LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
LiesbethGeel
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:15

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door LiesbethGeel »

Super uitzending!!!

Ik heb ook de nutteloze cursus van het UWV moeten doen, ik werd er depressief van. Een groep van 11 mensen, waarvan er uiteindelijk 3 werk hebben gevonden. Niet dankzij het UWV, allemaal op eigen kracht.

Ik wilde nuttig vrijwilligerswerk doen: Taalcoaching, klasseassistente zijn. Dat mocht maar 8 uur per week. Uiteindelijk heb ik via het vrijwilligerswerk een betaalde baan gevonden. Als ik dat vrijwilligerswerk niet had gedaan, had ik mijn huidige baan nooit gehad. Het UWV wil dat je de hele dag nutteloze sollicitatiebrieven schrijft! Alsof de personeelsmanagers die nog lezen!

Jij krijgt de schuld van je werkloosheid, zo voelt het. Maar er zitten gewoon nauwelijks werkgevers op 50-plussers te wachten. Het is zo treurig hoe er met deze groep wordt omgegaan. Ook financieel, zo kan ik mijn uitkering niet opschorten en moet ik blijven solliciteren. Ik ben dolblij met mijn baan voor 24 uur per week en wil me daarvoor inzetten. Maar ik moet blijven solliciteren om mijn aanvulling te krijgen (die ik dus liever niet had, beter was opschorting van de uitkering geweest, dat wilde ik maar dat kan niet). Ik ben soms zo boos. Annemarie van Gaal heeft zo gelijk: het gaat om mensen, maar ja daar houden de regeltjes en uitvoerders geen rekening mee.

RingoNannings
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:11

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door RingoNannings »

Mijn man krijgt helemaal niks , nog geen uitkering of bijstand, ooit als eigenbaas gewerkt in de mode en in 2009 bijna faliet,
Toen ik hem ontmoete, fabrieks werk gedaan maar niets opgebouwd, toen wij samen gingen wonen , werd mijn inkomsten opgeteld en ik verdiende te veel voor zijn uitkering, geen uitkering geen kans op een baan via uwv of werk.nl
Wij zijn 3 jaar geleden getrouwd omdat we dan in iedergeval heffingskorting en hij zorgtoeslag kreeg, hij doet veel vrijwilligerswerk in zorghuis,
In mijn geval zou ik blij zijn als hij een baan zou vinden al was het maar de helft van de minimum loon, om het aantrekkelijker te maken voor 55+ voor aanvulling op huishoudgeld.
Het probleem is niet altijd de leefdtijd maar ook de kosten die dan erbij komen kijken, je bent te duur te risicovol,
Het is niet fijn als je eigenlijk geen eigen geld heb in een gelijke relatie situatie

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

40.000 per jaar kost een 55+er om hem/ haar allerlei onzin cursussen te laten doen, scholingstraject of andere ongein.
Den Haag wordt eens wakker, verzin eens wat beters.
Laat die mensen kiezen: werken, vrijwilligerswerk, mantelzorg, een fatsoenlijk inkomen, want ze hebben al een leven gewerkt en **** niet.

MelskeH
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:17

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MelskeH »

Zojuist de uitzending gezien over de hoge werkeloosheid bij 50 plussers. Wat ik al vaker heb meegemaakt is dat mensen die voor de overheid gewerkt hebben, bij het UWV niet terecht kunnen voor bv opleiding of cursussen. Zelf ben ik net 3 jaar werkloos, mijn vorige werkgever was een gemeente in Limburg. Ik die 3 jaar ben ik nog niet bij het UWV geweest, laat staan dat ik een mogelijkheid kreeg om een cursus te volgen. Schandalig vind ik dit, mijn vrouw is ook net 2 jaar werkloos en zij mag/moet naar cursussen. Radar zou hier ook aandacht aan moeten besteden om het complete plaatje te laten zien.

Mijn mening van een basis inkomen is natuurlijk welkom, want in Augustus stopt mijn uitkering 1 jaar later stopt die van mijn vrouw ook 55 plus. Tja wat dan...

