LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Niemand thuis, maar toch een hoog gasverbruik
Niemand thuis, maar toch een hoog gasverbruik
Goedendag .
Ik ben er achtergekomen dat er iets niet klopt met mijn gas..
Ik zal korte inhoud geven .
Ik heb een huurhuis ( hoekhuis)
Ik ben alleen ik heb anderhalf jaar geen gasfornuis gehad en zag al aan mij afschriften dat gasverbruik hoog was.
Enige wat ik deed was elke dag douche 15 min en verwarming meestal 20 graden en s'nachts op 16 .
Mijn gasverbruik was vorig jaar 1.241m3
Van oktober 2015 tot oktober 2016 .
Ik ben vorig jaar augustus thuis komen te zitten ivm ziekte.
Mijn verwarming was elke dag aan zodra ik wakker werd tot ik ga slapen en was 24 graden en ik september had ik gasfornuis .deed niet elke dag koken douxhe elke dag.
ik snap dat mij rekening om hoog gaat..
Alleen wat opvallend is..
Ik ben eind december aan het revalideren en ben niet meer in mij eigen huis geweest en kan nog wel even duren.
Verwarming staat op 11 graden knoppen van verwarming boven allemaal dicht alleen woonkamer aan.. ik gebruik geen water.ik verbruik niks.maar mij gasverbruik was 192m3 terwijl er niemand in huis zit.
Mijn gasverbruik is in de maand jan meer als in de maanden toen ik thuis zat.in de maand toen ik thuis zat was verarming elke dag aan zeker wel 17 uur op een dag plus koken en mij gasverbruik was toen tussen de 120 en 189m3 ??? Mijn stroom is in jan maar 7 euro .vanwege stand-by van apparaten en koelkast en vriezer is begrijpelijk..
Ik heb essent gebeld maar die kunnen niks doen.ik heb mij woningbouw gebeld.ze hebben mensen gestuurd voor cv ketel en voor gasdruk te meten..alles was goed..
ik heb een slimme meter hangen.
Wat kan ik doen om dit op te lossen.want dit kan gewoon niet.
Niemand thuis en zoveel gasverbruik ??
Kan iemand mij helpen of iets adviseren
Ik ben er achtergekomen dat er iets niet klopt met mijn gas..
Ik zal korte inhoud geven .
Ik heb een huurhuis ( hoekhuis)
Ik ben alleen ik heb anderhalf jaar geen gasfornuis gehad en zag al aan mij afschriften dat gasverbruik hoog was.
Enige wat ik deed was elke dag douche 15 min en verwarming meestal 20 graden en s'nachts op 16 .
Mijn gasverbruik was vorig jaar 1.241m3
Van oktober 2015 tot oktober 2016 .
Ik ben vorig jaar augustus thuis komen te zitten ivm ziekte.
Mijn verwarming was elke dag aan zodra ik wakker werd tot ik ga slapen en was 24 graden en ik september had ik gasfornuis .deed niet elke dag koken douxhe elke dag.
ik snap dat mij rekening om hoog gaat..
Alleen wat opvallend is..
Ik ben eind december aan het revalideren en ben niet meer in mij eigen huis geweest en kan nog wel even duren.
Verwarming staat op 11 graden knoppen van verwarming boven allemaal dicht alleen woonkamer aan.. ik gebruik geen water.ik verbruik niks.maar mij gasverbruik was 192m3 terwijl er niemand in huis zit.
Mijn gasverbruik is in de maand jan meer als in de maanden toen ik thuis zat.in de maand toen ik thuis zat was verarming elke dag aan zeker wel 17 uur op een dag plus koken en mij gasverbruik was toen tussen de 120 en 189m3 ??? Mijn stroom is in jan maar 7 euro .vanwege stand-by van apparaten en koelkast en vriezer is begrijpelijk..
Ik heb essent gebeld maar die kunnen niks doen.ik heb mij woningbouw gebeld.ze hebben mensen gestuurd voor cv ketel en voor gasdruk te meten..alles was goed..
ik heb een slimme meter hangen.
Wat kan ik doen om dit op te lossen.want dit kan gewoon niet.
Niemand thuis en zoveel gasverbruik ??
