LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onrealistische AOW-leeftijd op pensioenoverzicht
Onrealistische AOW-leeftijd op pensioenoverzicht
We worden allemaal ouder en daardoor krijgen de veertigers van nu pas na hun zeventigste AOW uitgekeerd. Maar wordt over het verschuiven van de AOW-leeftijd wel helder gecommuniceerd door de pensioensector?
Klopt het overzicht op MijnPensioenoverzicht eigenlijk wel over wat je kan verwachten op je oude dag? Radar laat zien welke grote gevolgen verkeerde voorlichting kan hebben.
Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... 7-02-2017/
Maandag 27 februari in Radar, om 20:30 uur op NPO 1
Klopt het overzicht op MijnPensioenoverzicht eigenlijk wel over wat je kan verwachten op je oude dag? Radar laat zien welke grote gevolgen verkeerde voorlichting kan hebben.
Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... 7-02-2017/
Maandag 27 februari in Radar, om 20:30 uur op NPO 1
Re: Onrealistische AOW-leeftijd op pensioenoverzicht
AOW en pensioen zijn 2 verschillende dingen. Nu de AOW leeftijd verschuift reageren de pensioenfondsen toch ook om de pensioenleeftijd met 2 jaar te verhogen? Dus als de AOW leeftijd naar 70 gaat zal het pensioenfonds echt niet achterblijven. Veel erger is dat veel verzekeringen en uitkeringen op je 65e verjaardag stoppen. Dit zou moeten worden aangepast aan de AOW leeftijd.
Je kunt volgens mij beter een pensioen overzicht hebben waarin wordt uitgegaan van de leeftijd waarop de opbouw en de bedragen zijn gebaseerd, dan een 'fictieve' uitkering gebaseerd op nog onzekere aannames over de AOW leeftijd.
Prachtige stelling natuurlijk, maar doet niet ter zake. Immers we worden misschien wel ouder maar kunnen we ook ons werk blijven doen tot die leeftijd, en dan zeg ik NEE.We worden allemaal ouder en daardoor krijgen de veertigers van nu pas na hun zeventigste AOW uitgekeerd
Veel mensen van net boven de 60 zijn gewoon opgebrand. Vooral in werk waar de eisen hoogliggen qua keuringen of bv onregelmatig werken. Dat lukt niemand tot je 70ste.
Maar het gaat daar ook niet om, maar ordinaire diefstal van pensioen en om zo de pensioenfondsen lekker gevuld te houden.
Dat geneuzel over ouder worden is gewoon een valse dekmantel ! !
-
Geachte medewerker,hoe kan het mogelijk zijn dat bij mijn opgebouwd pensioen ( op mijn bouwpensioen )
In juli 2016 bij mijn overzicht ik al tot nu toe : 680 euro netto had gespaard bij 67 jaar met pensioen te gaan
Terwijl in januari2017 op mijn overzicht ik tot nu toe ineens nog maar 530 euro had gespaard ,dus 150 euro minder per maand !! Bij het behalen van mijn pensioen stond er in juli 2016 : 1460 per maand vanaf 67 jaar
In januari 2017 stond het bedrag van 1120 per maand bij 67 jaar en een maand met pensioen te gaan
Dus een verschil van 340 euro per maand minder !!!
Heeft uw hier een uitleg over ?? Groeten andre konings
In juli 2016 bij mijn overzicht ik al tot nu toe : 680 euro netto had gespaard bij 67 jaar met pensioen te gaan
Terwijl in januari2017 op mijn overzicht ik tot nu toe ineens nog maar 530 euro had gespaard ,dus 150 euro minder per maand !! Bij het behalen van mijn pensioen stond er in juli 2016 : 1460 per maand vanaf 67 jaar
In januari 2017 stond het bedrag van 1120 per maand bij 67 jaar en een maand met pensioen te gaan
Dus een verschil van 340 euro per maand minder !!!
Heeft uw hier een uitleg over ?? Groeten andre konings
Helaas waar. Dat noemen politici 'koppeling aan de levensverwachting'. Mijn man noemt het 'geen pensioen, want voor die tijd hebben we ons al doodgewerkt'. Ik noem het 'maximale onzekerheid', want elke keer als ik er naar kijk, is onze pensioenleeftijd weer opgeschoven.Radar schreef:We worden allemaal ouder en daardoor krijgen de veertigers van nu pas na hun zeventigste AOW uitgekeerd.
