LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakket weg, H&M doet niks

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
baruterudo

Pakket weg, H&M doet niks

Ongelezen bericht door baruterudo »

PostNL heeft mijn bestelling van H&M afgeleverd bij 2 nieuwe buurmeisjes. De buren zeggen dat ze het pakket hebben aangenomen en in de gang gezet. Maar nu is het weg. En ze weten verder niks (zeggen ze).

Het pakket is dus echt weg, ik met H&M gebeld. Volgens H&M is het pakket bezorgd. Ja, op een ander huisnummer dus. Ze zeggen dat ze niks kunnen doen. Ik moet aangifte doen bij de politie en dan het bewijs per mail opsturen naar de klantenservice. Dan krijg ik misschien mijn geld terug.

Over de klantenservice gesproken, ik wacht nog steeds op antwoord van een mail die ik 1 juni heb gestuurd en toen ik gisteren belde moest ik ruim 30 minuten wachten.

Ik vind dat H&M verantwoordelijk is en mij het geld moet terugbetalen zonder aangifte, zonder gedoe. Zo zou het moeten gaan volgens de wet kopen op afstand, toch?

kweenie

Re: Pakket weg, H&M doet niks

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld als jij zou moeten aantonen dat er niet bezorgd is. Heel simpel, het bedrijf is er verantwoordelijk voor dat je je bestelling ontvangt. Als je niets hebt ontvangen, dan moeten zij maar aantonen dat je het wel hebt ontvangen. Als ze het bij iemand anders (laten) bezorgen, dan is dat toch hún verantwoordelijkheid?

MarcUitGorcum

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Zijn die 2 nieuwe buurmeisje verantwoordelijk of bij minderjarigheid hun ouders?

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

baruterudo schreef:PostNL heeft mijn bestelling van H&M afgeleverd bij 2 nieuwe buurmeisjes. De buren zeggen dat ze het pakket hebben aangenomen en in de gang gezet. Maar nu is het weg. En ze weten verder niks (zeggen ze).

Het pakket is dus echt weg, ik met H&M gebeld. Volgens H&M is het pakket bezorgd. Ja, op een ander huisnummer dus. Ze zeggen dat ze niks kunnen doen. Ik moet aangifte doen bij de politie en dan het bewijs per mail opsturen naar de klantenservice. Dan krijg ik misschien mijn geld terug.

Over de klantenservice gesproken, ik wacht nog steeds op antwoord van een mail die ik 1 juni heb gestuurd en toen ik gisteren belde moest ik ruim 30 minuten wachten.

Ik vind dat H&M verantwoordelijk is en mij het geld moet terugbetalen zonder aangifte, zonder gedoe. Zo zou het moeten gaan volgens de wet kopen op afstand, toch?
Wat is nu het probleem? Je moet aangifte doen en die aangifte doorsturen naar H&M dan krijg je daarna je geld terug. Wanneer je daarna je geld niet terug krijgt dan zou je hier een topic kunnen aanmaken maar nu heb je nergens recht op.

De aangifte is nodig omdat H&M niet enkel op je verhaal kan afgaan. Valse aangifte doen is strafbaar daarom is dat een vereiste.

Donderdag 1 juni heb je je mail verstuurd, maandag was een vrije dag dus je hebt binnen 4 werkdagen nog geen reactie, je bent wel erg ongeduldig. En 30 minuten wachten is lang maar niet geheel ongebruikelijk bij een klantenservice/helpdesk.

Je hebt de koop gedaan en deze is afgegeven bij de buren, de zending is jouw eigendom en is gestolen. Jij moet dus aangifte doen, koop op afstand heeft hier niets mee te maken.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:Wat is nu het probleem? Je moet aangifte doen en die aangifte doorsturen naar H&M dan krijg je daarna je geld terug. Wanneer je daarna je geld niet terug krijgt dan zou je hier een topic kunnen aanmaken maar nu heb je nergens recht op.

De aangifte is nodig omdat H&M niet enkel op je verhaal kan afgaan. Valse aangifte doen is strafbaar daarom is dat een vereiste.

Donderdag 1 juni heb je je mail verstuurd, maandag was een vrije dag dus je hebt binnen 4 werkdagen nog geen reactie, je bent wel erg ongeduldig. En 30 minuten wachten is lang maar niet geheel ongebruikelijk bij een klantenservice/helpdesk.

