar Nuth is die net zo duur als die van Hoensbroek naar Spaubeek en van Hoensbroek naar Schinnen 65,90 euro
ook een vrij trajectkaart van Nuth naar Schinnen is even duur als van Nuth naar Spaubeek en van Nuth naar Geleen-Oost 65,90 euro
Ook alle reizen van stations Sittard, Geleen-Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth, Hoensbroek naar Heerlen de Kissel zijn goedkoper dan die naar Heerlen vanaf deze stations terwijl Heerlen de kissel 3 km verder ligt dan Heerlen te opzichte van deze stations.
Ook over deze bevindingen heb ik contact gehad me Arriva maar nog steeds geen duidelijk antwoord
hun blijven beweren dat er op deze trajecten met de NS Gereisd kan worden.
Arriva weet dus zelf niet dat er geen NS treinen meer stoppen op Hoensbroek.
Maar nu heb ik alle tarieven van de vrij trajectkaart eens bekeken en kwam nog meer gekke dingen tegen
Een vrij trajectkaart van Heerlen naar Hoensbroek is even duur als dat van Heerlen naar Nuth terwijl Nuth toch echt iets verder reizen is hier betaal je 65,90 euro voor
ook een traject kaart van Heerlen de Kissel naar Hoensbroek is 25 cent duurder dan van Heerlen de Kissel naar Nuth terwijl de reistijd naar Nuth vanaf Heerlen de Kissel 3 minuten langer is
Ook een vrij traject kaart van Hoensbroek naar Nuth is die net zo duur als die van Hoensbroek naar Spaubeek en van Hoensbroek naar Schinnen 65,90 euro
ook een vrij trajectkaart van Nuth naar Schinnen is even duur als van Nuth naar Spaubeek en van Nuth naar Geleen-Oost 65,90 euro
Ook alle reizen van stations Sittard, Geleen-Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth, Hoensbroek naar Heerlen de Kissel zijn goedkoper dan die naar Heerlen vanaf deze stations terwijl Heerlen de kissel 3 km verder ligt dan Heerlen te opzichte van deze stations.
Ook over deze bevindingen heb ik contact gehad me Arriva maar nog steeds geen duidelijk antwoord
hun blijven beweren dat er op deze trajecten met de NS Gereisd kan worden.
- Bijlagen
-
- overzicht
- arriva.png (43.2 KiB) 1516 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door peerke045 op 18 feb 2017 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Interessante materie, kan je die antwoorden eens on-line zetten.
Komt wel erg vreemd over dat Arriva niet weet waar ze wel en niet rijden. NS rijdt inderdaad in Limburg alleen nog de Intercity treinen, alle stoptreinen zijn van Arriva.
Komt wel erg vreemd over dat Arriva niet weet waar ze wel en niet rijden. NS rijdt inderdaad in Limburg alleen nog de Intercity treinen, alle stoptreinen zijn van Arriva.
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Reactie van Arriva
Naar aanleiding van je vraag over het tarief vergeleken met de reisafstand, hebben we het volgende bericht ontvangen:
Het tarief wordt niet per kilometer berekend, maar per Tarief Eenheid. Dit betekent inderdaad hoe langer de afstand (en dus hoe meer TE er worden gereisd) hoe hoger de prijs. Daarbij is onderscheid te maken tussen het landelijke spoor, waar een minimum tarief wordt geheven t/m 8 TE , en onze insteek in Limburg waarbij men altijd betaald voor de afstand die men reist.
klant
maar dan snap ik nog steeds niet dat als je reist vanaf schinnen, spaubeek, Nuth en hoensbroek naar Heerlen duuder is dan dat naar heerlen de kissel wordt gereisd
Arriva
Hoe groter de afstand, hoe hoger de prijs. Groet, ^NT
Klant
maar Heerlen de Kissel ligt vanaf Schinnen, Spaubeek, Nuth en Hoensbroek verder weg dan Heerlen en je betaald minder
Arriva
Meer details dan hierboven kan ik je niet vertellen. Ik wens je nog een fijne dag toe! Groet, ^NT
Klant
Dit is geen duidelijk antwoord Eerst krijg ik als antwoord dat het komt omdat er meerdere vervoerders zijn op dit traject terwijl dat niet zo is, en nu dit antwoord wat ook niet klopt met de werkelijkheid
Want volgens deze gegeven zou dus een 4 Tarief eenheden afstand goedkoper moeten zijn dan een 5 tarief eenheid afstand, wat is werkelijkheid niet zo is.
