LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zelf woning verkopen.
Zelf woning verkopen.
Hallo zit eigenlijk met een een vreemde situatie en weet niet helemaal hoe ik te werk moet gaat.
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort voor een kavel/eigen huis bouwen,het kan nog een jaar over heen gaan voor dat de woning er staat.
Nu hebben we zelf nog een woning die in de verkoop moet.
Nu heb ik bij toeval een koper (collega werk) gevonden die ons de vraagprijs voor de woning wil betalen en het geen probleem vind om ons nog tot de nieuwe woning is opgeleverd in de woning te laten bivakkeren.
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort voor een kavel/eigen huis bouwen,het kan nog een jaar over heen gaan voor dat de woning er staat.
Nu hebben we zelf nog een woning die in de verkoop moet.
Nu heb ik bij toeval een koper (collega werk) gevonden die ons de vraagprijs voor de woning wil betalen en het geen probleem vind om ons nog tot de nieuwe woning is opgeleverd in de woning te laten bivakkeren.
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
-
Re: Zelf woning verkopen.
1 - U kunt nog wachten met de verkoop, maar loopt het risico dat de collega er anders over gaat denken ...
2* U kunt meteen verkopen met een vaste opleverdatum X of beter: 'direct wanneer de nieuwe woning opgeleverd wordt' ...
3 - U kunt als huurder in uw meteen verkochte woning blijven wonen ... en de huurperiode vastmaken
4 - U kunt blijven hokken, maar de potentiële koper een voorkooprecht inruimen
*) Ikzelf heb variatie-2 in de praktijk gebracht, waarbij de koper echter wel begon te pushen, toen mijn eigen huis twee maanden later dan gedacht opgeleverd werd. Ik had gelukkig géén vaste tijd in het contract staan (maar de koper zijn huis inmiddels al verkocht). Bekijk ook de gevolgen van de financiële kant, want indien u zèlf gaat bouwen is heterg prettig om al over de verkoopsom te kunnen beschikken.
2* U kunt meteen verkopen met een vaste opleverdatum X of beter: 'direct wanneer de nieuwe woning opgeleverd wordt' ...
3 - U kunt als huurder in uw meteen verkochte woning blijven wonen ... en de huurperiode vastmaken
4 - U kunt blijven hokken, maar de potentiële koper een voorkooprecht inruimen
*) Ikzelf heb variatie-2 in de praktijk gebracht, waarbij de koper echter wel begon te pushen, toen mijn eigen huis twee maanden later dan gedacht opgeleverd werd. Ik had gelukkig géén vaste tijd in het contract staan (maar de koper zijn huis inmiddels al verkocht). Bekijk ook de gevolgen van de financiële kant, want indien u zèlf gaat bouwen is heterg prettig om al over de verkoopsom te kunnen beschikken.
Weet je al wat de taxatiewaarde van je huis is, want op dat bedrag namelijk krijgt de koper maar 101% van de bank aan hypotheek.......
Heb dit zelf net meegemaakt, ik had overal op diverse sites mijn huiswaarde gegooglet en daar de vraagprijs aan gehouden, maar de taxateur zat er even 30.000 euro onder! Terwijl in de buurt rondom mij ook woningen in vergelijk diezelfde vraagprijs hadden......
De kopers moeten het initiatief nemen, koopcontract opstellen (internet) beiden ondertekenen!
Succes!
Heb dit zelf net meegemaakt, ik had overal op diverse sites mijn huiswaarde gegooglet en daar de vraagprijs aan gehouden, maar de taxateur zat er even 30.000 euro onder! Terwijl in de buurt rondom mij ook woningen in vergelijk diezelfde vraagprijs hadden......
De kopers moeten het initiatief nemen, koopcontract opstellen (internet) beiden ondertekenen!
Succes!
Bedankt voor je reactie.
Nr1 begin ik zeker niet aan, of ik moet een officieel contract op stellen dat bij het niet na komen van de koop hij mij bv 10%-15% van het totaal bedrag verschuldigd is.
Dus als ik het goed begrijp met Nr2, verkoop ik de woning aan mijn collega en zit ik eigenlijk tot aan mijn nieuw opgeleverde woning met dubbele maandlasten maar wel met de zekerheid dat bij het oplever datum hij de woning over neemt?
Nr3 woning verkopen aan collega en deze verhuurt de woning weer aan mij, vraag is alleen mag hij dit zo maar doen en hoe zit het met de inboedelverzekering en andere omkosten.
