Als u de omschrijving goed leest gaat het juist niet om BTW. Toch dank voor uw reactie.NeoDutchio schreef:Als koper bent u ook geinformeerd op alle bijkomende kosten van de verkoper. U weet dat u transportkosten moet betalen. Hiermee houdt het op voor de verkoper. De verkoper in China heeft niets te maken met de belastingdienst in Nederland. Dit is een apart iets waarvan u weet, of althans zou moeten weten, dat er minstens btw geheven wordt op import buiten Europa.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Zullen we svp het netjes houden en persoonlijke beschuldigingen vermijden?newmikey schreef:MichielFRL: Dat een winkeltje in China DDP zou hanteren is uiteraard volledige nonsens, dat ben ik met je eens. Maar je uitleg schiet zijn doel voorbij, TS wil helemaal niet begrijpen wat de wereldwijd afgesproken standaard is, hij wil gelijk krijgen en dat lukt hier niet.
Beargumenteerde reacties worden uiteraard op prijs gesteld.
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Dat kunt u de verkoper van tevoren vragen??Jetsertje schreef:Oh jawel, hoor. Een aantal jaar geleden heb ik steeds weer opnieuw uitleggen aan de Chinese verkoper dat het bedrag op de factuur moet kloppen en ook de verzendkosten hierop ook de verzendkosten vermeld moeten staan. En als je dan stelt dat je per PayPal betaalt, het pakket weigert wanneer blijkt dat de vermelding van de kosten niet juist zijn en een geschil bij PayPal opent, zou je verwachten dat die Chinezen wel zorgen dat het ook goed gaat.andrey schreef:
Interessant! Als het echt zo is, dan moet DHL dat aan alle verkopers vermelden. Lijkt me onwaarschijnlijk dat verkopers bewust kosten omhoog duwen door de verzendkosten niet te declareren...
Maar ook dan nog gaat het veel te vaak fout en worden de factuurkosten lager uitgeschreven dan werkelijk het geval is en zijn er geen verzendkosten vermeld.
In mijn geval staan de verzendkosten dus wel gedeclareerd.
Zegt u nou dat Nederlandse en Europese wetten voor DHL Nederland BV niet gelden?Jetsertje schreef:Zou je binnen de EER bestellen, dan zou je gelijk hebben. Echter is dat niet het geval en gelden een hoop Nederlandse en Europese wetten niet meer.andrey schreef:
Als koper moet ik vooraf geïnformeerd worden over bijkomende kosten. Dit is absoluut niet het geval!
Als importeur van producten ben jij hier grotendeels verantwoordelijk voor, dus ook voor de kosten. Dit betekent dat je zelf moet uitzoeken wat deze kosten zijn en ook dat deze kosten worden vermeld op de factuur, ook al plak je die factuur er niet zelf op.
Als dat iets is wat je niet bevalt, dan zul je niet moeten importeren en binnen de EER blijven bestellen.
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Toch lijkt het erop dat je het niet wilt begrijpen. Je blijft de verantwoordelijkheid bij DHL leggen, terwijl jij zelf die verantwoordelijkheid hebt.andrey schreef:U concludeert foutief dat ik het niet wil begrijpen. Echter, mijn ervaring als koper is dat ik misleid was, omdat de verzendkosten er wel stonden, net zoals de BTW info. Echter, de administratiekosten staan ergens in kleine lettertjes verborgen en die zijn 2x zo hoog als BTW.
De kosten voor administratie had je hoe dan ook gemaakt, ongeacht of die verzendkosten nu wel of niet gespecificeerd waren op de factuur. Dat heb ik je ondertussen ook bevestigd.
Bij andere bezorgdiensten gaat het er overigens gelijk aan toe. Dus je kunt wel stellen dat je nooit meer via DHL iets laat importeren, ik kan je nu al vertellen dat je tegen exact hetzelfde probleem gaat aanlopen bij FedEx, UPS en TNT. Vooraf betaal je verzendkosten en achteraf word je geconfronteerd met belasting, douanekosten en ja, ook de administratiekosten van het bedrijf dat jouw inklaring verzorgt.
