LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ANWB verleent geen/slechte hulp bij medische nood
ANWB verleent geen/slechte hulp bij medische nood
In Zuid-Italië werd mijn man (66) met de ambulance naar een ziekenhuis gebracht. De artsen spraken geen Engels of Duits. De ANWB gebeld met hulpvraag. Antwoord: "dit is uw dossiernummer".
Communicatie met Italiaanse eerste hulpdienst was nauwelijks mogelijk. ANWB weer gebeld: "U bent in ziekenhuis, wij kunnen niets doen".
Na 2 dagen met de diagnose acute darmontsteking (vergelijk blindedarmontsteking die kan breken) moesten we terug naar onze caravan. Onze groep van de rondreis was verder getrokken, de camping werd gesloten.
Mijn man had hevige pijn en de situatie werd steeds erger. Geen eten of drinken te koop, geen douches enz. De camping was potdicht. ANWB gebeld: "als er iets is dan belt u maar 112, dat wordt automatisch Italiaans 112". Mijn man werd zieker en we moesten naar huis. Van Italiaanse artsen en ANWB hadden we niets meer te verwachten.
Na in drie dagen tijd 19 x contact gehad te hebben met de ANWB, moest ik het zelf maar regelen. Hun uitleg: "zonder toestemming van onze medische dienst kunnen we geen transport regelen".
Spanning, pijn, onzekerheid, de angst werd steeds groter. ANWB gebeld dat ik wegging. Ik citeer één van hun antwoorden: ja, sorry maar Italië is een moeilijk land. Mijn laatste hulpvraag aan de ANWB werd beantwoord met; "u belt ons maar als er onderweg iets gebeurd". Pffff
Caravan achter gelaten en met doodzieke man in 2 dagen 1800 km naar huis gereden.
Bij thuiskomst kwam de avondarts bij ons thuis en mijn man heeft morfine gekregen tegen de hevige pijn.
Diagnose Italiaanse artsen was juist. Mijn man kon niet opgenomen worden omdat hij in buitenlands ziekenhuis was geweest , maar hij was veilig!
Mijn verhaal in eigen kring riep veel ontevreden ervaringen over de ANWB op. Slecht hulp bij medische zaken. Kapotte auto's kunnen ze wel. Been gebroken ook, eerste gipsvlucht naar huis. Maar zodra het moeilijker wordt kunnen ze geen enkele hulp bieden.
Wie heeft ook een slecht ervaring met medische zaken? Ik hoor het graag. Ik ben van plan deze zaak hard aan te pakken. Wat als mijn man door een darmperforatie overleden was in de caravan op een gesloten camping?
Communicatie met Italiaanse eerste hulpdienst was nauwelijks mogelijk. ANWB weer gebeld: "U bent in ziekenhuis, wij kunnen niets doen".
Na 2 dagen met de diagnose acute darmontsteking (vergelijk blindedarmontsteking die kan breken) moesten we terug naar onze caravan. Onze groep van de rondreis was verder getrokken, de camping werd gesloten.
Mijn man had hevige pijn en de situatie werd steeds erger. Geen eten of drinken te koop, geen douches enz. De camping was potdicht. ANWB gebeld: "als er iets is dan belt u maar 112, dat wordt automatisch Italiaans 112". Mijn man werd zieker en we moesten naar huis. Van Italiaanse artsen en ANWB hadden we niets meer te verwachten.
Na in drie dagen tijd 19 x contact gehad te hebben met de ANWB, moest ik het zelf maar regelen. Hun uitleg: "zonder toestemming van onze medische dienst kunnen we geen transport regelen".
Spanning, pijn, onzekerheid, de angst werd steeds groter. ANWB gebeld dat ik wegging. Ik citeer één van hun antwoorden: ja, sorry maar Italië is een moeilijk land. Mijn laatste hulpvraag aan de ANWB werd beantwoord met; "u belt ons maar als er onderweg iets gebeurd". Pffff
Caravan achter gelaten en met doodzieke man in 2 dagen 1800 km naar huis gereden.
