LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verjaarde Eneco rekening?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Eneco_gedupeerde
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2017 21:39

Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door Eneco_gedupeerde »

Beste allen,
Wij hebben een VVE sinds 2006 en hebben altijd netjes de rekeningen van Eneco betaald.
In 2015 kregen wij een formulier om de meterstanden door te geven, snel heeft de beheerder de standen door gestuurd.
Nu krijgen wij een rekening van ca 17.000 euro!
we hebben gebeld en aangegeven dat wij dit belachelijk vinden. Eneco wil het goed maken om het goed te maken met 2 jaartjes te zien als verjaring.
Ik dacht dat de regel was dat Eneco maximaal 2 jaar terug kon met invordering.
Tevens wil ik er bij vermelden dat ik er sinds 2014 woon...dus ook de kosten van de vorige eigenaar moet terugbetalen? :?
Heeft iemand een tip of het zelfde ervaring?

Groeten,
Eneco_gedupeerde

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door trail46 »

Die verjaringstermijn is inderdaad 2 jaar. Maar het kan ook gestuit zijn en dan gaan de 2 jaar weer opnieuw in.
https://www.consuwijzer.nl/energie/ener ... ing-sturen
(Wat is de verjaringstermijn bij energienota's?

Voor energienota's is de verjaringstermijn 2 jaar. Deze termijn gaat lopen vanaf het moment dat de nota betaald had moeten zijn.

Let op: stuurt het energiebedrijf u een brief waarin hij u herinnert aan de energienota? Dan gaat de verjaringstermijn opnieuw in op het moment dat u de herinnering krijgt. Dit wordt ook wel het 'stuiten van de verjaring' genoemd.)

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door BL2 »

Eneco_gedupeerde schreef:Beste allen,
Wij hebben een VVE sinds 2006 en hebben altijd netjes de rekeningen van Eneco betaald.
In 2015 kregen wij een formulier om de meterstanden door te geven, snel heeft de beheerder de standen door gestuurd.
Nu krijgen wij een rekening van ca 17.000 euro!
we hebben gebeld en aangegeven dat wij dit belachelijk vinden. Eneco wil het goed maken om het goed te maken met 2 jaartjes te zien als verjaring.
Ik dacht dat de regel was dat Eneco maximaal 2 jaar terug kon met invordering.
Tevens wil ik er bij vermelden dat ik er sinds 2014 woon...dus ook de kosten van de vorige eigenaar moet terugbetalen? :?
Heeft iemand een tip of het zelfde ervaring?

Groeten,
Eneco_gedupeerde


"Belachelijk" Waarom ?,verbruik moet toch gewoon betaald worden !
Waarom "gedupeerde" ?,verbruik moet toch gewoon betaald worden !
"verjaring": lees, dus anderen bij Eneco mogen indirekt jullie rekening betalen !

Schijnbaar zijn de meterstanden jarenlang niet doorgegeven maar geschat, en dat bedrag betaald. Nu komt er dus een naheffing, waarbij het maar moeilijk te bepalen zal zijn wat de eindstanden per kalenderjaar waren.

Als lid van de VVE bent u mede aansprakelijk voor alles wat er binnen de VVE gebeurt. Je kan toch moeilijk bij bv houtrot gaan zeggen dat het hout ook al bij de vorige bewoners rotte, dus dat je maar gedeeltelijk hoeft te betalen voor herstel.
Instappen en lid zijn van een VVE heeft zo zijn risico's, dit is er dus één van.
(BL2 is blij daar al jaren van verlost te zijn.....)
Laatst gewijzigd door BL2 op 12 apr 2017 10:51, 3 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit even naar de link te kijken van trial46. Er staan interessante dingen in die ik ook niet wist. Je moet dus twee dingen uit elkaar houden: de verbruiksperiode en de datum van versturen van de nota.

Waar het om gaat is dat energiebedrijven doorgaans met voorschotten rekenen. En normaal gesproken komt er één keer per jaar een eindafrekening: dat is dus de naheffing. Dit is bedoeld om een verschil in werkelijk en geschat verbruik te corrigeren.