En nee, die administratiekosten moeten zij niet vooraf al specificeren. Als zij dit al zouden doen, en dit doet geen van de bezorgdiensten, is dit slechts een dienst en is er geen wet die dat regelt. De wet die wel stelt dat de consument vooraf bekend moet zijn gemaakt van de alle bijkomende kosten, geldt alleen bij een consumentenkoop binnen de EER. Als importeur van producten buiten de EER, val jij daar dus niet onder en kun je op geen manier gebruik maken van deze wetgeving.
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Jij hebt geen koopovereenkomst met DHL en dus kan jij bij DHL geen aanspraak maken op de in Europa en Nederland geldende consumentenbescherming. Dus nee, die wetten waar jij op doelt, gaan in dit geval nog altijd niet op.andrey schreef:Zegt u nou dat Nederlandse en Europese wetten voor DHL Nederland BV niet gelden?
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Kleine lettertjes? Op douane.nl? Nee toch? Op de sites van de koeriersdiensten? Ook al niet.andrey schreef:Echter, de administratiekosten staan ergens in kleine lettertjes verborgen en die zijn 2x zo hoog als BTW.
Voorbeeldeje PostNL: https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/
Dat zijn toch knoepers van letters hoor!
Dat die inklaringskosten 2x zo hoog zijn als de BTW klopt ook al niet - het is een vast bedrag en de BTW varieert naargelang de waarde. U betaalt toch in bijvoorbeeld een meubelzaak ook niet méér afleverkosten voor een duurder bankstel dan voor een goedkoper? Een postpakketje in Nederland kost toch ook net zoveel of er een baksteen of een klomp goud in zit? Is dat nou zó moeilijk te begrijpen? Dat u een vast bedrag betaalt voor een prestatie (het inklaren van de goederen bij aankomst in de EU) en dat die handling niet makkelijker of moeilijker wordt als het pakje minder of meer waard is?
Dat u zich niet informeert vóórdat u een product aanschaft in een webwinkel is uw eigen probleem. Dat u niet even google't op de honderden pagina's die over invoer van kleine pakketjes gaan?
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Als u alle eerdere reacties goed leest is er een behoorlijke samenhang tussen de BTW en de in rekening gebrachte administratiekosten. Omdat u zaken doet met een buitenlandse verkoper, dus buiten de EU, bent u BTW verschuldigt over het totale bedrag, dus aanschafprijs en verzendkosten, omdat u dit niet zelf kunt en mag aangeven bij de belastingdienst, moet de vervoerder dit doen. Net zoals dat ik, en waarschijnlijk u ook, niet voor niets werk, worden er voor het indienen van de BTW, het voorschieten van de BTW en afhandeling daarvan kosten in rekening gebracht.andrey schreef:Als u de omschrijving goed leest gaat het juist niet om BTW. Toch dank voor uw reactie.NeoDutchio schreef:Als koper bent u ook geinformeerd op alle bijkomende kosten van de verkoper. U weet dat u transportkosten moet betalen. Hiermee houdt het op voor de verkoper. De verkoper in China heeft niets te maken met de belastingdienst in Nederland. Dit is een apart iets waarvan u weet, of althans zou moeten weten, dat er minstens btw geheven wordt op import buiten Europa.
Natuurlijk dienen zij zich aan de wet te houden, en dat is nu juist wat ze doen, alleen niet de wetten die zeggen dat u hier geen kosten voor hoeft te betalen. Zij dienen zich aan de internationale regels te houden die gelden voor importeurs van producten uit andere economische zones.andrey schreef:Zegt u nou dat Nederlandse en Europese wetten voor DHL Nederland BV niet gelden?
