LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] spaarrekening van 18 jarig kind
-
- Contacteer:
spaarrekening van 18 jarig kind
goedendag,
Mijn kind wordt binnenkort 18 jaar en krijgt dan automatisch toegang tot zijn spaarrekening (want die staat op zijn naam). Ik zou dat liever nog een paar jaar gezamenlijk doen. Nu krijg ik bij de Rabobank te horen dat dit niet kan (al weet ik dat het bij private banking wel kan, generatiesparen) en ik dan dus de rekening maar leeg moet halen. Ik overweeg dit te doen, maar wie weet er welke bank dit wel aanbiedt, of wat een andere goede constructie zou zijn? En nee, hij kan goed met geld omgaan en hoeft niet onder bewind, maar ik vind 18 nog wel jong...alvast bedankt Mieke
Mijn kind wordt binnenkort 18 jaar en krijgt dan automatisch toegang tot zijn spaarrekening (want die staat op zijn naam). Ik zou dat liever nog een paar jaar gezamenlijk doen. Nu krijg ik bij de Rabobank te horen dat dit niet kan (al weet ik dat het bij private banking wel kan, generatiesparen) en ik dan dus de rekening maar leeg moet halen. Ik overweeg dit te doen, maar wie weet er welke bank dit wel aanbiedt, of wat een andere goede constructie zou zijn? En nee, hij kan goed met geld omgaan en hoeft niet onder bewind, maar ik vind 18 nog wel jong...alvast bedankt Mieke
Re: spaarrekening van 18 jarig kind
Stel een contract op dat u het bedrag van hem leent en boek het net voordat hij 18 is over naar uw (spaar)rekening. Mocht het een bedrag onder de € 5.320,- zijn is belasting technisch een contract niet noodzakelijk. Een andere mogelijkheid is om een en/of rekening met hem te openen en daaraan een spaarrekening koppelen.
Het is lastig om echt te voorkomen dat je kind iets met het geld doet. En zeker als je er zelf nog wel bij zou willen. Een relatief eenvoudige methode is om een lange termijn deposito af te sluiten. Dat je het geld bijvoorbeeld voor vijf of tien jaar vast zet. Dan komt het dus vrij als je kind bijna 23 of bijna 28 jaar is.
"Mijn kind" is wel een jammerlijke benaming voor een volwassen zoon van 18 jaar.mieke.herk schreef:goedendag,
Hij kan goed met geld omgaan maar is nog wel jong om zelf z'n financiële zaken te regelen ???
Deze meneer van 18 jr. moet snel onder moeders vleugels vandaan en zelfstandig worden, anders kan hij het nog wel eens heel erg moeilijk gaan krijgen in deze harde maatschappij.
Denkelijk kunt u de rekening die op naam van uw zoon staat helemaal niet leeg halen.
Ik heb al lange tijd een rekening samen met mijn moeder, ook al ben ik ondertussen 27. Gewoon bij de Rabobank, waar wij beiden onze lopende en spaarrekening hebben. Wij kunnen beiden het saldo zien bij internetbankieren, maar kunnen er alleen geld op storten. Als we er iets af willen halen, dan zullen we beiden naar de plaatselijke bank moeten. Ik verwacht dat dit ook in uw geval moet kunnen. Ik zou voor de zekerheid even langs het filiaal van de Rabobank gaan om dit na te vragen.
Scontra, je kent de situatie helemaal niet en je weet al helemaal niet om welk bedrag het gaat. Misschien wat voorbarig om dan meteen al je (ver)oordeel klaar te hebben.
-
Destijds toen wij en onze zoons een Rabo-rekening hadden. Is er een machtigingscontract getekend door ons en de zoons. Zo konden wij toch bij de rekening!
-
Wij hebben dat ook altijd samen met onze kinderen besproken en gedaan. En ook bij de Rabobank.
