LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Barbara01
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2017 11:06

Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door Barbara01 »

Bij ANWB heb ik een reisverzekering afgesloten voor 3 maanden omdat ik 3 maanden naar Spanje zou gaan. Hiervoor moest ik lid worden van de ANWB. Dat vond ik geen probleem. Ik heb een incassomachtiging afgegeven voor het innen van de bedragen van de verzekering en voor het innen van het lidmaatschap. De incasso van de verzekering is goed gegaan alleen het incasseren van het bedrag aan lidmaatschap niet ondanks dat er voldoende saldo op de rekening stond. Dit bedrag zou geïncasseerd worden op de dag van mijn vertrek dus was ik in de veronderstelling de zaak goed geregeld te hebben. Na drie maanden afwezigheid vond ik bij terugkomst een brief van TKB incassobureau met een vordering van het lidmaatschap van ANWB plus incassokosten TKB. Hierop heb ik gebeld met het incassobureau en werd mij geadviseerd een mail te sturen dan zouden zij de claim laten vallen nadat ik het bedrag voor het lidmaatschap had overgemaakt. Helaas kreeg ik daarna vele dreigmails van dat incassobureau om de incassokosten betaald te krijgen. Dit heb ik geweigerd en weiger dat nog steeds. Ik heb aan al mijn verplichtingen voldaan en omdat de fout bij ANWB ligt betaal ik niet. Dan maar naar de rechter!.
De houding en de dreigementen die TKB aan mij richt stuiten mij dermate tegen de borst dat ik dit aan de kaak wil stellen.
Wie kan mij adviseren hoe ik dit op een efficiënte en goedkope wijze kan doen. Het gaat natuurlijk niet alleen om dit incassobureau maar al dit soort wanstaltige bureaus die mensen door te dreigen proberen te dwingen tot betaling.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 mei 2017 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast.

BL2
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door BL2 »

Misschien wat off-topic, maar waarom lid worden van de ANWB als je alleen een kortlopende reisverzekering wil.
Zo'n verzekering kan je toch overal afsluiten zonder ergens lid van te hoeven worden.......

Verder is het in de schuldvraag (zeker als je er mee naar de rechter wilt gaan) natuurlijk belangrijk om te weten waarom de incasso niet inbaar was. Bijna altijd is de oorzaak te weinig saldo of verkeerde gegevens.

Nijogeth
Berichten: 10118
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou tegen TKB zeggen dat ze je maar voor de rechter moeten dagen. Wetende dat zij niet in hun recht staan zullen ze wel stoppen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Barbara01 schreef:Bij ANWB heb ik een reisverzekering afgesloten voor 3 maanden omdat ik 3 maanden naar Spanje zou gaan. Hiervoor moest ik lid worden van de ANWB. Dat vond ik geen probleem. Ik heb een incassomachtiging afgegeven voor het innen van de bedragen van de verzekering en voor het innen van het lidmaatschap. De incasso van de verzekering is goed gegaan alleen het incasseren van het bedrag aan lidmaatschap niet ondanks dat er voldoende saldo op de rekening stond. Dit bedrag zou geïncasseerd worden op de dag van mijn vertrek dus was ik in de veronderstelling de zaak goed geregeld te hebben. Na drie maanden afwezigheid vond ik bij terugkomst een brief van TKB incassobureau met een vordering van het lidmaatschap van ANWB plus incassokosten TKB. Hierop heb ik gebeld met het incassobureau en werd mij geadviseerd een mail te sturen dan zouden zij de claim laten vallen nadat ik het bedrag voor het lidmaatschap had overgemaakt. Helaas kreeg ik daarna vele dreigmails van dat incassobureau om de incassokosten betaald te krijgen. Dit heb ik geweigerd en weiger dat nog steeds. Ik heb aan al mijn verplichtingen voldaan en omdat de fout bij ANWB ligt betaal ik niet. Dan maar naar de rechter!.
De houding en de dreigementen die TKB aan mij richt stuiten mij dermate tegen de borst dat ik dit aan de kaak wil stellen.
Wie kan mij adviseren hoe ik dit op een efficiënte en goedkope wijze kan doen. Het gaat natuurlijk niet alleen om dit incassobureau maar al dit soort wanstaltige bureaus die mensen door te dreigen proberen te dwingen tot betaling.
De fout ligt bij de ANWB omdat zij niet van jouw bankrekening konden incasseren en jij na diverse herinneringen niet reageerde ze een incasso bureau inschakelde.