Je hebt de koop gedaan en deze is afgegeven bij de buren, de zending is jouw eigendom en is gestolen. Jij moet dus aangifte doen, koop op afstand heeft hier niets mee te maken.
Het is volstrekt duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt.

TS zou naar de kantonrechter kunnen stappen en dan stellen dat;
- hij of zij een overeenkomst heeft met H&M tot levering van X;
- het product nooit heeft ontvangen;
- een beroep heeft gedaan op het herroepingsrecht; en
- weigert om tot terugbetaling over te gaan
en dan de overeenkomst en de brief met de ontbinding als producties bij te voeren.

Als H&M zich verweert met dat ze geleverd hebben, dan TS dat gemotiveerd betwisten en eventueel een afschrift van het verwijsbriefje van de bezorger als productie in te brengen. Dit is een zaak die door H&M niet gewonnen kan worden. Immers, op haar schouders rust de bewijslast van levering en aan die bewijslast kan ze niet voldoen aangezien ze geen handtekening van TS hebben.
Artikel 6:230o lid 1 sub b onder 1°. BW schreef:De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na, bij een consumentenkoop, de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen
De bedenktermijn is nog niet gaan lopen, want TS heeft het product niet ontvangen.
Artikel 6:230r lid 1 BW schreef:De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.
De handelaar moet het bedrag binnen 14 dagen na de ontbinding hebben betaald.
Artikel 6:83 aanhef en onder c BW schreef:Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.
Verzuim is direct gaan lopen, want H&M heeft aangegeven niet tot betaling over te willen gaan, tenzij TS aangifte deed van verduistering.
Artikel 6:119 lid 1 BW schreef:De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in de wettelijke rente van die som over de tijd dat de schuldenaar met de voldoening daarvan in verzuim is geweest.
En dus is H&M de wettelijke rente verschuldigd.
Artikel 7:10 lid 1 BW schreef:De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af, zelfs al is de eigendom nog niet overgedragen. Derhalve blijft hij de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend.
Artikel 7:9 lid 2 BW schreef:Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
Artikel 7:9 lid 3 BW schreef:In geval van koop met eigendomsvoorbehoud wordt onder aflevering verstaan het stellen van de zaak in de macht van de koper.
Er is nooit afgeleverd, want TS heeft het product niet in bezit noch macht gekregen, dus is het risico van verlies en beschadiging niet over gegaan op TS.
Artikel 3:90 lid 1 BW schreef:De levering vereist voor de overdracht van roerende zaken, niet-registergoederen, die in de macht van de vervreemder zijn, geschiedt door aan de verkrijger het bezit der zaak te verschaffen.
H&M is de eigenaar gebleven, want er is geen levering geweest.

kweenie

Je hebt de koop gedaan en deze is afgegeven bij de buren, de zending is jouw eigendom en is gestolen. Jij moet dus aangifte doen,
Dat is onzin. De zending is nog helemaal niet eigendom van TS. Dat is het pas op het moment dat TS de zending in ontvangst heeft genomen. Tot die tijd is de verzender volledig verantwoordelijk.

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

sylvesterb schreef: Je hebt de koop gedaan en deze is afgegeven bij de buren, de zending is jouw eigendom en is gestolen. Jij moet dus aangifte doen, koop op afstand heeft hier niets mee te maken.
Het is niet het probleem van TS dat het pakket is afgegeven bij de buren. Waarom zou zij daar dan 100% voor verantwoordelijk zijn? H&M heeft een overeenkomst met PostNL. PostNL komt die overeenkomst niet na door het pakket niet te geven aan degene voor wie het bedoeld is. TS moet schadeloos gesteld worden door H&M en H&M moet zelf maar op zoek waar hun pakket gebleven is. Zolang het pakket nog niet aan TS gegeven is, zoals door beiden is afgesproken, heeft TS hier geen enkele verantwoordelijkheid over.

baruterudo

Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik had mijn vraag ook bij ConsuWijzer voorgelegd en zij stuurden zojuist de volgende reactie:
---
Ons advies
Aflevering bij de buren?
Soms wordt een pakket bij de buren afgeleverd. Waar ligt het risico dan?