Nr1 begin ik zeker niet aan, of ik moet een officieel contract op stellen dat bij het niet na komen van de koop hij mij bv 10%-15% van het totaal bedrag verschuldigd is.
Dus als ik het goed begrijp met Nr2, verkoop ik de woning aan mijn collega en zit ik eigenlijk tot aan mijn nieuw opgeleverde woning met dubbele maandlasten maar wel met de zekerheid dat bij het oplever datum hij de woning over neemt?
Nr3 woning verkopen aan collega en deze verhuurt de woning weer aan mij, vraag is alleen mag hij dit zo maar doen en hoe zit het met de inboedelverzekering en andere omkosten.
Tijdelijk een huurhuis nemen is ook een optie. Wel zo overzichtelijk.
-
Dan heb je ook geen last van 'pushen' als het allemaal langer gaat duren dan verwacht, of als de collega er eerder in wil dan ingeschat.Klaas Jan schreef:Tijdelijk een huurhuis nemen is ook een optie. Wel zo overzichtelijk.
Je kunt natuurlijk de huurdatum gerust een aantal maanden in de toekomst schuiven, scheelt weer een aantal maanden huur. Punt is alleen dat je wel aan een huurwoning moet zien te komen, sociaal gaat sowieso niet lukken, en vrije sector kost ook niet niks.
-
CITAAT: Nr3 woning verkopen aan collega en deze verhuurt de woning weer aan mij, vraag is alleen mag hij dit zo maar doen en hoe zit het met de inboedelverzekering en andere omkosten.
Waarom en van wie mag uw collega uw huis niet kopen en verhuren? Bespreek het met uw collega, want er zijn inderdaad fiscale momenten. Deze methode bespaart u tenminste een verhuizing extra vergeleken met elders te moeten gaan huren voor een korte tijd.
Zèlf gaan graven, metselen en bouwen is qua tijd erg onvoorspelbaar, omdat u van veel toeleveranciers afhankelijk wordt. Met een bouwondernemer kunt u de oplevertijd redelijk precies vastleggen en met een boeteclausule afzekeren.
Waarom en van wie mag uw collega uw huis niet kopen en verhuren? Bespreek het met uw collega, want er zijn inderdaad fiscale momenten. Deze methode bespaart u tenminste een verhuizing extra vergeleken met elders te moeten gaan huren voor een korte tijd.
Zèlf gaan graven, metselen en bouwen is qua tijd erg onvoorspelbaar, omdat u van veel toeleveranciers afhankelijk wordt. Met een bouwondernemer kunt u de oplevertijd redelijk precies vastleggen en met een boeteclausule afzekeren.
-
Overigens is het in een tijd van stijgende koopprijzen nog maar de vraag of je wel een woning moet verkopen die je pas volgend jaar op gaat leveren. Dat kan je zomaar heel wat duizenden euro's schelen, euro's die de koper er natuurlijk op verdient.
Wordt zo snel mogelijk lid van de Vereniging Eigen Huis. De enige club in Nederland die aan de kant van de woningbezitter staat. Kant-en-klare koop-/verkoopcontracten staan daar tot uw beschikking. Verder ontvangt u voor uw lidmaatschapsgeld van slechts € 27,00 per jaar een grote hoeveelheid informatie, ook over het verkopen van uw eigen woning. Neem wel de tijd om de enorme hoeveelheid informatie, en dus kennis, die deze Vereniging u ter beschikking stelt op u in te laten werken, voordat u overhaaste stappen neemt en waar u later misschien spijt van krijgt. Het internetadres van genoemde vereniging vindt u in bovenstaande reactie van Quark.
Zo wat een bult antwoorden, alvast bedankt.
Tijdelijke huurwoning is 1. hier bijna niet te vinden en 2 onbetaalbaar als je hypotheek van je nieuwbouw woning ook al gedeeltelijk loopt.
Dit wat er nu op mijn pad komt met mijn collega is natuurlijk het mooiste.
Hij woont bij zijn moeder en heeft jaren lang gespaard, heeft geen haast om een woning te kopen maar op het moment is de rente laag en hij bespaart op de koste kopen zonder de tussenkomst van een makelaar, eigenlijk een win win situatie.
Druk om er uit te moeten is er dan ook niet.
Kort samen gevat eigenlijk zou ik de woning aan hem moeten verkopen, ben ik van mijn hypotheek af, hij sluit een hypotheek af voor de woning en verhuurt hij mij de woning voor het bedrag dat hij maandelijks kwijt is aan de hypotheek + de bijkomende kosten gas, water enz. correct me if I'm wrong?