De schuldeiser heeft er natuurlijk niets mee te maken dat jij 3 maanden je post niet leest en niet reageert op hun brieven (herinnering/aanmaning). Het is ook niet vreemd dat ze na 3 maanden geen reactie de vordering naar een incasso bureau sturen.

Als deze zaak voor de rechter komt ga je dit waarschijnlijk verliezen. Dat je 3 maanden weg was en dat de incasso mislukte (om wat voor rede dan ook) staat er helemaal los van je erkent de vordering en je hebt niet binnen de gestelde termijn betaald.

Incassobureau dreigen nou eenmaal met maatregelen, ze gaan er hierbij vanuit dat ze de zaak winnen bij een rechtbank, als dit het geval is dan zijn het ook geen loze dreigementen.

De vraag is of je je gelijk zal halen bij een rechtbank en ik denk persoonlijk dat je je daarin vergist.

Barbara01
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2017 11:06

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door Barbara01 »

Als jouw klant niet betaald of een incasso niet lukt dan kijk je even als onderneming met wie je te maken hebt alvorens een incassobureau in te schakelen middels een blik op het lidmaatschapsnummer. Dan hadden ze kunnen zien dat ik een verzekering had afgesloten van drie maanden. Het zou chiquer geweest zijn als ze mij met een e-mail benaderd hadden. Mijne-mail adres is daar bekend. Deze verzekering kon ik niet afsluiten zonder lid t worden van de ANWB. En een reisverzekering langer dan 28 dagen kun je nergens anders afsluiten zonder meerdere polissen te moeten afnemen. De bank kan hier helderheid verschaffen door na te kijken of de incassorun van ANWB wel goed verwerkt is. Mijn gegevens waren correct, het bedrag van de verzekering was goed gegaan. Ook had ik voldoende saldo. Het zou een mooie case zijn om dit voor de rechter te brengen. Als je als bedrijf een fout maakt en dat gaat afwenden op de klant lijkt mij een zeer interessant case. De handelswijze van incassobureaus middels dreigementen zou eens aangekaart moeten worden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Barbara01 schreef:Als jouw klant niet betaald of een incasso niet lukt dan kijk je even als onderneming met wie je te maken hebt alvorens een incassobureau in te schakelen middels een blik op het lidmaatschapsnummer. Dan hadden ze kunnen zien dat ik een verzekering had afgesloten van drie maanden. Het zou chiquer geweest zijn als ze mij met een e-mail benaderd hadden. Mijne-mail adres is daar bekend.
Incassoprocedures zijn gewoon een bedrijfsproces. Ze gaan dan echt niet kijken voor welke termijn hoe of wat misschien wel of niet is afgesloten en of jij misschien wel of niet aanwezig bent. Het is de norm dat aanmanen schriftelijk gaat via post en niet via e-mail. Hen valt dus niets te verwijten. Dat er niet is betaald valt onder jouw verantwoordelijkheid. Er is vanuit hen geen enkele verplichting jou via e-mail ook nog eens aan te manen.
Barbara01 schreef:Deze verzekering kon ik niet afsluiten zonder lid t worden van de ANWB. En een reisverzekering langer dan 28 dagen kun je nergens anders afsluiten zonder meerdere polissen te moeten afnemen. De bank kan hier helderheid verschaffen door na te kijken of de incassorun van ANWB wel goed verwerkt is. Mijn gegevens waren correct, het bedrag van de verzekering was goed gegaan. Ook had ik voldoende saldo. Het zou een mooie case zijn om dit voor de rechter te brengen. Als je als bedrijf een fout maakt en dat gaat afwenden op de klant lijkt mij een zeer interessant case. De handelswijze van incassobureaus middels dreigementen zou eens aangekaart moeten worden.
Nou, jij zegt dat het hun fout is, maar het blijft jouw verantwoordelijkheid. Doordat jij niet hebt voldaan aan je betalingsverplichting (oorzaak doet niet ter zake) ben jij in gebreke en dus fout. Dit ga je dus niet winnen als dit voor de rechter komt.