Kan iemand mij helpen of iets adviseren
Laatst gewijzigd door Radar op 04 mar 2017 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast
Reden: Onderwerp aangepast
Re: Niemand thuis, maar toch een hoog gasverbruik
Om te beginnen kan Je even kijken of je meter echt stil staat als er geen gebruik is.
1. gaskraan dicht
2. meterstand noteren
3. wachten
4. meterstand noteren
5. gaskraan open
6. toestellen weer in bedrijf nemen.
7. meterstanden vergelijken
Ik heb nu al 3x bij een klant meegemaakt dat ik de gasmeter los heb gehaald, op tafel heb gezet, en hij gewoon doorliep.
Kijk ook of er geen letter achter de meterstand staat of een andere indicatie wat duid op een storing.
Hier kan je kijken hoe jouw meter een storing aanduidt.
https://www.stedin.net/zoeken?ql=Handleiding
1. gaskraan dicht
2. meterstand noteren
3. wachten
4. meterstand noteren
5. gaskraan open
6. toestellen weer in bedrijf nemen.
7. meterstanden vergelijken
Ik heb nu al 3x bij een klant meegemaakt dat ik de gasmeter los heb gehaald, op tafel heb gezet, en hij gewoon doorliep.
Kijk ook of er geen letter achter de meterstand staat of een andere indicatie wat duid op een storing.
Hier kan je kijken hoe jouw meter een storing aanduidt.
https://www.stedin.net/zoeken?ql=Handleiding
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 04 mar 2017 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Is dat opgelost; en zo ja hoe; en hoe kan dit zomaar??NoNo123 schreef:Ik heb nu al 3x bij een klant meegemaakt dat ik de gasmeter los heb gehaald, op tafel heb gezet, en hij gewoon doorliep.
Dit moet toch bij de beheerder bekend zijn??
De eerste doorlopende gasmeter was, voor mij, alweer 8 jaar geleden:chrisd1 schreef:Is dat opgelost; en zo ja hoe; en hoe kan dit zomaar??
viewtopic.php?f=51&t=73180
Ja, natuurlijk.chrisd1 schreef:Dit moet toch bij de beheerder bekend zijn??
Er wordt alleen niets mee gedaan....
Kijk maar eens hier naar http://www.onsenergie.net/wp-content/up ... -en-G6.pdf onderaan staat:
Code: Selecteer alles
Staat achter de stand met eenheid m3 nog een letter in beeld, dan kan dit aangeven dat de normale werking van de meter wordt verstoord. Dit duidt niet op onjuiste registratie van het verbruik. Het wordt automatisch op afstand gemeld aan uw netbeheerder
Dankjewel .
ik zal is gaan kijken wat ie doet..
ik zal is gaan kijken wat ie doet..
Thermostaat hangt in de huiskamer neem ik aan. Dus word niet de hele woning verwarmt. De ketel zal minder hoeven te werken omdat het alleen de woonkamer hoeft warm te houden met een paar radiatoren. Omdat ts de rest heeft dicht gedraaid is er ook minder water in omloop wat de ketel moet verwarmen. Dus sneller op temp en minder gasverbruik.snuffel1 schreef:U heeft alle radiatorkranen behalve die van de woonkamer dicht gedraaid dus die ene radiator moet de gehele woning op 11 graden zien te houden, de ketel moet dan wel een boel gas verstoken om die 11 graden vast te houden. .
Ik ben indd niet thuis en lees mij standen via slimme meter op afstand.
Mijn vader heeft nu alles uitgezet gaskraan en cv ketel uitgezet.
Ook op verzoek van de monteur om te kijken wat ie nu aan gaat geven.
En hij zei ook op 5 graden zetten.maar hij vond het zelf okk raar dat het zoveel verbruikt.
Mijn vader heeft nu alles uitgezet gaskraan en cv ketel uitgezet.
Ook op verzoek van de monteur om te kijken wat ie nu aan gaat geven.
En hij zei ook op 5 graden zetten.maar hij vond het zelf okk raar dat het zoveel verbruikt.
Heel benieuwd wat deze actie gaat opleveren aan info.
Hoop dat je dat nog eens terugkoppelt.
Hoop dat je dat nog eens terugkoppelt.
-
Het kan aan de meter liggen ...