Pierre Dekkers
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:53

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Pierre Dekkers »

De Wet Werk en Zekerheid is deels een oorzaak voor de problemen van 50+ mensen die aan het werk willen. Deze wet moest mensen beschermen om te voorkomen dat ze continu een bepaalde tijd contract zouden krijgen zonder dat er een contract voor onbepaalde tijd zou volgen.

Mijn situatie is als volgt:
September 2014 werkloos geworden, contract 36 uur per week, reorganisatie bij de zorginstelling waar ik toen werkte. In eerste instantie op de herplaatsingslijst, daarna van de herplaatsingslijst af omdat dit niet eerlijk zou zijn ten opzichte van mijn collegae.

Juli 2015 eindelijk een baan al was dit in begin maar voor 8 uur per week uiteindelijk opgehoogd tot 28 uur per week, alleen kon mijn werkgever mij geen contract voor onbepaalde tijd aanbieden, dus januari 2016 een 2e contract voor bepaalde tijd tot september 2016, slechts 24 uur per week, ook aan het einde van dit contract nog geen mogelijkheid om een contract voor onbepaalde tijd te geven. In september 2016 dus mijn 3e tijdelijk contract wat afloopt in juni van dit jaar, ook voor 24 uur per week. Helaas nu ook geen contract voor onbepaalde tijd.

Dus over een 2 weken begint de ellende voor mij alweer, ondanks dat ik blij zou zijn met een 4e bepaalde tijd contract mag dit dus niet vanuit de overheid. Samen met mijn werkgever gaan zoeken naar andere oplossingen om toch aan het werk te blijven, detacheringscontract, payroll constructie, helaas ook dit mag niet wanneer ik bij dezelfde werkgever werkzaamheden ga verrichten, want dan moet het detacheringsbedrijf of de payroll organisatie mij gelijk in vaste loondienst nemen. Want het kan alleen wanneer ik 6 maanden en 1 dag niet meer werk bij mijn huidige werkgever om terug te keren bij die eigen werkgever, een detacheringsbedrijf of payroll organisatie.

De overheid heeft dus blijkbaar liever dat ik 100% werkloos wordt, want na de nodige sollicitaties zoals al in het programmaonderdeel van Radar wordt benoemd, alleen maar afwijzingen. Ook voor scholingsvouchers om bij te scholen of om te scholen kom ik helaas niet meer in aanmerking want het potje geld is op en slechts voor een heel klein deel van de werkloze of mensen die werkloos worden is dit nog toegankelijk.

Er wordt idd alleen maar naar regeltjes gekeken, niet naar de werknemer maar ook niet naar het belang van de werkgever.

Te triest voor woorden.

mhmartinh
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:44

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door mhmartinh »

wat ik niet snap is dat tros radar hier aandacht aan besteedt er gebeurt toch niets.
Als je boven de 50 werkloos word dan blijf je dit tot aan je aow.
Was vroeger al zo en het zal altijd zo blijven.

Schilder60
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:32

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Schilder60 »

Waarom zijn er zoveel gepensioneerde 65 plussers aan het werk, dit vaak via speciale 65 plus uitzendbureau's ??? Als je dit zwaarder belast komt er weer meer werk voor de 55 plusser vrij . Kan hier niet eens naar gekeken worden???

johnv56
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:15

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door johnv56 »

Wat ik in deze discussie over werkeloosheid 50 plussers nooit iemand hoor praten is dat er heel veel banen worden opgeslokt door stagiaires. Omdat tegenwoordig ieder kind wordt gestimuleerd om steeds verder te leren omdat ze anders geen werk kunnen vinden zijn er steeds meer HBO-ers die allemaal een of meerdere stagejaren hebben. Maar ook VMBO-ers en MBO-ers hebben een stageperiode. Met uitzondering van HBO-ers zijn VMBO-ers en MBO-ers dikwijls gratis arbeidskrachten. HBO-ers krijgen gemiddeld een vergoeding van zo'n 300 per maand. Er zijn veel bedrijven die daar dan ook gretig gebruik van maken. Ze nemen op de koop toe dat er wel eens een keer wat fout gaat en dat het tempo niet zo hoog ligt. Daar staat tegenover wanneer deze stagiaires voor een klus worden weggestuurd dat de uren die ze maken wel een normaal uurtarief is die de klant moet betalen. Er zijn zelfs gevallen bekend van afgestudeerde mensen die genoegen nemen met een stageplaats om praktijkervaring op te doen omdat ze normaal niet aan werk kunnen komen. Waarom een heel schooljaar stage lopen, praktijk kun je ook leren in 3 mnd. Waarom wordt een werkgever niet verplicht om in ieder geval een stagevergoeding te geven zodat ze niet kunnen profiteren van gratis arbeidskrachten. Deze maatregelen zullen in ieder geval banen opleveren die ook door ervaren 50 plussers kunnen worden ingevuld.

TramTrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door TramTrein »

Alle inspanningen van de werkloze 55+ (laat staan de werkloze 60+ er) ten spijt zijn werkgevers afkerig van het aannemen van oudere werklozen. Oudere werklozen zouden last hebben van: verouderde kennis, grotere kans op ziekte, te traag werktempo, te hoge salarisverwachtingen, starre arbeidsinzet. Werkgevers nemen liever jonge mensen aan, vers van school, makkelijk kneedbaar en relatief goedkoop. SZW (Lodewijk Asscher) heeft verordonneerd, dat oudere werklozen moeten blijven solliciteren, ook al hebben zij een verwaarloosbare kans op het vinden van werk. Verzoeken aan UWV om versoepeling van de sollicitatieplicht worden steevast afgewezen. Solliciteren is ontaard tot een verplicht toneelstukje annex gezelschapsspel, waar noch de werkeloze noch de potentiële werkgever iets mee opschiet. Tof Thissen (GroenLinks) van UWV maakt zich hier niet druk over: SZW geeft opdracht, dat het zinloze solliciteren door moet blijven gaan, welnu dan voert UWV deze opdracht zonder kritiek uit.

blackrose1965
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:30

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door blackrose1965 »

Ik ben nu bijna 52 jaar. Heb altijd gewerkt. Onvrijwillig werkloos geworden in 2009. Door borstkanker verloor ik m'n vaste contract. Ik had direct weer een andere baan maar door de crisis werd m'n jaarcontract niet verlengd. Mezelf altijd een slag in de rondte gesolliciteerd. Inmiddels is m'n WW al op (in 2012) Bijstand volgt. Wat een ramp. Je wordt niet eens meer als mens behandeld. In mijn woonplaats mag je doosjes gaan vouwen bij de sociale werkplaats. 2 opleidingen gedaan waarvan de laatste in 2015. Tijdens deze opleiding 20 uur per week stage en 1 dag per week naar school met behoud van WWB uitkering. Vanaf mei 2015 heb ik (inclusief m'n 2 stageplekken) 6 verschillende werkplekken en dus werkgevers gehad. 2 van de 4 werkgevers bij wie ik eindelijk m'n eigen inkomen verdiende waren buiten de plaats waardoor ik 3 uur per dag moest reizen. Vanzelfsprekend had ik dat er voor over al moet je van de Bijstand tot 3 uur per dag kunnen reizen!! Alle werkplekken waren maar voor een paar maanden (gemiddeld 3 mnd)

Wordt er überhaupt bij stil gestaan hoeveel energie dit vergt? 6 werkgevers in een kleine 2 jaar, dus steeds weer nieuwe computersystemen leren, nieuwe materie leren en nieuwe collega's leren kennen. Dan ben je nét weer ergens ingewerkt en dan wordt je contract weer net verlengd. en dan kun je weer overnieuw beginnen...Dit sloopt mensen!!!! Zelfs bij een andere gemeente als mijn woonplaats voor 3 maanden gewerkt. Daarna kon ik weer vertrekken en werden er 3 HBO studenten aangenomen. Ik was te oud en te duur (dit is letterlijk gezegd)

