olaf79 schreef:Moneyman schreef:Kan je dit uitgebreide statement misschien ook nog onderbouwen?
Gratis versies van beveiligingspakketten zijn niet voldoende voor de volledige bescherming van je pc. Ze zijn bedoelt om een pakket te evalueren en te kijken of je het prettig vindt werken. Je kunt deze prima gebruiken maar dan heb je een reeks andere programma's nodig die andere onderdelen zoals email, spam, malware en randsomware beschermen. Dat is voor de gemiddelde gebruiker veel te ingewikkeld.
Er bestaat geen volledige bescherming van je PC.
Geen enkele virusscanner beschermt je 100% tegen malware en randsomware. De basis is dat je altijd moet blijven nadenken wat je doet op het internet. Als je een e-mail krijgt met een bijlage van onbekende of van een bekende maar deze verwacht je niet, beantwoord deze dan met de vraag was het is.
Ontvang je een factuur per e-mail in een PDF of ZIP file dan moet je 2 keer nadenken of dit wel klopt, veelal werken bedrijven met een portal waar je facturen kan bekijken.
Ontvang je een e-mail van je internet provider, bank o.i.d. waarin je wachtwoord wordt gevraagd dan is dit natuurlijk vreemd geen enkele partij heeft jouw wachtwoord/pincode o.i.d. nodig ze kunnen hier gewoon in zonder jouw persoonlijke wachtwoord.
Zolang je dit soort zaken niet zelf in de gaten houdt en logische nadenkt ben je al voor een groot deel beschermd en is een virusscanner een aanvulling.
Zelf draai ik F-Secure die ik gratis vanuit XS4ALL krijg, bevalt me prima en merk eigenlijk niet dat het draait.