Met de kennis van vandaag hadden die slimme meters ooit anders geconstrueerd moeten worden:
http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/ ... ieuwsbrief
Met de kennis van vandaag hadden die slimme meters ooit anders geconstrueerd moeten worden:
-
U heeft een combi-ketel en bent niet thuis? Zet de Combi ketel op Eco stand (of hoe de laagste stand bij u ook heet). Combiketels houden in de normale of comfortstand het tapwater op een hoge temperatuur om direct beschikbaar te zijn. Vindt u het niet erg om even op warm water te wachten, schakel dit dan uit. Kan 5 tot 10 m3 per week schelen.
Ik kreeg gisteren bericht van budget energie dat mijn overzicht januari februari inzichtelijk is. Hier zie ik tot mijn verbazing hetzelfde gasvebruik als de twee maanden er voor. 609 m3 terwijl ik 3 februari een pelletkachel heb laten plaatsen en de cv deze 25 dagen helemaal niet meer aangehad heb overdag van 6:00 in de ochtend tot 23:00 in de avond. In de nacht staat hij op 17 graden en kan hij wel aanslaan maar dat was in de maanden ervoor ook het geval. In ieders geval ook een vreemd verhaal wat in mijn ogen niet kan kloppen. Ik heb weinig vertrouwen in de slimme gasmeter van het merk itron G4 RF1
-
Dat gaat over electriciteitsmeters en niet over gasmeters.hänschen klein schreef:Het kan aan de meter liggen ...
Bovendien is het feit dat men het steeds over "slimme meters" heeft een symptoom van sensatiejournalistiek, waar helaas zelfs een serieus platform als Radar, 1 vandaag en de consumentenbond aan mee doen. De meetfout kan namelijk optreden in IEDERE digitale electriciteitsmeter. Tussen de meters die volgens de netbeheerder de fout kunnen hebben zie ik er zelfs een aantal staan die helemaal geen GPRS module hoeven te hebben (en dan dus ook niet 'slim' zijn).
Maar hoe dan ook, dit is hier dus uberhaupt nicht im frage. Het gaat hier om de gasmeter.
-
Snuffel1 heeft wel degelijk een punt.john18 schreef:Thermostaat hangt in de huiskamer neem ik aan. Dus word niet de hele woning verwarmt. De ketel zal minder hoeven te werken omdat het alleen de woonkamer hoeft warm te houden met een paar radiatoren. Omdat ts de rest heeft dicht gedraaid is er ook minder water in omloop wat de ketel moet verwarmen. Dus sneller op temp en minder gasverbruik.snuffel1 schreef:U heeft alle radiatorkranen behalve die van de woonkamer dicht gedraaid dus die ene radiator moet de gehele woning op 11 graden zien te houden, de ketel moet dan wel een boel gas verstoken om die 11 graden vast te houden. .
Als je in een huis één ruimte op een bepaalde temperatuur wilt houden en de rest wordt heel veel kouder door daar de radiatorkranen dicht te draaien, dan trekt de warmte vanuit de woonkamer gewoon lekker de rest van het huis in. En is de thermostaat in no time weer opnieuw warmte aan het vragen bij de ketel. Je hoort zo vaak de 'wijsheid' opperen dat je alleen de ruimtes moet verwarmen waar je verblijft. Dat klinkt logisch, maar kan ook averechts werken, bv. als het in de rest van het huis dan zo koud wordt dat de warmte uit de verwarmde vertrekken heel snel daarheen gaat.
Gas meter kan ook defect zijn. Sinds mijn nieuwe meter gebruiken wij heel veel gas. Dit heb ik aangekaart. Kost geld om te komen laten testen. Ik had in 3 maanden gebruikt wat ik normaal in een half jaar gebruik. Na terug kijken zag ik dat het gewoon het dubbelen was. Ze komen niet langs maar bij de eindafrekening gaan ze pas actie ondernemen als het blijkt dat ik te ver boven mijn voorgaande jaar zit. Nu hoorde ik dat bij het plaatsen van de nieuwe meter ook fouten kunnen worden gemaakt. Ik geloof afpersen. Dus met een nieuwe meter kan zeker iets fout zijn. Tenminste dat vertelde NLE mij.
