LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
GerardvanB
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2017 13:15

Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door GerardvanB »

Vrijwilligersvergoeding willekeur belastinginspecteur
Mijn belastinginspecteur heeft nagenoeg al mijn giften geschrapt. Vooral de Vrijwilligersvergoedingen. Ook van ANBI instellingen en een sportvereniging, waarvan ik voorzitter ben. Hierdoor krijg ik niet terug, maar moet ik betalen. Er lijkt geen regel aan ten grondslag te liggen. Het lijkt er op dat zij heeft geschrapt tot ik beneden de drempel kom. Van 'waardering' voor vrijwilligerswerk door de belastingdienst blijft zo niet veel over.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 mei 2017 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoe zou je een vrijwilligersvergoeding willen opvoeren als gift? Een gift is alleen aftrekbaar als je hem daadwerkelijk doet, of als je expliciet afziet van een vastgelegde vergoeding. Dus zomaar een vrijwilligersvergoeding opvoeren als aftrekpost is niet toegestaan.

GerardvanB
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2017 13:15

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door GerardvanB »

Op de site van de belastingdienst staat dit omschreven:

Mag u uw gift aftrekken?

Misschien, als u uw gift doet aan:

een algemeen nut beogende instelling (ANBI)
een vereniging
een steunstichting sociaal belang behartigende instelling (SBBI)
U kunt op 2 manieren een gift doen:
als gewone gift
als periodieke gift
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ten/giften

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd is het te weinig concrete informatie. Kweenie geeft al wat dingen aan waar je rekening mee moet houden.

Je kunt een gift aan een Anbi-instelling doen; dat is aftrekbaar.
Je kunt kosten maken ten behoeven van een Anbi-instelling; bijvoorbeeld vervoerskosten om naar je vrijwilligerswerk te komen. Dat is ook aftrekbaar.
Verder kun je recht hebben op een vrijwilligersvergoeding; als je ervan afziet, kun je dat bedrag opvoeren als 'gift'. Maar alleen als je er daadwerkelijk recht op hebt.

Overigens is het niet de belastingdienst die jouw vrijwilligerswerk moet 'waarderen' De waardering moet vanuit het werk komen. Dat kan een bedankje zijn, een 'onkostenvergoeding', een dagje uit met de club, noem maar op.

mh73

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik begrijp het niet helemaal. Een vrijwilligersvergoeding krijg je toch? En een gift die geef je. De ontvangen vrijwilligersvergoeding is dus geen gift.

GerardvanB
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2017 13:15

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door GerardvanB »

Natuurlijk doe ik vrijwilligerswerk omdat ik het leuk vind. De overheid vertelt ook voortdurend dat vrijwilligerswerk moet worden gestimuleerd. Dat de belastingdienst hiervoor een regeling heeft bedacht ondersteunt dit.
Om geen overbodige administratieve rompslomp te krijgen mag een vrijwilliger max € 1500,- p.j. opgeven als gift aan de vereniging/organisatie als hij afziet van de declaratie, uitbetaling door de penningmeester en dit als gift terugstorten door de vrijwilliger.
Deed ik al enige jaren. Dit jaar worden ineens enkele van deze 'giften' geschrapt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

GerardvanB schreef: Om geen overbodige administratieve rompslomp te krijgen mag een vrijwilliger max € 1500,- p.j. opgeven als gift aan de vereniging/organisatie als hij afziet van de declaratie, uitbetaling door de penningmeester en dit als gift terugstorten door de vrijwilliger.
De vrijheidsorganisatie mag jou -belastingvrij- 1500 per jaar aan vrijwilligersvergoeding geven. Als die organisatie dit voor jouw soort vrijwilligerswerk zo heeft geregeld, dan mag je er ook voor kiezen om daar vanaf te zien. In dat geval is het afzien van de vergoeding waar je recht op hebt voor de Belastingdienst en aftrekbare gift.