Dan heb ik het nog niet eens over het inkomen. Momenteel ben ik tot 1 september weer werkzaam bij de Gemeente van mijn woonplaats. Mijn inkomen, voor 35 uur per week, ligt net zo hoog als bijstand inclusief toeslagen en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Ik werk dus praktisch voor niets. Nu krijg ik geen kwijtschelding meer dus moet ik méér vaste lasten betealen. Maar....vanwege al mijn werkzaamheden van vorig jaar heb ik nu al wél 3 aanslagen van de belastingdienst liggen. Alles bij elkaar zo'n 2000 euro wat ik mag terugbetalen. Hoe kun je van te voren weten wanneer je werkt? Dat weet je dus niet. En met het aanvragen/stopzetten van toeslagen wordt het dus een zooitje. Inkomstenbelasting? Aanslag!!! Ik maak geen fouten met heffingskortingen...de werkgevers doen maar wat, blijkbaar omdat de ene werkgever niet weet hoeveel er al is toegepast door de vorige werkgever....Als ik in september weer terug val in de Bijstand dan ben ik al een groot gedeelte van mijn Bijstand kwijt aan het afbetalen van belastingaanslagen. Dit is te absurd voor woorden.

Wat mij op de been houdt momenteel is de gedachte dat ik zelf mijn inkomen verdienen niet thuis hoef te zitten, van de straat ben en collega's heb.
Mijn contract duurt tot 1 september 2017 maar ik blijf kijken naar vacatures. Als ik er eentje zie waarbij ik langer kan werken dan 1 september dan solliciteer ik direct weer en hoop ik weer aangenomen te worden om zodoende aan het werk te kunnen blijven.

Hoe lang ga ik dit nog volhouden? Aan alles zitten grenzen, ook aan een mens!!!

LienekevanderSchoot
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:18

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door LienekevanderSchoot »

Een belangrijk aspect wat ik in alle discussies mis, en ook in de eerste uitzending van Radar: met al die maatregelen om ouderen weer aan het werk te helpen creëer je niet meer banen voor ouderen (behalve voor degenen die die maatregelen moeten uitvoeren). Als je hiermee al een oudere aan het werk helpt dan is er een ander die langer werkloos blijft.

Ik heb overigens weinig vertrouwen in die maatregelen. Er wordt niet naar het individu gekeken: ik werd herhaaldelijk verplicht cursussen te volgen die ik zelf had kunnen geven. Dat gebeurde in groepen waar mensen met alle opleidingsniveaus door elkaar zaten. De kwaliteit vond ik twijfelachtig en voor mij werkte het in ieder geval niet.

Ik ben bijna 60 en werkloos maar kom in de statistieken niet voor. Ik ben namelijk noodgedwongen ingetrokken bij de vriend met wie ik een LAT-relatie had toen ik in de bijstand kwam en gedwongen was mijn huis te verkopen. Was die noodzaak er niet geweest dan waren wij niet gaan samenwonen. Mijn bijstandsuitkering raakte ik dus kwijt. Daarvoor in de plaats kwam wel een toeslag op de AOW van mijn partner maar.... die wordt weer afgehouden van zijn pensioenuitkering. Hoe dat kan is me een raadsel....

Nu ik een partner met een inkomen heb, heb ik geen recht meer op andere zaken: ik studeerde met een studietegemoetkoming leraren maar die kreeg ik niet meer. Ik heb nog een belastingschuld uit het verleden en nu wordt mijn partner aangesproken op terugbetaling daarvan. Wat ik nu kan doen is weer apart gaan wonen. Dan krijg ik bijstand, maar daarvan kan ik dan de belastingschuld nog niet betalen.

Ik wil graag werken en dat doe ik ook: ik werk drie dagen in de week op een school. Ik word er alleen niet voor betaald. Het is een particuliere school met een bijzonder onderwijsconcept. Wij voorzien in een behoefte; vrijwel al onze leerlingen waren voorheen thuiszitter en het gaat nu weer goed met hen. Wij willen de financiële drempel voor de ouders niet te hoog maken. De school is erkend door de onderwijsinspectie; leerplichtambtenaren en adviseurs van het CJG verwijzen cliënten naar ons door. De ouders van onze leerlingen betalen ook belasting. Toch krijgt mijn school geen overheidsfinanciering en krijgen de leerkrachten dus niet meer dan een schamele vrijwilligersvergoeding.

