LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met garantie bij Media Markt

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Mikie_M

Problemen met garantie bij Media Markt

Ongelezen bericht door Mikie_M »

In april 2016 heb ik een televisie overgenomen via Marktplaats. Deze televisie was toen 14 maanden oud en werd door de eerste eigenaar verkocht, omdat deze defecten vertoonde. De televisie was door de eerste eigenaar bij de Mediamarkt gekocht en bij de doorverkoop ontving ik de originele aankoopnota erbij, vanwege de garantie. Deze aankoopnota stond weliswaar op zijn naam, maar garantie zit bij mijn weten op een product.
Het defect van de televisie bleek alleen aan de voeding te liggen en nadat we deze vervangen hadden, hebben we met veel plezier naar deze televisie gekeken. Tot afgelopen december problemen ontstonden met het geluid (hard-zacht, links-rechts) en de ambilight knipperde. Omdat ik deze televisie geregistreerd had op de site van Phillips, middels serienummer en de originele aankoopnota, heb ik deze klacht hier gemeld. Phillips handelde direct en stuurde hun repairservice om de televisie op te halen en te repareren. Helaas kwam dezelfde klacht terug, waarna Phillips besloot de televisie in te nemen en het aankoopbedrag te crediteren naar de Mediamarkt, welke het op haar beurt met ons op zou moeten lossen. Mediamarkt zou ons dan óf een andere, soortgelijke televisie aan moeten bieden, óf het aankoopbedrag terugboeken, waarmee we een nieuwe televisie aan zouden kunnen schaffen.
In de praktijk bleek dit echter niet zo makkelijk te gaan. Na een week heb ik contact gezocht met de Mediamarkt, omdat het volgens Phillips een week zou duren voordat de gegevens bij Mediamarkt binnen zouden zijn. Bij het bellen naar de klantenservice werd mij gevraagd naar het bestelnummer van de aankoopnota. De gegevens die naar voren kwamen, waren nog de gegevens van de eerste eigenaar. Dus ik heb netjes de situatie uitgelegd en gevraagd de gegevens te wijzigen in de mijne. Dit bleek niet zo makkelijk gedaan. Het emailadres werd wel gewijzigd in de mijne, de andere gegevens bleken in de loop der dagen lastiger te wijzigen. Via de mail en telefoon heb ik verzocht de gegevens te wijzigen. Uiteindelijk kreeg ik bericht dat de gegevens vanwege privacy redenen niet gewijzigd konden worden, alsook het rekeningnummer niet. Daarbij werd mij verteld dat een terugbetaling alleen gedaan kon worden, op de manier waarop het in eerste instantie was gekocht (in dit geval IDEAL met daaraan een bankrekening gekoppeld). Dit systeem werkt geheel automatisch en zou niet handmatig te ‘overrulen’ zijn. De enige manier waarop het rekeningnummer handmatig gewijzigd zou kunnen worden, vertelde de klantenservicemedewerkster mij, was nadat er een terugboeking plaats had gevonden omdat de aankoop al ruim een jaar geleden was gedaan.
Via de mail kreeg ik vervolgens bericht dat het aankoopbedrag van Phillips binnen was gekomen en dat het met drie dagen op mijn rekening zou staan. Dit bleek niet het geval, waarna ik weer contact zocht met de klantenservice. De medewerkster vertelde me dat ze kon zien dat het geld was overgemaakt naar de eerste eigenaar.
Gelijk heb ik contact gezocht, maar hij hield vol niets te hebben ontvangen. Hij gaf ook aan contact te zoeken met de Mediamarkt en de gegevens te zullen wijzigen in de onze. In hoeverre hij dat werkelijk geprobeerd heeft, weet ik niet. Hij zegt van wel. Mediamarkt blijft aangeven de gegevens helemaal niet te kunnen wijzigen, ook niet als de eerste eigenaar dat vraagt, zij hanteren de regel: ‘zoals het in eerste instantie betaald is, zo wordt het ook terugbetaald’.
Wederom contact gezocht met Mediamarkt. Het geld was inderdaad niet overgemaakt, omdat er een terugboeking was geweest! Mijn hart maakte een sprongetje. Zou het dan alsnog goedkomen? Maar nee, Mediamarkt voerde, ondanks alles, het rekeningnummer van de eerste eigenaar handmatig in en heeft willens en wetens het aankoopbedrag alsnog naar hem overgemaakt, en niet aan mij, de rechtmatige eigenaar. Op mijn verzoek om de overboeking te annuleren of te stonneren, werd niet ingegaan.
Na wederom herhaaldelijk te hebben gebeld en gemaild, sluiten zij het dossier en mogen niets inhoudelijks meer hierover zeggen.
Ik houd Mediamarkt hiervoor aansprakelijk, heb nu geen televisie én geen geld terug. Hoewel ik kan aantonen, dat ik de eigenaar ben van deze televisie, middels het in bezit hebben van de aankoopnota, alsook het afhaalbericht van Phillips waar het serienummer van de televisie op staat, in combinatie met mijn gegevens en de correspondentie over de televisie, blijft Mediamarkt de eerste eigenaar als zodanig beschouwen. Phillips daarentegen niet.
Ik vind dit getuigen van een zeer slechte service. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er binnen de gehele Mediamarkt niemand is die zich hierom bekommert en deze casus naar zich toe kan trekken, of het geld terug kan vorderen bij de eerste eigenaar, om het alsnog netjes af te handelen. Ik voel me erg in de kou gezet door Mediamarkt. We overwegen juridische stappen te zetten en vraag me af of jullie nog tips hebben, hoe hiermee om te gaan.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mar 2017 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

