LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chello en "Overmatig Datagebruik"

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Lizzi

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Lizzi »

Ik heb vorige week de 2 waarschuwings mails ontvangen
en Chello heeft meteen ook maar voor het weekend mijn snelheid teruggebracht ...

ik download niet giga veel en weet dus niet waar ze het over hebben…

Na getipt te zijn over dit forum en deze topic heb ik niet zoveel vertrouwen meer in Chello dus heb ik
vandaag meteen een brief gepost en Chello opgezegd...

ik ben sinds 2000 abbonee en werd door de helpdesk 'toen met invoering light' geadviseerd om te switchen ipv classic...
wat ik de 1ste 3 jaar had...

ik hoop dat Chello over de kop gaat al is het wel weer lullig voor de medewerkers

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

Gemiddelde van alle classic gebruikers bij elkaar is 8 gig per maand.

ja lekker, dat roepen ze bij Chello, is natuurlijk ook lekker laag te houden als je gaat knijpen, zo kan je altijd roepen dat het 8 is, of misschien volgende maand wel 6....

En ehhh door wie wordt gecontrolleerd of het wel echt een gemiddelde is van 8?????

PlasmaJunkie

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door PlasmaJunkie »

"Geachte chello abonnee,

Met deze e-mail willen wij u voor een tweede maal informeren over uw
datagebruik. Wij constateren dat uw datagebruik overmatig dreigt te worden voor
deze maand.

Om uw chello light verbinding voor u en andere chello gebruikers optimaal te
houden hanteert UPC een bovengrens voor de gebruikte data. Het gemiddelde
gebruik bij chello light is 2 GigaByte per maand. Op dit moment is u gebruik
meer dan dit gemiddelde

Indien uw gebruik meer dan 1,5 keer het gemiddelde wordt kan de snelheid van
uw kabelmodem voor het resterende deel van de maand beperkt worden tot 48 Kbps
voor zowel het up- als voor het download verkeer (vergelijkbaar met de snelheid
van internet via de telefoon). Als u wilt voorkomen dat uw snelheid wordt
beperkt, adviseren wij u om uw datagebruik te minderen.

Als in deze maand uw datagebruik boven de 1,5 keer het gemiddelde komt,
ontvangt u een derde en laatste e-mail. In deze e-mail zal UPC u kennis geven
van de snelheidsbeperking die dan onmiddellijk in werking treedt.

Bijgaand sturen wij u een link naar een speciale pagina waar u uw datagebruik zelf in de gaten kunt houden <http://datagebruik.chello.nl>. U dient hier uw gebruikersnaam en wachtwoord van uw emailadres in te voeren om in te kunnen loggen.

Als u verwacht in de toekomst vaker grotere hoeveelheden data te gebruiken,
willen wij u graag attenderen op chello classic en chello plus. Bij deze
producten zijn grotere hoeveelheden datagebruik toegestaan.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,
UPC Nederlan."



Ja het is zo ver...ik kreeg hem ook al...ben nu trotse eigenaar van deze "mooie" breedband verbinding, en dat al sinds heuze 4 dagen. Een mooi welkomstcadeau als jullie het mij vragen. Wat is het nut van een breedband verbinding als je maar 2GB mag downloaden? Mijn 'normaal' internet verkeer is per maand al meer dan 2GB...Als hier geen verandering in komt zie ik mij gewoon ertoe gedwongen nog binnen de try&buy phase op te zeggen.

In hun policy was hier absoluut geen sprake van!

PlasmaJunkie

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door PlasmaJunkie »

"Geachte chello abonnee,

Met deze e-mail willen wij u voor een tweede maal informeren over uw
datagebruik. Wij constateren dat uw datagebruik overmatig dreigt te worden voor
deze maand.

Om uw chello light verbinding voor u en andere chello gebruikers optimaal te
houden hanteert UPC een bovengrens voor de gebruikte data. Het gemiddelde
gebruik bij chello light is 2 GigaByte per maand. Op dit moment is u gebruik
meer dan dit gemiddelde

Indien uw gebruik meer dan 1,5 keer het gemiddelde wordt kan de snelheid van
uw kabelmodem voor het resterende deel van de maand beperkt worden tot 48 Kbps
voor zowel het up- als voor het download verkeer (vergelijkbaar met de snelheid
van internet via de telefoon). Als u wilt voorkomen dat uw snelheid wordt
beperkt, adviseren wij u om uw datagebruik te minderen.