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Binnen 3 klikken op de website:
Op verzoek van de ontvanger schiet DHL de vergoeding voor de invoerrechten, BTW en eventuele andere kosten voor bij het inklaren van een zending. Hierdoor hoeft de ontvanger geen borg of kredietfaciliteit aan te spreken. Doordat DHL de toepasselijke kosten voorschiet en snel betaalt, wordt het douaneproces versneld en krijgt de ontvanger uitstel van betaling tot een overeengekomen datum.
Disbursements Per zending 2% van de voorgeschoten bedragen met een minimum van 14.50 EUR
http://www.dhl.nl/nl/express/douane_ond ... vices.html
Op verzoek van de ontvanger schiet DHL de vergoeding voor de invoerrechten, BTW en eventuele andere kosten voor bij het inklaren van een zending. Hierdoor hoeft de ontvanger geen borg of kredietfaciliteit aan te spreken. Doordat DHL de toepasselijke kosten voorschiet en snel betaalt, wordt het douaneproces versneld en krijgt de ontvanger uitstel van betaling tot een overeengekomen datum.
Disbursements Per zending 2% van de voorgeschoten bedragen met een minimum van 14.50 EUR
http://www.dhl.nl/nl/express/douane_ond ... vices.html
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Ja, mooi duidelijk toch? En laat nu €14.50 + 21% BTW (over deze dienst, niet over de goederenwaarde) exact uitkomen op €17.55 (of eigenlijk €17.545)Jetsertje schreef: Disbursements Per zending 2% van de voorgeschoten bedragen met een minimum van 14.50 EUR
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Wat een onzin! Met winkels, ziekenhuizen, restaurants, OV, ... heb ik ook geen koopovereenkomst, maar betaal alleen af en toe voor hun diensten, dus ben ik dan zeker ook niet beschermd.Jetsertje schreef:Jij hebt geen koopovereenkomst met DHL en dus kan jij bij DHL geen aanspraak maken op de in Europa en Nederland geldende consumentenbescherming. Dus nee, die wetten waar jij op doelt, gaan in dit geval nog altijd niet op.andrey schreef:Zegt u nou dat Nederlandse en Europese wetten voor DHL Nederland BV niet gelden?
Laatst gewijzigd door Radar op 05 mei 2017 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic / aanvallende tekst verwijderd
Reden: Offtopic / aanvallende tekst verwijderd
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Binnen 0 klikken, op de site bij aankoop:Jetsertje schreef:Binnen 3 klikken op de website:
Op verzoek van de ontvanger schiet DHL de vergoeding voor de invoerrechten, BTW en eventuele andere kosten voor bij het inklaren van een zending. Hierdoor hoeft de ontvanger geen borg of kredietfaciliteit aan te spreken. Doordat DHL de toepasselijke kosten voorschiet en snel betaalt, wordt het douaneproces versneld en krijgt de ontvanger uitstel van betaling tot een overeengekomen datum.
Disbursements Per zending 2% van de voorgeschoten bedragen met een minimum van 14.50 EUR
http://www.dhl.nl/nl/express/douane_ond ... vices.html
Totale verzendkosten: $16.
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Wat een zwaktebod! Triest laagtepunt in deze discussie.andrey schreef:Klaarblijkelijk betaalt DHL genoeg aan sommige forumleden. Waren deze kosten maar aan kwaliteitsverbetering besteed...
En dat is ook exact wat u betaald heeft en géén cent meer. De kosten die u aan DHL Nederland moest betalen hadden niets met verzendkosten te maken.andrey schreef:Binnen 0 klikken, op de site bij aankoop:
Totale verzendkosten: $16.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Op het moment dat u betaald heeft u een overeenkomst en gaat u akkoord met de voorwaarden.andrey schreef:Wat een onzin! Met winkels, ziekenhuizen, restaurants, OV, ... heb ik ook geen koopovereenkomst, maar betaal alleen af en toe voor hun diensten, dus ben ik dan zeker ook niet beschermd.Jetsertje schreef:Jij hebt geen koopovereenkomst met DHL en dus kan jij bij DHL geen aanspraak maken op de in Europa en Nederland geldende consumentenbescherming. Dus nee, die wetten waar jij op doelt, gaan in dit geval nog altijd niet op.andrey schreef:Zegt u nou dat Nederlandse en Europese wetten voor DHL Nederland BV niet gelden?