Bij thuiskomst kwam de avondarts bij ons thuis en mijn man heeft morfine gekregen tegen de hevige pijn.
Diagnose Italiaanse artsen was juist. Mijn man kon niet opgenomen worden omdat hij in buitenlands ziekenhuis was geweest , maar hij was veilig!
Mijn verhaal in eigen kring riep veel ontevreden ervaringen over de ANWB op. Slecht hulp bij medische zaken. Kapotte auto's kunnen ze wel. Been gebroken ook, eerste gipsvlucht naar huis. Maar zodra het moeilijker wordt kunnen ze geen enkele hulp bieden.
Wie heeft ook een slecht ervaring met medische zaken? Ik hoor het graag. Ik ben van plan deze zaak hard aan te pakken. Wat als mijn man door een darmperforatie overleden was in de caravan op een gesloten camping?
-
Re: ANWB verleent geen/slechte hulp bij medische nood
U bent met een groep op rondreis, waar is de begeleiding dan? En welke verzekeringen heeft u van de ANWB?
Het verhaal klinkt mij vreemd in de oren, ik heb hele andere ervaringen met de ANWB en met repatriëring. Wat wel bekend is, is dat er met darmproblemen niet gevlogen mag worden. Als ik u was zou ik eerst een goed gesprek aanvragen met de ANWB om samen te kijken waar en wat er mis ging. Andere mensen zoeken die ook slechte ervaringen hebben gaan u niet helpen in deze zaak. Alle zaken zijn uniek en kunnen niet op 1 hoop gegooid worden.
Het verhaal klinkt mij vreemd in de oren, ik heb hele andere ervaringen met de ANWB en met repatriëring. Wat wel bekend is, is dat er met darmproblemen niet gevlogen mag worden. Als ik u was zou ik eerst een goed gesprek aanvragen met de ANWB om samen te kijken waar en wat er mis ging. Andere mensen zoeken die ook slechte ervaringen hebben gaan u niet helpen in deze zaak. Alle zaken zijn uniek en kunnen niet op 1 hoop gegooid worden.
Wat compleet niet duidelijk wordt uit je verhaal is waarom je de ANWB belde. Niet uw auto was defect maar uw man. De belangrijkste vraag in deze is dan ook: Had je dan een reisverzekering bij de ANWB afgesloten ?
Ja, ANWB is ook voornamelijk voor het weer op weg helpen bij problemen met auto's. Waarom heb je hen gebeld bij medische problemen? Wat was de reactie van je zorgverzekeraar?Mijn verhaal in eigen kring riep veel ontevreden ervaringen over de ANWB op. Slecht hulp bij medische zaken. Kapotte auto's kunnen ze wel. Been gebroken ook, eerste gipsvlucht naar huis. Maar zodra het moeilijker wordt kunnen ze geen enkele hulp bieden.
Wie heeft ook een slecht ervaring met medische zaken?
Ik zou eerst wel eens willen weten of er een anwb reisverzekering was of niet. Als er alleen anwb pechhulp is, dan hoeven ze deze service ook niet te verlenen, dat zou vallen onder een reisverzekering of onder de gewone ziektekostenverzekering. En inderdaad wat al gesteld is, zo te lezen was het een georganiseerde rondreis, waar was de reisleiding in dit verhaal?
-
Bij een blindedarmonsteking die kan breken wordt je niet weggelaten uit het ziekenhuis, ook in Italie niet. Mijn moeder heeft zelf een blindedarm operatie gehad in Italie. De vergelijking gaat niet op. Tegen een acute darmonsteking wordt antibiotica voorgeschreven.Atlanta schreef:Na 2 dagen met de diagnose acute darmontsteking (vergelijk blindedarmontsteking die kan breken) moesten we terug naar onze caravan.