Die naheffing over de verbruiksperiode kan alleen betrekking hebben op de laatste twee jaar, of 24 maanden vóór het versturen van de nota. Als het om oudere verbruiksperiodes gaat, spreken we dus over verjaring. Er is in 2015 om de meterstanden gevraagd. En dat betekent dat Eneco een naheffing in rekening kan brengen over de verbruiksperiode van 2013 tot 2015. Dat heeft Eneco inmiddels ook erkend.

Gezien het contact over de nota is de nota zelf nog lang niet verjaard.

En ja, als je deel uitmaakt van een VVE zul je er met je VVE uit moeten komen hoe in jouw geval de periode 2013 tot 2014 betaald moet worden. Er zal ongetwijfeld een potje voor zijn; net zoals er een potje is voor groot onderhoud.

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik denk niet dat andere VVE leden (medebewoners) akkoord gaan met het veranderen van de verdeelsleutel van betalingen. Moeten zij dan de energierekening van anderen betalen ?
Bij lid worden van een VVE neem je deel aan alle lusten (spaartegoeden welke al aanwezig zijn) en lasten (kosten welke er gemaakt worden als je lid bent).

Moneyman
Berichten: 30333
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door Moneyman »

trail46 schreef:Die verjaringstermijn is inderdaad 2 jaar. Maar het kan ook gestuit zijn en dan gaan de 2 jaar weer opnieuw in.
https://www.consuwijzer.nl/energie/ener ... ing-sturen
(Wat is de verjaringstermijn bij energienota's?

Voor energienota's is de verjaringstermijn 2 jaar. Deze termijn gaat lopen vanaf het moment dat de nota betaald had moeten zijn.

Let op: stuurt het energiebedrijf u een brief waarin hij u herinnert aan de energienota? Dan gaat de verjaringstermijn opnieuw in op het moment dat u de herinnering krijgt. Dit wordt ook wel het 'stuiten van de verjaring' genoemd.)
Let wel: die regels zijn van toepassing op consumenten. Als de VvE de contractant is, is de consumentenbescherming niet van toepassing en is de verjaringstermijn 5 jaar. De reflexwerking lijkt mij evenmin van toepassing.

En dan nog: de verjaringstermijn gaat lopen op het moment dat de nota verstuurd is. Er is in deze casus blijkbaar jaren achtereen geschat. je kunt dan niet zomaar één startmoment voor de verjaring nemen.

En die € 17.000,00 lijkt veel, maar door hoeveel eigenaren moet het gedeeld worden? Ik neem tenminste aan dat het de totale naheffing is, en niet die per eigenaar...

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:De reflexwerking lijkt mij evenmin van toepassing.
Hoewel het op Google makkelijk op is te zoeken, stel ik voor de duidelijkheid van de discussie toch maar de vraag: wat bedoel je precies met 'reflexwerking'? En waarom denk je dat het niet van toepassing is in dit geval?

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:En dan nog: de verjaringstermijn gaat lopen op het moment dat de nota verstuurd is. Er is in deze casus blijkbaar jaren achtereen geschat. je kunt dan niet zomaar één startmoment voor de verjaring nemen.
Dat klopt, dat startpunt is dus maximaal twee jaar voor het opmaken van de nota. Als het startpunt de nota zou zijn, dan zou iedere naheffing per definitie al verjaard zijn voordat er ook maar een nota is opgemaakt.

Moneyman
Berichten: 30333
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
Moneyman schreef:De reflexwerking lijkt mij evenmin van toepassing.
Hoewel het op Google makkelijk op is te zoeken, stel ik voor de duidelijkheid van de discussie toch maar de vraag: wat bedoel je precies met 'reflexwerking'? En waarom denk je dat het niet van toepassing is in dit geval?
Reflexwerking houdt in dat een eenmanszaak, stichting of vereniging weliswaar formeel geen beroep op consumentenrecht zou kunnen doen, maar dat dat onredelijk zou zijn en daarom toch mogelijk is. Het moet dan gaan om handelingen die niet bij de dagelijkse bedrijfsvoering horen. Een bakker die een computer koopt, wordt door de reflexwerking beschermd. Koopt diezelfde bakker een broodmachine, wordt hij niet beschermd. Het afsluiten van energiecontracten hoort bij de kerntaken van een VvE, daarom zal de reflexwerking niet van toepassing zijn.