Het is dus pertinent niet zo dat als je werk voor een ANBI verricht en daar niets voor krijgt, je zomaar 1500 zou mogen aftrekken. Dat mag alleen als je er ook voor had kunnen kiezen om die 1500 zelf te houden.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door lijfrente »

GerardvanB schreef:Vrijwilligersvergoeding willekeur belastinginspecteur
Mijn belastinginspecteur heeft nagenoeg al mijn giften geschrapt. Vooral de Vrijwilligersvergoedingen. Ook van ANBI instellingen en een sportvereniging, waarvan ik voorzitter ben. Hierdoor krijg ik niet terug, maar moet ik betalen. Er lijkt geen regel aan ten grondslag te liggen. Het lijkt er op dat zij heeft geschrapt tot ik beneden de drempel kom. Van 'waardering' voor vrijwilligerswerk door de belastingdienst blijft zo niet veel over.
Een vrijwilligersvergoeding is tot een bepaald bedrag vrij van belasting.

Dus je kan dit niet als gift bij de belasting aftrekken.

Blijkbaar ben je verkeerd geïnformeerd.

Paul123
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 nov 2004 17:44

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door Paul123 »

Vergeet ook niet dat bij de vrijwilligersvergoeding het maximaal gaat om € 4,50 / uur per uur. De maximale 1500 euro opvoeren is dus het equivalent van 333 uur vrijwilligerswerk. Als u daadwerkelijke enkele van deze giften heeft opgevoerd zou het dus gaan om zomaar 1000 tot 1500 uur vrijwilligerswerk. Daar is de Belastingdienst heel duidelijk over: als het qua tijdsbesteding de omvang aanneemt van een dienstverband, dan zijn de inkomsten onderhevig aan de Loonbelasting. Dus ik denk dat de oplossing van de inspecteur een milde is, en ik zou me zeer, zeer ernstig beraden alvorens hier bezwaar tegen te maken.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door witte angora »

Paul123 schreef:Vergeet ook niet dat bij de vrijwilligersvergoeding het maximaal gaat om € 4,50 / uur per uur. De maximale 1500 euro opvoeren is dus het equivalent van 333 uur vrijwilligerswerk. Als u daadwerkelijke enkele van deze giften heeft opgevoerd zou het dus gaan om zomaar 1000 tot 1500 uur vrijwilligerswerk. Daar is de Belastingdienst heel duidelijk over: als het qua tijdsbesteding de omvang aanneemt van een dienstverband, dan zijn de inkomsten onderhevig aan de Loonbelasting. Dus ik denk dat de oplossing van de inspecteur een milde is, en ik zou me zeer, zeer ernstig beraden alvorens hier bezwaar tegen te maken.
Weet je nu zelf wel waar je het over hebt?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

Paul heeft wel een punt. De maximale vergoeding van 150 per maand en 1500 per jaar moet gerelateerd zijn aan gemaakte kosten, zoals de reiskosten, en tijdinspanning. Als je per 'gewerkt' uur meer dan 4,50 als vergoeding krijgt, dan wordt dat niet meer gezien als vrijwilligersvergoeding, maar als loon. Dat betekent onder anderen dat je belastingen en premies zou moeten betalen en ook dat de vrijwilligersorganisaties werkgeverslasten zouden moeten afdragen.

Dus: als je zou kunnen hard maken dat je die giften zou kunnen aftrekken, dan zou dat betekenen dat je zwart op wit hebt dat je recht hebt op een vergoeding van 1500 per jaar. Maar dan zou dat ook betekenen dat je per organisatie minstens zo'n 300 uur per jaar vrijwilligerswerk verricht, wat bij 'een aantal' organisaties al snel richting 20 uur per week vrijwilligerswerk gaat. Kun je dit niet aannemelijk maken, dan zou de afgesproken vergoeding van 1500 niet meer als vrijwilligersvergoeding tellen en zou je een hoop belastingen en premies moeten gaan afdragen.

