LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onterechte doorberekening van advertentiekosten NVM Makelaar
Onterechte doorberekening van advertentiekosten NVM Makelaar
Ik heb nu een ernstig conflict met mijn makelaar. Hij heeft maandenlang elke maand een advertentie geplaatst in het NVM Makelaarskrantje.
Wij hebben slechts opdracht gegeven tot plaatsing van één advertentie in JUN-2003.
De makelaar zegt het zich niet meer te kunnen herinneren maar vertrouwt 100 % op zijn aantekeningen waarin staat dat wij instemden met een maandelijkse plaatsing.
Mijn suggestie om een afspraak met financiele consequenties ad € 100 te laten ondertekenen of minimaal schriftelijk te bevestigen wordt weggelachen. Dat is immer niet nodig want ze werken op vertrouwen en het gaat altijd goed !
YEAH RIGHT !
Nu wordt de advertentie (natuulijk) gestopt maar (na doorvragen van mijn kant) blijkt dat de Makelaar de kosten doodleuk aan mij wil doorberekenen.
Wat voor mij absoluut onaanvaardbaar is.
De makelaar zegt dat volgens de NVM voorwaarden alle advertentie kosten door de opdrachtgever (=klant) dienen te worden betaald.
Mijn tegenwerping dat dit klopt maar dan wel alleen opgaat voor overeengekomen geplaatste advertenties wordt door hem niet aanvaard.
Ik vraag me af of makelaars dit vaker doen. In de overgrote meerderheid van de gevallen ziet een consument de factuur van de makelaar pas bij de notaris en wordt die verrekend met de hypotheek. Ik kan me dus voorstellen dat mensen (als ze al de onterechte (forse) post ontdekken) niet eens de moeite nemen om na te gaan of dit terecht is. Bovendien is op dat moment de rekening al betaald.
Wij hebben slechts opdracht gegeven tot plaatsing van één advertentie in JUN-2003.
De makelaar zegt het zich niet meer te kunnen herinneren maar vertrouwt 100 % op zijn aantekeningen waarin staat dat wij instemden met een maandelijkse plaatsing.
Mijn suggestie om een afspraak met financiele consequenties ad € 100 te laten ondertekenen of minimaal schriftelijk te bevestigen wordt weggelachen. Dat is immer niet nodig want ze werken op vertrouwen en het gaat altijd goed !
YEAH RIGHT !
Nu wordt de advertentie (natuulijk) gestopt maar (na doorvragen van mijn kant) blijkt dat de Makelaar de kosten doodleuk aan mij wil doorberekenen.
Wat voor mij absoluut onaanvaardbaar is.
De makelaar zegt dat volgens de NVM voorwaarden alle advertentie kosten door de opdrachtgever (=klant) dienen te worden betaald.
Mijn tegenwerping dat dit klopt maar dan wel alleen opgaat voor overeengekomen geplaatste advertenties wordt door hem niet aanvaard.
Ik vraag me af of makelaars dit vaker doen. In de overgrote meerderheid van de gevallen ziet een consument de factuur van de makelaar pas bij de notaris en wordt die verrekend met de hypotheek. Ik kan me dus voorstellen dat mensen (als ze al de onterechte (forse) post ontdekken) niet eens de moeite nemen om na te gaan of dit terecht is. Bovendien is op dat moment de rekening al betaald.
Re: Onterechte doorberekening van advertentiekosten NVM Makelaar
Nu, krap een jaar later, is de zaak compleet anders....en ook precies hetzelfde !!!
Onderstaande makelaar (vd Water,Tilburg;Rob Smits) heeft ons schriftelijk op de hoogte gesteld (na lange vervelende gesprekken) dat zij de OVK opzegden. Zij hebben geen cent in rekening gebracht.
Nu ben ik verder gegaan met een nieuwe NVM makelaar (deBoer&Oostelbos,Tilburg;Karin Meijer-?) en zij is uitvoerig door ons op de hoogte gebracht van het verhaal met vdWater. Bovendien was Rob haar neef!
