| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Leeftijdsdiscriminatie Autoverzekeringen
Leeftijdsdiscriminatie Autoverzekeringen
Ik wilde vandaag een auto verzekeren bij All_Secur.
Echter tot mijn grote verontwaardiging weigerde All-Secur de aanvraag op grond van het feit,
dat de combinatie van het aantal kilowatt van de auto en mijn leeftijd niet voldeed aan hun eisen.
Ik ben 74 jaar, heb 28 schadevrije jaren en het betreft een auto van ongeveer 350 pk.
Ik voel me zeer gediscrimineerd en gefrustreerd.
Onvoorstelbaar , dat men zulk een formule mag hanteren.
Echter tot mijn grote verontwaardiging weigerde All-Secur de aanvraag op grond van het feit,
dat de combinatie van het aantal kilowatt van de auto en mijn leeftijd niet voldeed aan hun eisen.
Ik ben 74 jaar, heb 28 schadevrije jaren en het betreft een auto van ongeveer 350 pk.
-
renewouters
Re: Leeftijdsdiscriminatie Autoverzekeringen
Dit is geen discriminatie. Dit is de uitkomst van een risicoanalyse die een verzekeraar doet. Als verzekeraar zou ik alle auto's met zo'n vermogen weigeren eerlijk gezegd. Of in een apart systeem zetten met vergelijkbare auto's (met bijbehorende premies) maar niet op de grote hoop met normale auto's.
-
daarhebjehemweer
Vermogen heeft alles te maken met het risico. Naarmate men ouder wordt neemt het reactievermogen bij veel mensen af.
Zie het nu als een auto die sneller reageert dan de bestuurder.
Zie het nu als een auto die sneller reageert dan de bestuurder.
Ach ja, toen ik mijn 300pk Mitsubishi 3000gt kocht op mijn 21e had ik hetzelfde probleem. Ik was te jong en te onervaren en zou dus een risicofactor zijn. Er was werkelijk waar maar 1 verzekeringsinstantie die mij wilde verzekeren, maar daar betaalde ik wel 90 euro per maand aan WA-premie voor (zware motor, 0 schadevrije jaren). Voor mij was het het waard.
Gezien uw leeftijd en het vermogen van de auto zou ik als verzekeraar ook wat behoedzaam zijn. De één noemt dat discrimineren, de ander noemt dat verstandig beleid.
U bent toch nog vrij een andere verzekeraar te kiezen . . .
Schadevrije jaren zegt niet alles van de rijkunsten van betrokkene . . .
U bent toch nog vrij een andere verzekeraar te kiezen . . .
Schadevrije jaren zegt niet alles van de rijkunsten van betrokkene . . .
-
renewouters
Druk eens wat minder gecontroleerd op het gaspedaal bij een auto met 350pk en bij een auto met 100pk. Dan weet je het.MichielFRL schreef:Wat het vermogen te maken met het risico dat de verzekeraar loopt?renewouters schreef:Dit is geen discriminatie. Dit is de uitkomst van een risicoanalyse die een verzekeraar doet. Als verzekeraar zou ik alle auto's met zo'n vermogen weigeren eerlijk gezegd. Of in een apart systeem zetten met vergelijkbare auto's (met bijbehorende premies) maar niet op de grote hoop met normale auto's.
Het is ook niet voor niets dat in sommige andere landen de verzekeringspremie af hangt van het motorvermogen i.p.v. de nieuwprijs.
-
hänschen klein
Er zijn verzekeraars, die willen snelheidsmonsters niet eens verzekeren: http://van.zelf.nl/duurste-goedkoopste-auto-verzekeren/
-
NeoDutchio
Daar is die weer, het woordje discriminatie. Een verzekeraar heeft geen plicht u te verzekeren. Andersom wel, u bent verplicht een autoverzekering te nemen. Een verzekeraar mag zijn eigen voorwaarden hanteren mits dat binnen de wet is. Uitsluiten op een combinatie van leeftijd en vermogen van de auto mag gewoon aangezien de verzekeraar natuurlijk zo weinig mogelijk risico wilt lopen.Cadet schreef:Ik wilde vandaag een auto verzekeren bij All_Secur.
Kortom, dat u zicht gediscrimineerd VOELT, wil nog niet zeggen dat u dat ook WORDT.
-
Henk Toeter
Ik woon in de randstad en betaal daarom een hogere premie dan iemand in Overijssel of Drenthe.
Vindt u dit discriminatie?
Gevoelens poets je niet zomaar weg.
Overigens heb ik inmiddels wel maatschappijen gevonden die geen problemen maken.
Overigens heb ik inmiddels wel maatschappijen gevonden die geen problemen maken.
-
sylvesterb
De formule is gebaseerd op een risico analyse en de verzekeringmaatschappij vind het risico van een 74 jarige i.c.m. het hoge PK te hoog. U maakt het persoonlijk omdat u al 28 jaar schadevrij rijdt. De verzekeringmaatschappij maakt echter geen risico profiel op basis van uw persoonlijk maar puur op statistieken, dit is dan ook geen discriminatie.Cadet schreef: Ik voel me zeer gediscrimineerd en gefrustreerd.