Klaarblijkelijk betaalt DHL genoeg aan sommige forumleden. Waren deze kosten maar aan kwaliteitsverbetering besteed...
Nu heeft u een overeenkomst met een verkoper in China en gaat u dus ook akkoord met de voorwaarden van deze verkoper, maar ook met de Nederlandse wet. Of u wilt het niet begrijpen, of u blijft stangen. Feit blijft dat er in China iets gekocht is. Daarvoven betaald u bezorgkosten vanuit China naar Nederland. Uw pakje komt bij de douane waar u btw over het gekochte en bijkomende kosten. De kosten voor de btw aangifte zullen gewoon betaald moeten worden, niemand werkt voor niets. Door akkoord te gaan met iets buiten de EU te bestellen bent u dus ook akkoord gegaan met deze kosten. Hoe moeilijk kan het zijn.
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
En dus heb je een koopovereenkomst.andrey schreef:maar betaal
En nee, niet bij iedere overeenkomst krijg je tig blaadjes uitgeprint mee die je per bladzijde met handtekening en datum moet betekenen. Zo lijk je het nu wel op te vatten.
Nogal een trieste beschuldiging.Klaarblijkelijk betaalt DHL genoeg aan sommige forumleden.
Ik heb het nog geprobeerd, maar blijkbaar wil je het gewoon echt niet begrijpen.andrey schreef:Binnen 0 klikken, op de site bij aankoop:
Totale verzendkosten: $16.
Als je dit al niet begrijpt, wens ik je echt succes met je claim bij DHL. Op deze manier kan ik met 100% zekerheid stellen dat je er niet gaat komen, als je al niet kunt begrijpen dat verzendkosten en administratiekosten of wat voor andere kosten dan ook niet gelijk zijn, en dat zo goed als iedere betaling voor een product of dienst, komt met een koopovereenkomst met de partij waarbij je het product of de dienst hebt afgenomen.
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Lekker ongenuanceerd gejank uit de onderbuik dus.andrey schreef: Klaarblijkelijk betaalt DHL genoeg aan sommige forumleden. Waren deze kosten maar aan kwaliteitsverbetering besteed...
Als je alleen maar wil horen wat jou het beste uitkomt en het niet zint als iemand daar tegen in gaat staat het je vrij om te verkassen... Palurk...
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Wij werken voor alle grote bedrijven die hier aangevallen worden.
Hierdoor krijgen wij grote bonussen en kunnen wij gemakkelijk de invoerkosten betalen.
Man, man, man wat ben jij een domoor
Hierdoor krijgen wij grote bonussen en kunnen wij gemakkelijk de invoerkosten betalen.
Man, man, man wat ben jij een domoor
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Je schijnt niet te snappen dat de vaste kosten van €17,55 niet altijd de vaste kosten zijn. Dit zijn de vaste kosten als het ingeklaard moet worden. En dat weet men uiteraard pas bij aankomst in Nederland.andrey schreef:Heb ik ook gedaan (douane website), daarom zeg ik dat BTW helemaal goed vind. Echter, ik als koper was door DHL misleid door $16 als "verzendkosten" aan te tonen. Ze hadden de vaste kosten van EUR 17.55 bij moeten tellen.
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
De link die je plaatst ziet alleen op de invoerrechten en BTW.breien schreef:Na aanleiding van dit topic (het is ook niet de eerste keer dat de extra kosten bij een pakketje uit Verweggistan te sprake komen op dit forum) bekeek ik de site van Douane belastingdienst. Leuker kunnen ze het niet maken, maar wel makkelijker.
