LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen over (reken)huur en huurtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
sam.mo.

Vragen over (reken)huur en huurtoeslag

Ongelezen bericht door sam.mo. »

Goedendag,

Ik heb een vraag over de huurtoeslag. Onlangs heb ik een appartement toegewezen gekregen en wilde ik hiervoor huurtoeslag aanvragen. Ik keek op het internet en hieruit kwam naar voren dat men aan de volgende voorwaarden moet voldoen om in aanmerking te kunnen komen:

* Boven 18 jaar maar jonger dan 23 jaar
- Rekenhuur minimaal € 223,42 en maximaal € 414,02 per maand
- Inkomen maximaal € 22.200 per jaar is
- Maximaal € 25.000 aan vermogen hebben

* Boven 23 jaar maar jonger dan AOW-gerechtigde leeftijd
- Rekenhuur minimaal € 223,42 en maximaal € 710,68 per maand
- Inkomen maximaal € 22.200 per jaar is
- Maximaal € 25.000 aan vermogen hebben

Nu is het zo dat ik op 15 mei 22 jaar wordt. Hierdoor dien ik aan de voorwaarden te voldoen van de leeftijdscategorie 18 - 23 jaar.
Echter, ik heb voor het appartement een subsidiabele huurprijs van €421,79. De bruto huurprijs is €426,28.
Dit betekent concreet dat mijn huurprijs €7,77 hoger is en daardoor loop ik huurtoeslag mis. Ik heb verder wel zitten kijken of er andere mogelijkheden zijn om een tegemoetkoming te krijgen voor mijn rekenhuur, maar helaas kan ik daar niks voor vinden.

Mijn vragen in deze situatie luiden als volgt;
1. Is er een kans dat ik huurtoeslag kan krijgen, ondanks dat ik ongeveer 7 euro boven de rekenhuur zit?
2. Zo nee, zijn er andere mogelijkheden om alsnog een tegemoetkoming te krijgen voor mijn rekenhuur? (Geen bijzondere bijstand van de gemeente omdat ik een parttime baan heb).

Het zou me enorm helpen als ik antwoord op kan krijgen.

Groet,

Sam

kweenie

Re: Vragen over (reken)huur en huurtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Het kan zijn dat de servicekosten hoger zijn dan waar de toeslag mee rekent. Maar als de subsidiabele huur zo is opgegeven, zal dat niet zo zijn.

In dat geval denk ik dat ze de huur bewust net boven de grens hebben, juist om jongeren at te schrikken.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sam.mo. schreef:Mijn vragen in deze situatie luiden als volgt;
1. Is er een kans dat ik huurtoeslag kan krijgen, ondanks dat ik ongeveer 7 euro boven de rekenhuur zit?
2. Zo nee, zijn er andere mogelijkheden om alsnog een tegemoetkoming te krijgen voor mijn rekenhuur? (Geen bijzondere bijstand van de gemeente omdat ik een parttime baan heb).
Nee, als je niet voldoet aan de eisen heb je er geen recht op. Zo simpel is het.
Wanneer je 23 wordt zal dat veranderen, maar tot die tijd kun je dus geen toeslag aanvragen.

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

13 euro ODT betalen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Odt? Wat is dat?

Boesta

Ongelezen bericht door Boesta »

Zombiemaster schreef:13 euro ODT betalen?

Erg dom antwoord! Zou er een verhuurder zijn die voor €7 (ten gunste van haar/zijn huurder) zich zal inlaten met de illegale praktijken die u voorstelt...? Belachelijk dat u deze suggestie geeft!!

(ODT = onder de tafel)

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

bekijk het eens anders, is het u waard om deze woning te laten schieten???

als u er een jaar woont hebt u ineens wel recht op toeslag, kun je dat dragen en dan voor deze huur!!!

ik wist het wel...

Gesloten