Dat hangt af van wat u vooraf met de verkoper hebt afgesproken. Hebt u de verkoper vooraf toestemming gegeven om het product bij de buren te bezorgen? Bijvoorbeeld als u niet thuis bent? Dan is de verkoper tot aan aflevering bij de buren verantwoordelijk voor het product. Raakt het product kwijt nadat het bij de buren is afgeleverd? Dan is dat risico voor u. Het is in dat geval voor de verkoper voldoende als hij kan bewijzen dat de buren het product hebben ontvangen. Voor advies over wat u kunt doen om uw buren verantwoordelijk te houden voor het kwijtraken van het pakket kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket. Het Juridisch Loket is telefonisch bereikbaar op het nummer: 0900-8020.

Hebt u van tevoren niet afgesproken dat het product bij de buren kan worden bezorgd als u niet thuis bent? Maar doet de verkoper dit toch? En raakt het product kwijt of beschadigd? Dan blijft dit voor risico van de verkoper. U kunt hem in dat geval aanspreken als er iets mis gaat met de bezorging. De bewijslast ligt ook hier bij de verkoper. De verkoper zal dus moeten bewijzen dat het product onbeschadigd aan u is afgeleverd. Kan hij dit niet? Dan moet hij een nieuw product toesturen.
___

Op de website van H&M staat bovendien bij 'Algemene Voorwaarden Thuiswinkel', Artikel 13 Levering en uitvoering:
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Ik ga H&M nog 1 keer bellen en als we er niet uitkomen ga ik naar de Geschillencommissie Thuiswinkel, waarbij H&M is aangesloten.

Nogmaals hartelijk bedankt!

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

baruterudo schreef:PostNL heeft mijn bestelling van H&M afgeleverd bij 2 nieuwe buurmeisjes. De buren zeggen dat ze het pakket hebben aangenomen en in de gang gezet. Maar nu is het weg. En ze weten verder niks (zeggen ze).
dit is toch gek. ze zeggen eerst dat ze het aangenomen hebben. en nu is het weg? wat geven ze dan als verklaring dat het pakket nu weg is?

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

baruterudo schreef:Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik had mijn vraag ook bij ConsuWijzer voorgelegd en zij stuurden zojuist de volgende reactie:
---
Ons advies
Aflevering bij de buren?

Dat hangt af van wat u vooraf met de verkoper hebt afgesproken. Hebt u de verkoper vooraf toestemming gegeven om het product bij de buren te bezorgen? Bijvoorbeeld als u niet thuis bent? Dan is de verkoper tot aan aflevering bij de buren verantwoordelijk voor het product. Raakt het product kwijt nadat het bij de buren is afgeleverd? Dan is dat risico voor u. Het is in dat geval voor de verkoper voldoende als hij kan bewijzen dat de buren het product hebben ontvangen. Voor advies over wat u kunt doen om uw buren verantwoordelijk te houden voor het kwijtraken van het pakket kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket. Het Juridisch Loket is telefonisch bereikbaar op het nummer: 0900-8020.

Hebt u van tevoren niet afgesproken dat het product bij de buren kan worden bezorgd als u niet thuis bent? Maar doet de verkoper dit toch? En raakt het product kwijt of beschadigd? Dan blijft dit voor risico van de verkoper. U kunt hem in dat geval aanspreken als er iets mis gaat met de bezorging. De bewijslast ligt ook hier bij de verkoper. De verkoper zal dus moeten bewijzen dat het product onbeschadigd aan u is afgeleverd. Kan hij dit niet? Dan moet hij een nieuw product toesturen.
___

Op de website van H&M staat bovendien bij 'Algemene Voorwaarden Thuiswinkel', Artikel 13 Levering en uitvoering:
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Ik ga H&M nog 1 keer bellen en als we er niet uitkomen ga ik naar de Geschillencommissie Thuiswinkel, waarbij H&M is aangesloten.

En? Had u met H&M afgesproken dat ze het pakket bij de buren mochten afleveren in geval u niet thuis was?

En ik heb inderdaad dezelfde vraag als thecure hierboven mij: wat zeggen de buren over het feit dat ze het pakket hebben kwijtgemaakt?
Nu klinkt het wel een beetje alsof zij weten dat PostNL fout zat en hebben zij de kleren zelf gehouden. U kunt dan bij H&M claimen het pakket nooit ontvangen te hebben. Dat stinkt een beetje aan dit zaakje.

Boesta

Ongelezen bericht door Boesta »

JohnTheBassist schreef:
baruterudo schreef:Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik had mijn vraag ook bij ConsuWijzer voorgelegd en zij stuurden zojuist de volgende reactie:
---
Ons advies
Aflevering bij de buren?

