LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Als consument heb je consumentenbescherming. Je kunt bij duurdere aankopen uitgaan van de 'economische levensduur'. Gaat daarbinnen een apparaat stuk dan heb je bepaalde rechten. Zo heb ik ooit een deel van het aankoopbedrag teruggekregen bij een TV die na vier jaar kapot was gegaan en die niet meer gerepareerd kon worden. Het kostte wat moeite, maar winkels gaan (als blijkt dat je op de hoogte bent) uiteindelijk wel overstag.
Dan zou je denken, dat geldt ook voor een CV-combi ketel. En dat is ook zo, maar in de praktijk is het lastiger. Firma's als Nefit verkopen alleen aan een groothandel en die aan jouw installateur. Die verkoopt feitelijk de ketel aan jou en je hebt dus consumentenbescherming bij je installateur. Eigenlijk net zoals bij de TV en de winkel (en niet bij de fabrikant), maar in de praktijk is dat soms lastig, Voor bepaalde reparaties moet de service van de fabrikant komen. Deze doet dat op aanvraag van die installateur en achteraf sturen ze dan (als de fabrieksgarantie van 2 jaar of zo verlopen is) een rekening naar de installateur. Die stuurt dan meestal die rekening door aan jou. Echter, jij hoeft die rekening juridisch gezien niet altijd (volledig) te betalen, b.v. als de ketel na 3 jaar stuk gaat dan is dat ruim binnen de economische levensduur. Voor de installateur (vaak een kleine zelfstandige) is dat een grote kostenpost waar hij nooit rekening mee gehouden heeft, ook al is het officieel zijn ondernemersrisico. Het is ook geen probleem als de fabrikant die er achter zit netjes met slechte producten om gaat.
Bij Nefit is dat niet het geval, zo blijkt. Onze Nefit is kapot gegaan (lekkage via de boiler, het duurde even voor we de bron te pakken hadden). Bosch kwam en (na wat moeilijk doen over de oorzaak, maar die bleek wel degenlijk bij de ketel te liggen) heeft de reparatie uitgevoerd. En vervolgens kreeg de installateur een rekening en die heeft hij bij mij neergelegd. Ik hoef die niet (geheel) te betalen, maar ik kan moeilijk anders, wil ik de relatie met mijn installateur niet verpesten of hem onterecht in de problemen brengen (hij kan er tenslotte weinig aan doen). Ik heb de installateur laten proberen wat druk op Bosch uit te oefenen, maar zonder resultaat.
Mijn installateur heeft dan ook besloten als het even kan geen Nefit ketels meer te plaatsen. De ondersteuning vanuit Remeha is voor hem beter. Als hij daar zo'n akkefietje heeft dan lost Remeha dat gewoon voor hem op.
In dit soort situaties is het halen van je consumentenrecht eigenlijk bijna onmogelijk. De kleine zelfstandige bij wie je het moet halen is er niet op voorbereid en je bent dus afhankelijk van de houding van de fabrikant die er achter zit. Mijn installateur's ervaring: Nefit/Bosch: slecht, Remeha: goed.
Kortom, koop je een CV-ketel pas dan op: bij Nefit/Bosch is de praktijk van garantie en service nogal onaangenaam. Men verschuilt zich achter groothandel en installateur en probeert zo weinig mogelijk garantiekosten te maken. Nefit heeft (gezien hun opstelling) zelf kennelijk weinig vertrouwen in het eigen product.
Dan zou je denken, dat geldt ook voor een CV-combi ketel. En dat is ook zo, maar in de praktijk is het lastiger. Firma's als Nefit verkopen alleen aan een groothandel en die aan jouw installateur. Die verkoopt feitelijk de ketel aan jou en je hebt dus consumentenbescherming bij je installateur. Eigenlijk net zoals bij de TV en de winkel (en niet bij de fabrikant), maar in de praktijk is dat soms lastig, Voor bepaalde reparaties moet de service van de fabrikant komen. Deze doet dat op aanvraag van die installateur en achteraf sturen ze dan (als de fabrieksgarantie van 2 jaar of zo verlopen is) een rekening naar de installateur. Die stuurt dan meestal die rekening door aan jou. Echter, jij hoeft die rekening juridisch gezien niet altijd (volledig) te betalen, b.v. als de ketel na 3 jaar stuk gaat dan is dat ruim binnen de economische levensduur. Voor de installateur (vaak een kleine zelfstandige) is dat een grote kostenpost waar hij nooit rekening mee gehouden heeft, ook al is het officieel zijn ondernemersrisico. Het is ook geen probleem als de fabrikant die er achter zit netjes met slechte producten om gaat.