Uw zoon moet dit aanvragen en dan akkoord gaan dat zijn rekeningen ook bij uw account te zien zijn. 1 Dochter wilde haar "echte spaarrekening voor later" niet eens bij haar account hebben, alleen bij ons, omdat ze wist dat dit op dat moment beter was. Zelfs dat is mogelijk en dat kunnen ze altijd zelf weer veranderen.
Uw zoon moet dit aanvragen en dan akkoord gaan dat zijn rekeningen ook bij uw account te zien zijn. 1 Dochter wilde haar "echte spaarrekening voor later" niet eens bij haar account hebben, alleen bij ons, omdat ze wist dat dit op dat moment beter was. Zelfs dat is mogelijk en dat kunnen ze altijd zelf weer veranderen.
-
Toen mijn, nu 24 jarige dochter, 18 jaar werd kreeg ze een uitnodiging van de Rabobank om de rekening om te zetten in een studentenrekening. Zij gaf hierbij aan dat ze graag wou dat ik haar gegevens kon inzien en beheren voor het geval dat nodig zou zijn. Als het ware om in de gaten te houden dat er geen vreemde dingen met haar rekening zouden gebeuren. Dit was geen enkel probleem. Een vinkje extra op papier, handtekening eronder en het is geregeld. Toen ze voor haar studie enkele keren naar een andere lokale Rabobank verhuisde was deze regeling geen enkel probleem. Nu ze in het buitenland studeert bestaat deze situatie nog steeds.
mieke.herk Misschien kom je er met een goed gesprek met je kind en de Rabobank wel uit. De mogelijkheden zijn er.
mieke.herk Misschien kom je er met een goed gesprek met je kind en de Rabobank wel uit. De mogelijkheden zijn er.
Dit lijkt mij in deze situatie best een goede oplossing.MarcUitGorcum schreef:Destijds toen wij en onze zoons een Rabo-rekening hadden. Is er een machtigingscontract getekend door ons en de zoons. Zo konden wij toch bij de rekening!
Dit zijn wel oplossingen die alleen werken als het kind meewerkt en zelf ook redelijk verstandig is. Ik denk dat juist als er een risico is op 'er doorheen jagen' door het kind, het lastiger zal worden om zulke dingen samen af te spreken.
Rabo GeneratieSparen bestaat niet meer als af te sluiten product, Rabo GeneratieSparenPlus is de opvolger, maar dat is een service, meer een fiscaal vehikel, om vermogen zo gunstig mogelijk over te dragen naar je kinderen. Het is een vorm van schenken onder bewind, en onderdeel van dat product is een sessie bij de notaris om eea te borgen. Subtiel anders dan wat jij wenst te kunnen. Je zoon wordt volwassen, en dat betekent dat hij handelingsbekwaam wordt geacht door de wet en dus bank, maw hij kan doen en laten wat hij wil met een rekening op zijn naam. Dat echt inperken kan dan alleen nog door een vorm van bewindvoering, iets wat normaliter gereserveerd wordt voor volwassenen met verminderde geestelijke faculteiten, oftewel zwakbegaafden etc. Daar lees ik niks over (gelukkig) dus dan zie ik zo geen echte mogelijkheden, behalve er een gedeelde rekening van maken icm goede afspraken, en eea monitoren via de app van de rabobank voor je eigen gemoedsrust.
Enige optie die hem de toegang tot het geld ontzegt, is het op je eigen persoonlijke rekening parkeren, en hem er om te laten vragen. Maar goed, dat geeft in mijn ogen wel een heel dubbel signaal. De overheid en de maatschappij vinden je volwassen, maar mama past nog even op je centjes.
Enige optie die hem de toegang tot het geld ontzegt, is het op je eigen persoonlijke rekening parkeren, en hem er om te laten vragen. Maar goed, dat geeft in mijn ogen wel een heel dubbel signaal. De overheid en de maatschappij vinden je volwassen, maar mama past nog even op je centjes.