Ts schreefAls je in een huis één ruimte op een bepaalde temperatuur wilt houden en de rest wordt heel veel kouder door daar de radiatorkranen dicht te draaien, dan trekt de warmte vanuit de woonkamer gewoon lekker de rest van het huis in. En is de thermostaat in no time weer opnieuw warmte aan het vragen bij de ketel. Je hoort zo vaak de 'wijsheid' opperen dat je alleen de ruimtes moet verwarmen waar je verblijft. Dat klinkt logisch, maar kan ook averechts werken, bv. als het in de rest van het huis dan zo koud wordt dat de warmte uit de verwarmde vertrekken heel snel daarheen gaat.
Als alles dicht is dan trekt de warmte niet snel weg als iemand niet thuis is. Maar ligt natuurlijk aan isolatie enz. Als je veel grote ramen hebt kan er best wat kou vanaf komen. {ligt aan soort glas} Maar 11 graden. Ik betwijvel of er veel warmte verlies zou zijn.Ik ben eind december aan het revalideren en ben niet meer in mij eigen huis geweest en kan nog wel even duren.
Begin met controle van de meterkast. Zet de warmte temperatuurmeter op 5 graden in huis en zet alle radiatoren een klein stukje open voor de doorstroming. Zet alle gaskranen dicht van alle gastoestellen, nadat je de CV ketel hebt uitgezet. Zet alle elektrometerschakelaars uit d.m.v. de aardlekschakelaar uit te zetten en alle elektra schakelaars uit te zetten.
Noteer nu direct de gasmeterstand en de elektrometerstand(en) . Na een uur controleer je de meterstanden van de gasmeter en elektrometer(s) opnieuw. Er mag dan geen verschil in meterstanden zijn. Als er verschil in de meterstanden wordt opgemerkt bel je direct je energieleverancier.
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
Je gasleiding wordt afgetapt door iemand in je directe nabijheid of er is een gaslek in je eigen gasleidingen in huis.
Het (slimme meter) telwerk in de gasmeter is defect en blijft vanzelf doorlopen zonder gasverbruik.
Je eigen elektranetwerk wordt afgetapt door iemand in je nabijheid of er is een permanent geleidingslek in de installatie.
Dit gebeurt vaak bij eigen boxen buiten de woning (wietteelt) die dus aftappend op je elektrameter zijn aangesloten.
Het (slimme meter) telwerk van de elektrometer(s) is defect, omdat er een magneet op ligt of het telwerk is gewoon stuk.
Noteer nu direct de gasmeterstand en de elektrometerstand(en) . Na een uur controleer je de meterstanden van de gasmeter en elektrometer(s) opnieuw. Er mag dan geen verschil in meterstanden zijn. Als er verschil in de meterstanden wordt opgemerkt bel je direct je energieleverancier.
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
Je gasleiding wordt afgetapt door iemand in je directe nabijheid of er is een gaslek in je eigen gasleidingen in huis.
Het (slimme meter) telwerk in de gasmeter is defect en blijft vanzelf doorlopen zonder gasverbruik.
Je eigen elektranetwerk wordt afgetapt door iemand in je nabijheid of er is een permanent geleidingslek in de installatie.
Dit gebeurt vaak bij eigen boxen buiten de woning (wietteelt) die dus aftappend op je elektrameter zijn aangesloten.
Het (slimme meter) telwerk van de elektrometer(s) is defect, omdat er een magneet op ligt of het telwerk is gewoon stuk.
Laatst gewijzigd door AC/DC WOZ A-F labels op 24 nov 2018 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
eversteegt schreef:Dat gaat over electriciteitsmeters en niet over gasmeters.hänschen klein schreef:Het kan aan de meter liggen ...
Bovendien is het feit dat men het steeds over "slimme meters" heeft een symptoom van sensatiejournalistiek, waar helaas zelfs een serieus platform als Radar, 1 vandaag en de consumentenbond aan mee doen. De meetfout kan namelijk optreden in IEDERE digitale electriciteitsmeter. Tussen de meters die volgens de netbeheerder de fout kunnen hebben zie ik er zelfs een aantal staan die helemaal geen GPRS module hoeven te hebben (en dan dus ook niet 'slim' zijn).
het gaat over electrische meters, deze kunnen gestoord worden door electrische velden en daarom meten ze niet het werkelijke verbruik, GPRS of niet maakt niet uit...
Maar hoe dan ook, dit is hier dus uberhaupt nicht im frage. Het gaat hier om de gasmeter.