LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Subsidie warmtepomp

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
pegasus457

Subsidie warmtepomp

Ongelezen bericht door pegasus457 »

In maart 2015 hebben we een nieuwbouwwoning bekeken die toen al beschikbaar was. Het was het laatste huis in het project wat nog niet was verkocht. Prijs was bekend. Via onze nieuwbouwmakelaar bleven we contact houden over deze woning. In Juli hebben we een voorlopig koopovk gesloten, met de prijs die bekend was in maart. Die hebben we vervolgens verlengd in oktober (weer dezelfde prijs). Uiteindelijk hebben we hem gekocht in december 2015 (zelfde prijs).

Nu komt het.... De aannemer kreeg destijds in februari 2015 via de bewoners te horen dat er een subsidie mogelijk was op de warmtepomp van €4000,00 (subsidie tbv waardevermeerdering huis). Er is toen afgesproken met de bewoners die er al woonden van dat project dat ze deze zelf zouden aanvragen. We hebben het er destijds ook met onze makelaar over gehad, dat dit een mooie meevaller zou zijn. SNN subsidie was einddatum aanvraag destijds 31-12-2015. Bij de overdracht hebben we het hier nog over gehad en diegene die de overdacht deed vanuit de aannemer zei dat we snel moesten zijn met de aanvraag omdat we niet veel tijd meer hadden. We hebben uiteindelijk de aanvraag gedaan. Uiteindelijk kregen we bericht dat de aannemer de aanvraag al had gedaan in maart 2015 en vervolgens in oktober 2015 de € 4000,00 heeft geïnd. We hebben diverse malen contact gehad met de aannemer, maar hij blijft voet bij stuk dat hij er recht op had en het in de prijs heeft verrekend. Dit verhaal klopt echter niet. Ook bij navraag bij de nieuwbouwmakelaar. Die heeft ons bevestigd dat de prijs niet is verlaagd tijdens de start van de bouw. Wat de aannemer ons destijds wel melde (helaas mondeling) dat normaal gesproken een laatste huis moeilijker is te verkopen, maar in dit geval was dat niet het geval, dus hij heeft volgens hem de prijs omhoog gedaan. Persoonlijk denk ik dat hij dat bedoeld met verrekenen. Echter is de prijs dus op papier niet verhoogd naar mijn mening hebben wij gewoon recht op deze subsidie. De aannemer wil niet meewerken. Ik voel mij echt bedonderd en wil het evt gaan aanvechten. Maar ik weet niet wat de beste manier is om dit te doen. huis hebben we gekocht von. Hij heeft wel in mail verkeer gezet dat hij het in de prijs heeft verrekend, dus misschien hebben we een kans? of zijn we kansloos?

Alvast bedankt voor de reacties.

kweenie

Re: Subsidie warmtepomp

Ongelezen bericht door kweenie »

Lastig verhaal. Zal vooral afhangen van wat jullie op papier hebben staan. Daarbij geldt overigens ook dat het inderdaad wel kan uitmaken of je een van de kopers bent die voor aanvang al koopt en bij het hele bouwproces betrokken bent, of dat je het huis kocht terwijl het project al liep. In het laatste geval is het meer dat de ontwikkelaar het huis 'voor eigen risico' bouwt en probeert te verkopen voor een prijs die in de markt reëel is. Dat kan dus lager of hoger zijn dan bij de mensen die van begin af aan betrokken zijn.

pegasus457

Dank je wel voor je antwoord. Wij vallen in de 2e categorie....

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Die er reeds woonde zelf aanvragen?

Ik vermoed dat alle nog niet opgeleverde door aannemer tijdig zijn aangevraagd want als de pot plotseling leeg is op einde jaar.....
Wel hadden ze dit beter moeten aangeven en als op hun berekening die je bij Notaris kreeg niets is terug te vinden, hij moet dan alsnog dit aan U betalen.

Als je lid bent en dat raad ik iedereen aan, Vereniging Eigen Huis is de oplossing in dit soort zaken.
Kosten jaarlijks vallen mee maar vooral kopers hebben vaak problemen en als zij bellen gaan ze vaak ter voorkoming juridische kosten al zogenaamd uit Coulance gelijk uitbetalen!

pegasus457

Dank je wel voor je reactie. Wij zijn lid van Vereniging Eigen Huis. Ik wist niet dat er een mogelijkheid was dat ook zij de aannemer konden benaderen. Ik zal er eens in verdiepen. Dank je wel!

