LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fileprobleem oplossen?met B-rijbewijs op motorfiets.
-
Fileprobleem oplossen?met B-rijbewijs op motorfiets.
In omringende landen mag je met je autorijbewijs op een lichte motorfiets (125 cc) rijden.
Waarom mag dit niet in Nederland?
Zo kan ook het fileprobleem worden aangepakt.
Ook zullen veel jongeren hun brommer niet meer opvoeren en gelijk zo'n lichte motorfiets/motorscooter aanschaffen.
Ook zullen veel jongeren hun brommer niet meer opvoeren en gelijk zo'n lichte motorfiets/motorscooter aanschaffen.
Re: Fileprobleem oplossen?met B-rijbewijs op motorfiets.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
-
Je mag wel met je B-rijbewijs op een quad en een MP3-motorscooter rijden,maar die zijn fors duurder.
Een motorscooter is maar een fractie duurder als een bromscooter.
Omdat we in Nederland graag een laag aantal verkeersdoden willen hebben. Dat is bijvoorbeeld in België (waar de regels voor lichte motoren meer in jouw straatje liggen) ruim twee keer zo hoog. En ook in Duitsland ligt het de helft hoger dan hier.John van Drongelen schreef:In omringende landen mag je met je autorijbewijs op een lichte motorfiets (125 cc) rijden.
Waarom mag dit niet in Nederland?.
-
Als je in je jeugd een 15-jarige kameraad uit Duitsland hebt verloren omdat die zich op zijn (lichte) motorfiets te pletter heeft gereden weet je waarom.
Overigens kun je Duitsland en Nederland totaal niet vergelijken. Hier is ontzettend goed openbaar vervoer, en anders gaan jongeren met de fiets, in dit vlakke land is dat geen probleem. Jongeren die in Duitsland in een klein dorp wonen en 15 kilometer heuvel op heuvel af naar de volgende stad moeten om op school te komen, dat is heel andere koek. Daarbij is er in Duitsland ook niet zo'n fijnmazig fietspadennetwerk.
Verder lost het fileprobleem zich absoluut niet op, omdat weinigen in de regen op de motor stappen en weinigen naast de auto er een motor bij kunnen hebben. Die dingen rijden niet op water, en ook de overheid wil nog een en ander aan accijnzen binnen harken. Vergeet ook niet de dealer waar je die dingen koopt. Etcetera etcetera.
Dat jij ook nog eens oppert dat jongeren hun bromfiets meteen niet meer opvoeren laat zien hoe scheef je kronkels zijn. Eigenlijk zeg je dat jongeren vanaf hun 16e op een lichte motorfiets moeten kunnen, maar als je het brommerrijbewijs gelijk stelt aan het motorrijbewijs en dat gelijk wordt gesteld aan het autorijbewijs, mogen ze ook meteen met de auto.
Overigens kun je Duitsland en Nederland totaal niet vergelijken. Hier is ontzettend goed openbaar vervoer, en anders gaan jongeren met de fiets, in dit vlakke land is dat geen probleem. Jongeren die in Duitsland in een klein dorp wonen en 15 kilometer heuvel op heuvel af naar de volgende stad moeten om op school te komen, dat is heel andere koek. Daarbij is er in Duitsland ook niet zo'n fijnmazig fietspadennetwerk.
Verder lost het fileprobleem zich absoluut niet op, omdat weinigen in de regen op de motor stappen en weinigen naast de auto er een motor bij kunnen hebben. Die dingen rijden niet op water, en ook de overheid wil nog een en ander aan accijnzen binnen harken. Vergeet ook niet de dealer waar je die dingen koopt. Etcetera etcetera.
Dat jij ook nog eens oppert dat jongeren hun bromfiets meteen niet meer opvoeren laat zien hoe scheef je kronkels zijn. Eigenlijk zeg je dat jongeren vanaf hun 16e op een lichte motorfiets moeten kunnen, maar als je het brommerrijbewijs gelijk stelt aan het motorrijbewijs en dat gelijk wordt gesteld aan het autorijbewijs, mogen ze ook meteen met de auto.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jun 2017 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: op de man spelen.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: op de man spelen.
