LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paardenvlees uit Zuid-Amerika, brief aan Beckers

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
schonehandel

Paardenvlees uit Zuid-Amerika, brief aan Beckers

Ongelezen bericht door schonehandel »

Onderstaande brief heb ik verstuurd naar de fa. Beckers:

Betreft Radar uitzending dd 3 april 2017

Geachte mevrouw, heer,

Met ontsteltenis heb ik naar een item in bovengenoemde uitzending gekeken. Vol afschuw heb ik het dieren leed gezien. Aangezien, volgens Radar, u paardenvlees verwerkt van genoemde slachterijen heb ik u gemist in de uitzending om commentaar te geven. Was uw afwezigheid in het kader van transparantie in de bedrijfsvoering? U stelt op uw site dat u geen bedrijfsbezoeken kan toestaan in verband met voedselveiligheid. Ik vraag mij af hoe veilig uw producten zijn en hoe groot de kans is dat ik iets oploop ook zonder uw fabriek bezocht te hebben.
Tip voor uw nieuwe reclame slogan: Verrek es met Beckers.

Uw reactie zie ik graag tegemoet,

Met vriendelijke groet,

Jan Hamminga
[contactgegevens door Moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 04 apr 2017 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

schonehandel

Re: Paardenvlees uit Zuid-Amerika, brief aan Beckers

Ongelezen bericht door schonehandel »

Re Beckers:

Geachte,

Met zorg heeft Izico kennis genomen van de uitzending van Radar, dd 3 april 2017, over het welzijn van paarden uit Argentinië.

Eyes on Animals deed samen met Europese dierenrecht organisaties opnieuw onderzoek naar de verkoop van paardenvlees uit Zuid Amerikaanse landen op de Nederlandse markt. De situatie rondom het transport en in de paardenslachterijen in Argentinië zijn nog altijd erbarmelijk. Dit vlees is verwerkt in de vleeskroketten en bitterballen die bij de horeca groothandels te vinden zijn en overal in Nederland verkocht worden bij diverse horeca en landelijke ketens.

Izico gebruikt alleen paardenvlees van goede kwaliteit. De leveranciers van Izico zijn door de EU erkend en staan onder toezicht van nationale veterinaire autoriteiten. Juist door het borgen van dierenwelzijn in de afspraken met de leveranciers dragen wij actief bij aan het daadwerkelijk verbeteren van de omstandigheden waarin paarden in deze landen worden gehouden en vervoerd.

De afgelopen jaren hebben we het aandeel paardenvlees in de recepturen verlaagd. Het is ons gelukt om dit niet meer te gebruiken in de producten die verkrijgbaar zijn in de supermarkten. Het paardenvlees binnen Izico wordt gebruikt in een beperkt aantal recepturen voor de Foodservice omdat het vlees heel mager is, het heeft een iets rodere kleur en het geeft door de structuur aan veel producten het specifieke karakter (‘bijt’). Op dit moment zijn we nog steeds bezig met het verder verlagen van het aandeel paardenvlees in de huidige recepturen. Hiermee zullen we onverminderd doorgaan.

Izico heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen en dierenwelzijn hoog in het vaandel staan. Door middel van selectie van leveranciers en via onze specificaties waarborgen we dat het ingevoerde paardenvlees volgens de wettelijke én wenselijke normen rond dierenwelzijn is geproduceerd.

Met vriendelijke groet,

IZICO Food Group

Gesloten