Bij Nefit is dat niet het geval, zo blijkt. Onze Nefit is kapot gegaan (lekkage via de boiler, het duurde even voor we de bron te pakken hadden). Bosch kwam en (na wat moeilijk doen over de oorzaak, maar die bleek wel degenlijk bij de ketel te liggen) heeft de reparatie uitgevoerd. En vervolgens kreeg de installateur een rekening en die heeft hij bij mij neergelegd. Ik hoef die niet (geheel) te betalen, maar ik kan moeilijk anders, wil ik de relatie met mijn installateur niet verpesten of hem onterecht in de problemen brengen (hij kan er tenslotte weinig aan doen). Ik heb de installateur laten proberen wat druk op Bosch uit te oefenen, maar zonder resultaat.
Mijn installateur heeft dan ook besloten als het even kan geen Nefit ketels meer te plaatsen. De ondersteuning vanuit Remeha is voor hem beter. Als hij daar zo'n akkefietje heeft dan lost Remeha dat gewoon voor hem op.
In dit soort situaties is het halen van je consumentenrecht eigenlijk bijna onmogelijk. De kleine zelfstandige bij wie je het moet halen is er niet op voorbereid en je bent dus afhankelijk van de houding van de fabrikant die er achter zit. Mijn installateur's ervaring: Nefit/Bosch: slecht, Remeha: goed.
Kortom, koop je een CV-ketel pas dan op: bij Nefit/Bosch is de praktijk van garantie en service nogal onaangenaam. Men verschuilt zich achter groothandel en installateur en probeert zo weinig mogelijk garantiekosten te maken. Nefit heeft (gezien hun opstelling) zelf kennelijk weinig vertrouwen in het eigen product.
Re: Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Dat is toch overal zo? Electronica winkels hebben vaak geen eigen td meer. Die schuiven de reparatie ook door naar de reparatiebedrijven van de fabrikant. En deze zal de rekening ook doorschuiven naar de winkelier.
-
- Berichten: 13071
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
U heeft niets te maken met de relatie tussen de installateur en de fabrikant. U hoeft dus ook geen rekening te houden met de rekening die al dan niet terecht bij uw installateur komt. U hoort uw deel van de rekening te betalen aan uw installateur, die is immers uw aanspreekpunt en opdrachtnemer. Hoe hij dat verder uitvecht met zijn leverancier cq fabrikant hoeft u echt niet tussen te gaan zitten of voor te waarschuwen hier. Ondernemers zijn immers niet op een consumentenforum.
Re: Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Sorry maar dan heb je waarschijnlijk, of niet de jaarlijkse onderhoud gedaan of is je installateur geen erkende nefit installateur.
Als ik problemen heb dan word het kosteloos gemaakt. Ik heb dan ook een erkende nefit installateur en een onderhoudscontract met garantie van 10 jaar. Elk jaar word er onderhoud gedaan. Ik heb dan ook naar de voorwaarden van nefit gehandeld zie http://www.nefit.nl/professioneel/suppo ... e/garantie
Tuurlijk heb je recht op garantie ook na 2 jaar. Maar heb jij gehandeld naar de voorwaarden? Sommige onderdelen zijn natuurlijk uitgesloten. Is dat niet het geval bij u? Heeft u onderhoud gepleegd? Zo ja door wie?
Als ik problemen heb dan word het kosteloos gemaakt. Ik heb dan ook een erkende nefit installateur en een onderhoudscontract met garantie van 10 jaar. Elk jaar word er onderhoud gedaan. Ik heb dan ook naar de voorwaarden van nefit gehandeld zie http://www.nefit.nl/professioneel/suppo ... e/garantie
Tuurlijk heb je recht op garantie ook na 2 jaar. Maar heb jij gehandeld naar de voorwaarden? Sommige onderdelen zijn natuurlijk uitgesloten. Is dat niet het geval bij u? Heeft u onderhoud gepleegd? Zo ja door wie?