Dit kan alleen maar bedacht worden door iemand die zelf geen motor rijdt.John van Drongelen schreef:Je mag wel met je B-rijbewijs op een quad en een MP3-motorscooter rijden,maar die zijn fors duurder.
je mag alleen met je B-rijbewijs op zo'n nep motor rijden als je je Rijbewijs voor 19 januari 2013 gehaald hebt. daarna moet je toch echt je motor rijbewijs halen.
als je ziet hoe die jongeren nu op die scootertjes rond racen, dan lijkt me dat een bijzonder slecht plan om die zelfde gastjes zonder degelijke rijopleiding op een motorfiets te zetten.
Als je zonder meer met het huidige B-rijbewijs motor mag rijden zullen er juist meer files komen: de motorrijders met alleen een B-rijbewijs weten de verschillen niet tussen auto en motor rijden en veroorzaken zo meer ongelukken. Bij autorijles leer je bijvoorbeeld niet hoe je als motorrijder door een file kunt rijden. Dus iedereen gaat maar wat doen waarvan ze denken dat het wel kan.
-
Waarom zou dit het probleem oplossen? Een motor heeft toch gelijke rechten/plichten aan een auto, dus netjes in de file aansluiten en niet irritant gevaarlijk tussendoor slingeren.... gelijke rechten is ook gelijke plichten, toch?
Laatst gewijzigd door MarcUitGorcum op 03 jun 2017 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
John van Drongelen schreef:In omringende landen mag je met je autorijbewijs op een lichte motorfiets (125 cc) rijden.
Waarom kiest het overgrote deel van de jongeren ervoor om als eerste een rijbewijs B te gaan halen.
Heel simpel omdat ze alle ongemakken die een opgevoerde brommert met zich brengt achter zich willen laten en zich comfortabeler willen gaan verplaatsen.
De meesten hebben helemaal geen behoefte meer aan een dergelijk vervoermiddel.
Het fileprobleem zal er niet mee worden opgelost, er staan niet de hele dag en op elke snelweg files en (bijna) niemand zal op zo'n super onveilig motorfietsie wagen om zich met een slakkengangetje tussen het veel snellere verkeer te wagen, dat is nog veel gevaarlijker dan een 45km/h karretje op de Provinciale weg.
Rij maar een 85 - 90 km/h met de auto op een 130 km snelweg en je wordt door het voortrazende verkeer compleet van de weg geblazen of door de politie aangehouden om je te vragen wat er met je aan de hand is.
@Jonh van Drongelen u heeft weer een mooi onderwerp verzonnen, maar dit gaat hem voor wat mij betreft echt niet worden.
Als je motor wil rijden om de files te omzeilen dan neem je gewoon motorrijles en doe je er simpeltjes examen voor en dan mag je met een "echte" motor deelnemen aan het verkeer. Ook kan je dan gaan deelnemen aan het gevaarlijke spelletje "kruip door, sluip door".
Volgens TS zijn er dan geen files meer, dus hoeft ment dit niet te lerenGJvdZ schreef: Bij autorijles leer je bijvoorbeeld niet hoe je als motorrijder door een file kunt rijden. Dus iedereen gaat maar wat doen waarvan ze denken dat het wel kan.
Gezien de rijstijl en aantal ongelukken veroorzaak je als later invalide inderdaad minder files zoals John beloofde.
Met inmiddels 42 jaren ervaring weet ik dat ik sommige delen van het land beter niet op de motor de file kan ontwijken.
Eerder de rustige binnen wegen omdat vele in de file zo graag van rijstrook wisselen.
Maar ook motorrijders die stapvoets tussen de file door mogen maar stapvoets, de vaak voorkomende snelheid haalde geen enkele topsporter....
Zelf ben ik voor om tijdens trage file motoren met maximaal 20 km sneller over vluchtstrook te laten rijden, beter als nu er tussendoor.
Met inmiddels 42 jaren ervaring weet ik dat ik sommige delen van het land beter niet op de motor de file kan ontwijken.
Eerder de rustige binnen wegen omdat vele in de file zo graag van rijstrook wisselen.