___

En? Had u met H&M afgesproken dat ze het pakket bij de buren mochten afleveren in geval u niet thuis was?

En ik heb inderdaad dezelfde vraag als thecure hierboven mij: wat zeggen de buren over het feit dat ze het pakket hebben kwijtgemaakt?
Nu klinkt het wel een beetje alsof zij weten dat PostNL fout zat en hebben zij de kleren zelf gehouden. U kunt dan bij H&M claimen het pakket nooit ontvangen te hebben. Dat stinkt een beetje aan dit zaakje.
Voor sommige mensen is (begrijpend) lezen een probleem...

De buurmeisjes hebben het in de (een) gang gezet. Het is verdwenen uit die gang.

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten....

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

niet bellen, mail of schrijf ze zodat u alles op "papier" hebt...

baruterudo

thecure schreef:
dit is toch gek. ze zeggen eerst dat ze het aangenomen hebben. en nu is het weg? wat geven ze dan als verklaring dat het pakket nu weg is?
Het zijn twee Italiaanse studentes die veel vrienden over de vloer krijgen (het is er een komen en gaan). Ik woon in een stadswijk.. Ze wonen in een bovenwoning en delen de opgang. Ik denk dat het mis is gegaan bij een huisfeestje dat ze dat weekend gaven. Maar ja - dat is slechts mijn vermoeden. Zelf zeggen ze "Sorry" en "I really don't know".

baruterudo

Boesta schreef:
JohnTheBassist schreef:
---
Ons advies
Aflevering bij de buren?

___

Voor sommige mensen is (begrijpend) lezen een probleem...

De buurmeisjes hebben het in de (een) gang gezet. Het is verdwenen uit die gang.

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten....
Ik weet dus niet wat er in de leveringsvoorwaarden staat over afgeven bij de buren. Dat kan ik ook niet vinden op de website van H&M. Je zal er wel mee akkoord gaan als je iets besteld? Ik zal het H&M vragen als ik ze ooit weer te pakken krijg.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

baruterudo schreef:Ik weet dus niet wat er in de leveringsvoorwaarden staat over afgeven bij de buren. Dat kan ik ook niet vinden op de website van H&M. Je zal er wel mee akkoord gaan als je iets besteld?
Zeker; mits niet onredelijk. B.v. als je er tevoren, b.v. bij de bestelling expliciet mee instemt. Zo deed ik pas zelf ergens een bestelling, waarbij ik een (gering) bedrag extra betaalde, zodat het niet bij de buren zou worden afgegeven.

kweenie

Dat klinkt een beetje als de omgekeerde volgorde. Je koopt iets en zij bezorgen het 'ergens', maar als je ook nog wilt dat het bij jou aankomt, dan moet je extra betalen...?? Ik heb het wel eens meegemaakt dat je kon 'aanvinken' of je het goed vond dat het pakket bij de buren bezorgd zou worden, als je niet thuis zou zijn. Maar dat is meer klantvriendelijkheid dan dat je duurder of goedkoper zou uitzijn met die keuze.

chrisd1

kweenie schreef:Dat klinkt een beetje als de omgekeerde volgorde. Je koopt iets en zij bezorgen het 'ergens', maar als je ook nog wilt dat het bij jou aankomt, dan moet je extra betalen...??
Als je niet wil, dat eventueel buren worden lastig gevallen.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 10 jun 2017 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou h en m niet meer bellen en direct een klacht indienen bij Thuiswinkel.org. Zij bemiddelen dan voor je. Dit is de laatste stap die je kan zetten voordat je naar de Geschillencommissie gaat. Volgens mij moet je expliciet accoord gaan met levering bij de buren door hiervoor bij bestelling een hokje aan te vinken. Je kan dit probleem zelf voorkomen door voor je naam bij de bestelling ALLEEN HUISADRES toe te voegen. PostNL hoort dan alleen bij jou aan te bieden zo is de regel.

kweenie

Dat werkt niet altijd. Wij krijgen ook weleens pakjes voor de buren waarop staat dat het alleen bij henzelf moet worden bezorgd. Gelukkig hebben wij een goede band met onze buren.

Ik heb het trouwens ook meegemaakt dat de bezorger een pakketje gewoon in de tuin legde en zelf voor bezorging tekende. Dat vond ik wel een erg brutale handelswijze.

chrisd1

Bob Schurkjens schreef:PostNL hoort dan alleen bij jou aan te bieden zo is de regel.
:?: :?:

Gesloten