Zij was het geheel met ons eens en vond het ook geen gang van zaken en zij beweerde stellig dat bij B&O de procedure aangaande het plaatsen van advertenties uitstekend was geregeld. En dat een dergelijke financiele last die de opdrachtgever (gedeeltelijk) draagt expliciet moet worden overeengekomen en schriftelijk vastgelegd.
Nu heeft zij ons ook 9 maanden later opgescheept met een rekening voor advertentie kosten waarvan wij, dus, zeer uitdrukkelijk en uitgebreid hebben aangegeven dat dit soort advertenties in, naar ons idee, oubollige media NIET gewenst was.
Wij hebben meteen telefonisch navraag gedaan en zouden binnen een dag teruggebeld worden. Dit is niet gebeurd.
Na een maand ontvingen wij doodleuk een eenvoudige herinnering met geen enkele verwijzing naar onze vraag/klacht.
Ik heb meteen een afspraak gemaakt met Karin en heb het hele gesprek opgenomen.
Naar mijn overtuiging is zij zeer goed op de hoogte van onze situatie en wensen maar heeft zij verzuimd dit intern door te geven.
Mijn probleem is ook dat deze NVM makelaar het heel acceptabel acht dat zij werkt met een blanco cheque. Zij houdt het recht voor om haar advertenties in welke media dan ook door te berekenen zonder dat daar vooraf enig inzicht in wordt verschaft betreffende waar, hoeveel, wanneer enz.
Na het gesprek heb ik twee dagen later te horen gekregen dat haar baas Frits de Boer met een advocaat contact opneemt en ons binnen een week een brief stuurt.
Hij had op mijn voicemail aangeboden dat ik hem kon bellen voor nadere informatie.
Ik belde hem op en 'meneer' had er verder niets aan toe te voegen !
Onderstaande makelaar (vd Water,Tilburg;Rob Smits) heeft ons schriftelijk op de hoogte gesteld (na lange vervelende gesprekken) dat zij de OVK opzegden. Zij hebben geen cent in rekening gebracht.
Nu ben ik verder gegaan met een nieuwe NVM makelaar (deBoer&Oostelbos,Tilburg;Karin Meijer-?) en zij is uitvoerig door ons op de hoogte gebracht van het verhaal met vdWater. Bovendien was Rob haar neef!
Zij was het geheel met ons eens en vond het ook geen gang van zaken en zij beweerde stellig dat bij B&O de procedure aangaande het plaatsen van advertenties uitstekend was geregeld. En dat een dergelijke financiele last die de opdrachtgever (gedeeltelijk) draagt expliciet moet worden overeengekomen en schriftelijk vastgelegd.
Nu heeft zij ons ook 9 maanden later opgescheept met een rekening voor advertentie kosten waarvan wij, dus, zeer uitdrukkelijk en uitgebreid hebben aangegeven dat dit soort advertenties in, naar ons idee, oubollige media NIET gewenst was.
Wij hebben meteen telefonisch navraag gedaan en zouden binnen een dag teruggebeld worden. Dit is niet gebeurd.
Na een maand ontvingen wij doodleuk een eenvoudige herinnering met geen enkele verwijzing naar onze vraag/klacht.
Ik heb meteen een afspraak gemaakt met Karin en heb het hele gesprek opgenomen.
Naar mijn overtuiging is zij zeer goed op de hoogte van onze situatie en wensen maar heeft zij verzuimd dit intern door te geven.
Mijn probleem is ook dat deze NVM makelaar het heel acceptabel acht dat zij werkt met een blanco cheque. Zij houdt het recht voor om haar advertenties in welke media dan ook door te berekenen zonder dat daar vooraf enig inzicht in wordt verschaft betreffende waar, hoeveel, wanneer enz.
Na het gesprek heb ik twee dagen later te horen gekregen dat haar baas Frits de Boer met een advocaat contact opneemt en ons binnen een week een brief stuurt.
Hij had op mijn voicemail aangeboden dat ik hem kon bellen voor nadere informatie.
Ik belde hem op en 'meneer' had er verder niets aan toe te voegen !
Wie heeft ook ervaring met dit soort praktijken ?
Reageer aub !
Reageer aub !
-
zo zie maar die nvm'ers zijn grote boeven.
Mijn leraar Nederlands zei het 25 jaar gelden al:
Makelaars zijn Tuig van de Richel!!!