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Veel hangt af welke prijs je voor de woning hebt betaald in vergelijk met dezelfde huizen welke al eerder verkocht zijn in dit project. Dat een laatste woning slecht te verkopen zou zijn is gewoon kul, daar is weinig zinnigs over te zeggen. Vele kopen huizen met veel plezier, alwaar ik van mijn mijn leven nog niet gratis zou willen wonen......
Als deze laatste woning ruim goedkoper is verkocht heb je weinig recht van spreken, mede omdat je met de verkoopprijs akkoord bent gegaan, dus het een goede prijs vond voor deze woning.
De woning was nog eigendom van de aannemer, dus deze kon (heel slim) ook de subsidie aanvragen, eigenlijk net alsof je een "tweedehands huis" koopt.

pegasus457

Het huis is niet goedkoper verkocht hoor. De prijs is hetzelfde gebleven vanaf het begin toen wij belangstelling hadden.
Maart huis bekeken, optie genomen Juli en daarna verlengd in oktober (omdat ons huis niet was verkocht) en toen gekocht in December (met verschuldigde bouwrente). Aannemer zegt dat hij deze subsidie heeft verrekend. Waarschijnlijk bedoelt hij dat hij het anders duurder had kunnen verkopen.

We hebben het subsidieverhaal niet in het contract staan, omdat het destijds was afgesproken dat de bewoners hetzelf gingen regelen. We gingen er niet vanuit dat de aannemer dit zelf al had gedaan. Ook omdat bij de overdracht we het nog een keer hebben besproken. We hadden niet verwacht dat de aannemer dit zelf mocht aanvragen aangezien wij de 1e bewoners waren...
Ik heb nog even op de site van http://www.huizenzoeker.nl/nieuws/huize ... -2015.html gekeken en daar de huizenprijzen van 2015 opgezocht.
we vallen inmiddels onder de gemeente Groningen, maar zowel in juli en okt en dec zijn de prijzen lager dan de prijzen in februari. Misschien dat dit in ons voordeel kan werken.

Gemeente Jan 2015 Feb 2015 Mrt 2015 Apr 2015 Mei 2015 Jun 2015 Jul 2015 Aug 2015 Sep 2015 Okt 2015 Nov 2015 Dec 2015
Slochteren 269964 272151 272163 269374 266279 266997 266391 264112 259320 258359 259296 260272

Nog iets. Wij hebben een 2-1 kap gekocht. Onze buren zijn er in juli 2015 komen wonen en hebben de subsidie toen ook aangevraagd. De aannemer heeft het ook aangevraagd tegelijk met onze woning in maart 2015. Onze buren hebben zonnepanelen laten plaatsen mbv deze subsidie ca ontvangen in september 2015. De aannemer heeft de subsidie later dan hun ontvangen. Dus in feite is de subsidie (per ongeluk in dit geval) 2 x verstrekt aan dezelfde woning.

stofzuigertje

Let op, is aannemer ook verkoper?

Zowel makelaar, project ontwikkelaar , aannemer als koper kan subsidie indienen maar bij dubbele aanvraag word meestal laatst uitgekeerde terug gevorderd.

pegasus457

Ik heb vandaag een gesprek gehad met de aannemer. Hij blijft erbij de prijs te hebben verrekend in de verkoopprijs. Hij kon het niet laten zien, omdat ze dit nooit zo op papier hadden staan. Hij vertelde mij ook dat de prijzen nu erg waren gestegen en dat ik eigenlijk blij moest zijn. Hij wilde zo 50k extra betalen om ons huis terug te kopen, zodat hij het met winst weer kon verkopen. Ik snap hem ook wel. De huizen werden meer waard en hij heeft voor zijn gevoel ons niet bedonderd. Maar ik weet zeker dat hij het geld in eigen zak heeft gestoken, omdat hij eerder niet op de hoogte was van deze subsidie en hij beweert van wel. Hij zei ook nog dat het idd wel kon zijn dat hij door de bewoners destijds hoorde van de subsidie..dus daarmee bevestigde hij al dat het niet was verrekend in de prijs. Enfin we trekken aan het kortste eind ben ik bang....

stofzuigertje

Feb 2015, de bewoners die al woonde vroegen zelf aan, hij heeft de rest gedaan....

U kocht pas later dus jammer... maar wel onduidelijk of toen de prijs gedaald is met subsidie bedrag?
VEH vragen kan altijd nog maar wacht niet te lang.

Gesloten