LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slimme meter van Liander

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Joostdejong24

slimme meter van Liander

Ongelezen bericht door Joostdejong24 »

Sinds het plaatsen van de slimme meter van Liander is ons stroomverbruik met factor 2,5 toegenomen. Dit terwijl er in ons hiushouden niets is veranderd.
Ik zou heel graag mijn oude meter terug willen.

akensloots

Re: slimme meter van Liander

Ongelezen bericht door akensloots »

Ja klopt bij ons ook niets veranderd, hebben zelfs 1 jaar geleden HR++ glas laten plaatsen. echter het verbruik is eerder toegenomen als afgenomen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Joostdejong24 schreef:Sinds het plaatsen van de slimme meter van Liander is ons stroomverbruik met factor 2,5 toegenomen. Dit terwijl er in ons hiushouden niets is veranderd.
Ik zou heel graag mijn oude meter terug willen.
Wat vaak aan de hand is, is dat de oude meter al jaren niet goed meer functioneerde. Een oude meter is een mechanische meter met radertjes en tandwieltjes. Deze slijt na verloop van tijd en zal minder nauwkeurig worden. Meestal in uw voordeel, dus dat er minder verbruik geregistreerd wordt dan wat er daadwerkelijk verbruikt wordt. Dan kan er inderdaad een behoorlijke schok komen als er een nieuwe meter is geplaatst. Wat u zou kunnen doen is de nieuwe meter laten ijken, hoewel ik dat volstrekt nutteloos vind, maar goed, dat geeft u wel enige zekerheid dat deze nieuwe meter wel of niet goed is. En een ijking kost u een paar honderd euro als blijkt dat de huidige meter gewoon goed is. Natuurlijk kunt u ook vragen of ze wellicht de oude meter eens willen nakijken op correctheid, want ik acht de kans nog wel redelijk groot dat er minder verbruik werd geregistreerd dan wat er verbuikt is. Dus pas er wel mee op, straks komen ze ook nog met een rekening voor het stroomverbruik dat niet door de meter is geregistreerd.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Wat vaak aan de hand is, is dat de nieuwe meter het verbruik van sommige moderne apparaten verkeerd meet, en daardoor op verkeerde waardes uitkomt.

Denk hierbij aan computervoeding, LED verlichting , Televisie etc.
De nieuwe meter klopt eigenlijk alleen bij oude apparaten zoals gloeilamp of straalkachel

LianderNL
Contacteer:

Ongelezen bericht door LianderNL »

Beste Joostdejong24,

Helaas is het niet mogelijk om de oude meter terug te plaatsen.

Vindt u het verbruik hoog?
Neem contact op met uw energieleverancier. De energieleverancier is uw aanspreekpunt voor vragen over het verbruik en de meterstanden. Als netbeheerder kunnen en mogen wij u hier niet mee helpen.

Denkt u dat uw meter defect is?
Heeft u alle vragen met uw energieleverancier doorgenomen? En denkt u dat uw meter uw verbruik niet goed registreert? Dan kunt u de meter laten controleren. Houd daarbij rekening met het volgende.
1.Blijkt uit de controle dat uw meter wel goed functioneert? Dan betaalt u zelf de kosten van de metercontrole. De precieze kosten zijn afhankelijk van het product dat u laat controleren en het type metercontrole dat u kiest.
2.In de praktijk blijkt dat het zeer zelden voorkomt dat een elektriciteits- of gasmeter defect is. Er is vrijwel altijd een andere oorzaak voor het hoge verbruik. Ons advies is dan ook alle mogelijke oorzaken uit te sluiten, voordat u de meter laat controleren.

Wilt u een metercontrole?
Dan vraagt u de metercontrole aan via onze website: https://www.liander.nl/consument/meters/metercontrole. Daar vindt u ook de precieze kosten.

Met vriendelijke groet,

Liander Webcare Team

16again

LianderNL schreef:2.In de praktijk blijkt dat het zeer zelden voorkomt dat een elektriciteits- of gasmeter defect is.
Mooi stukje knip/plakwerk met het standaard antwoord.

