LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Danser

Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door Danser »

Afgelopen jaar heb ik partikulier een bestelbus aangeschaft. Ik heb geen bedrijf en betaal hierdoor enorm veel belasting. (Zo'n 500 euro per kwartaal) Nu zat er afgelopen weekeinde een waarschuwingsbon onder mijn ruitenwisser van 99 euro. Mijn auto bleek zo'n 10 cm te hoog te zijn dan de toegestane bedrijfsvoertuigafmeting van 2.40m hoog. Ik mag mijn auto niet in de bebouwde kom parkeren na 18.00 uur tot 8.00 uur..
Het betreft echter geen bedrijfswagen maar mijn priveauto. De gemeente heeft al een reactie gegeven dat een ontheffing aanvragen mogelijk is maar dat de kans nihil is dat ik de ontheffing daadwerkelijk krijg. Het probleem is dat ik mijn auto nu aan de andere kant van de stad moet parkeren.... dit is echt niet te doen. Ik betaal me blauw maar kan niet eens naar huis komen met mijn auto. Mag de gemeente dit eisen? Is er een oplossing voor te vinden?

kweenie

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, de gemeente mag dit eisen. Het gaat er niet om hoe het eigendom is geregeld, het gaat om het type auto. Even de redenering doortrekken zou je dan dus ook kunnen vinden dat als je een vrachtwagen particulier aanschaft, je daarmee ook met 130 over de snelweg zou mogen rijden...

Oplossing is om van tevoren na te gaan hoe de regels in je woonplaats zijn. En om een ander voertuig aan te schaffen... Of kijken of een ontheffing mogelijk is, maar ik denk dat dit alleen in uitzonderlijke situaties kan. Bijvoorbeeld als je vanwege een handicap of een gehandicapt familielid een speciale auto nodig hebt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vervelend. je hebt blijkbaar nagelaten je afdoende te informeren voordat je de koop sloot, en nu moet je op de blaren zitten. Wellicht is een andere auto kopen de snelste oplossing.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

waarom heb je prive zo'n enorme bus nodig???

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Dit zijn over het algemeen regels die zijn opgenomen in de APV en staan vaak aangegeven bij het binnenrijden van de stad/gemeente. Zie bijvoorbeeld dit: https://www.nationalebeeldbank.nl/shop/ ... kom_almelo
Dit betreft een bord bij het binnenrijden van de bebouwde kom, waar staat aangegeven dat binnen de gestelde tijd, voertuigen hoger dan 2,4 meter niet mogen worden geparkeerd. En men gaat er van uit dat de bestuurder/eigenaar van de auto wel op de hoogte is van de hoogte van zijn voertuig.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

De wegenbelasting van 500 euro per kwartaal is iets dat door het rijk wordt geïnd. Daar heeft de gemeente geen boodschap aan. Daarom kun je daar ook geen rechten aan ontlenen.

Ik snap dat je hier van tevoren niet naar geïnformeerd hebt, ik heb ook nog nooit van een dergelijke regel gehoord, en waarom zou je zoeken naar iets waarvan je niet weet dat het er is?

Je zou een ontheffing kunnen aanvragen, wellicht dat het gedurende het verloop van de procedure gedoogd wordt dat je de bus binnen de bebouwde kom zet. Dat geeft je wat spelingsruimte om het ding te verkopen/in te ruilen. Maar daar moet je van tevoren even goed naar kijken, ik noem het als mogelijkheid, maar of het zo is weet ik niet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