Dan heeft u toch het antwoord, zonder verklaring van een arts dat de situatie dus danig is dat je terug moet keren kan de ANWB niets doen. Logische reactie ook.Atlanta schreef: Na in drie dagen tijd 19 x contact gehad te hebben met de ANWB, moest ik het zelf maar regelen. Hun uitleg: "zonder toestemming van onze medische dienst kunnen we geen transport regelen".
Situatie was dus niet zo ernstig dat je direct naar de eerste hulp bent gereden in Nederland.Atlanta schreef:Bij thuiskomst kwam de avondarts bij ons thuis en mijn man heeft morfine gekregen tegen de hevige pijn.
Wat een onzin, als je opgenomen moet worden kun je opgenomen worden. Ziekenhuizen hebben hier speciale afdelingen voor.Atlanta schreef: Diagnose Italiaanse artsen was juist. Mijn man kon niet opgenomen worden omdat hij in buitenlands ziekenhuis was geweest , maar hij was veilig!
Situatie is heel simpel, zonder medische indicatie kan de ANWB niets voor je doen. Ook als je been is gebroken en er is geen medische indicatie dan zal de ANWB ook niets kunnen doen. Een darmonsteking is niet direct ernstig, enkel erg vervelend en pijnlijk.Atlanta schreef: Mijn verhaal in eigen kring riep veel ontevreden ervaringen over de ANWB op. Slecht hulp bij medische zaken. Kapotte auto's kunnen ze wel. Been gebroken ook, eerste gipsvlucht naar huis. Maar zodra het moeilijker wordt kunnen ze geen enkele hulp bieden.
Dan had je het Italiaanse ziekenhuis kunnen aanklagen zij hebben je naar huis gestuurd zonder medische verklaring.Atlanta schreef: Wie heeft ook een slecht ervaring met medische zaken? Ik hoor het graag. Ik ben van plan deze zaak hard aan te pakken. Wat als mijn man door een darmperforatie overleden was in de caravan op een gesloten camping?
Aktie en reactie wordt altijd op prijs gesteld. Benieuwd naar de antwoorden van TopicStarter......Ik hoor het graag....
Zonder aanvullende info blijft het gissen, met vele open vragen.....
Ja. We hebben al jaren een doorlopende reis en annuleringsverzekering bij Anwb.
Website: wij verlenen persoonlijke hulp bij .......enz.
Anwb hulpvraag was persoonlijk, en niet voor wegenwacht. Repatriëring noodzakelijk werd erkent, maar niet uitgevoerd.
Website: wij verlenen persoonlijke hulp bij .......enz.
Anwb hulpvraag was persoonlijk, en niet voor wegenwacht. Repatriëring noodzakelijk werd erkent, maar niet uitgevoerd.
Uit de reacties blijkt dat men geen benul heeft van de situatie ter plaatse.
We hebben zelf contact gehad met Ned. arts.
Anti- biotica gekregen in Italië. Gebied ten zuiden van Napels is Toscane niet.
Ik ga me hier niet verdedigen. Mijn vraag is: heeft iemand ook een dergelijke ervaring?
Ik ga me hier niet verdedigen. Mijn vraag is: heeft iemand ook een dergelijke ervaring?
-
Ik ken enkel zeer positieve verhalen van de ANWB Alarmcentrale.Atlanta schreef:Uit de reacties blijkt dat men geen benul heeft van de situatie ter plaatse.
Maar in al die gevallen was er gewoon medische indicatie dat vervoer naar Nederland noodzakelijk was en er geen eigen vervoer beschikbaar was (die aan de eisen voldeed).
Begrijp dat je dit niet wilt horen, maar de vraag is of de ANWB verkeerd heeft gehandeld en dat u misschien de verkeerde verwachtingen had. Gezien uw man in Nederland niet is opgenomen (en dit gebeurd en kan gewoon als je in het buitenland bent geweest) valt de medische situatie wel mee.
Wie heeft de 1600 Km terug gereden?
U of Uw man....
En de caravan, mag die tot ze weer open gaan staan blijven en volgend jaar ophalen of moet de ANWB die ophalen?