Moneyman
Berichten: 30333
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
Moneyman schreef:En dan nog: de verjaringstermijn gaat lopen op het moment dat de nota verstuurd is. Er is in deze casus blijkbaar jaren achtereen geschat. je kunt dan niet zomaar één startmoment voor de verjaring nemen.
Dat klopt, dat startpunt is dus maximaal twee jaar voor het opmaken van de nota. Als het startpunt de nota zou zijn, dan zou iedere naheffing per definitie al verjaard zijn voordat er ook maar een nota is opgemaakt.
De vraag is of "die nota" er uberhaupt is geweest. Als er alleen geschat is, en geen jaarlijkse eindafrekening plaats heeft gevonden, is er dus geen concreet startpunt. In de eerder al aangehaalde link staat niet voor niets dat in dergelijke gevallen contact met hen moet worden opgenomen voor concreet advies.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door Student90 »

witte angora schreef:
Moneyman schreef:En dan nog: de verjaringstermijn gaat lopen op het moment dat de nota verstuurd is. Er is in deze casus blijkbaar jaren achtereen geschat. je kunt dan niet zomaar één startmoment voor de verjaring nemen.
Dat klopt, dat startpunt is dus maximaal twee jaar voor het opmaken van de nota. Als het startpunt de nota zou zijn, dan zou iedere naheffing per definitie al verjaard zijn voordat er ook maar een nota is opgemaakt.
Dit moet na zijn.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er zijn in 2015 (maar wanneer in 2015 weet ik niet) meterstanden doorgegeven, en er staat een bedrag van 17.000 euro in de OP. Dus ik ga ervan uit dat er een eindafrekening is voor dat bedrag, uitgaande van de (eind) meterstanden van 2015, alleen weet ik niet van wanneer die nota is, en weet ik niet over welke verbruiksperiode het gaat, dat staat er ook niet bij.

Eigenlijk hebben we naar mijn mening te weinig informatie om concreet op deze casus in te gaan, en zullen we vooralsnog in algemeenheden moeten blijven hangen.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door witte angora »

Student90 schreef:
witte angora schreef:
Moneyman schreef:En dan nog: de verjaringstermijn gaat lopen op het moment dat de nota verstuurd is. Er is in deze casus blijkbaar jaren achtereen geschat. je kunt dan niet zomaar één startmoment voor de verjaring nemen.
Dat klopt, dat startpunt is dus maximaal twee jaar voor het opmaken van de nota. Als het startpunt de nota zou zijn, dan zou iedere naheffing per definitie al verjaard zijn voordat er ook maar een nota is opgemaakt.
Dit moet na zijn.
Volgens mij heb je niet goed begrepen waar het om ging. Ik heb het over de verjaring van de verbruiksperiode. De verbruiksperiode is de periode voor het opstellen van de nota. Dat is wat anders dan de verjaring van de nota/eindafrekening.

Moneyman
Berichten: 30333
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
Student90 schreef:
witte angora schreef:Dat klopt, dat startpunt is dus maximaal twee jaar voor het opmaken van de nota. Als het startpunt de nota zou zijn, dan zou iedere naheffing per definitie al verjaard zijn voordat er ook maar een nota is opgemaakt.
Dit moet na zijn.
Volgens mij heb je niet goed begrepen waar het om ging. Ik heb het over de verjaring van de verbruiksperiode. De verbruiksperiode is de periode voor het opstellen van de nota. Dat is wat anders dan de verjaring van de nota/eindafrekening.
Huh? Volgens mij praten we hier door elkaar heen. Een "verbruiksperiode" kan niet verjaren, een eruit voortvloeiende vordering wel.