Nee. Kort overzicht:Radar schreef:Klopt het overzicht op MijnPensioenoverzicht eigenlijk wel over wat je kan verwachten op je oude dag?
Mijn man is op zijn 25e in Nederland aangespoeld. Dat betekent een korting op de AOW omdat hij tussen zijn 15e en 25e niet in Nederland heeft gewoond. Tot de verhoging van de AOW-leeftijd was de korting 20% (10 jaar en 2 procent per jaar), maar hoeveel dit nu is, is nergens te vinden. Ook niet via 'mijn Pensioenoverzicht'.
Zelf heb ik momenteel pensioen bij 3 pensionfondsen uitstaan, opgebouwd bij vorige werkgevers. Deze pensioenen worden niet geïndexeerd, bij elk nieuw overzicht zijn de verwachte bedragen lager, momenteel bij alle drie zelfs minder dan ik en de werkgever hebben betaald. Waardeoverdracht is onmogelijk omdat de pensioenfondsen nog 'onder water' staan.
Samengevat: Zelfs al zou mijnpensioenoverzicht een compleet overzicht geven, dan nog klopt het niet omdat er met bovenstaande punten geen rekening wordt gehouden.
Erg? Niet echt. Het ergste vind ik de onvoorspelbaarheid tot wanneer we moeten werken of wanneer we met pensioen mogen. Daar kun je niet op plannen.
Waarom wordt een levenslang nabestaanden pensioen (van een pensioenfonds) naast AOW en bedrijfspensioen niet meegenomen in het pensioenoverzicht op mijnpensioenoverzicht.nl ?
Naast de bruto-overzichten is het ook belangrijk om te weten welke uitgaven van bruto afgaan om naar netto te komen. Ik werd verrast bij de ingang van mijn pensioen door de verplichte betaling van de inkomensafhankelijke ZVW over het pensioeninkomen (volgens mij voor mijn pensionering: het werkgeversdeel).
-
Wat ik in de hele discussie mis, is het gigantische verschil waarmee de Belastingdienst afrekent met jou als je vervroegt met pensioen wilt gaan. Zolang je de wettelijke AOW gerechtigde leeftijd nog niet hebt bereikt, betaal je de gewone loon-/inkomstenbelasting volgens de witte tabel, tenminste als je dan nog werkt.
Maar als je dus vervroegd met pensioen wilt gaan, dan ga je dus een uitkering ontvangen (welke dan ook) en dan rekent de Belastingdienst met je af via de groene tabel (uitkering) van de loonbelasting. Om je een idee te geven, je betaalt dan (als bijvoorbeeld) over een bruto uitkering van Eur.2.250,- wel Eur.600,- per maand meer, dan wanneer je via werk en dus de witte tabel je belasting mag afrekenen. Tel daar je ZVW verplichte afdracht bij op en je houdt nog niet de helft over van je maandelijkse uitkering
Ergo, je spaarpot zou nog wel eens een extra boost kunnen gebruiken, als je vervroegd met pensioen wilt gaan en toch niet al te veel wilt inleveren.
Of stem 15 maart op een partij die hier iets aan wil doen ?
Maar als je dus vervroegd met pensioen wilt gaan, dan ga je dus een uitkering ontvangen (welke dan ook) en dan rekent de Belastingdienst met je af via de groene tabel (uitkering) van de loonbelasting. Om je een idee te geven, je betaalt dan (als bijvoorbeeld) over een bruto uitkering van Eur.2.250,- wel Eur.600,- per maand meer, dan wanneer je via werk en dus de witte tabel je belasting mag afrekenen. Tel daar je ZVW verplichte afdracht bij op en je houdt nog niet de helft over van je maandelijkse uitkering
Ergo, je spaarpot zou nog wel eens een extra boost kunnen gebruiken, als je vervroegd met pensioen wilt gaan en toch niet al te veel wilt inleveren.
Of stem 15 maart op een partij die hier iets aan wil doen ?
Met de oproep door de afgevaardigde van mijnpensioenoverzicht.nl in de uitzending zojuist om feedback op de site om zo naast AOW leeftijdsimpact, de site verder te verbeteren:
Verwerk pensioenverevening door scheiding alstublieft ook in de overzichten!