Want een trajectkaart van heerlen naar hoensbroek is 4 Tarief eenheden en van Heerlen de Kissel naar Hoensbroek is 5 Tarief eenheden.
Ik krijg het idee dat Arriva geen duidelijk wil of kan verschaffen over hoe ze de tarieven van deze trajectkarten heeft berekend.
daarna is het oor verdovend stil vanaf Arriva
Naar aanleiding van je vraag over het tarief vergeleken met de reisafstand, hebben we het volgende bericht ontvangen:
Het tarief wordt niet per kilometer berekend, maar per Tarief Eenheid. Dit betekent inderdaad hoe langer de afstand (en dus hoe meer TE er worden gereisd) hoe hoger de prijs. Daarbij is onderscheid te maken tussen het landelijke spoor, waar een minimum tarief wordt geheven t/m 8 TE , en onze insteek in Limburg waarbij men altijd betaald voor de afstand die men reist.
klant
maar dan snap ik nog steeds niet dat als je reist vanaf schinnen, spaubeek, Nuth en hoensbroek naar Heerlen duuder is dan dat naar heerlen de kissel wordt gereisd
Arriva
Hoe groter de afstand, hoe hoger de prijs. Groet, ^NT
Klant
maar Heerlen de Kissel ligt vanaf Schinnen, Spaubeek, Nuth en Hoensbroek verder weg dan Heerlen en je betaald minder
Arriva
Meer details dan hierboven kan ik je niet vertellen. Ik wens je nog een fijne dag toe! Groet, ^NT
Klant
Dit is geen duidelijk antwoord Eerst krijg ik als antwoord dat het komt omdat er meerdere vervoerders zijn op dit traject terwijl dat niet zo is, en nu dit antwoord wat ook niet klopt met de werkelijkheid
Want volgens deze gegeven zou dus een 4 Tarief eenheden afstand goedkoper moeten zijn dan een 5 tarief eenheid afstand, wat is werkelijkheid niet zo is.
Want een trajectkaart van heerlen naar hoensbroek is 4 Tarief eenheden en van Heerlen de Kissel naar Hoensbroek is 5 Tarief eenheden.
Ik krijg het idee dat Arriva geen duidelijk wil of kan verschaffen over hoe ze de tarieven van deze trajectkarten heeft berekend.
daarna is het oor verdovend stil vanaf Arriva
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Het treintraject waar u mee te maken heeft is Sittard-Kerkrade C. Op dit traject rijden treinen van zowel NS als Arriva. Aangezien er meerdere vervoerders op dit traject rijden wordt het landelijk spoortarief in rekening gebracht.peerke045 schreef:Reactie van Arriva
Naar aanleiding van je vraag over het tarief vergeleken met de reisafstand, hebben we het volgende bericht ontvangen:
Het tarief wordt niet per kilometer berekend, maar per Tarief Eenheid. Dit betekent inderdaad hoe langer de afstand (en dus hoe meer TE er worden gereisd) hoe hoger de prijs. Daarbij is onderscheid te maken tussen het landelijke spoor, waar een minimum tarief wordt geheven t/m 8 TE , en onze insteek in Limburg waarbij men altijd betaald voor de afstand die men reist.
klant
maar dan snap ik nog steeds niet dat als je reist vanaf schinnen, spaubeek, Nuth en hoensbroek naar Heerlen duuder is dan dat naar heerlen de kissel wordt gereisd
Arriva
Hoe groter de afstand, hoe hoger de prijs. Groet, ^NT
Klant
maar Heerlen de Kissel ligt vanaf Schinnen, Spaubeek, Nuth en Hoensbroek verder weg dan Heerlen en je betaald minder
Arriva
Meer details dan hierboven kan ik je niet vertellen. Ik wens je nog een fijne dag toe! Groet, ^NT
Klant
Dit is geen duidelijk antwoord Eerst krijg ik als antwoord dat het komt omdat er meerdere vervoerders zijn op dit traject terwijl dat niet zo is, en nu dit antwoord wat ook niet klopt met de werkelijkheid
Want volgens deze gegeven zou dus een 4 Tarief eenheden afstand goedkoper moeten zijn dan een 5 tarief eenheid afstand, wat is werkelijkheid niet zo is.
Want een trajectkaart van heerlen naar hoensbroek is 4 Tarief eenheden en van Heerlen de Kissel naar Hoensbroek is 5 Tarief eenheden.
