LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Annette19
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2017 06:01

Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door Annette19 »

onlangs heeft de belastingdienst een uitspraak op bezwasr gedaan op een navordering IB 2013. Aan mijn bezwaar is tegemoet gekomen. Alles zwart op wit.
Nu ontvang ik een brief dat ze een fout hebben gemaakt en ik de uitspraak als niet verzonden moet beschouwen. Kan de belasting zo makkelijk terugkomen op een uitspraak? Ik kan het niet vinden in de awr.
Bedankt!
Annette

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee. Hoeveel tijd zit er tussen de uitspraak op het bezwaar en het intrekken ervan?

Annette19
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2017 06:01

Re: Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door Annette19 »

Er zit twee weken tussen de berichten

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Andersom mag het ook. Dus wel zo eerlijk als zij het ook mogen.

BL2
Berichten: 5012
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door BL2 »

Een foute uitspraak mag herroepen worden denk ik zo.
Bv als je verkeerde gegevens worden aangeleverd, er een fout wordt gemaakt bij de beoordeling of bij bewezen fraude.

adele
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2009 01:15

Re: Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door adele »

Zonder nieuwe feiten mag de inspecteur niet terugkomen op een uitspraak op bezwaar. Ik verwijs naar een uitspraak van het gerechtshof Arnhem -Leeuwarden van 20-01-2015 ECLI:NL:GHARL:2015:397

Moneyman
Berichten: 31143
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag zal zijn wat die fout behelst.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door kokka »

adele schreef:Zonder nieuwe feiten mag de inspecteur niet terugkomen op een uitspraak op bezwaar. Ik verwijs naar een uitspraak van het gerechtshof Arnhem -Leeuwarden van 20-01-2015 ECLI:NL:GHARL:2015:397
dit is wel een wezenlijk ander verhaal als van TS, hier gaat het er niet om dat de inspecteur terecht of onterecht het bezwaar ongegrond heeft verklaard.
het gaat er alleen maar om of het bezwaar wel of niet tijdig in is gediend

Annette19
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2017 06:01

Re: Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door Annette19 »

Lastig he? Ik kan er ook nergens iets over vinden. Niet op website belasting, niet in Awr en niet in jurisprudentie. Is toch heel vreemd?

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door Student90 »

Annette19 schreef:Lastig he? Ik kan er ook nergens iets over vinden. Niet op website belasting, niet in Awr en niet in jurisprudentie. Is toch heel vreemd?
Zie Hoge Raad 20 januari 2012, ECLI: NL:HR:2012:BT1516 en Hoge Raad 25 november 2016, 16/02253, ECLI:NL:HR:2016:2663

De Inspecteur kan dus maar 1x een uitspraak op bezwaar doen. Een besluit volgend op de uitspraak wordt aangemerkt als een ambsthalve genomen besluit ingevolge art. 65 AWR. Tegen zo'n besluit staat geen beroep open.

Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

Re: Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

De uitspraak als niet verzonden beschouwen kan niet. Er is een besluit genomen en daarmee ontstaat een voor u nieuwe rechtspositie. Ik zou tegen die nieuwe beslissing toch beroep instellen, aangeven dat de termijnoverschrijding verschoonbaar is en aangeven dat de belastingdienst handelt in strijd met de te betrachten zorgvuldigheid. Bovendien had de belastingdienst reeds alle benodigde gegevens tot haar beschikking zodat voor een nieuw te nemen beslissing op bezwaar geen aanleiding had mogen bestaan. Eveneens kunt u aanvoeren dat het vertrouwensbeginsel meebrengt dat u op de eerstgenomen beslissing mocht vertrouwen. Met vriendelijke groet, Joost Niederer

Jille
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2017 21:14

Re: Mag Belastingdienst terugkomen op uitspraak bezwaar?

Ongelezen bericht door Jille »

Klopt volgens mij. Bij mijn weten mag er alleen met "een nieuw feit" teruggekomen worden op een eerdere aanslag/uitspraak, etc.
Dit heeft inderdaad te maken met het vertrouwensbeginsel, maar ook met andere principes:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_ ... jk_bestuur

Ik hoop dat u er wat aan heeft!

Gesloten