Nu kan het effect daarvan niet gezien worden, terwijl je betaalt bij alle pensioenfondsen om pensioenverevening na scheiding te registreren. Aangezien scheiden een vrijwel net zo grote groep pensioen gerechtigden treft als diegenen met een AOW gat, en in een groot aantal gevallen ook nog dezelfde mensen, is het zien van die impact, naast de AOW leeftijd bijzonder relevant voor het inzichtelijk maken wat je besteedbaar inkomen wordt bij pensioen!
Verwerk pensioenverevening door scheiding alstublieft ook in de overzichten!
Nu kan het effect daarvan niet gezien worden, terwijl je betaalt bij alle pensioenfondsen om pensioenverevening na scheiding te registreren. Aangezien scheiden een vrijwel net zo grote groep pensioen gerechtigden treft als diegenen met een AOW gat, en in een groot aantal gevallen ook nog dezelfde mensen, is het zien van die impact, naast de AOW leeftijd bijzonder relevant voor het inzichtelijk maken wat je besteedbaar inkomen wordt bij pensioen!
Mijn man is op zijn 25e in Nederland aangespoeld. Dat betekent een korting op de AOW omdat hij tussen zijn 15e en 25e niet in Nederland heeft gewoond. Tot de verhoging van de AOW-leeftijd was de korting 20% (10 jaar en 2 procent per jaar), maar hoeveel dit nu is, is nergens te vinden. Ook niet via 'mijn Pensioenoverzicht'.
Juist door de verhoging van de AOW leeftijd verschuift het 50 jaar blok. Is nu dus van 17 tot 67. Dus uw man heeft nog ''maar'' een korting van 16%
Juist door de verhoging van de AOW leeftijd verschuift het 50 jaar blok. Is nu dus van 17 tot 67. Dus uw man heeft nog ''maar'' een korting van 16%
-
Ook ik heb een hele nare ervaring met 'MijnPensioen.nl'. Wat is het geval: ik ben de afgelopen 2 jaar bezig geweest mijn huis op te knappen met het idee deze te verkopen en een andere woning te kopen. Al in de tweede helft van 2016 ben ik me gaan oriënteren op een nieuwe hypotheek en heb mij door diverse Wft gecertificeerde hypotheek adviseurs laten voorlichten. Géén van deze erkende en Wft gecertificeerde hypotheek adviseurs heeft me vorig jaar gewaarschuwd voor het feit, dat wanneer ik 10 jaar of korter van mijn 'officiële' AOW-leeftijd verwijderd ben, mijn maximale hypotheek nog maar een fractie zou zijn van de maximale hypotheek die ik voor 8 februari 2017 zou kunnen krijgen (datum waarop ik 10 jaar verwijderd ben van mijn 'officiële AOW-leeftijd).
Het is vandaag 27 februari, dus ongeveer 3 weken nadat ik deze 'magische grens' ben gepasseerd en nu blijkt dat vrijwel alle geldverstrekkers van nieuwe hypotheken (veelal banken dus) bij het bepalen van iemands 'maximale hypotheek' van de thans wettelijke AOW-leeftijd terwijl de SVB nu al op haar website vermeld dat alle mensen die na 2022 met pensioen gaan, rekening dienen te houden met een andere leeftijd namelijk een AOW-leeftijd die gebaseerd is op de levensverwachting die jaarlijks door het CBS wordt vastgesteld, maar die voor mij nu al geschat is op 67 jaar en 9 maanden. Als geldverstrekkers hier dus rekening mee zouden houden, zou ik nu niet een heel circus moeten optuigen om boven water te krijgen wat mijn maximale hypotheek nu is.
Om het voorbeeld iets meer te verduidelijken:
Eind vorig jaar december nog heeft een Wft erkende hypotheek adviseur voor mij nog een berekening van mijn maximale hypotheek gemaakt waar uit naar voren kwam dat op basis van mijn inkomen ik een hypotheek van ca. 480.000 zou kunnen krijgen. Nu slechts 2 maanden verder, is mij duidelijk gemaakt door een aantal andere Wft gecertifieerde adviseurs dat mijn maximale hypotheek slechts ca. € 160.000 bedraagt! Vanwege het feit dat 'MijnPensioen.nl' alleen de 'officiële' AOW leeftijd vermeldt (dus 67 jaar en 3 maanden) en ik net een paar weken over 10 jaar voor deze datum aanzit, kan ik momenteel geen toereikende hypotheek meer krijgen.
