Hallo,
Ik heb een vraag over het afkopen van een levensverzekering die ik bij de AEGON heb lopen. Ik betaal iedere maand 155 euro. Het is een levensverzekering die uitbetaald in 2032 als ik 60 jaar ben. Eigenlijk dus als extra naast mijn pensioen.
Omdat ik de kosten enorm vind (ieder jaar gaat het maandbedrag met gemiddeld 8 euro omhoog op dit moment is het 155 euro per maand) en omdat we het geld wat er nu op staat goed kunnen gebruiken wil ik het afkopen.
Wat kan dit voor financiele gevolgen hebben voor onze belasting aangifte van volgend jaar? Naar mijn weten is er nooit iets afgetrokken van de belasting voor de premiebetalingen.
Het gaat om een bedrag van 14.303 euro. Aegon zegt dat er nog wel kosten afgaan omdat Aegon kosten verekent die ik anders tijdens de verdere looptijd van de verzekering betaal...
Kortom 2 vragen.
-Mag Aegon deze kosten doorberekenen en hoe hoog zullen deze kosten dan zijn en waarom krijg ik deze kosten niet vooraf al in te zien?
- Waar kan ik navragen welke financiele gevolgend dit heeft voor de belastingaangifte van volgend jaar? Of is er iemand hier die daar antwoord op weet.
Groet, Wit
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Afkopen levensverzekering bij Aegon
Re: Afkopen levensverzekering bij Aegon
als de premie niet afgetrokken is als last van de IB, is de afkoop bij mijn weten ook belastingvrij. Hangt ervan af onder welke noemer de polis loopt. En of hij binnen vrijstelling valt. Wanneer Aegon het als lijfrente beschouwd zal er idd revisierente en IB over de afkoop verschuldigd zijn. Dan kan het de moeite zijn de premie alsnog ten laste van de IB te laten komen en een aanpassing van de IB een x aantal jaren terug te verzoeken.
-
wilhelmima1
Zou de polis inlegvrij maken en het geld lekker laten staan. Nu gaat er meer dan 50% aan belasting af en het wordt ook nog eens bij je jaar inkomen geteld. Kan dan zomaar betekenen dat je in een hogere inkomens schaal terecht kom en dan wordt je dubbel door de Belastingdienst afgerekend.
Hallo, u kunt een afkoopvoorstel aanvragen bij Aegon. Daar staan alle bedragen en de consequenties voor de Belastingdienst in vermeld. Kortom, uw beide vragen worden van tevoren beantwoord. Zo'n afkoopvoorstel verplicht u overigens tot niets.
Wat is trouwens de naam van het product? En gaat het überhaupt wel om een lijfrenteverzekering zoals hier verondersteld wordt?
Wat is trouwens de naam van het product? En gaat het überhaupt wel om een lijfrenteverzekering zoals hier verondersteld wordt?
Het heet Aegon levensloop vermogen.
Ik heb een voorlopig akkoord verklaring gekregen waarop alleen de 14.303 euro staat. Bij administratiekosten e.d staat 0. Ook bij te verekenen extra kosten staat 0. Maar als ik teken staat er ook dat ik akkoord ga met een lager uitvallende uitkering aangezien aegon nog kosten verekent die ik anders tijdens de verdere looptijd zou betalen. Dat is denk ik hetzelfde als afkoopvoorstel alhoewel hier niet gepraat wordt over belastingdienst
Ik heb een voorlopig akkoord verklaring gekregen waarop alleen de 14.303 euro staat. Bij administratiekosten e.d staat 0. Ook bij te verekenen extra kosten staat 0. Maar als ik teken staat er ook dat ik akkoord ga met een lager uitvallende uitkering aangezien aegon nog kosten verekent die ik anders tijdens de verdere looptijd zou betalen. Dat is denk ik hetzelfde als afkoopvoorstel alhoewel hier niet gepraat wordt over belastingdienst