Tijdelijke huurwoning is 1. hier bijna niet te vinden en 2 onbetaalbaar als je hypotheek van je nieuwbouw woning ook al gedeeltelijk loopt.
Dit wat er nu op mijn pad komt met mijn collega is natuurlijk het mooiste.
Hij woont bij zijn moeder en heeft jaren lang gespaard, heeft geen haast om een woning te kopen maar op het moment is de rente laag en hij bespaart op de koste kopen zonder de tussenkomst van een makelaar, eigenlijk een win win situatie.
Druk om er uit te moeten is er dan ook niet.
Kort samen gevat eigenlijk zou ik de woning aan hem moeten verkopen, ben ik van mijn hypotheek af, hij sluit een hypotheek af voor de woning en verhuurt hij mij de woning voor het bedrag dat hij maandelijks kwijt is aan de hypotheek + de bijkomende kosten gas, water enz. correct me if I'm wrong?
Vraag is even of de hypotheeknemer (bank) een hypotheeklening verstrekt op een pand waar de hypotheekgever (je collega) niet zelf in gaat wonen. De fiscale aftrekbaarheid is een volgende horde, zo de eerste al wordt genomenMarko-tje schreef:Kort samen gevat eigenlijk zou ik de woning aan hem moeten verkopen, ben ik van mijn hypotheek af, hij sluit een hypotheek af voor de woning en verhuurt hij mij de woning voor het bedrag dat hij maandelijks kwijt is aan de hypotheek + de bijkomende kosten gas, water enz. correct me if I'm wrong?
Denk dat ik toch even lid van de Vereniging Eigen Huis word,eigenlijk is €27 niet echt veel voor een heel jaar kan mij in ieder geval een hoop ellende besparen.
Bedankt voor alle reacties,mocht iemand nog andere ideeën of suggesties hebben dan hoor ik het graag.
Bedankt voor alle reacties,mocht iemand nog andere ideeën of suggesties hebben dan hoor ik het graag.
-
Je wil het helemaal zonder makelaar doen? Ik weet niet of dat zo verstandig is, eerlijk gezegd.
Maar ik blijf erbij: de huizenprijzen stijgen, het zou zomaar kunnen dat je er volgend jaar een paar duizend euro meer voor vangt. Terwijl hij dan relatief goedkoop aan zijn wooncarriere begint, want: lage rente en een paar duizend euro minder betaald dan volgend jaar zou gebeuren, terwijl hij het komende jaar geen kosten heeft. En haast heeft hij niet, want bij zijn moeder zal hij ook niet de hoofdprijs betalen.
En wie weet blijft hij lekker onder moeders rokken en verpatst hij het ding voor een stuk meer zo gauw jij er uit bent...
Maar ik blijf erbij: de huizenprijzen stijgen, het zou zomaar kunnen dat je er volgend jaar een paar duizend euro meer voor vangt. Terwijl hij dan relatief goedkoop aan zijn wooncarriere begint, want: lage rente en een paar duizend euro minder betaald dan volgend jaar zou gebeuren, terwijl hij het komende jaar geen kosten heeft. En haast heeft hij niet, want bij zijn moeder zal hij ook niet de hoofdprijs betalen.
En wie weet blijft hij lekker onder moeders rokken en verpatst hij het ding voor een stuk meer zo gauw jij er uit bent...
Steeds meer en meer mensen verkopen een woning zonder een makelaar,buren twee huizen naast on hebben het ook gedaan,alleen die moesten er veel meer voor doen,foto's maken,huis op verschillende sites te koop aanbieden,bezichtigingen regelen enz.witte angora schreef:Je wil het helemaal zonder makelaar doen? Ik weet niet of dat zo verstandig is, eerlijk gezegd.
Wij hebben al een koper,eentje die ik ken (niet rookt en zuipt en een afgeronde universitaire opleiding heeft).
Mij maakt het niet uit wat hij doet met de woning na dat wij er uit zijn,als ik mijn woning aan hem kan verkopen voor de vraagprijs,zonder dat ik met en restschuld zit en rustig in mijn huidige woning kan zitten tot de nieuwe woning is gebouwd vind ik het prima.
Kijk als ik in deze woning kan blijven voor een vriendenprijsje of een tijdelijke huurwoning van gemiddeld €800-900 dan weet ik het wel.