Als je zoveel tijd hebt besteed aan het vrijwilligerswerk en als dat recht op vergoeding was afgesproken, dan heb je goede argumenten om bezwaar aan te tekenen. Maar ik denk dat in de meeste gevallen bezwaar eerder tot een averechts effect zou kunnen leiden.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Paul heeft wel een punt. De maximale vergoeding van 150 per maand en 1500 per jaar moet gerelateerd zijn aan gemaakte kosten, zoals de reiskosten, en tijdinspanning. Als je per 'gewerkt' uur meer dan 4,50 als vergoeding krijgt, dan wordt dat niet meer gezien als vrijwilligersvergoeding, maar als loon. Dat betekent onder anderen dat je belastingen en premies zou moeten betalen en ook dat de vrijwilligersorganisaties werkgeverslasten zouden moeten afdragen.
Tot zover klopt het. Maar eerst 333 uur, en dan 1000 tot 1500 uur, waar gaat dit dan over? Je moet het zien in relatie tot wat de topicstarter zegt, ik lees nergens hoeveel uur hij gewerkt heeft, wat hij ervoor geclaimd heeft en om hoeveel baantjes het gaat.

Ik geloof beslist niet dat je vanaf een bepaald aantal gewerkte uren ineens een dienstverband hebt, althans dat de belastingdienst dat zo ziet. Daarbij zijn de genoemde bedragen maxima, maar geen minima. Je mag ook gratis en voor niks vrijwilligerswerk doen, en velen doen dat ook. Hebben al diegenen die 12 of 20 uur voor niks werken dan ineens een dienstverband waar ze aangeslagen worden voor de loonbelasting? Kom op...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

TS heeft het over 'Vrijwilligersvergoedingen. Ook van ANBI instellingen en een sportvereniging, waarvan ik voorzitter ben'. En even later over de 1500 euro en over 'enkele van deze 'giften''. Dat doet vermoeden dat het op zijn minst over drie organisaties gaat, dus zou het, bij 4,50 per uur, op zijn minst over 1000 uur gaan. Daar komt die 1000 vandaan.
Ik geloof beslist niet dat je vanaf een bepaald aantal gewerkte uren ineens een dienstverband hebt, althans dat de belastingdienst dat zo ziet. Daarbij zijn de genoemde bedragen maxima, maar geen minima. Je mag ook gratis en voor niks vrijwilligerswerk doen, en velen doen dat ook. Hebben al diegenen die 12 of 20 uur voor niks werken dan ineens een dienstverband waar ze aangeslagen worden voor de loonbelasting?
Nee, het is juist andersom. Als je te weinig doet voor de vergoeding die er tegenover staat, ziet de Belastingdienst het als inkomen. Je mag doen zoveel als je wilt, maar als de organisatie je een vrijwilligersvergoeding wil geven, dan mag die niet hoger zijn dan 4,50 per uur. Natuurlijk mag dat minder zijn. Maar als je dus in een maand 150 euro belastingvrije vergoeding ontvangen hebt, dan zul je minstens 33 uur voor die organisatie moeten hebben besteed. Met drie organisaties kom je dan al op minstens 100 uur in een maand.

Stel je werkt 20 uur voor een organisatie, dan mag je daar dus een belastingvrije vergoeding van 90 euro voor krijgen. Krijg je dan toch 150 euro, dan ziet de Belastingdienst die 7,50 per uur als inkomen en niet meer als vrijwilligersvergoeding. Zo simpel is het.

Paul123
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 nov 2004 17:44

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door Paul123 »

Dank voor de verheldering van mijn post Kweenie. Dat was inderdaad precies waar ik op doelde, maar ik zie nu dat ik het wel wat kort door de bocht geformuleerd had. Het valt mij gewoon op dat de BD ongemeen veel moeite doet om deze vergoedingen te controleren, terwijl er -ik geef toe, gevoelsmatig- toch wel controlethema's zijn waar er grotere bedragen in het geding zijn.

