Ik woon sinds mei 2011 in een huurhuis van een woningbouwvereniging. Vanaf het begin zijn mijn stookkosten naar mijn idee hoog en is de woonkamer moeilijk warm te stoken (de CV doet er 2 uur over om de woonkamer 2 graden warmer te krijgen). De CV-ketel is van januari 1997, is in die 5,5 jaar goed onderhouden, een aantal x gerepareerd, doorgespoeld/doorgespoten, nagekeken en naberekend om te kijken of te kijken of hij wel genoeg capaciteit leverde en of alle instellingen klopten in een poging daar het probleem op te lossen. Daar zit het probleem niet.
Ik zet de thermostaat in mijn huis overdag als ik thuis ben op 19,5 en 's avonds als ik op de bank zit op 20,5 graad als ik weg ben of slaap op 17. Het is een flat van 60 m2 in totaal waar in de 1e slaapkamer beperkt wordt verwarmd en in de 2e slaapkamer zelden. Er is dubbele beglazing, de vloer is nageïsoleerd met pur-schuim en de muren zijn spouwmuren zonder isolatie. Vreemd genoeg voor een flat heb ik op 2 stukjes zijmuur en het portiek na alleen buitenmuren en die 2 stukjes zijmuur grenzen aan onverwarmde gezamenlijke bergingsruimte en ook de portiek is natuurlijk onverwarmd. Het is een benedenwoning met een vochtige kruipruimte.
Ik heb zelf onder het laminaat en achter de verwarmingselementen isolatie aangebracht, heb alle kieren dichtgesmeerd, tochtstrips aangebracht en ik stook niet waar ik niet ben.
Ik verstookt gemiddeld 1700 M3 gas per jaar. Ik heb een eenpersoons huishouden.
Nu blijkt, na een bezoek van een opzichter van de woningbouwvereniging, dat een deel van mijn woonkamer vroeger slaapkamer was en dat de radiator in dat deel berekend is op 15 of 18 graden terwijl dat dus 22 - 24 graden zou moeten zijn. De andere 2 radiators in kamer/open keuken zijn wel correct.
Ik moet de officiële cijfers nog krijgen van het onderhoudsbedrijf maar de voorlopige berekeningen:
De woonkamer is 31,4 m2, de daarbij horende open keuken is 8.75 m2 en de hele ruimte is 2.65 m hoog, daarvoor is een radiatorcapaciteit nodig van 8936 watt. De 3 radiatoren die er nu in deze ruimte zitten leveren volgens berekeningen 6900 watt. Dit omdat 1 radiator dus niet berekend is op woonkamer- maar slaapkamercapaciteit. Dat is dus een verschil van 2036 watt. Volgens het onderhoudsbedrijf is het zo dat als je een ruimte met een te kleine radiator probeert te verwarmen het langer duurt voor die ruimte warm(er) wordt en dat de cv-ketel ook meer moeite moet doen om de ruimte op temperatuur te houden. In dit geval 1 graad per uur, wat volgens de monteur dus te lang duurt.
Ik wil aan mijn woningbouwvereniging hard kunnen maken of dat capaciteitsverschil mij qua stookkosten te veel, en zo ja hoeveel dan te veel, heeft gekost. Het onderhoudsbedrijf dat de capaciteit berekend wil me daarbij niet helpen omdat zij opdracht krijgen van mijn woningbouwvereniging. Vanuit hun standpunt natuurlijk logisch.
Hoe reken ik nou uit of en hoeveel me dat scheelt in de stookkosten? Iemand enig idee?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Heb ik te veel stookkosten gemaakt en hoe bereken ik dat?
Re: Heb ik te veel stookkosten gemaakt en hoe bereken ik dat?
Wie heeft die aanpassing gedaan om de slaapkamer bij de woonkamer te betrekken? Verder is alles luchtdicht isoleren nu juist vaak niet de juiste weg om te zorgen voor een goede werking van de verwarming. Teveel toch is natuurlijk niet goed, dat vooropgesteld, maar de ruimte nagenoeg luchtdicht maken werkt ook zeker niet in het voordeel.nora.hoog schreef:Ik woon sinds mei 2011 in een huurhuis van een woningbouwvereniging. Vanaf het begin zijn mijn stookkosten naar mijn idee hoog en is de woonkamer moeilijk warm te stoken (de CV doet er 2 uur over om de woonkamer 2 graden warmer te krijgen). De CV-ketel is van januari 1997, is in die 5,5 jaar goed onderhouden, een aantal x gerepareerd, doorgespoeld/doorgespoten, nagekeken en naberekend om te kijken of te kijken of hij wel genoeg capaciteit leverde en of alle instellingen klopten in een poging daar het probleem op te lossen. Daar zit het probleem niet.
Ik zet de thermostaat in mijn huis overdag als ik thuis ben op 19,5 en 's avonds als ik op de bank zit op 20,5 graad als ik weg ben of slaap op 17. Het is een flat van 60 m2 in totaal waar in de 1e slaapkamer beperkt wordt verwarmd en in de 2e slaapkamer zelden. Er is dubbele beglazing, de vloer is nageïsoleerd met pur-schuim en de muren zijn spouwmuren zonder isolatie. Vreemd genoeg voor een flat heb ik op 2 stukjes zijmuur en het portiek na alleen buitenmuren en die 2 stukjes zijmuur grenzen aan onverwarmde gezamenlijke bergingsruimte en ook de portiek is natuurlijk onverwarmd. Het is een benedenwoning met een vochtige kruipruimte.
Ik heb zelf onder het laminaat en achter de verwarmingselementen isolatie aangebracht, heb alle kieren dichtgesmeerd, tochtstrips aangebracht en ik stook niet waar ik niet ben.