Maar ook motorrijders die stapvoets tussen de file door mogen maar stapvoets, de vaak voorkomende snelheid haalde geen enkele topsporter....
Zelf ben ik voor om tijdens trage file motoren met maximaal 20 km sneller over vluchtstrook te laten rijden, beter als nu er tussendoor.
Als ervaren motor rijder weet ik na ruim 42 jaren dat een gewonde motorrijder juist meer files veroorzaakt dan iemand veilig in rijdende koektrommel.
Als je meer moet opruimen en voorzichtig bij elkaar moet schrapen, zullen we John eens plat rijden en dan de file lengte bekijken?
Als er voldoende openbaar vervoer is wat gewoon de normale snelheid haalde en genoeg ruimte had zouden vele graag hun auto thuis laten of verkopen!
Als je meer moet opruimen en voorzichtig bij elkaar moet schrapen, zullen we John eens plat rijden en dan de file lengte bekijken?
Als er voldoende openbaar vervoer is wat gewoon de normale snelheid haalde en genoeg ruimte had zouden vele graag hun auto thuis laten of verkopen!
Maar ik niet, in elk geval. Autorijden is veel te leuk om te doen. Zeker op een rustig landweggetje met wat leuke bochtjes erin.stofzuigertje schreef:Als er voldoende openbaar vervoer is wat gewoon de normale snelheid haalde en genoeg ruimte had zouden vele graag hun auto thuis laten of verkopen!
Ik hou niet van auto rijden. Motor lijkt me helemaal niets. Het openbaar vervoer is hier goed geregeld maar erg druk en nogal tijdrovend. Maar gelukkig werk ik op 3 minuten fietsen van huis en zijn de beurzen waar ik sta meestal in het weekend.
mh73 schreef:Ik hou niet van auto rijden. Motor lijkt me helemaal niets. Het openbaar vervoer is hier goed geregeld maar erg druk en nogal tijdrovend. Maar gelukkig werk ik op 3 minuten fietsen van huis en zijn de beurzen waar ik sta meestal in het weekend.
En daar gaat u dan op de fiets (met aanhanger ) of met het uitgeklede weekend OV naar toe ??
Nee, met de auto. Ik vind het niet leuk, maar soms is het een noodzakelijk kwaad.
Gevaarlijk slingeren is voor zowel auto als motor niet toegestaan.MarcUitGorcum schreef:Waarom zou dit het probleem oplossen? Een motor heeft toch gelijke rechten/plichten aan een auto, dus netjes in de file aansluiten en niet irritant gevaarlijk tussendoor slingeren.... gelijke rechten is ook gelijke plichten, toch?
-
Er zijn verschillende soorten motorrijders.
Voor woon-werkverkeer heb je echt niet zo'n snelle motorfiets nodig,die 300 km/uur kan.
Toch kiezen veel jonge mannen voor zo'n snelheidsmonster!
Waarom?
Om te scheuren natuurlijk!
Ik zou zelf kiezen voor een motorscooter.
Gewoon rustig rijden op de snelweg.
Wat is hier gevaarlijk aan?
Je moet je natuurlijk wel goed kleden:motorjas, handschoenen en laarzen.
Bij warm weer,zie ik wel eens motorrijders met T-shirt en korte broek....
Laatst zelfs eentje met teenslippers.
Ik krijg er nog rillingen van als ik eraan denk,dat zo iemand onderuit gaat.......
Voor woon-werkverkeer heb je echt niet zo'n snelle motorfiets nodig,die 300 km/uur kan.
Toch kiezen veel jonge mannen voor zo'n snelheidsmonster!
Waarom?
Om te scheuren natuurlijk!
Ik zou zelf kiezen voor een motorscooter.
Gewoon rustig rijden op de snelweg.
Wat is hier gevaarlijk aan?
Je moet je natuurlijk wel goed kleden:motorjas, handschoenen en laarzen.
Bij warm weer,zie ik wel eens motorrijders met T-shirt en korte broek....
Laatst zelfs eentje met teenslippers.
Ik krijg er nog rillingen van als ik eraan denk,dat zo iemand onderuit gaat.......