Voor TS geldt dus echt het dringende advies: als de maximale vergoeding wordt gegeven, zorg dat deze dan ook echt goed en gespecificeerd te onderbouwen is. En uiteraard alleen maar hulde als u zoveel tijd investeert in -nagenoeg- onbetaald vrijwilligerswerk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

Nou, als ik de posts van TS zie, dan wordt dit al enige jaren zo gedaan. Dan vind ik het niet vreemd dat daar af en toe ook controle op komt. Zeker omdat zo'n aftrekpost in veel gevallen dus 40% van 1500 = 600 euro per vrijwilligersbaan per jaar aan mogelijk onterecht te weinig betaalde belastingen zou betekenen. En dat al enkele jaren. Dus mogelijk is dat enkele duizenden euro's aan onterecht niet-betaalde belastingen.

Als er een vrijwilligersvergoeding was afgesproken en er ook veel tijd in gestopt is en er dus terecht een vrijwilligersvergoeding wordt verleend (in plaats van een inkomen) en er dan dus ook terecht aftrek is als je van die vergoeding afziet, dan is er natuurlijk niets aan de hand en dan zal die controle ook geen problemen opleveren. Dus ik hoop dat dit bij TS het geval is. Maar zo'n controle is er ook bij sommige andere mensen als ze behoorlijk veel giften doen, waarbij de belastingdienst ook zo af en toe om opheldering komt vragen. Dat lijkt mij ook niet meer dan logisch, anders zou je frauderen wel heel makkelijk maken.

GerardvanB
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2017 13:15

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door GerardvanB »

TS is inderdaad zoals Paul123 zegt, vooral teleurgesteld over de -op zich terechte- controle van de belastingdienst. Er bestaat een regeling om vrijwilligerswerk aan te moedigen, maar om hiervoor in aanmerking te komen moet je en de organisatie dan wel voldoen aan flink veel voorwaarden. We zijn erg blij met alle opmerkingen. Ik hoop wel dat meer mensen zich hierover een mening vormen en secretariaatschap (2×); als voorzitter fungeren (3×) en het in de lucht houden van websites (6x) voor € 0,0 ook echt gewaardeerd gaat worden door een belastingmaatregel, waarvoor je beduidend minder moeite moet doen en je niet bij voorbaat al wordt beschouwd als 'fraudeur '.
Bedankt allen. We nemen jullie tips ter harte.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door SJZ »

Net als bij veel andere zaken geldt hier ook: als je een kasrondje maakt bespaar je al veel discussie. Dus laat alle organisaties gewoon de vergoeding uitbetalen (tot het fiscale maximum uiteraard). Uiteraard niet afspreken dat je het geld terug gaat schenken (dan is het geen gift meer!).
Vervolgens kun jij (aan een ANBI-instelling) geld schenken als gift. Waarom jezelf in de fiscale nesten werken als het makkelijk kan.

GerardvanB
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2017 13:15

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door GerardvanB »

Ik heb blijkbaar nogal wat losgemaakt! Vele goede suggesties. Wat me echter wel stoort bij enkele reacties is dat -als een vrijwilliger zijn vrijwilligersvergoeding als gift opvoert in zijn belastingaangifte- hij niet meer wordt gezien als een échte vrijwilliger. Hij doet het immers niet volledig belangeloos en zuiver en alleen omdat hij het leuk vindt!

Dat een vrijwilliger zijn onkosten declareert is geen discussiepunt. Als hij daarentegen zijn werktijd (volgens een door de belastingdienst opgestelde regeling, beperkt door allerlei voorwaarden waaraan moet worden voldaan door vrijwilliger en organisatie) wil opvoeren 'als gift' aan die organisatie, dan heeft die vrijwilliger een 'vreemde' neiging, die niet bij een echte vrijwilliger hoort. De factor "werk, arbeid" heeft nu en in de geschiedenis altijd al een aparte 'status' gehad in de discussies. Op ons toilet hangt de spreuk: "We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, maar sommigen zitten te vissen en anderen moeten roeien". Een vanzelfsprekendheid voor de vissers en onontkoombaarheid voor de roeiers!