Wat de SVB op haar website vermeldt is het volgende:
"In 2022 wordt de AOW-leeftijd 67 jaar en 3 maanden. U ontvangt uw eerste AOW-pensioen vanaf de dag waarop u uw AOW-leeftijd bereikt. Uw AOW-leeftijd hangt af van uw geboortedatum. Bent u geboren na 30 september 1955? Dan is uw exacte AOW-leeftijd nog niet bekend. Maar deze is minimaal 67 jaar en 3 maanden."
Op de site van de SVB kun je dan vervolgens bekijken wat volgens de SVB waarschijnlijk dan je daadwerkelijke AOW-leeftijd gaat worden en die wordt in mijn geval geschat op 67 jaar en 9 maanden. Als banken en andere geldverstrekkers met deze datum rekening zouden houden, was mijn maximale hypotheek dus plotseling weer ca. € 480.000.
U begrijpt dat ik door dit hele gedoe nogal kwaad ben op enerzijds deze Wft erkende hypotheek adviseurs die hier dus helemaal niets over hebben vermeld en dat terwijl ik toch vlak voor deze magische grens aanliep en ten tweede ben ik teleurgesteld in geldverstrekkers omwille van het feit dat men zo kortzichtig en halsstarrig blijft vasthouden aan iets dat na 2022 helemaal niet meer zeker is waardoor ik nu tussen wal en schip val. En dat terwijl nu al vaststaat dat ik niet met 67 jaar en 3 maanden mijn AOW ga krijgen, maar waarschijnlijk pas vanaf 8 augustus 2027 (of misschien nog wel later).
Het zou banken en andere geldverstrekkers sieren vanaf nu ook rekening te gaan houden met de geschatte AOW-leeftijd zoals de SVB die op haar website vermeldt op basis van de actuele levensverwachting opgesteld door het CBS. Dat zou voor mij, en ik vrees met mij nog vele andere Nederlanders, het leven een stuk simpeler maken.
P.S. Mocht een geld-/hypotheek verstrekker deze reactie lezen en op basis hiervan bereid zijn om de geschatte AOW-leeftijd te hanteren bij het vaststellen van de maximale hypotheek, verneem ik dat uiteraard graag. Ik heb een vast inkomen van ongeveer € 100.000, geen andere financiële verplichtingen of een negatieve BKR-registratie dus een nieuwe klant met relatief weinig risico's lijkt me zo
Het is vandaag 27 februari, dus ongeveer 3 weken nadat ik deze 'magische grens' ben gepasseerd en nu blijkt dat vrijwel alle geldverstrekkers van nieuwe hypotheken (veelal banken dus) bij het bepalen van iemands 'maximale hypotheek' van de thans wettelijke AOW-leeftijd terwijl de SVB nu al op haar website vermeld dat alle mensen die na 2022 met pensioen gaan, rekening dienen te houden met een andere leeftijd namelijk een AOW-leeftijd die gebaseerd is op de levensverwachting die jaarlijks door het CBS wordt vastgesteld, maar die voor mij nu al geschat is op 67 jaar en 9 maanden. Als geldverstrekkers hier dus rekening mee zouden houden, zou ik nu niet een heel circus moeten optuigen om boven water te krijgen wat mijn maximale hypotheek nu is.
Om het voorbeeld iets meer te verduidelijken:
Eind vorig jaar december nog heeft een Wft erkende hypotheek adviseur voor mij nog een berekening van mijn maximale hypotheek gemaakt waar uit naar voren kwam dat op basis van mijn inkomen ik een hypotheek van ca. 480.000 zou kunnen krijgen. Nu slechts 2 maanden verder, is mij duidelijk gemaakt door een aantal andere Wft gecertifieerde adviseurs dat mijn maximale hypotheek slechts ca. € 160.000 bedraagt! Vanwege het feit dat 'MijnPensioen.nl' alleen de 'officiële' AOW leeftijd vermeldt (dus 67 jaar en 3 maanden) en ik net een paar weken over 10 jaar voor deze datum aanzit, kan ik momenteel geen toereikende hypotheek meer krijgen.
