LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boiler

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Boiler

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Kan iemand mij vertellen wat een 90 liter hoort te verbruiken per jaar
Als ik het uit reken kom ik op plm 2800kwh per jaar
S.nachts en in t weekend warmt hij op
En verder heb ik snachts uiteraard niks aan
De weekenden was ik wel ..maar is energie zuinige machine
Dus volgens mij verbruikt die boiler mega veel

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Boiler

Ongelezen bericht door Jantje7 »


bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Boiler

Ongelezen bericht door bprosman »

Staat in de handleiding van de boiler.
Ligt helemaal aan merk en type.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boiler

Ongelezen bericht door kweenie »

Iets van 2000 is niet heel raar voor een wat oudere boiler. Een moderne, relatief zuinige, boiler zit tussen de 1000 en 1500, dus voor een wat oudere boiler zou je op zo'n 2000 kunnen zitten.

Daarnaast zijn er ook wel andere energieverbruikers. Bijvoorbeeld een CV ketel, die kan in wel 500 kWh per jaar verbruiken, waarvan een groot deel in het weekend en de avonden. Het zelfde met de koelkast. En ook een zuinige wasmachine verbruikt nog wel stroom... Dus wat je zegt dat je verder in het weekend nauwelijks stroom gebruikt, dat zal in de praktijk waarschijnlijk meer zijn dan je denkt.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Boiler

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ik heb een Inventum EDR 81, 80 liter boiler, op laag tarief stroom. Ik heb hem op de laagste opwarmingsstand staan (65 graden ipv de hoogste stand 88 graden), verbruik 's ochtends vroeg zo'n 90% van het warme water. Het verbruik is in mijn geval 4kWu per keer van opwarming.

Paar aandachtspunten:
Hij warmt in het weekend ook 's nachts op, niet overdag.
Verbruik van jouw boiler is afhankelijk van de warmtestand van jouw boiler en hoeveel water je verbruikt.
Laatst gewijzigd door Harm.calc op 11 mar 2017 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Boiler

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Ik heb vorig jaar een nieuwe boiler gekregen een inventum en de 2e knop staat op de plus is dat de warmste stand ?
De instalateur heeft hem zo ingesteld
Zie dat het een 80 liter is
Verder heb ik geen cv ketel .we hebben blokverwarming
Hoe kan ik de warmte regelen dan ? Ik heb er geen boekje bij gekregen
Ik hoor elke avond om 23.00 uur een harde knal in de meterkast dan gaat die opwarmen en dat doet ie vgens mij de hele nacht en weekend

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Boiler

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Ik heb vorig jaar een nieuwe boiler gekregen een inventum en de 2e knop staat op de plus is dat de warmste stand ?
De instalateur heeft hem zo ingesteld
Zie dat het een 80 liter is
Verder heb ik geen cv ketel .we hebben blokverwarming
Hoe kan ik de warmte regelen dan ? Ik heb er geen boekje bij gekregen
Ik hoor elke avond om 23.00 uur een harde knal in de meterkast dan gaat die opwarmen en dat doet ie vgens mij de hele nacht en weekend

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Boiler

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Ik heb vorig jaar een nieuwe boiler gekregen een inventum en de 2e knop staat op de plus is dat de warmste stand ?
De instalateur heeft hem zo ingesteld
Zie dat het een 80 liter is
Verder heb ik geen cv ketel .we hebben blokverwarming
Hoe kan ik de warmte regelen dan ? Ik heb er geen boekje bij gekregen
Ik hoor elke avond om 23.00 uur een harde knal in de meterkast dan gaat die opwarmen en dat doet ie vgens mij de hele nacht en weekend

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Boiler

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@Yentle2010

Ook in het weekend warmt ie waarschijnlijk net als de mijne alleen 's nachts op.
In het verleden dacht ik ook dat ie het hele weekend warm water aan het maken was maar dat is niet zo. Door mijn slimme meter weet ik dat ie ook in het weekend 's nachts opwarmt. Automatisch warmt ie met 1.000W per uur op en op de timer warmt ie met 2.750W per uur op. Op die timer warmt ie dus ongeveer 2,75x sneller je water op. 's Nachts heeft ie ruim 4 uur werk en op de timer ongeveer 2 uur.

De warmteknop (bij mij warmte in te stellen 65-88 graden) bepaalt hoeveel warm water je hebt. Je zult bergijpen dat er geen 88 graden warm water uit je kraan komt. Hoe hoger die stand hoe langer je warm water (mengsel van heet en koud water) hebt. Ik heb hem laag staan omdat mijn 80 liter boiler voor een 1 persoons huishouden eigenlijk te groot is. Dat compenseer ik dus door hem op de laagste stand te zetten. 's Ochtends douche ik lekker lang en 's avonds is er dan nog genoeg restwarmte voor bv de afwas.

stofzuigertje

Re: Boiler

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je weinig gebruikt had je een kleinere kunnen kopen.

Verder is elke nacht opwarmen van het verlies tijdens stilstand.
Als je flink gebruikt zal hij ook meer gebruiken.

Maar als je weg gaat, schakelaar om en uitzetten, maar bij thuiskomst moet deze dan wel hele nacht flink stoken en je hebt die dag erg lauwe boiler.... na een week of 2 uit.

Een keuken boiler van 10 liter die dag & nacht moet opwarmen kan met spaardouche mits de afstand niet te groot is en de leidingen niet ik koude muur zitten maar geïsoleerd zijn.
Bij dit soort kleine boilers is het verlies van stilstand nihil, na uitzetten en bij thuiskomst weer na uurtje warm water en deze persoon heeft keuken en douche kraan vlak naast elkaar, andere kant muur.
Met een spaardouche kan het hoewel in het begin de temperatuur wel eens schommelde en thermostaat kraan niet lukte.

Maar mijn advies, als je langere tijd niet thuis bent uitzetten, en kijk naar hoeveel je nodig hebt en neem niet te groot.
Grote boilers zullen meer warmte verliezen.....

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Boiler

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Wat is het elektrisch vermogen van de boiler?

Gesloten