Vrijwilliger zijn is in de loop der jaren flink veranderd. De vorige eeuw werd er voortdurend streng op toegezien dat vrijwilligers geen regulier werk verdrongen. De laatste jaren zien we dat heel veel 'echt werk' is wegbezuinigd en overgenomen door vrijwilligers. Deze vrijwilligers krijgen zelfs vaak te maken met vrijwilligerscontracten, vol met verplichtingen en roosters

Ik heb zelf ervaren, dat ik te horen kreeg: "Dat doe je zo en zo. Ben je het daar niet mee eens? Voor jou 10 anderen. Kortom een vrijwilliger wordt soms eigenlijk behandeld als een werknemer zonder salaris en zonder rechtspositie. Helaas voel ik mij zelf ook verdringer, bijvoorbeeld als ik met mijn websites bezig ben. En vele 'verzorgers' die noodgedwongen thuis zitten omdat hun werk aan vrijwilligers is overgedragen, kijken -begrijpelijk- met scheve ogen naar die vrijwiligers!

Vrijwilligerswerk is onmisbaar. "Het cement van de samenleving". Zonder vrijwilligers zijn diverse activiteiten gewoonweg niet mogelijk. De politici putten zich uit in superlatieven om hun waardering voor vrijwilligers uit te spreken. Als het gaat om facilitering, regelgeving en belasting wordt er echter goed gewaakt over de financiën. "Het mag niets kosten", want dan is het immers geen vrijwilligerswerk meer!

Daarom is het ook 'ontdekt' als ultiem bezuinigingsmaatregel. Al de werkzaamheden die, toen ze tot de taak van de wegbezuinigden behoorden, zijn overgenomen door vrijwilligers hebben economisch geen 'financiële waarde' meer! Werk verricht door vrijwilligers wordt zelfs niet als 'arbeid voor werkzoekenden 'meegeteld'. Zelfs de FNV maakt zich er niet druk om de vrijwilliger als verdringer van regulier werk. Hoewel zij zich inzetten voor meer echte banen i.p.v. flexwerkers, 0-uren contracten en zzp'ers.

De vrijwilligersvergoeding IS GEEN BETALING aan de vrijwilliger! Het is een economische 'waarde' en kan als 'vergoeding' voor de tijd, die de vrijwilliger besteedt aan dit 'onmisbare' werk 'als gift' aan de organisatie- waarvoor hij dit werk heeft verricht- worden opgevoerd. Dit geeft enige vermindering van belastingdruk voor de vrijwilliger. Wellicht geeft dít dan weer 'scheve ogen' bij de niet vrijwilliger.
Als vrijwilliger wordt ik -helaas zo voel ik het- door hen al bij voorbaat gezien als een 'mogelijke' fraudeur en in ieder geval niet als een 'echte' vrijwilliger.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vrijwilligersvergoeding en belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

Nogmaals, prima dat je vrijwilligerswerk doet. Mooi als je daar van de organisatie en vrijwilligersvergoeding voor krijgt. En ook mooi dat je die organisatie met een gift zou willen steunen. Maar één van de belangrijke aspecten van een (fiscale) gift is dat je die belangenloos doet. En dat die op jouw vermogen drukt. Je dient er al zeker ook geen direct voordeel bij te hebben. Hoogstens mag het nadeel worden verkleind door de aftrek.

Het 'kwijtschelden' van een vergoeding, waar je volgens de regels van een vereniging recht op hebt, drukt op je vermogen en is daarom wel aftrekbaar. Maar dat is dus principieel heel wat anders dan wat jij met je belastingaangifte wilt doen.
vrijwilligers krijgen zelfs vaak te maken met vrijwilligerscontracten, vol met verplichtingen en roosters
Ja, natuurlijk heb je daar mee te maken! Dat iets vrijwillig is maakt het nog niet vrijblijvend! Je kunt toch niet hebben dat je kind 's middags naar voetbaltraining wil, maar er vervolgens geen trainer komt opdagen, omdat hij even geen zin heeft? Of dat er tussen de middag ineens geen overblijfouders zijn en de kinderen op school maar aan hun lot worden overgedragen? Als vrijwilliger heb je dus gewoon te maken met een aantal taken waar je verantwoordelijk voor bent en die je dient uit te voeren. Dat maakt het voor jou en voor de andere vrijwilligers duidelijk wie wat doet.

Gesloten