De incassokosten zijn dus terecht, en in principe moet je die dus ook betalen.

Moneyman
Berichten: 30318
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Barbara01 schreef:De handelswijze van incassobureaus middels dreigementen zou eens aangekaart moeten worden.
Dat zijn geen dreigementen, maar informatieve waarschuwingen.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door alfatrion »

Toch snap ik wat Barbara aangeeft. Als het gaat om proceskosten dan geven incassobureau geen indicatie van de kosten, maar gebruiken ze woorden. Dit omdat consumenten dan de vrijheid hebben om aan allerlei doom scenario's te gaan denken. En ik heb brieven gezien van incassobureaus, die wisten dat ze ongelijk hadden, en toch druk uitoefenden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Toch snap ik wat Barbara aangeeft. Als het gaat om proceskosten dan geven incassobureau geen indicatie van de kosten, maar gebruiken ze woorden. Dit omdat consumenten dan de vrijheid hebben om aan allerlei doom scenario's te gaan denken. En ik heb brieven gezien van incassobureaus, die wisten dat ze ongelijk hadden, en toch druk uitoefenden.
Maar dat doet hier nu niet ter zake. TS geeft aan dat de vordering klopt en dat ze niet voldaan heeft aan haar betalingsverplichting. Tevens dat er gemaand is.

Derhalve zijn de incassokosten dus terecht.

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wie heeft eigenlijk 3 maanden lang uw post gedaan, plantjes water gegeven en uw huis bewaakt? Als u een lange tijd weggaat is dat een van de dingen die je moet regelen. Wat als er iemand in je omgeving overleden was en na 3 maanden zag je pas de rouwkaart. Ga je dan ook klagen dat ze je per mail op de hoogte hadden moeten brengen. Of is er iemand op het thuisfront die belangrijke post kan bekijken en met uw toestemming open kon maken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Barbara01 schreef:Het zou chiquer geweest zijn als ze mij met een e-mail benaderd hadden. Mijne-mail adres is daar bekend.
En dan de smoes gebruiken dat je de email niet had ontvangen, zoals je hier ook regelmatig leest als mensen onder een schuld proberen uit te komen....

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door CB »

Barbara01 schreef:De bank kan hier helderheid verschaffen door na te kijken of de incassorun van ANWB wel goed verwerkt is. Mijn gegevens waren correct, het bedrag van de verzekering was goed gegaan. Ook had ik voldoende saldo. Het zou een mooie case zijn om dit voor de rechter te brengen. Als je als bedrijf een fout maakt en dat gaat afwenden op de klant lijkt mij een zeer interessant case. De handelswijze van incassobureaus middels dreigementen zou eens aangekaart moeten worden.
De verantwoordelijkheid of de incasso is gelukt, ligt bij de rekeninghouder van de rekening waarop wordt geincasseerd. Dat bent u dus en niet degene met de incassomachtiging. Veel hypotheekgevers maken dezelfde fout, bij een incasso van de maandelijkse nota, die u maakt en halen vervolgens bakzeil bij de rechter.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Ik ben er ook bang voor dat als dit voor de rechter komt dat je dit niet gaat winnen.
Er zijn brieven of aanmaningen verstuurd en er is geen reactie geweest. Tevens hebben ze betalingen niet kunnen innen dus ja dan bent U de betalings plicht niet nagekomen dus in de fout.
Ik sluit me aan bij de rest en zou contact opnemen met het incasso en vragen om een betalings regeling

taxikemperman
Berichten: 637
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Barbara01 schreef:een reisverzekering langer dan 28 dagen kun je nergens anders afsluiten zonder meerdere polissen te moeten afnemen.
Vreemd dat ik dan een reisverzekering heb voor een jaar zonder andere verzekeringen.
Kwestie van even kijken op internet