Als in deze maand uw datagebruik boven de 1,5 keer het gemiddelde komt,
ontvangt u een derde en laatste e-mail. In deze e-mail zal UPC u kennis geven
van de snelheidsbeperking die dan onmiddellijk in werking treedt.

Bijgaand sturen wij u een link naar een speciale pagina waar u uw datagebruik zelf in de gaten kunt houden <http://datagebruik.chello.nl>. U dient hier uw gebruikersnaam en wachtwoord van uw emailadres in te voeren om in te kunnen loggen.

Als u verwacht in de toekomst vaker grotere hoeveelheden data te gebruiken,
willen wij u graag attenderen op chello classic en chello plus. Bij deze
producten zijn grotere hoeveelheden datagebruik toegestaan.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,
UPC Nederlan."



Ja het is zo ver...ik kreeg hem ook al...ben nu trotse eigenaar van deze "mooie" breedband verbinding, en dat al sinds heuze 4 dagen. Een mooi welkomstcadeau als jullie het mij vragen. Wat is het nut van een breedband verbinding als je maar 2GB mag downloaden? Mijn 'normaal' internet verkeer is per maand al meer dan 2GB...Als hier geen verandering in komt zie ik mij gewoon ertoe gedwongen nog binnen de try&buy phase op te zeggen.

In hun policy was hier absoluut geen sprake van!

taz8707

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door taz8707 »

Ik heb nu al voor de zoveelste keer zo'n emailtje gehad dat ik te veel download. Ik heb zelf het Classic abbo, maar nergen staat beschreven dat er een datalimiet is.
Nu kunnen we hier nog eens 35 pagina's aan besteden en onze klachten hier in dit forum schrijven, maar dit blijkt toch niet echt te helpen. Bij het forum van kassa (kassa.vara.nl) staat hier ook al een forum over vol. Een klacht sturen naar Chello heeft ook geen nut, want daar kreeg ik de volgende reactie op:

U gebruikt op dit moment veel meer data dan een normale Chello Classic gebruiker. Ons netwerk wordt berekend op een aantal gebruikers van een bepaald type
abonnement en het gemiddelde gebruik daarvan per gebruiker. Zogauw u veel meer gebruikt (datagebruik = download EN upload) treedt er een verstoring op het
in het netwerk.

Door over te gaan naar Chello Plus (waar het gebruik per klant hoger ligt) wordt het netwerk op dat punt aangepast en wordt er rekening gehouden met uw hoge
datagebruik. Op dat moment zult u minder snel overlast op het netwerk veroorzaken.


Dus als ik meer dan een gemiddelde Chello Classic gebruiker download treed er een verstoring op. Mijn data limiet zou op 40Gb staan. Dit betekend een gemiddelde down en upload van 18kb/s. Als dit inderdaad verstoring veroorzaakt, moeten ze toch echt een keer hun netwerk nakijken!
Ik zou dan ook volgens Chello over moeten stappen op het PLUS abbo. Echter, volgens hun eigen website is het verschil alleen de snelheid en niet in een datalimiet (die ze niet zouden hebben).
Tevens klinkt het mij erg vreemd in de oren dat mijn mede buren last zouden moeten hebben van mij 'overmatige' downloads, terwijl ik met meer snelheid (en volgens chello een groter download limiet) mijn buren niet zou storen!

Als ik het geld ervoor zou hebben zou ik graag een proef rechtzaak hierover willen beginnen, maar deze blijken toch niet altijd goedkoop te zijn. Ik wil daarom vragen of iemand weet waar we dit soort klachten wel kwijt kunnen. Misschien is er een overkoepelend orgaan dat dit soort bedrijfen in de gaten houd en ze eventueel op het matje kunnen roepen?

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

Downloaden is compleet legaal ook al zijn de bestanden illegaal je mag voor EIGEN GEBRUIK zoveel downloaden als je zelf wilt dus ze kunen je ggegevens gerust doorgeven aan Stichting Brein maar ide kunnen er niks mee(zie in deze topic de kopie van de brief van ministrer Donner) dus als je volgende keer weer wat te zeuren hebt doe dan eerst ff je huiswerk voordat je allerlei domme opmerkingen gaat maken die nergens op slaan. oja en als je het berichtje goed had gelezen ging het om doorverkopen van films en niet om het downloaden.