LPA
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:00

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door LPA »

Hallo
Ik ben in 2012 werkeloos geworden wegens een reorganisatie( ik ben toen ontslagen via een slechte beoordeling, maar 4 weken later gingen er nog 4 mensen uit maar deze wegens economische reden) Ik kwam in de ww voor de nog lange periode 3 jaar en 2 maanden. Ik dacht eigenlijk dat ik snel weer aan het werk zou komen nu dat viel erg tegen.Wel heb ik toen de bond ingeschakeld en een ontslag vergoeding gekregen. Ik moest de bond wel inschakelen omdat ik via een beoordeling was ontslagen ook kreeg ik daardoor geen aanvulling op mijn vut premie dat is vanuit het Bouwfonds omdat ik wegens een beoordeling ontslagen was. Dat heb ik met succes aangevochten bij het Bouwfonds dus kreeg ik die aanvulling op de vut premie wel. Er was ondertussen al meer dan een half jaar voorbij (2013). Ik had eind 2013 ook een proefplaatsing ( werken met behoud van uitkering) maar dat moest ik mee stoppen omdat anders mijn vut premie niet werd uitbetaald. De vut premie werd betaald tot 1 februari 2014 dan werd ik 62 de vut gerechtigde leeftijd. Ik had daarvoor al besloten om dan ook op die leeftijd met de Vut te gaan. Van de ontslagvergoeding zou ik dan een andere hypotheek nemen. Maar dat ging niet omdat ik een uitkering had. Mijn vut uitkering werd van mijn ww uitkering afgehaalt. Dat gaf veel problemen om het goede bedrag te krijgen waar ik recht op had. Later in 2014 kon ik toch met mijn hypotheek omzetten naar een andere hypotheek. Dat scheelde 300€ in de maand aan hypotheek. Op 1 februari 2015 ging ik de bijstand in Iow. Maar omdat mij vut uitkering te hoog was kreeg ik de Iow niet. Dus het minder betalen van de hypotheek was hiermee weer teniet gedaan met het wegvallen van de Iow (bijstand). Gelukkig had het bedrijf waar ik de proefplaatsing had gedaan weer mensen nodig dat was in april 2016. Dit duurde tot december 2016. Doordat ik weer een aantal maanden gewerkt had kon ik weer 3 maanden in de ww. Maar daar kwam de Vut uitkering weer om de hoek kijken en bleef er weinig van die ww uitkering over.
Op 1 februari 2017 werd ik 65 en was ook de ww periode weer voorbij dus had ik alleen een verminderde vut uitkering ( pensioen) maar deze was nog te hoog om de Iow ( bijstand uitkering) te kunnen krijgen. Gelukkig werkt mijn vrouw nog en door een klein spaarpotje van de periode dat ik in 2016 gewerkt komen we er wel. Maar pas zag ik in het AD een stuk over de ww uitkering die hadden een berekening gemaakt over een ww uitkering waar je wat bijverdient. Daar stond dat eerst de bijverdienste van het bruto loon wordt afgehaalt wat je eerst verdiende en dat daar 75% 1e maand uitkering en 70% van de maanden daarna wordt berekend. Maar de UWV zegt dat er eerst die 75 of 70% van wat je eerst verdiende bepaalt wordt en dan de bijverdienste er wordt afgehaalt. Ik heb om uitleg gevraagd maar de UWV zegt dat ze het goed hebben uitgerekend. Want je moet altijd vragen om een berekening van je uitkering die krijg je niet vanzelf. Ook heb ik gevraagd om op de berekening die in de krant stond te reageren, maar dat doen ze niet. Op dit moment weet ik nog niet wie het goed uitgerekend heeft. Maar ik probeer positief te blijven, maar de moed zakt mij in de periode van eind 2012 tot nu toe wel eens in de schoenen. Ik solliciteer nog steeds maar ik weet eigenlijk dat ik geen baan meer vindt voor langere tijd.
In november krijg ik mijn AOW bij mijn pensioen dan hebben we het weer wat breder.
Ik heb wel wat kennis opgedaan en kan goed met computer overweg, maar voor mensen met een uitkering is het een hels karwei met al die regeltjes. Ik zelf zie af en toe door de bomen het bos niet meer. Ik heb nu in die periode meer dan 1000 sollicitaties gedaan en bijelkaar 8 maal een uitnodiging gehad. Er zijn zoveel sites met uitzend of detacheringsbureau, dus daar zit ook wel enige terughoudendheid in voor de mensen.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn verhaal en als jullie voor mij die berekening van AD en UWV boven water kunnen halen zal ik heel blij zijn.