DejongBob
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2017 13:18

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door DejongBob »

Ik denk persoonlijk niet echt dat je in je recht staat. Ik hoop niet dat je al blindelings hebt gezegd dat ze jou maar voor de rechter moeten slepen, want daarmee kan je je nog aardig in de vingers mee snijden.

Rebeldoom
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mar 2015 20:21

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door Rebeldoom »

Je kunt van alles vinden, maar feit blijft dat jij verantwoordelijk bent voor de betaling.
Normaliter incasseren bedrijven wel, dus er zal toch wel iets aan de hand geweest zijn.

Overigens vraag ik me ook af of jij dan 3 maanden niet op je internetbankieren hebt gekeken? En het is je niet opgevallen dat er niet afgeschreven werd?

Barbara01
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2017 11:06

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door Barbara01 »

Ik vind de reacties hier op mijn bericht enigszins arbitrair. Ik vraag me dan ook af wat de achtergrond is van deze reaguurders. Het zou mij niks verbazen als dit medewerkers zijn van het incassobureau.

Voor de duidelijkheid. Ik heb mijn afwezigheid gedurende deze periode bijzonder goed voorbereid en wil niemand lastig vallen met mijn afwezigheid. Geen planten om water te geven en alles electronisch beveiligd en geregeld. Mijn buurvrouw heeft gedurende deze periode mijn huis in de gaten gehouden en eventuele post gesorteerd. In deze elektronische wereld heb ik alles zodanig geregeld dat alle communicatie via de e-mail zou verlopen.
Ik ben ervan uit gegaan dat indien ik een incassomachtiging afgeef dat dit ook keurig wordt afgeschreven. Zeker als ik zorg voor voldoende saldo en mijn gegevens juist zijn. Ik kan u verzekeren dat indien dit tot een rechtszaak komt ik mijn huiswerk heb gedaan. Met mijn bankachtergrond is het simpel om te achterhalen wat de oorzaak is geweest van deze fout in de incasso. Het gaat mij erom dat incassobureaus mensen intimideren om alsnog hun kosten eruit te krijgen ongeacht of ze gelijk hebben of niet. De middelen en taalgebruik stuiten mij hier derhalve zodanig tegen de borst dat ik dit graag getoetst wil zien door een rechter. Het wordt eens tijd dat deze praktijken aangepakt worden dat mensen die niet zo stevig in de schoenen staan beschermd worden middels jurisprudentie.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Barbara01 schreef:Ik vind de reacties hier op mijn bericht enigszins arbitrair. Ik vraag me dan ook af wat de achtergrond is van deze reaguurders. Het zou mij niks verbazen als dit medewerkers zijn van het incassobureau.
Niemand hier werkt voor het incassobureau. Je krijgt hier gewoon de waarheid te horen, en dat is (helaas voor jou) dat de incassokosten terecht zijn omdat jij hebt verzuimd te betalen. De oorzaak van het niet betalen is helemaal niet relevant voor de wet. Feit blijft dat je niet tijdig hebt betaald.
Barbara01 schreef:Voor de duidelijkheid. Ik heb mijn afwezigheid gedurende deze periode bijzonder goed voorbereid en wil niemand lastig vallen met mijn afwezigheid. Geen planten om water te geven en alles electronisch beveiligd en geregeld. Mijn buurvrouw heeft gedurende deze periode mijn huis in de gaten gehouden en eventuele post gesorteerd. In deze elektronische wereld heb ik alles zodanig geregeld dat alle communicatie via de e-mail zou verlopen.
Dat is juist heel goed, het ontslaat je niet uit je betalingsverplichting of uit de verplichting om je post te lezen. Dat is (opnieuw) jouw eigen verantwoordelijkheid.
Barbara01 schreef:Ik ben ervan uit gegaan dat indien ik een incassomachtiging afgeef dat dit ook keurig wordt afgeschreven. Zeker als ik zorg voor voldoende saldo en mijn gegevens juist zijn. Ik kan u verzekeren dat indien dit tot een rechtszaak komt ik mijn huiswerk heb gedaan. Met mijn bankachtergrond is het simpel om te achterhalen wat de oorzaak is geweest van deze fout in de incasso. Het gaat mij erom dat incassobureaus mensen intimideren om alsnog hun kosten eruit te krijgen ongeacht of ze gelijk hebben of niet. De middelen en taalgebruik stuiten mij hier derhalve zodanig tegen de borst dat ik dit graag getoetst wil zien door een rechter. Het wordt eens tijd dat deze praktijken aangepakt worden dat mensen die niet zo stevig in de schoenen staan beschermd worden middels jurisprudentie.
Het is helemaal waar dat er incassobureaus zijn die mensen al dan niet onterecht intimideren, maar deze casus betreft een terechte vordering waar jij niet hebt voldaan aan je verplichtingen. Omdat er netjes op jouw adres gemaand is hebben de schuldeisers gewoon voldaan aan hun verplichtingen en dus zijn die incassokosten gewoon terecht.