PS uploaden is wel verboden

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

berichtje hierboven was voor een reactie die ik als laatste zag maar zie hem opeens niet meer sorry

ruben02

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door ruben02 »

ik ben ook weg gegaan bij chello kon geen eens met 2 computers op internet want dan moes ik het duurste pakket nemen of zo dus neem ik nu fijn wanadoo meerdere computers op internet eigen server draaien en nog veel meer betere dingen als chello :twisted:

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb deze week voor het eerste een mailtje mogen ontvangen van Chello, waarbij ik om dit moment 3x het gemiddelde gebruik (3x8GB) aan data overschreden had en dat ik bij 5x het gemiddelde gebruik (=40GB) dus teruggezet word naar 64Kbit.
Na het bekijken van mijn verbruikte bandbreedte via de meegestuurde link, viel mij direct op dat dit alleen van de laatste twee maanden is bijgehouden. En wel sinds ik een nieuw modem van Chello gekregen heb. Erg zuur, daar ik zelf van te voren gebeld heb, wat er met die nieuwe modem ging verander. Totaal niets werd mij gemeld, alles blijft hetzelfde, maar er zijn meer mogelijkheden mee en hogere snelheid.
Nou, dat heb ik geweten! Om maar niet te praten over de aansluitproblemen, ging ik terug van een vast IP naar DHCP en kijkt BIG BROTHER ook gelijk over je schouder mee en van snelheidsverhoging heb ik weinig kunnen merken.

Ik raad eenieder zuinig te zijn op zijn COM21 modem!!

Casper

dromerin

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door dromerin »

Ik heb al een aantal maanden chello internet met een limiet van 500 mb. In het begin had ik er helemaal geen problemen mee, en bleef ik ruim onder de limiet.
Maar de laatste maand is mijn data gebruik ineens omhoog gevlogen. Ik snap het niet want ik heb niet eens een mp3 gedownload, geen filmpjes bekeken of geluidsbestanden geluisterd, terwijl ik dat in het begin zelfs nog af en toe deed.
Zelfs maar de hele pc geformatteerd, alles opnieuw geinstalleerd ivm eventuele virussen en spyware dat buiten mijn weten om dingen zou kunnen downloaden, maar ook dat had blijkbaar geen effect. Gister even in een dag 50 mb binnengehaald door een beetje te surfen, mailen en msn-en, hoe kan dit????
Is volgens mij toch het 'normaal gebruik' waar chello van spreekt.

RHS Paul
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2004 10:30

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door RHS Paul »

Plasmajunkie quoot, 23-10

Ja het is zo ver...ik kreeg hem ook al...ben nu trotse eigenaar van deze "mooie" breedband verbinding, en dat al sinds heuze 4 dagen. Een mooi welkomstcadeau als jullie het mij vragen. Wat is het nut van een breedband verbinding als je maar 2GB mag downloaden? Mijn 'normaal' internet verkeer is per maand al meer dan 2GB...Als hier geen verandering in komt zie ik mij gewoon ertoe gedwongen nog binnen de try&buy phase op te zeggen.

Bovenstaande overkwam mij ook in mijn try&buy. Gebeld, kreeg een vriendelijke dame aan de lijn, die totaal niet begreep waar ik het over had, vervolgens een lange tijd in de wachtrij gestaan om uiteindelijk een "in bezet toon" te horen.

Vervolgens kreeg ik twee maanden achter elkaar de befaamde mail, en ben ook één keer terug gezet op de helft van de maand. Sindsien ontvang ik niks meer van UPC, behalve reclame of zo.
Buiten alle andere perikelen (zoals verkeerde aansluiting in de woonkamer, signaal dat niet scherp genoeg was, dagen geen internet en niemand die begrijpt wat er aan de hand is en facturen, die wegblijven) blijf ik voorlopig nog even bij deze vrolijke provider :D

Nu hebben we hier een nieuw systeem ingesteld. Als op de 20e van de maand de waarschuwing nog niet binnen is, mogen de kinderen gedurende 5 dagen volledig hun gang gaan. Mocht het dan toch nog terug gezet worden, hoef ik maar tot de eerste van de maand wat slower aan te doen

Thom
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2004 15:51

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Thom »

:x ook ik kreeg vandaag een mail van upc over mijn datalimiet..

toen ik kabelinternet van upc nam was er geen sprake van pakketten, er was gewoon 1 pakket waar ik 100,- voor betaalde en kon downloaden wat ik wou.