Met vriendelijke groet
LPA

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Wat een goede uitzending!
En wat een goede reacties!

Ik heb zelf een Melkertbaan gehad in Amsterdam vanaf 1998.
Ik werkte als toezichthouder,beter bekend als de Stadswacht.
Wij waren met ongeveer 200 medewerkers.
Toen de economische crisis uitbrak in 2008 werden wij boventallig verklaard.
De meeste collega's zijn in de bijstand beland,waaronder veel 50-plussers!

Omdat wij een vast contract hadden met de gemeente Amsterdam,konden sommige collega's een hypotheek krijgen en hebben een huis gekocht.......

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Wat een goede uitzending!
En wat een goede reacties!

Ik heb zelf een Melkertbaan gehad in Amsterdam vanaf 1998.
Ik werkte als toezichthouder,beter bekend als de Stadswacht.
Wij waren met ongeveer 200 medewerkers.
Toen de economische crisis uitbrak in 2008 werden wij boventallig verklaard.
De meeste collega's zijn in de bijstand beland,waaronder veel 50-plussers!

Omdat wij een vast contract hadden met de gemeente Amsterdam,konden sommige collega's een hypotheek krijgen en hebben een huis gekocht.......

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door harkja »

Er zijn ook mensen die zich van niets opgewerkt hebben tot armoede. Studeren voor kinderen wier ouders niet rijk zijn, krijgen een studiefinanciering met uitzicht om nooit een baan in hun richting te vinden en opgezadeld worden met een gigantische studie schuld.

RoelofT
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2017 23:34

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door RoelofT »

4 jaar geleden door reorganisaties werkeloos geraakt en helaas een paar weken terug weer. Mijn 1e ergenis aan het UWV is dat ik bij werk.nl moet melden en dus 2 verschillende inboxen heb voor hetzelfde,
Dan moet je logisch je CV updaten en dan je gewenste functies aangeven, en daar gaat het al mis. werk.nl kent alleen complete functie titels waar nooit het juiste bij staat en kies je dus maar iets wat er dichtbij komt. Als ze van dat idee afstappen en meer met trefwoorden gaan werken maakt dat de werkzoekende maar ook de werkgevers veel makkelijker (zoek maar eens uit hoeveel vacatures door deze onzin in de verkeerde groepen staan en nooit gevonden worden of bij de verkeerde worden aangeboden). Daarom weiger ik de vacatures op werk.nl door te nemen.
Bij een eerste gesprek kwam alweer direct het woordje omscholing naar voren. Veel mensen willen dat niet, er zijn vacatures genoeg in hun richting maar worden afgewezen of horen gewoon niets meer.

Een ander probleem op de arbeidsmarkt is dat alle vacaturebanken bij elkaar stelen, vaak reageer je dan al op een vacature die al weken of zelfs maanden terug is ingevuld. Door zo bij elkaar te stelen blijven veel reeds ingevulde vacatures onnodig rondzwerven. Waarschijnlijk als je alle dubbele en reeds ingevulde vacatures verwijderd de arbeidsmarkt een stuk somberder eruit ziet.

Tja, ben bijna 48 dus officieel nog geen 50+ maar zelfs 4 jaar terug merkte ik al dat leeftijd een rol speelde. Ik ben met een 160 kilo ook niet de kleinste, helaas speelt dit ook een grote rol op de arbeidsmarkt want dan ben je niet representatief, een modewoordje waar ook een duidelijke vorm van discriminatie in verborgen zit omdat er ook gezondheidsrisicofactoren aan vast zitten.