Je zegt dat je je huiswerk hebt gedaan: dan weet je ook dat je die incassokosten dus gewoon moet betalen.

Doe je dat niet, riskeer je veel hogere kosten. Moet je zelf weten natuurlijk, maar geen rechter gaat jouw ontslaan uit je betalingsverplichting omdat een incassobureau onaardig was in een brief.

Edit (url fix):
Mocht je het overigens echt niet geloven, dan heeft het juridisch loket hier een kort informatief filmpje staan om uit te leggen wat incassokosten zijn en waarom ze betaald moeten worden.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 13 mei 2017 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door Holy53 »

RE: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

door Barbara01 » 13 mei 2017 10:39

"Ik vind de reacties hier op mijn bericht enigszins arbitrair. Ik vraag me dan ook af wat de achtergrond is van deze reaguurders. Het zou mij niks verbazen als dit medewerkers zijn van het incassobureau."

Je wilt graag horen wat JIJ wil horen. En het zijn toch echt serieuze "reageerders".

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

Ongelezen bericht door ZaBo »

Holy53 schreef:RE: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)

door Barbara01 » 13 mei 2017 10:39

"Ik vind de reacties hier op mijn bericht enigszins arbitrair. Ik vraag me dan ook af wat de achtergrond is van deze reaguurders. Het zou mij niks verbazen als dit medewerkers zijn van het incassobureau."

Je wilt graag horen wat JIJ wil horen. En het zijn toch echt serieuze "reageerders".
Vind deze reactie arbitrair.
Waarom zijn deelnemers aan het forum opeens medewerkers van een betreffende instelling/bedrijf als het gewenste antwoordt niet komt, heel apart.

Ik had pas een topic geopend over ons probleem met KPN ( meerdere IPN adressen op een aansluiting) daar kwamen adequate en hele goede tips/mogelijkheden op, om het probleem te verhelpen

Dan ga ik toch ook niet roepen Ah jullie zijn allemaal KPN medewerkers die nu opeens wel mogelijke oplossingen aandragen.

Nee, het zijn mensen van verschillende pluimage die hun best doen ( in hun vrije tijd) om mensen een stukje op weg te helpen en ja soms zijn de reacties positief en soms negatief ( bij negatieve reacties moet je misschien wel eens bij jezelf te raden gaan, of je op het goede spoor zit)

Gesloten