De onderstaande link legt het echt wel goed uit. Zo duidelijk zelfs dat ik het begrijp
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... er_betalen
Ik zou zeggen tegen de mensen die een pakketje bestellen uit Verweggistan, dat ze eerst de extra kosten kunnen doorrekenen en dan blijkt het helemaal niet meer zo goedkoop te zijn.
De OP draait om de inklaringskosten; dan heb je meer aan deze link:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _bedrijven
Verder is de informatie ook makkelijk te vinden op de sites van de bezorgbedrijven.
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Sorry maar U bent degene die het hier niet wilt begrijpen!andrey schreef:U concludeert foutief dat ik het niet wil begrijpen. Echter, mijn ervaring als koper is dat ik misleid was, omdat de verzendkosten er wel stonden, net zoals de BTW info. Echter, de administratiekosten staan ergens in kleine lettertjes verborgen en die zijn 2x zo hoog als BTW.newmikey schreef:U bent ook volledig geïnformeerd als koper. Als importeur had u zelf de betreffende informatie kunnen vinden, zowel op de DHL website als op de site van de Douane. Daar heeft de verkoper verder géén enkele informatieplicht over, dat is uw eigen verantwoordelijkheid.andrey schreef: Als koper moet ik vooraf geïnformeerd worden over bijkomende kosten. Dit is absoluut niet het geval!
Maar goed, u wilt het niet begrijpen, da's uw goed recht. Ik besteed er verder geen moeite aan.
U bent importeur, u dient zichzelf vooraf te informeren wat de mogelijke bijkomende kosten kunnen zijn die in het land van ontvangst betaald moeten worden.
De administratiekosten zijn voor alle pakketjes hetzelfde. Voor pakketjes met een lagere waarde en voor pakketjes met een hogere waarde zijn de administratiekosten dus hetzelfde. De te betalen btw/invoerrechten zijn afhankelijk van de waarde van de inhoud van het pakketje.
Wij doen al jaren aankopen in China. Onze ervaring is dat bijna alles verzonden met Chinapost nooit belast word door de NL douane, ongeacht de waarde. Laat je iets met een snellere bezorgdienst (PostNL/EMS/DHL etc) bezorgen moet je altijd als de waarde meer dan €22 is invoerrechten betalen.
Re: Misleidende DHL administratie-, verzend- en BTW kosten.
Je haalt een paar dingen door elkaar.
Jij koopt een product in China. De verkoper bepaalt wie de vervoerder is, betaalt die en geeft de opdracht. Jij hebt niets met die vervoerder te maken. In principe betaal jij het transport niet, dat doet de opdrachtgever (verkoper). Dat hij het aan jou doorbelast, zegt verder niks. De verkoper heeft voldaan aan z'n verplichtingen: verzenden van het goed.
Dan komt het in Nederland aan, en dan moet het worden ingeklaard. Nu wordt het pas jouw 'pakkie-an'. De verkoper en vervoerder hebben daar niks mee te maken. Allemaal uw eigen verantwoording.
Er mag van u verwacht worden dat u weet waar u an begint als u zo ver weg bestelt. Dat er zo nu en dan een pakketje tussendoor glipt, is mazzel.
Jij koopt een product in China. De verkoper bepaalt wie de vervoerder is, betaalt die en geeft de opdracht. Jij hebt niets met die vervoerder te maken. In principe betaal jij het transport niet, dat doet de opdrachtgever (verkoper). Dat hij het aan jou doorbelast, zegt verder niks. De verkoper heeft voldaan aan z'n verplichtingen: verzenden van het goed.
Dan komt het in Nederland aan, en dan moet het worden ingeklaard. Nu wordt het pas jouw 'pakkie-an'. De verkoper en vervoerder hebben daar niks mee te maken. Allemaal uw eigen verantwoording.
Er mag van u verwacht worden dat u weet waar u an begint als u zo ver weg bestelt. Dat er zo nu en dan een pakketje tussendoor glipt, is mazzel.