Normaliter wordt er ieder jaar een nota opgemaakt (al dan niet op basis van schattingen), waarbij op het moment dat die nota betaald moet zijn de verjaring gaat lopen. Een dergelijke nota kan dus nog maximaal twee jaar ná de betaaltermijn "gecorrigeerd" worden door een nota die gebaseerd is op de meterstanden in plaats van schattingen.

Als er geen nota is opgemaakt, is de discussie dus wanneer de vordering is ontstaan. En dat is nogal casuistisch, vandaar dat daar geen antwoord over op die site staat.

En nogmaals: de gewone verjaringstermijn van 5 jaar is hier waarschijnlijk van toepassing.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:En dan nog: de verjaringstermijn gaat lopen op het moment dat de nota verstuurd is.
Dat zou Eneco te veel macht geven. Het ligt toch iets anders. Verjaring gaat lopen op het moment dat men bekent raakt met de schuld en de persoon die daarvoor aansprakelijk is. Het gaat dan om het moment waarop TS de meterstanden heeft doorgegeven.

Met betrekking tot de opname momenten is er de methode Vink, die er vanuit gaat dat de netbeheerder iedere drie jaar de meterstanden komt opnemen.
https://digitaal.degeschillencommissie. ... f&cvt=2413

http://www.rijssenbeek.nl/methode-vink- ... -besparen/

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door Student90 »

witte angora schreef:
Student90 schreef:
witte angora schreef:Dat klopt, dat startpunt is dus maximaal twee jaar voor het opmaken van de nota. Als het startpunt de nota zou zijn, dan zou iedere naheffing per definitie al verjaard zijn voordat er ook maar een nota is opgemaakt.
Dit moet na zijn.
Volgens mij heb je niet goed begrepen waar het om ging. Ik heb het over de verjaring van de verbruiksperiode. De verbruiksperiode is de periode voor het opstellen van de nota. Dat is wat anders dan de verjaring van de nota/eindafrekening.
Een verbruiksperiode verjaart in beginsel niet. De verjaringstermijn gaat pas lopen op het moment dat de vordering opeisbaar is.

De vraag is dus of TS, los van de maandelijkse rekeningen, een eindafrekening heeft gehad en zo ja, wanneer.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

[off topic] Waarom kunnen uitstaande schulden eigenlijk verjaren? Als je iets hebt gebruikt is het toch logisch dat er (wanneer dan ook) voor wordt betaald? Ik vind het weer zo'n betuttelende regeling waar we al veel te veel van hebben in Nederland. Dit zijn nu van die regeltjes die gewoon geschrapt moeten worden om de boel weer wat overzichtelijker te maken.

Moneyman
Berichten: 30333
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Verjaring gaat lopen op het moment dat men bekent raakt met de schuld en de persoon die daarvoor aansprakelijk is. Het gaat dan om het moment waarop TS de meterstanden heeft doorgegeven.
Als je je meterstand doorgeeft, weet je toch niet of je een schuld of juist een vordering hebt? Dat weet je pas als je de nota krijgt. Zelf je jaarafrekening uitrekenen is toch iets te veel gevraagd, lijkt mij.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat hier om een VvE die een beroep doet op verjaring tegen een vordering van de energieboer. De energieboer raakt bekent met de "schade" zodra hij de meterstand door krijgt. Dat hij die dan nog niet heeft berekend veranderd daar niets aan.

Andersom, als de benadeelde de VvE is, pak dit uiteraard anders uit. In dat geval begint de verjaringstermijn pas bij de nota te lopen.

Moneyman
Berichten: 30333
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verjaarde Eneco rekening?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:De energieboer raakt bekent met de "schade" zodra hij de meterstand door krijgt. Dat hij die dan nog niet heeft berekend veranderd daar niets aan.
Hm... het gaat dus niet om feitelijke bekendheid, maar om de mogelijkheid om bekend te zijn. Weten of had kunnen weten, zeg maar.

Gesloten