Het is de overweging die ik nu moet maken,ik kan wel een jaar wachten en er van uit gaan dat jouw glazen bol gelijk heeft en dat ik er +-10000 euro meer voor vang,ik mag hopen dat ik tegen die tijd een koper weer kan vinden,ik een makelaar in moet schakelen kosten KK +- 4000 euro, of een hypotheekverstrekker moet vinden die mij een lening wil geven als ik tegen ze zeg dat ik nog een jaartje wil wachten met het verkopen van mijn huidige woning omdat iemand op het radar forum een glazen bol heeft en die zegt dat de woning prijs volgend jaar omhoog gaat,gaat denk ik niet lukken.
-
Ben intussen lid geworden.hänschen klein schreef:https://www.eigenhuis.nl/huis-verkopen/ ... r-makelaar
Twee dingen. Ten eerste zal je kennis de woning alleen kunnen kopen en weer aan jou verhuren als hij dit zonder hypotheek van een commerciële instelling kan doen. Dus als hij voldoende spaargeld heeft of de lening bij familie kan afsluiten.Marko-tje schreef: Kijk als ik in deze woning kan blijven voor een vriendenprijsje of een tijdelijke huurwoning van gemiddeld €800-900 dan weet ik het wel.
Ten tweede ga je er daarbij vanuit dat hij voor een vriendenprijsje zou willen verhuren. Als je kijkt naar het verlies aan rendement op zijn kapitaal plus de te betalen bruto hypotheekrente, dan zal dat waarschijnlijk hoger zijn dan wat je nu netto zult moeten betalen.
Ik neem aan dat je voor je nieuwe woning ook een hypotheek nodig hebt? Het is niet ongebruikelijk, zeker bij nieuwbouw, dat je je oude woning nog niet hebt verkocht voordat de bouw begint. Er kan immers nog wel een of twee jaar overheen gaan voordat de oplevering is. En er zijn weinig kopers die een bestaand huis willen kopen waar ze pas over een of twee jaar in kunnen.of een hypotheekverstrekker moet vinden die mij een lening wil geven als ik tegen ze zeg dat ik nog een jaartje wil wachten met het verkopen van mijn huidige woning omdat iemand op het radar forum een glazen bol heeft en die zegt dat de woning prijs volgend jaar omhoog gaat,gaat denk ik niet lukken.
Daarom zal de geldverstrekker vooral kijken of je een tijdje de extra lasten kunt dragen na oplevering (voldoende spaargeld of inkomen) en zullen ze zeker niet meteen afhaken als je de woning nog niet hebt verkocht.
Trouwens, het is ook prima te doen (waarschijnlijk zelfs het veiligste) om al wel de koopovereenkomst te tekenen met je kennis, maar de overdracht pas in een veel later stadium te doen. Je kennis zal dan waarschijnlijk nu nog geen hypotheek kunnen aanvragen, omdat de meeste offertes niet zo lang geldig zijn. Je zult in de regel toch binnen een jaar na tekenen van de offerte bij de notaris moeten zitten.
Je woning zelf aan een kennis verkopen is prima te doen. Je hebt er absoluut geen makelaar voor nodig. Maar in jouw geval lijkt een bezoek aan een (onafhankelijke) hypotheekadviseur wel erg verstandig. Want volgens mij heb je weinig kaas gegeten van wat kan, wat mag en wat handig is.
-
En dat geldt volgens mij voor de collega precies zo. De plannen lijken leuk mooi en aardig, maar de praktijk is over het algemeen toch nét een slagje anders.kweenie schreef:
Je woning zelf aan een kennis verkopen is prima te doen. Je hebt er absoluut geen makelaar voor nodig. Maar in jouw geval lijkt een bezoek aan een (onafhankelijke) hypotheekadviseur wel erg verstandig. Want volgens mij heb je weinig kaas gegeten van wat kan, wat mag en wat handig is.
Hallo, hebt u tijdens het bouwen van uw nieuwe huis ook twee hypotheken? Van een stevig bedrag? Dan kun je het geld van één hypotheek bij directe verkoop ook in een tijdelijke huurwoning steken.Marko-tje schreef:Tijdelijke huurwoning is 1. hier bijna niet te vinden en 2 onbetaalbaar als je hypotheek van je nieuwbouw woning ook al gedeeltelijk loopt.
Is er sprake van overwaarde? Ook dat geeft ruimte om dat te besteden aan die huurwoning.
Zoals gezegd, tijdelijk huren is wel zo rustig. Een toegezegde deal is ook daadwerkelijk rond, u hebt overzicht over uw financiën en kunt rustig uw huurhuis opzeggen op het moment dat u wilt gaan verhuizen naar de nieuwe koopwoning.
Succes in elk geval met de afwegingen.