Re: Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Eigen schuld van de ondernemer en niet jouw probleem. Waarom zou je consumenten waarschuwen voor een probleem van de ondernemers?
Re: Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Leuk dat medeleven met de installateur, maar als er iets onder garantie verholpen dient te worden, dan is dat inderdaad de verantwoordelijkheid van de installateur waar je de ketel hebt gekocht, maar wat die verder wel of niet met Nefit/Bosch afspreekt of verrekent, is iets wat tussen die beide partijen speelt. En vergeet niet, de installateur in kwestie heeft bij inkoop van de ketel ook een bepaald voordeel gehad, en dat vermoedelijk als winst voor zichzelf gehouden, en zeker niet 1-op-1 aan jou doorberekend.
Overigens werken alle grote CV-ketel fabrikanten met quantumkortingen, ook voor de kleinere installateurs. Dus dat de jouwe nu ineens zweert bij Remeha, heeft vermoedelijk daarmee te maken. En het is zo dat sommige vertegenwoordigers van ketelmerk A, in een bepaald gebied ineens een stuk actiever worden, en gaan vissen in de vijver van ketelmerk B. Dan kan het zomaar zo zijn dat een fabrikant ineens switcht naar een ander merk, want dat is dan ineens "beter" of "betrouwbaarder".
Verder is Remeha al een paar jaar bezig om de kwaliteit van de door hen beleverde/geselecteerde installateurs wat op te krikken, zij hadden ~5 jaar geleden erg veel last van financiële- en imagoschade door cowboy-installateurs die overal Remeha ketels in klapten alsof het een formule-1 pitstop was, en dientengevolge de gehele installatie niet echt goed inregelden. Dit betekent na een aantal jaar, meestal tussen de 3 of 5 jaar, veel uitvallende ketels.
Overigens werken alle grote CV-ketel fabrikanten met quantumkortingen, ook voor de kleinere installateurs. Dus dat de jouwe nu ineens zweert bij Remeha, heeft vermoedelijk daarmee te maken. En het is zo dat sommige vertegenwoordigers van ketelmerk A, in een bepaald gebied ineens een stuk actiever worden, en gaan vissen in de vijver van ketelmerk B. Dan kan het zomaar zo zijn dat een fabrikant ineens switcht naar een ander merk, want dat is dan ineens "beter" of "betrouwbaarder".
Verder is Remeha al een paar jaar bezig om de kwaliteit van de door hen beleverde/geselecteerde installateurs wat op te krikken, zij hadden ~5 jaar geleden erg veel last van financiële- en imagoschade door cowboy-installateurs die overal Remeha ketels in klapten alsof het een formule-1 pitstop was, en dientengevolge de gehele installatie niet echt goed inregelden. Dit betekent na een aantal jaar, meestal tussen de 3 of 5 jaar, veel uitvallende ketels.
Laatst gewijzigd door sjohie op 09 mei 2017 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Erkend door wie ? WC-eend Nefit ?of is je installateur geen erkende nefit installateur.
Re: Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Ja eh erkend door Remeha! Wat denk je zelf!bprosman schreef:Erkend door wie ? WC-eend Nefit ?of is je installateur geen erkende nefit installateur.
Re: Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Vaak hebben de fabrikanten aparte leer- of bijscholingsprogramma's voor door hen gecertificeerd installateurs. Dus een erkende installateur, kan zeker wel meerwaarde hebben.bprosman schreef:Erkend door wie ? WC-eend Nefit ?of is je installateur geen erkende nefit installateur.
Re: Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Na een probleem op een andere topic hier gelezen te hebben over een nefit ketel, had ik dat gemeld bij mijn installateur die ik tegenkwam op een feest. Hij melde toen dat het probleem bekend was en opgelost is. Ze zouden alle nefit erkende installateurs op de hoogt brengen. Zo kunnen ze problemen snel opsporen en verhelpen of voorblijven tijdens onderhoud {instellingen aanpassen} Dat is ook een voordeel van erkende installateurs te gebruiken van jouw merk ketels.
Re: Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Is ondernemersrisico, medelijden hebben niet nodig. Er zit voldoende marge op die apparaten (en het onderhoud) om e.e.a. te bekostigen als het eens fout gaat. Overigens is men bezig (maar zal nog wel even duren) vanuit de EU de bescherming van ZZP'ers en installateurs misschien op te krikken naar Consumenten nivo.