Heeft het grootste gelijk!
Makelaars zijn Tuig van de Richel!!!
Heeft het grootste gelijk!
Na de verkoop van onze woning, hebben wij keurig een concept afrekening ontvangen met daarbij alle advertenties vermeld.
Deze advertenties zijn allemaal vantevoren telefonisch met ons overlegd.
Onze makelaar heeft 3 van deze advertenties voor zijn rekening genomen, zonder dat wij daarover hebben gezeurd o.i.d..
Waarschijnlijk heeft hij dan al genoeg aan de courtage verdiend
Maar zo kan het dus ook.
En nee, ons huis was niet binnen een week of maand verkocht, heeft 10 maanden te koop gestaan.
Daarnaast financiert een makelaar de advertentiekosten natuurlijk wel voor. In ons geval krijgt hij z'n geld pas in februari 2005, na overdracht bij de notaris, terwijl de advertenties allemaal in de loop van 2004 zijn geplaats.
Deze advertenties zijn allemaal vantevoren telefonisch met ons overlegd.
Onze makelaar heeft 3 van deze advertenties voor zijn rekening genomen, zonder dat wij daarover hebben gezeurd o.i.d..
Waarschijnlijk heeft hij dan al genoeg aan de courtage verdiend

Maar zo kan het dus ook.
En nee, ons huis was niet binnen een week of maand verkocht, heeft 10 maanden te koop gestaan.
Daarnaast financiert een makelaar de advertentiekosten natuurlijk wel voor. In ons geval krijgt hij z'n geld pas in februari 2005, na overdracht bij de notaris, terwijl de advertenties allemaal in de loop van 2004 zijn geplaats.
Ik heb met verbazing de bovenstaande verhalen gelezen.
Het is inderdaad absoluut niet de bedoeling dat makelaars
ongevraagd en zonder toestemming advertenties plaatsen
en dan de kosten doorberekenen.
In een contract van een RE/MAX makelaar staat expliciet
dat advertenties niet worden geplaatst zonder schriftelijk
met de opdrachtgever overeengekomen.
Trouwens, wij maken zo min mogelijk gebruik van adver-
tenties in "oubollige" media. Wij hebben onze eigen,
moderne tools om een woning te verkopen! En als de
verkoper daar om verzoekt plaatsen wij alleen advertenties
met schrifelijke goedkeuring! Zo kunnen er ook geen mis-
verstanden ontstaan over afspraken in "goed vertrouwen"
gemaakt.
Zo ziet u maar: niet alle makelaars zijn tuig!!!
Het is inderdaad absoluut niet de bedoeling dat makelaars
ongevraagd en zonder toestemming advertenties plaatsen
en dan de kosten doorberekenen.
In een contract van een RE/MAX makelaar staat expliciet
dat advertenties niet worden geplaatst zonder schriftelijk
met de opdrachtgever overeengekomen.
Trouwens, wij maken zo min mogelijk gebruik van adver-
tenties in "oubollige" media. Wij hebben onze eigen,
moderne tools om een woning te verkopen! En als de
verkoper daar om verzoekt plaatsen wij alleen advertenties
met schrifelijke goedkeuring! Zo kunnen er ook geen mis-
verstanden ontstaan over afspraken in "goed vertrouwen"
gemaakt.
Zo ziet u maar: niet alle makelaars zijn tuig!!!
U wel want u plaatst advertentie na schriftelijke toestemming.
Re/MAX makelaar, dit staat echter niet in jullie contract, ik heb er hier eentje liggen namelijk, toen ik die clausule erin wilde hebben, vond de makelaar dat niet nodig, toen heb ik het contact met de desbetreffende makelaar verbroken.
In mijn contracten is deze clausule wel standaard
opgenomen. Zoals u misschien weet zijn alle
RE/MAX Makelaars zelfstandig ondernemer
waardoor er wat verschillen zijn per makelaar.
Uit welke regio komt u als ik vragen mag?
opgenomen. Zoals u misschien weet zijn alle
RE/MAX Makelaars zelfstandig ondernemer
waardoor er wat verschillen zijn per makelaar.
Uit welke regio komt u als ik vragen mag?