nu betaal ik 50 euro en heb van hun de classic gekregen maar wel met de vermelding dat ik gewoon me gang kan gaan.

nu ineens word ik terug gefloten en met de melding van als ik zo door ga word ik terug gezet in snelheid van de vergelijking met een telefoon op internet, hoe durven ze, heel vaak geen verbinding maar wel 50 euro betalen.

we zijn ook nog eens afhankelijk van hun voor de tv waar we laatst ook weer es 2 uur zonder zaten...

word tijd dat ze van hun machts positie afgehaald worden, het zijn dieven wel moeten betalen voor een service die geregeld uitvalt.

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

Thom het is verschrikkelijk.

Thom
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2004 15:51

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Thom »

Was nog even vergeten te melden toen mijn nieuwe modem gebracht werd door een jongeman die niet eens bij upc werkte maar wel de papieren bij zich had waar mijn inlog naam opstond en mijn paswoord.. dus met andere woorden hij kon thuis gewoon mijn mail lezen omdat hij al mijn gegevens had om in te loggen...

ook weer es een veilig gevoel van upc.

:twisted:

Gast

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Gast »

Thom ook dat nog, het is verschrikkelijk.

weereenandernaam

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door weereenandernaam »

tele**** geeft alleen maar prijzen voor de 1ste 3 maanden daarna zal je wel weer geflesd worden heb liever een ADSL provider met naamsbekendheid dan een derderangs ISP (let op helpdesk prijzen!!!) die op elk forum moet spammen. :lol:

MVE MOVEN/OPZOUTEN

mve

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door mve »

weereenanderenaam trouwens wel origineel bedacht (je weet zeker niks beters) kom eens met je echte naam vrouwtje en wat dat move en opzouten betreft rot zelf lekker op en speciaal voor jou nog een keer www.telebyte.nl geniet er maar van wijffie

mve

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door mve »

weereenandernaam hoezo info over de eerste en derde maand joh leer eens goed lezen voordat je kommentaar geeft

BAH, UPC

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door BAH, UPC »

Ook ik ben geknepen in snelheid en ga nu als een slak.
Telefoon gaat nog sneller!!
Ik vind ,als je adverteerd met slogans als : "te leuk om de stoppen , razendsnel internet en haal alles uit de kabel dat dit dan ook mogelijk moet zijn , want ik krijg steeds meer zin om te stoppen!!!
En ook ik heb gemerkt dat de een veel later pas de mailtjes ontvangt dan de ander. Kortom upc is weer lekker bezig , groeten A :evil: :evil: :twisted: :evil:

Scriptkiddy
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2004 16:16

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Ongelezen bericht door Scriptkiddy »

Heb ff een maandje getest. Ik heb de afgelopen maanden een aantal complete dvd's gedownload. En inderdaad krijg ik van UPC de al eerder vermelde brieven.
Eerst eentje bij ongeveer 25 GB (ik heb classic). Hierin staat de procedurde al duidelijk in vind ik:

UPC gaat uit van een gemiddelde gebruiker. Dat moeten ze wel doen, om te weten hoeveel klanten ze maximaal kunnen aansluiten, of bij uitbreidingen hoeveel ze moeten inkopen. Deze gemiddelde gebruiker stellen ze bij classic op 8 GB!
We kunnen er uren over discussiëren of dit een representatief beeld geeft van een gemiddelde gebruiker. Maar dat lijkt me niet nuttig. Volgens mij wel, ik zelf haal dat meestal niet, terwijl ik erg veel muziek en films download. Bovendien ben ik hier niet de enige die het netwerk gebruikt.
Pas bij 5 keer het gemiddelde gebruik wordt je geknepen. Dat is 40GB!!! Je krijg keurig mailtjes bij 3 keer en 4 keer het gemiddelde gebruik. Bovendien kan je het zelf checken op: http://datagebruik.chello.nl
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen meer willen downloaden. Vind ik prima, het boeit me ook niet of dat illegaal is of niet. Iedereen is daar voor zichzelf verantwoordelijk voor. Maar laat die mensen dan ook meer betalen.
UPC moet van zijn kant gewoon niet meer adverteren met: "onbeperkt" internetten e.d. Uit de mailtjes blijkt duidelijk dat er een zachte datalimiet ligt bij 40 GB (voor classic dan).

Gesloten