NeoDutchio

Re: Problemen met garantie bij Media Markt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nu even advocaat van de duivel spelen. Ik steel een dure tv incl aankoopnota. De tv gaat defect en dus ga ik het geld terugkrijgen.
Nu naar uw situatie, het is totaal begrijpelijk dat het geld terug gestort wordt op de rekening waarmee betaald is. Enkel als u kunt aantonen dat u een ander rekeningnummer heeft op uw eigen naam kan dit aangepast worden. Anders zou het wel heel makkelijk zijn om de boel te flessen.

U had er met de MM uit moeten komen om de tv om te ruilen en geen geld terug te ontvangen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Mikie_M schreef:Ik houd Mediamarkt hiervoor aansprakelijk, heb nu geen televisie én geen geld terug. Hoewel ik kan aantonen, dat ik de eigenaar ben van deze televisie, middels het in bezit hebben van de aankoopnota, alsook het afhaalbericht van Phillips waar het serienummer van de televisie op staat, in combinatie met mijn gegevens en de correspondentie over de televisie, blijft Mediamarkt de eerste eigenaar als zodanig beschouwen. Phillips daarentegen niet.
U heeft een bon in uw bezit, dat klopt, deze bon geeft echter aan dat de eerste koper de televisie gekocht heeft. Deze bon geeft daarbij ook aan dat er een overeenkomst bestaat tussen de 1e eigenaar en de mediamarkt. Het feit dat u de bon in uw bezit heeft, maakt niet dat de mediamarkt een overeenkomst met u heeft.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

feit dat u de bon heeft zegt al iets, heeft u de tv kontant betaald of via de bank? ook dit zegt iets...

u heeft ervoor gekozen de tv op te sturen naar Philips, dit had u via MM moeten doen, nu Philips geld heeft over gemaakt naar MM kunt u van hen niet verwachten dat zij dit naar u overmaken simpel alleen al door het simpele feit dat iedereen wel kan bellen met deze mededeling, ik mis het persoonlijke kontakt tussen u en MM en dat u uw bewijs, de bon dus, aan hen heeft getoond...

u kunt nogmaals de oude eigemnaar kontakten en daar navragen en dan verzoeken om het geld door te storten...

Kokhenk

Ongelezen bericht door Kokhenk »

Ik wil met zulke grote zaken niet werken zoek gewoon een plaatselijke zaak op die doen nog wat voor je als klant.

Jetsertje

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Mikie_M schreef:Op mijn verzoek om de overboeking te annuleren of te stonneren
Al zouden ze er wel op ingaan, is dat nog niet mogelijk.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Gordon Shumway schreef:Of heeft u een Rechtsbijstandverzekering?
Bekijk dan eens b.v. het gelijknamige topic van Radar met 55 reacties.

zwaluw29

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

De eerste eigenaar heeft een overeenkomst met de Mediamarkt gesloten voor de tv.
Dus als Philips het aankoopbedrag terugstort aan de MM, dan betaalt de MM dit geld uit aan de eerste eigenaar.
Maar waarom betaalt Philips het bedrag aan de MM en niet rechtstreeks aan jou?
Is dat de normale procedure of wilde Philips zich niet in deze zaak mengen.
Nu krijgt MM het op zijn bordje.
Je hebt geen enkel bewijs dat de tv van jouw is, Je hebt de aankoopnota, maar geen bewijs dat je die tv van de eerste eigenaar hebt gekocht.
Nu heeft de eerste eigenaar het geld ontvangen. Die heeft geld ontvangen wat niet voor hem bedoeld was en moet het aan jou teruggeven.
Jouw schade in niet het gehele bedrag van de tv, maar het aankoopbedrag.
Probeer een deal te sluiten met de eerste eigenaar, jij je aankoopbedrag terug en de rest samen delen.Hebben jullie allebei voordeel.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