Wat de SVB op haar website vermeldt is het volgende:
"In 2022 wordt de AOW-leeftijd 67 jaar en 3 maanden. U ontvangt uw eerste AOW-pensioen vanaf de dag waarop u uw AOW-leeftijd bereikt. Uw AOW-leeftijd hangt af van uw geboortedatum. Bent u geboren na 30 september 1955? Dan is uw exacte AOW-leeftijd nog niet bekend. Maar deze is minimaal 67 jaar en 3 maanden."
Op de site van de SVB kun je dan vervolgens bekijken wat volgens de SVB waarschijnlijk dan je daadwerkelijke AOW-leeftijd gaat worden en die wordt in mijn geval geschat op 67 jaar en 9 maanden. Als banken en andere geldverstrekkers met deze datum rekening zouden houden, was mijn maximale hypotheek dus plotseling weer ca. € 480.000.
U begrijpt dat ik door dit hele gedoe nogal kwaad ben op enerzijds deze Wft erkende hypotheek adviseurs die hier dus helemaal niets over hebben vermeld en dat terwijl ik toch vlak voor deze magische grens aanliep en ten tweede ben ik teleurgesteld in geldverstrekkers omwille van het feit dat men zo kortzichtig en halsstarrig blijft vasthouden aan iets dat na 2022 helemaal niet meer zeker is waardoor ik nu tussen wal en schip val. En dat terwijl nu al vaststaat dat ik niet met 67 jaar en 3 maanden mijn AOW ga krijgen, maar waarschijnlijk pas vanaf 8 augustus 2027 (of misschien nog wel later).
Het zou banken en andere geldverstrekkers sieren vanaf nu ook rekening te gaan houden met de geschatte AOW-leeftijd zoals de SVB die op haar website vermeldt op basis van de actuele levensverwachting opgesteld door het CBS. Dat zou voor mij, en ik vrees met mij nog vele andere Nederlanders, het leven een stuk simpeler maken.
P.S. Mocht een geld-/hypotheek verstrekker deze reactie lezen en op basis hiervan bereid zijn om de geschatte AOW-leeftijd te hanteren bij het vaststellen van de maximale hypotheek, verneem ik dat uiteraard graag. Ik heb een vast inkomen van ongeveer € 100.000, geen andere financiële verplichtingen of een negatieve BKR-registratie dus een nieuwe klant met relatief weinig risico's lijkt me zo
Niemand verplicht je om je hele leven hetzelfde te blijven doen. Je kunt je ook gewoon blijven ontwikkelen zodat je op een gegeven moment minder zwaar werk kunt gaan doen. Zo veel moeite is het toch niet om gewoon zelf eens te gaan nadenken over je leven?BL2 schreef:Prachtige stelling natuurlijk, maar doet niet ter zake. Immers we worden misschien wel ouder maar kunnen we ook ons werk blijven doen tot die leeftijd, en dan zeg ik NEE.We worden allemaal ouder en daardoor krijgen de veertigers van nu pas na hun zeventigste AOW uitgekeerd
Veel mensen van net boven de 60 zijn gewoon opgebrand. Vooral in werk waar de eisen hoogliggen qua keuringen of bv onregelmatig werken. Dat lukt niemand tot je 70ste.
Dat zal niet (alleen) te maken hebben met de AOW leeftijd, maar vooral met de forse daling in inkomen tussen voor en na je pensioen. Je kunt wel met je kop in het zand zeggen dat je inkomen nu ruim voldoende is, maar als je 'straks' met pensioen gaat is je inkomen misschien nog maar eenderde van je huidige inkomen. Terecht dat de banken dat ook meenemen in de vraag hoeveel je zou moeten kunnen lenen.op basis van mijn inkomen ik een hypotheek van ca. 480.000 zou kunnen krijgen. Nu slechts 2 maanden verder, is mij duidelijk gemaakt door een aantal andere Wft gecertifieerde adviseurs dat mijn maximale hypotheek slechts ca. € 160.000 bedraagt!
Ik heb al sinds 2011 (zo ongeveer) een draadje lopen hier over dat pensioengebeuren. Veel mensen vonden/vinden het nodig mij daarin af te branden omdat ik al jaren roep dat we moeten blijven werken tot we dood achter onze machine/bureau liggen.