Tijdens recente Radar uitzendingen is aangetoond dat de nieuwe meters in de praktijk verkeerde waardes kunnen aangeven.
Laat je als consument echter een dure meter ijking uitvoeren, dan wordt in lab opstelling getest met zuiver sinusvormige stroomafname.... Dit zijn andere condities dan de echte praktijk. Hierdoor klopt de meter ineens wel, en de consument wordt opgezadeld met rekening van de meting.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Neem contact op met uw energieleverancier. De energieleverancier is uw aanspreekpunt voor vragen over het verbruik en de meterstanden. Als netbeheerder kunnen en mogen wij u hier niet mee helpen.
Wel jammer dat in de gesprekken die klanten hebben met hun energieleverancier ( ook in het filmpje van Radar) de energieleveranciers doorverwijzen naar de netbeheerder. Ligt hier niet een taak dat die twee eerst eens op één lijn gaan zitten ?

bprosman

Tijdens recente Radar uitzendingen is aangetoond dat de nieuwe meters in de praktijk verkeerde waardes kunnen aangeven.
Dan heb jij andere uitzendingen gezien dan ik. Ik heb NERGENS gezien dat Radar dit aantoont.
Ik heb alleen verwijzigen gezien naar een onderzoek uitgevoerd in een laboratorium door een universiteit in een discutabele meetopstelling (alle meters stonden in serie).
Er zijn drie manieren van ijking
1. IJking ter plaatse
2. IJking door een door de netbeheerder aangewezen bedrijf
3. Door een volledig onafhankelijk instituut.

kampie121

Ongelezen bericht door kampie121 »

Ik heb het spionage apparaat van de regering gelukkig geweigerd. Ook als je weet wat een ongezonde straling het ding geeft voor je gezondheid.

16again

bprosman schreef:
Dan heb jij andere uitzendingen gezien dan ik. Ik heb NERGENS gezien dat Radar dit aantoont.
Betreft o.a filmpje op Radar site (weliswaar afkomstig van een vandaag)
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... trouwbaar/

bprosman

Daar tonen ze aan dat er een universiteitsonderzoek laat zien dat onder (extreme) laboratoriumomstandigheden een meter KAN afwijken.
Waar tonen ze aan , (met een concreet voorbeeld, was ze in de volksmond ook wel "bewijs"noemen) dat er meters bij klanten thuis niet kloppen ?
Radar had 500 klachten, hoeveel daarvan zijn er ter plaatse geijkt of hoeveel zijn er ueberhaupt ter plaatse geijkt en is er een afwijking geconstateerd ?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

kampie121 schreef:Ik heb het spionage apparaat van de regering gelukkig geweigerd. Ook als je weet wat een ongezonde straling het ding geeft voor je gezondheid.
En toch reageren op een site van de publieke omroep via het internet. Pas maar op dat de computerstraling niet door uw alu-hoed heen dendert.

bprosman

Nog een puntje over objectief testen, ik zie in de test verdacht weinig Landis en Gyr meters , hier in de omgeving de meest geplaatste meter.

16again

bprosman schreef:Daar tonen ze aan dat er een universiteitsonderzoek laat zien dat onder (extreme) laboratoriumomstandigheden een meter KAN afwijken.
Waar tonen ze aan , (met een concreet voorbeeld, was ze in de volksmond ook wel "bewijs"noemen) dat er meters bij klanten thuis niet kloppen ?
Radar had 500 klachten, hoeveel daarvan zijn er ter plaatse geijkt of hoeveel zijn er ueberhaupt ter plaatse geijkt en is er een afwijking geconstateerd ?
Als er iets extreem was in dat onderzoek, dan was het wel de genoemde afwijking van meer dan +500%. De laboratoriumomstandigheden waren zeker niet extreem. Ledlampen, spaarlampen, dimmers ,computer voeding etc, gewoon spul dat iedereen thuis gebruikt.
5 van de 9 slimme meters deugden niet. Zie je in deze link onvoldoende bewijs, dan kun je altijd nog het complete rapport opvragen.
https://www.utwente.nl/nieuws/!/2017/3/ ... k-aangeven

Gesloten