1. Je hebt een tweedehandse televisie met garantie gekocht op Marktplaats;
2. Je hebt de televisie bij Phillips ingeleverd in verband met bepaalde gebreken;
3. Phillips heeft geprobeerd de televisie te repareren maar dat had geen of onvoldoende resultaat;
4. Phillips heeft besloten het aankoopbedrag te terug te betalen aan de Mediamarkt en die heeft het bedrag betaald aan de vorige eigenaar.

Je hebt gewoon een claim op Phillips. Immers, zij hebben jouw televisie vernietigd.

- TS had bezit van de televisie en daarom wordt wettelijk gezien vermoed dat hij de eigenaar is (art. 3:107 BW).
- Handelsgarantie gaat bij de verkoop mee, tenzij dat is uitgesloten in de garantievoorwaarden (art. 6:251 BW).

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Je hebt gewoon een claim op Phillips. Immers, zij hebben jouw televisie vernietigd.

- TS had bezit van de televisie en daarom wordt wettelijk gezien vermoed dat hij de eigenaar is (art. 3:107 BW).
- Handelsgarantie gaat bij de verkoop mee, tenzij dat is uitgesloten in de garantievoorwaarden (art. 6:251 BW).
Lijkt me niet, TS is akkoord gegaan met het terugstorten van het geld naar MM. TS heeft zelfs specifiek bij MM gekozen voor het terugstorten van het geld, terwijl hem al duidelijk was dat het rekeningnummer van de oorspronkelijke eigenaar hardnekkig in hun administratie bleef staan.

Phillips valt dus niets te verwijten. TS had bij MM moeten aansturen op het ruilen van de TV. MM heeft geen overeenkomst met TS verder. dus het is ook logisch dat het geld niet bij hem terecht zou komen als het een boeking betrof.

alfatrion

Julie4444 schreef:Lijkt me niet, TS is akkoord gegaan met het terugstorten van het geld naar MM.
Dat lees ik niet terug. En als ik in de schoenen van TS stond dan zou ik een dergelijke stelling gewoon stellig betwisten. TS heeft bij een dergelijke afspraak geen belang.
Mikie_M schreef:Helaas kwam dezelfde klacht terug, waarna Phillips besloot de televisie in te nemen en het aankoopbedrag te crediteren naar de Mediamarkt, welke het op haar beurt met ons op zou moeten lossen.

Mina Geeta

Ongelezen bericht door Mina Geeta »

Ik heb soortgelijke situatie meegemaakt. Alleen was ik de eerste eigenaar. Wij kregen bedrag terug bij de balie. Je hebt toch een bewijs dat ze je televisie opgehaald hebben? Hoe heb je de vorige eigenaar betaald?

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Lijkt me niet, TS is akkoord gegaan met het terugstorten van het geld naar MM.
Dat lees ik niet terug. En als ik in de schoenen van TS stond dan zou ik een dergelijke stelling gewoon stellig betwisten. TS heeft bij een dergelijke afspraak geen belang.
Mikie_M schreef:Helaas kwam dezelfde klacht terug, waarna Phillips besloot de televisie in te nemen en het aankoopbedrag te crediteren naar de Mediamarkt, welke het op haar beurt met ons op zou moeten lossen.
Sorry, ik bedoelde het geld van MM. Immers gaf hij aan alvorens er een storting plaatsvond gebakkeleid te hebben over dat rekeningnummer.

Nergens zie ik staan dat TS bij MM heeft getracht een vervangende TV te krijgen.

alfatrion

Julie4444 schreef:Sorry, ik bedoelde het geld van MM. Immers gaf hij aan alvorens er een storting plaatsvond gebakkeleid te hebben over dat rekeningnummer.
Het is mij volstrekt onduidelijk op naar welk stukje tekst je verwijst.
Julie4444 schreef:Nergens zie ik staan dat TS bij MM heeft getracht een vervangende TV te krijgen.
Dat hoeft hij ook niet.

Gesloten