Ik krijg het idee dat Arriva geen duidelijk wil of kan verschaffen over hoe ze de tarieven van deze trajectkarten heeft berekend.
daarna is het oor verdovend stil vanaf Arriva
Let op: dit traject kan in twee opgedeeld worden, namelijk Sittard-Heerlen en Heerlen-Kerkrade C. Heerlen de Kissel valt onder het laatste traject. Hoensbroek onder het eerste. Het verschil zou hiermee te maken kunnen hebben.
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Je kunt geen gebruik maken van de NS trein als je reist van Heerlen de kissel naar Hoensbroek en ook niet als je reist van Heerlen naar Hoensbroek. op Heerlen de Kissel en op Hoensbroek stoppen geen NS trein meer
Arriva heeft deze lijn over genomen en stopt nu met de zelfde trein op Hoensbroek en Heerlen de kissel
Arriva heeft deze lijn over genomen en stopt nu met de zelfde trein op Hoensbroek en Heerlen de kissel
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Er is geen traject Heerlen de Kissel-Hoensbroek, dit zijn slechts "haltes" op het traject Sittard-Kerkrade C.peerke045 schreef:Je kunt geen gebruik maken van de NS trein als je reist van Heerlen de kissel naar Hoensbroek en ook niet als je reist van Heerlen naar Hoensbroek. op Heerlen de Kissel en op Hoensbroek stoppen geen NS trein meer
Arriva heeft deze lijn over genomen en stopt nu met de zelfde trein op Hoensbroek en Heerlen de kissel
Het punt is dat men niet goedkoper of duurder uit moet zijn op het traject Sittard-Heerlen/Heerlen-Kerkrade C. Als ik de intercity van NS mis voor het traject Sittard-Heerlen zou ik niet meer of minder moeten betalen als ik dan de stoptrein van Avirra pak voor hetzelfde traject.
NS heeft ervoor gekozen geen stoptreinen in te zetten op dit traject; maar maakt nog wel gebruik van de spoor met de intercity's.
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
NS heeft er niet voor gekozen om geen stoptreinen meer te rijden op deze trajecten, maar heeft de aanbesteding verloren, dat is iets compleet anders.Student90 schreef:NS heeft ervoor gekozen geen stoptreinen in te zetten op dit traject; maar maakt nog wel gebruik van de spoor met de intercity's.
Verder zijn de sporen niet van Arriva of van NS, maar van ProRail.
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Bedankt voor de correctie! Het punt is dat beiden gebruik maken van hetzelfde spoor of dit nu intercity's zijn of stoptreinen. Als ik te Heerlen de Kissel ga wachten op de stoptrein van Arriva zal ik de intercity van NS nog steeds voorbij zien komen op het spoor. Aangezien meerderen gebruik maken van hetzelfde spoor dient uitgegaan te worden van het landelijk tarief, dat bepaald wordt aan de hand van de landelijke trajecten (zie voor de rest van mijn punt mijn eerdere post).BL2 schreef:NS heeft er niet voor gekozen om geen stoptreinen meer te rijden op deze trajecten, maar heeft de aanbesteding verloren, dat is iets compleet anders.Student90 schreef:NS heeft ervoor gekozen geen stoptreinen in te zetten op dit traject; maar maakt nog wel gebruik van de spoor met de intercity's.
Verder zijn de sporen niet van Arriva of van NS, maar van ProRail.
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
op station Heerlen de Kissel komt geen NS trein voorbij de NS rijdt niet verder dan station Heerlen op station Hoensbroek komt de NS wel voorbij
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Excuses, op het traject Heerlen-Kerkrade rijdt NS inderdaad niet; dus je zit met een combi (deels wel gedeeld en deels niet). Voor het traject Sittard-Heerlen geldt het landelijk tarief, daarna het regionaal Limburg tarief.peerke045 schreef:op station Heerlen de Kissel komt geen NS trein voorbij de NS rijdt niet verder dan station Heerlen op station Hoensbroek komt de NS wel voorbij
Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart
Voor het traject Heerlen de Kissel - hoensbroek betaal je dus een gedeelte regionaal tarref + landelijk tarief
en voor het traject Heerlen Hoensbroek het landelijk tarief.
dan zou toch denken dat het eerste traject duurder zou moeten zijn als het uit 2 gedeeltes bestaat
en voor het traject Heerlen Hoensbroek het landelijk tarief.
dan zou toch denken dat het eerste traject duurder zou moeten zijn als het uit 2 gedeeltes bestaat