En wat blijkt? ik krijg helaas gelijk. Hoewel ik begrijp dat de AOW zoals deze nu is misschien niet houdbaar meer is, is het vreselijk dat er na 2022 gewoon wéér jaren bijkomen, omdat men rekent met de 'gemiddelde' levensverwachting van alle mensen op dat moment. Dus níet met de gemiddelde levensverwachting van mensen geboren in jaar X. Die mevrouw in de uitzending van gisteren is 13 jaar jonger dan ik en zou tot 71 door moeten. Ik geloof er niks van want voor jaargang 1958 is het al 69.
En echt, ook achter een bureau kan je moe worden.
Mijn oplossing is om juist níet alles aan die pensioendatum op te hangen. Ik heb een geweldige baan dus daar ligt het niet aan. Ik heb gelukkig ook genoeg vrije dagen en salaris om regelmatig op vakantie te gaan en leuke dingen te doen. Ik spaar, maar niet overmatig want ik heb geen zin om al mijn spaargeld straks in te moeten leveren voor zorg. Mensen die niet sparen krijgen ook zorg tenslotte.
Ik wil eigenlijk iedereen de goede raad geven om te proberen niet zo fanatiek naar die 'einddatum' te kijken. Ik heb het ook gedaan en het heeft me heel wat kopzorgen gekost en humeur verpest. Dat was niet verstandig.
@Meneer Konings: hoe dat komt, zal een raadsel blijven voor iedereen. Ik hou sinds 2008 de bedragen bij en zit zo'n beetje tegen hetzelfde aan te hikken. Dus langer werken = minder pensioen = helaas pindakaas.
Dit is het draadje: viewtopic.php?f=63&t=103514
En wat blijkt? ik krijg helaas gelijk. Hoewel ik begrijp dat de AOW zoals deze nu is misschien niet houdbaar meer is, is het vreselijk dat er na 2022 gewoon wéér jaren bijkomen, omdat men rekent met de 'gemiddelde' levensverwachting van alle mensen op dat moment. Dus níet met de gemiddelde levensverwachting van mensen geboren in jaar X. Die mevrouw in de uitzending van gisteren is 13 jaar jonger dan ik en zou tot 71 door moeten. Ik geloof er niks van want voor jaargang 1958 is het al 69.
En echt, ook achter een bureau kan je moe worden.
Mijn oplossing is om juist níet alles aan die pensioendatum op te hangen. Ik heb een geweldige baan dus daar ligt het niet aan. Ik heb gelukkig ook genoeg vrije dagen en salaris om regelmatig op vakantie te gaan en leuke dingen te doen. Ik spaar, maar niet overmatig want ik heb geen zin om al mijn spaargeld straks in te moeten leveren voor zorg. Mensen die niet sparen krijgen ook zorg tenslotte.
Ik wil eigenlijk iedereen de goede raad geven om te proberen niet zo fanatiek naar die 'einddatum' te kijken. Ik heb het ook gedaan en het heeft me heel wat kopzorgen gekost en humeur verpest. Dat was niet verstandig.
@Meneer Konings: hoe dat komt, zal een raadsel blijven voor iedereen. Ik hou sinds 2008 de bedragen bij en zit zo'n beetje tegen hetzelfde aan te hikken. Dus langer werken = minder pensioen = helaas pindakaas.
Dit is het draadje: viewtopic.php?f=63&t=103514
-
Ook dat is niet het geval aangezien ik al een aantal jaren zelf spaar voor mijn pensioen op een geblokkeerde pensioenrekening bij BrandNewDay (waar overigens momenteel ca. € 60.000,- op straat), maar omdat banken en andere geldverstrekkers alleen maar kijken naar wat er op het 'MijnPensioen.nl'-overzicht staat, wordt het bedrag dat op mijn geblokkeerde pensioenrekening staat niet meegenomen bij de vaststelling/berekening van mijn maximale hypotheek. Lekker kortzichtig allemaal.
Je eigen pensioenkapitaal kan ook worden meegenomen, maar dat moet je dan wel zelf aangeven. En het zal je leencapaciteit ook niet extreem doen toenemen. Die 60k levert je misschien 250 euro per maand aan extra pensioen op, waarbij er voor de veiligheid ook nog rekening mee moet worden gehouden dat de waarde van je beleggingen kan dalen. De leencapaciteit zal dus misschien 10.000 hoger worden dan zonder je eigen pensioenapitaal.