Ik verstookt gemiddeld 1700 M3 gas per jaar. Ik heb een eenpersoons huishouden.
Nu blijkt, na een bezoek van een opzichter van de woningbouwvereniging, dat een deel van mijn woonkamer vroeger slaapkamer was en dat de radiator in dat deel berekend is op 15 of 18 graden terwijl dat dus 22 - 24 graden zou moeten zijn. De andere 2 radiators in kamer/open keuken zijn wel correct.
Ik moet de officiële cijfers nog krijgen van het onderhoudsbedrijf maar de voorlopige berekeningen:
De woonkamer is 31,4 m2, de daarbij horende open keuken is 8.75 m2 en de hele ruimte is 2.65 m hoog, daarvoor is een radiatorcapaciteit nodig van 8936 watt. De 3 radiatoren die er nu in deze ruimte zitten leveren volgens berekeningen 6900 watt. Dit omdat 1 radiator dus niet berekend is op woonkamer- maar slaapkamercapaciteit. Dat is dus een verschil van 2036 watt. Volgens het onderhoudsbedrijf is het zo dat als je een ruimte met een te kleine radiator probeert te verwarmen het langer duurt voor die ruimte warm(er) wordt en dat de cv-ketel ook meer moeite moet doen om de ruimte op temperatuur te houden. In dit geval 1 graad per uur, wat volgens de monteur dus te lang duurt.
Ik wil aan mijn woningbouwvereniging hard kunnen maken of dat capaciteitsverschil mij qua stookkosten te veel, en zo ja hoeveel dan te veel, heeft gekost. Het onderhoudsbedrijf dat de capaciteit berekend wil me daarbij niet helpen omdat zij opdracht krijgen van mijn woningbouwvereniging. Vanuit hun standpunt natuurlijk logisch.
Hoe reken ik nou uit of en hoeveel me dat scheelt in de stookkosten? Iemand enig idee?
Heeft u eventueel al contact gezocht met de woonbond? De installatie laten onderzoeken door een onafhankelijk installatiebureau? De kosten berekenen hoe het zou zijn als de radiatoren wel voldoende capaciteit zouden hebben is lastig, daar zijn zeer veel variabele factoren op van toepassing.
Kan slechts aangeven dat een CV-ketel van 20 jaren oud ook niet meer nieuw is. Deze is zeker meer dan 5 jaren over de gemiddelde houdbaarheid heen. Is het je eigen ketel dan zou ik deze vervangen voor een nieuwe zuinige ketel, nu die van de woningbouw is heeft deze daar weinig belang bij zolang ie het nog doet, immers het gasverbruik is toch niet voor hun.
Qua radiatoren zou ik voor ruim grotere gaan, het lijkt er sterk op dat de installatie aan haar maximum zit qua capaciteit, ook al is de woning maar klein.
Qua radiatoren zou ik voor ruim grotere gaan, het lijkt er sterk op dat de installatie aan haar maximum zit qua capaciteit, ook al is de woning maar klein.
Helaas kan ik niet met de berekening helpen. Ik kan u wel over mijn ervaring vertellen, aangezien ik in een vergelijkbaar (on)geïsoleerd flat van 60 m2 woon waar eerst ook een oude CV-ketel van 1998 zat met ook te klein berekende radiatoren.
Bij mij is de ketel twee jaar geleden vervangen. Omdat het hier ook best lang duurde tot het op temperatuur kwam heeft de opzichter toen de capaciteit van de radiatoren berekend. In de woonkamer en in een slaapkamer hebben zij deze voor grotere modellen vervangen.
Ik ben niet zuinig met stoken en douchen, het scheelt mij echter ca. 20-30%, mijn jaarverbruik wat sindsdien +/- 1000 m3 is. Ik vermoed dat dit grotendeels door de nieuwe, erg zuinige ketel komt en pas in tweede instantie door de grotere radiatoren.
Bij mij is de ketel twee jaar geleden vervangen. Omdat het hier ook best lang duurde tot het op temperatuur kwam heeft de opzichter toen de capaciteit van de radiatoren berekend. In de woonkamer en in een slaapkamer hebben zij deze voor grotere modellen vervangen.
Ik ben niet zuinig met stoken en douchen, het scheelt mij echter ca. 20-30%, mijn jaarverbruik wat sindsdien +/- 1000 m3 is. Ik vermoed dat dit grotendeels door de nieuwe, erg zuinige ketel komt en pas in tweede instantie door de grotere radiatoren.
Als u 's avonds de thermostaat op 15 zou zetten, hoe koud is het dan bij het opstaan? Dit geeft een waarde over de isolatie van de ruimte. Bij een buitentemperatuur van 0 graden zou het binnen met een temperatuur van 20 graden maar hooguit 2-3 graden zijn afgekoeld. Al het meer is, is de isolatie niet al te best en is het gasverbruik in samenhang met de leeftijd van de ketel goed verdedigbaar.
Heb hier het zelfde gehad . nieuwe radiator en probleem was opgelost en minder gas verbruik. Op internet staan gegevens voor het berekenen van welk type radiator die u nodig heeft . Simpel ? uit te rekenen.
Waarom lees ik niet merk en type ketel?
en bouwjaar woning en isolatie of juist niet.
Verder is een niet geïsoleerde vloer beneden of plafond boven een ideaal warmte lek.
Voor 60 meter is dit wel erg veel, maar wat is de ketel temperatuur?
Ik mis veel info in de vraag voor betrouwbaar antwoord helaas.
en bouwjaar woning en isolatie of juist niet.
Verder is een niet geïsoleerde vloer beneden of plafond boven een ideaal warmte lek.
Voor 60 meter is dit wel erg veel, maar wat is de ketel temperatuur?
Ik mis veel info in de vraag voor betrouwbaar antwoord helaas.