berndv schreef:Zie bijvoorbeeld dit: https://www.nationalebeeldbank.nl/shop/ ... kom_almelo
Dit betreft een bord bij het binnenrijden van de bebouwde kom, waar staat aangegeven dat binnen de gestelde tijd, voertuigen hoger dan 2,4 meter niet mogen worden geparkeerd.
Weet jij of de gemeente verplicht is dit bij de bebouwde kom aan te geven, wil ze enig recht aan deze regel ontlenen?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Of het verplicht is weet ik niet, maar dat de borden bestaan weet ik wel, en ook dat er meerdere variaties op de regels bestaan.
http://www.oldebroek.net/oldebroek/phpB ... f=6&t=2770
http://www.sliedrecht24.nl/verkeersbord ... liedrecht/
Aangezien mijn auto eigenlijk in nagenoeg alle gevallen wel aan de voorwaarden voldoet let ik niet standaard op deze borden als ik ergens een stad in rij, dus of alle gemeenten in Nederland dergelijke borden hebben hangen kan ik niet zeggen. Wellicht als ts wil noemen om welke woonplaats het gaat, kan ik wel eens kijken of ik op google maps kan zien of de borden ook geplaatst zijn bij het binnenrijden van de gemeente. Wellicht heeft ts anders eventueel een aanknopingspunten om hier tegen in verweer te gaan, om in ieder geval deze eerste boete nog te ontwijken.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Danser schreef:Afgelopen jaar heb ik partikulier een bestelbus aangeschaft. Ik heb geen bedrijf en betaal hierdoor enorm veel belasting. (Zo'n 500 euro per kwartaal) Nu zat er afgelopen weekeinde een waarschuwingsbon onder mijn ruitenwisser van 99 euro. Mijn auto bleek zo'n 10 cm te hoog te zijn dan de toegestane bedrijfsvoertuigafmeting van 2.40m hoog. Ik mag mijn auto niet in de bebouwde kom parkeren na 18.00 uur tot 8.00 uur..
Het betreft echter geen bedrijfswagen maar mijn priveauto. De gemeente heeft al een reactie gegeven dat een ontheffing aanvragen mogelijk is maar dat de kans nihil is dat ik de ontheffing daadwerkelijk krijg. Het probleem is dat ik mijn auto nu aan de andere kant van de stad moet parkeren.... dit is echt niet te doen. Ik betaal me blauw maar kan niet eens naar huis komen met mijn auto. Mag de gemeente dit eisen? Is er een oplossing voor te vinden?
Dit kan een gemeente volgens mij wel eisen via de APV, en dan scherpen ze de eis van max 4m van het RVV dus aan. Zo voorkomen ze bijvoorbeeld overlast voor particulieren als buren zulke hoge voertuigen voor woningen parkeren. Vaak staan onder dat hoofdstuk ook dingen over het wel/niet langer dan X dagen parkeren van aanhangers, caravans en campers op de openbare weg etc. De APV van je eigen gemeente kan je opvragen bij de gemeente, en als dit daar zo in staat, is de kous af.

kweenie

witte angora schreef:Weet jij of de gemeente verplicht is dit bij de bebouwde kom aan te geven, wil ze enig recht aan deze regel ontlenen?
Ze zullen dit uiteraard wel moeten aangeven. Anders kun je als 'vreemdeling' immers niet weten dat je daar niet zou mogen parkeren. Als er niet ergens langs de weg staat aangegeven dat het niet mag, dan heb je een vrij eenvoudige zaak om bezwaar te maken.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

99% heeft 2,40 hoog en 6 meters lang.....
U heeft de APV niet gelezen en de taxi bussen van 2.60 hoog hebben meestal ontheffing.

Gewoon aanvragen of inruilen voor een met iets lager dak dus van H2 naar H1 wat wel mag.
Verder is op Benzine voor particulieren goedkoper dan diesel, maar je kunt ook een stichting oprichten, kosten €400,- eerste jaar en daarna €60,- voor bankrekening en de stichting mag deze op naam zetten, dus bedrijfsbus tarief.

Dan ben je als enige bestuurder stichting met enkele familie leden geen eigenaar meer maar.... wel lagere bedrijven tarief.
Stichting burenhulp, ja ik help vele met verhuizen dus is dat voldoende, ik ben dus geen ZZPer... maar gewoon behulpzaam.
Met Dubbele Cabine kan ik 7 personen vervoeren en nog 5 fietsen achterin...
Ook de zware caravan tot 2000 Kg trekken en Uw hoge, gebruikt meer brandstof en is zwaarder en met mijn tip rij je zakelijke tarief!

Verder is naast elke avond ook elk weekend meestal een parkeerverbod.
U had vooraf ontheffing moeten vragen maar een korter dan 6 meter en niet meer dan 240 hoog.. dus Hoogte 1 vragen en deze snel inruilen!

Verder, elke legale toegang tot gemeente moet er een parkeerverbod hoge en lange voertuigen staan.
Als er ergens 1 bord ontbreekt ga je echter vrijuit!
Dus rij een rondje en bekijk elke ingang en die zonder bord foto maken met datum en tijd + getuigen, geen fam. maar buren!
Verder kun je online kijken sinds wanneer deze APV geld want ze moeten regelmatig aanpassen en verlengen omdat na bepaalde tijd het recht vervalt.
Dan is de gemeente APV loos want als ze meer als 10 jaren niets doen mag alles weer!

Kijk dus naar andere, als je weinig rijd Benzine zoeken of stichting en dat bevalt mij prima!

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik snap de regelgeving trouwens wel. Je moet er niet aan denken dat iedereen in een woonwijk zo'n grote bus voor z'n huis neer zet.

kweenie

stofzuigertje schreef:je kunt ook een stichting oprichten, kosten €400,- eerste jaar en daarna €60,- voor bankrekening en de stichting mag deze op naam zetten, dus bedrijfsbus tarief.