Maar ja, volgende week een 1e gesprek dus hoop ik het beste.

Ellenwillems2017
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2017 07:34

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Ellenwillems2017 »

Solliciteren als 50 plusser is topsport. Brieven schrijven, afwachten, afwijzing, teleurstelling, herstellen en het proces begint weer opnieuw. 50 plusser niet flexibel ,kom op!! We moeten over te veel hordes en lopen tegen teveel recruiter deuren.

nicole.jongen
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:06
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door nicole.jongen »

Ook ik ben ruim 3 jaar werkeloos geweest. Antwoordloos solliciteren. Als je al een reactie krijgt, sorry maar wij hebben een meer geschikte kandidaat gevonden.
Telefonisch of persoonlijk langsgaan, krijgt vaak letterlijk gezegd: "Sorry mevrouw, wij zijn op zoek naar mensen onder de 20"
Leeftijdsdiscriminatie. Hoef je niks over te zeggen want daar doet niemand iets mee. Mag alleen maar klagen als er iemand iets zegt over je huidskleur!
Ben jarenlang werkzaam geweest als zelfstandig ondernemer. Ik heb uiteindelijk een baantje via, via weten te bemachtigen. Na 2 nekhernia operaties op de markt vis verkopen. Maar mag niet klagen. Ben blij dat ik werk, al die deze baan eigenlijk veel te zwaar.
Geef mij maar volwassenen ipv jongeren. Daar kun je meer op bouwen en komen altijd werken.
De jongeren hoppen van baantje naar baantje. Sparen hun scooter, vakantie of iets anders leuks bij elkaar en verdwijnen dan weer.
Dan wil ik over de financiële misère nog niet eens praten. Had zo weinig inkomen dat zelfs schuldhulpverlening niet kon helpen.
Daar sta je dan. 30 jaar gewerkt, gedumpt en blijft met lege handen, onbetaalbare schulden en slapeloze nachten achter.
De overheid zou moeten investeren in het aannemen van 50 plussers. Dat zou minder kosten dan al die zwaar gekorte uitkeringen!

Yvonart
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2017 08:34

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Yvonart »

Dit zijn inderdaad waarheden maar ik mis hoe medewerkers met je omgaan. [ongefundeerde bewering verwijderd door moderatie].je niet helpen niet verwijzen naar mogelijkheden je het zo moeilijk mogelijk maken bij een aanvraag bijzondere bijstand.fouten maken grove fouten.je begluren geen rekening houden met situatie. En als ze iets fout doen is de schuldige de computer. Hoe kan je iemand die je weggewerkt hebt uit haar uitkering 12000" euro stort oeps foutje
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mei 2017 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd door moderatie

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door witte angora »

LienekevanderSchoot schreef:Een belangrijk aspect wat ik in alle discussies mis, en ook in de eerste uitzending van Radar: met al die maatregelen om ouderen weer aan het werk te helpen creëer je niet meer banen voor ouderen (behalve voor degenen die die maatregelen moeten uitvoeren). Als je hiermee al een oudere aan het werk helpt dan is er een ander die langer werkloos blijft.
Je slaat de spijker op de kop, Lieneke. Dat riep ik zo'n 20 of 25 jaar geleden al toen ik met allerlei cursussen, trainingen en weet ik veel wat nog meer geconfronteerd werd. Als je 100 mensen hebt en 80 banen, zitten er hoe dan ook 20 zonder werk. Kan iedereen draaien en konkelen, dat verandert niet, behalve dan dat er twee zijn die bezig zijn om de overige 18 aan het werk te helpen.

Er moet simpelweg ingezet worden op meer werk, maar dat gebeurt dus niet. Hooguit een poging, wat in het verleden is gedaan, door arbeid goedkoper te maken (denk aan het minimiumjeugdloon). Uitgangspunt is dat bedrijven dan extra mensen in dienst zullen nemen, maar dat gebeurt niet, de duurdere worden er uit gewerkt, en de goedkopere komen er voor in de plaats. En zo zijn er wel meer maatregelen genomen die niet werken omdat het geen banen oplevert.

Gesloten