Verder is gesloten camping geen probleem, er zijn overal normale winkels waar je ook voldoende kunt krijgen.
En stuur de ANWB eens een E mail met de link naar dit topic, kunnen zij tenminste ook hun kant van het verhaal plaatsen......
Lijkt me wel handiger, want er zijn nu vermoedens dat er fouten in de hulpverlening zaten....
U of Uw man....
En de caravan, mag die tot ze weer open gaan staan blijven en volgend jaar ophalen of moet de ANWB die ophalen?
Verder is gesloten camping geen probleem, er zijn overal normale winkels waar je ook voldoende kunt krijgen.
En stuur de ANWB eens een E mail met de link naar dit topic, kunnen zij tenminste ook hun kant van het verhaal plaatsen......
Lijkt me wel handiger, want er zijn nu vermoedens dat er fouten in de hulpverlening zaten....
-
Omdat wij geen benul hadden vroegen wij om meer informatie. En u hoeft u ook niet te verdedigen. U stelt hier een vraag met een verhaal waar menig vrijwilliger op wil reageren. Echter, om goed te kunnen reageren hadden wij meer informatie nodig.Atlanta schreef:Uit de reacties blijkt dat men geen benul heeft van de situatie ter plaatse.
Maar uw vraag of er meer mensen zijn met een dergelijke ervaring, wat is daar het nut van? Nogmaals, ieder probleem staat op zich. Verenigen in 'slachtoffers' helpt u ook niet.
Laatste reactie:
De camping werd 's nachts hermetisch afgesloten, Er bleek niemand aanwezig. Conciërge opende 9 uur het hek. Onze dochter is naar Napels gevlogen en wij hebben om de beurt gereden, mijn man heeft op de achterbank gelegen. Anwb kreeg het niet voor elkaar te communiceren met Italiaanse artsen. Zorgverzekeraar en reisorganisatie verwezen naar Anwb, die het dossier beheerde.
Kennelijk is dit het verkeerde platform voor enig begrip.
De camping werd 's nachts hermetisch afgesloten, Er bleek niemand aanwezig. Conciërge opende 9 uur het hek. Onze dochter is naar Napels gevlogen en wij hebben om de beurt gereden, mijn man heeft op de achterbank gelegen. Anwb kreeg het niet voor elkaar te communiceren met Italiaanse artsen. Zorgverzekeraar en reisorganisatie verwezen naar Anwb, die het dossier beheerde.
Kennelijk is dit het verkeerde platform voor enig begrip.
Stuur de ANWB een link via email met dossier nummer en vraag reactie.....
Omdat U nog kon rijden was je dochter niet nodig.
Als U geen rijbewijs had moesten ze iets regelen.
Dat het voor U alleen zwaar is, maar je dochter hoefde niet te komen.
Omdat U nog kon rijden was je dochter niet nodig.
Als U geen rijbewijs had moesten ze iets regelen.
Dat het voor U alleen zwaar is, maar je dochter hoefde niet te komen.
-
Denk dat niemand hier geen begrip heeft dat het een vervelende situatie was. De vraag is enkel of de ANWB geen/slechte hulp heeft verleend bij een medische situatie. Op basis van de feiten die u heeft was er geen sprake van een medische noodsituatie daarnaast heeft u enkele onjuistheden in het verhaal.Atlanta schreef: Kennelijk is dit het verkeerde platform voor enig begrip.
De situatie was niet zo ernstig dat u man in Nederland opgenomen moest worden, het voorschrijven van morfine was voldoende. U schrijft dat u man niet opgenomen kon worden, maar dit is onjuist wel zitten hier richtlijnen aan vast.
De ANWB heeft misschien niet zo gehandeld als u had verwacht, maar kan mij niet voorstellen dat zij niet met een Italiaanse arts konden overleggen. Krijg persoonlijk meer de indruk dat de situatie in uw ogen ernstiger was dan de artsen hadden vastgesteld.