Dan ben je als enige bestuurder stichting met enkele familie leden geen eigenaar meer maar.... wel lagere bedrijven tarief.
Stichting burenhulp, ja ik help vele met verhuizen dus is dat voldoende, ik ben dus geen ZZPer... maar gewoon behulpzaam.
...
Kijk dus naar andere, als je weinig rijd Benzine zoeken of stichting en dat bevalt mij prima!
En vervolgens heb je wel te maken met de fiscale bijtelling, als je meer dan 500 km privé rijdt. Dan heb je toch een heel ander financieel plaatje. Ik neem tenminste aan dat je dat wel opgeeft, of ontduik je de belastingen?

Danser

Betreft gemeente Zoetermeer.
Ik heb nog nooit zo'n apv bord gezien in de gemeente.
*Een stichting worden lost het parkeerprobleem niet op.
*Waarom ik zo'n grote bus heb lijkt me ook niet relevant voor het probleem, maar wil het wel toelichten...
We zijn helaas meerdere malen slachtoffer geworden van inbraak waarbij alles is gestolen op onze hobby stal. Vervoer nu dagelijks de spullen van hot naar her. Tevens moet ik een verzwaarde trailer kunnen trekken van min 2.5/3 ton. Dan blijven er weinig autos over die dat mogen.
Deze bus was een uitkomst. Als partikulier had ik geen idee daarmee parkeerproblemen te krijgen. Stonden al jaren grotere bussen in de straat.
Had ook niet in t zicht of voor iemands deur geparkeerd.

Danser

Betreft gemeente Zoetermeer.
*Een stichting worden lost het parkeerprobleem niet op.
*Waarom ik zo'n grote bus heb lijkt me ook niet relevant voor het probleem, maar wil het wel toelichten...
We zijn helaas meerdere malen slachtoffer geworden van inbraak waarbij alles is gestolen op onze hobby stal. Vervoer nu dagelijks de spullen van hot naar her. Tevens moet ik een verzwaarde trailer kunnen trekken van min 2.5/3 ton. Dan blijven er weinig autos over die dat mogen.
Deze bus was een uitkomst. Als partikulier had ik geen idee daarmee parkeerproblemen te krijgen. Stonden al jaren grotere bussen in de straat.
Had ook niet in t zicht of voor iemands deur geparkeerd.

GJS

Ongelezen bericht door GJS »

Je zou kunnen kijken of er voor jouw bestelbus luchtvering te krijgen is met een parkeerstand, hiermee kan je het voertuig zo'n 10cm laten zakken.

kweenie

Danser schreef:Betreft gemeente Zoetermeer.
Ze staan toch netjes bij de plaatsnaamborden, zoals je bv. via google maps kunt nagaan. Met een verwijzing naar het artikel in de apv.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dat ze jarenlang niet handhaven... slordig, maar elke bus boven de 240 cm zal een boete krijgen.

Wel is onbekend of er ontheffingen zijn, maar ook de lengte niet vergeten, sommige zijn langer dan 6 meter en ook niet welkom.
Meestal zijn het stadswachten die controleren.

En bij vrijwel elke gemeente staat bij de ingang deze borden dus elke ingang bebouwde kom.
Als er niets staat, als je elders komt ga je niet online kijken of er iets is dus overmacht dus zijn er enkele ingangen gemeeente Zoetermeer waar een bord ontbreekt?
Een lek is voldoende voor seponeren boete, maar na plaatsen bord zullen opnieuw jou straat bezoeken......
gewoon iets lagere kopen en als je als stichting een bus gebruikt is er geen 500 KM bijtelling, dat is voor bedrijfsvoertuigen van werkgever wel maar niet bij een stichting.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

IK vraag mij af hoe die agent weet of de bestelwagen te hoog is , heeft hij-zij deze nagemeten. Neem aan dat hij -zij niet alle type en uitvoering in zij boekje heeft staan.

kweenie

Zijn 'boekje' is tegenwoordig met diverse databases verbonden. Vaak worden kentekens automatisch gescand en gecontroleerd bij de systemen voor betaalautomaten en vergunningen. Kleine moeite om dan ook een signaal te geven als de auto niet voldoet. Maar het is de vraag of dat mag.

Los daarvan kan de agent ook vrij eenvoudig handmatig en kenteken opzoeken. Bij twijfel zal hij dat dan ook eerst doen voordat hij de waarschuwing uitschrijft.

Gesloten