Op basis van statistieken/feiten/berekeningen is er geen sprake van discriminatie, het is gewoon benoemen van feiten. Het is een feit dat mensen van 74 jaar meer ongelukken veroorzaken dan iemand van 35 jaar.
-
Anduril.tr
Ja, want de bonus-malus is er om slecht rijden te beboeten. Iemand van het platteland kan de hele dag in de Randstad rijden en iemand uit de Randstad de hele dag op het platteland.Henk Toeter schreef:Ik woon in de randstad en betaal daarom een hogere premie dan iemand in Overijssel of Drenthe.
Net als premies die per postcode verschillen; om de hoek kan duurder of goedkoper zijn. Onzin.
-
Anduril.tr
Dat valt nog te bezien! Gepensioneerden zijn minder vaak op de weg en veel minder in het spitsuur.sylvesterb schreef: Het is een feit dat mensen van 74 jaar meer ongelukken veroorzaken dan iemand van 35 jaar.
Ik heb een auto met 425 pk, ben 62, maar dat wil niet zeggen dat ik het gaspedaal bij voortduring diep indruk. Ook met een hoog vermogen kun je je aan de verkeersregels houden. Dat laatste laat bij veel weggebruikers te wensen over. Ikke Ikke en de rest kan stikken.
Anduril.tr schreef:
Dat valt nog te bezien! Gepensioneerden zijn minder vaak op de weg en veel minder in het spitsuur.
Dit is een klnklaar onzin reactie Persoonlijk ben ik op dit moment 72, in mijn werkzame jaren heb ik ruim een kleine 2 millioen km afgelegd zonder noemenswaardige schade te rijden. Sterker nog heb ik in veel gevallen door snel reageren veel ellende voorkomen van weggebruikers die de hele dag binnen zitten en dan gestrest naar huis moeten omdat anders hun avond boterham koud wordt. Ik durf het qua rijden tegen velen op te nemen die jonger zijn het heeft niets met leeftijd te maken maar met ervaring en gecontroleerd gedrag. Daarom rij ik ook vele malen liever als Nederlander in Duitland dan in Niderland, omdat er hier slecht wordt geanticipeerd.
Dat valt nog te bezien! Gepensioneerden zijn minder vaak op de weg en veel minder in het spitsuur.
Dit is een klnklaar onzin reactie Persoonlijk ben ik op dit moment 72, in mijn werkzame jaren heb ik ruim een kleine 2 millioen km afgelegd zonder noemenswaardige schade te rijden. Sterker nog heb ik in veel gevallen door snel reageren veel ellende voorkomen van weggebruikers die de hele dag binnen zitten en dan gestrest naar huis moeten omdat anders hun avond boterham koud wordt. Ik durf het qua rijden tegen velen op te nemen die jonger zijn het heeft niets met leeftijd te maken maar met ervaring en gecontroleerd gedrag. Daarom rij ik ook vele malen liever als Nederlander in Duitland dan in Niderland, omdat er hier slecht wordt geanticipeerd.
Als je daarover twijfelt, je kunt er op internet genoeg info over vinden. Voor mensen rond de AOW leeftijd valt het nog wel mee, maar juist vanaf een jaar of 75 neemt de kans op een ongeval flink toe. Het aantal afgelegde km is vaak inderdaad minder, maar weinig rijden en daarmee de vaardigheid verliezen is nu juist ook één van de risicofactoren van die groep. Daarnaast worden relatief veel km gereden binnen de bebouwde kom, waar de kans op een ongeval ook fors hoger is.
Dat is trouwens ook een van de redenen waarom verzekeringen in de 'drukke' Randstad duurder zijn dan daarbuiten. En ja, iemand die in de Randstad woont kan ook vooral daarbuiten rijden en andersom, maar dat doet niets af aan de gemiddelde kansen. Net als dat er kettingrokers zijn van 90 jaar en niet-rokers die aan longkanker overlijden, kun je daarmee nog niet zeggen dat roken de kans op longkanker niet beïnvloedt.
Dat is trouwens ook een van de redenen waarom verzekeringen in de 'drukke' Randstad duurder zijn dan daarbuiten. En ja, iemand die in de Randstad woont kan ook vooral daarbuiten rijden en andersom, maar dat doet niets af aan de gemiddelde kansen. Net als dat er kettingrokers zijn van 90 jaar en niet-rokers die aan longkanker overlijden, kun je daarmee nog niet zeggen dat roken de kans op longkanker niet beïnvloedt.
Wij wonen in Nederland en zijn verplicht onze voertuigen te verzekeren, ongeacht de leeftijd en ongeacht de plek waar we wonen in Nederland.
Als er nu maatschappijen zijn die de krenten uit de pap willen hebben,
een grote incasso afdeling willen hebben en een kleine schade afdeling,
dan gaan ze van alles proberen om dat te bereiken,
onder andere door aan de hand van dit soort schade analyses onwenselijke en zelfs a sociale maatregelen te treffen,
zoals bv het uitsluiten van ouderen en jongeren, die blijkbaar meer schades berokkenen.
Zal me niet verbazen als er nog eens een maatschappij komt die alleen autoverzekeringen voor 35 jarige afsluiten. Is kassa
Misschien dat het bij jongeren anders voelt als bij mij,
maar bij mij voelt het als discriminatie en heb geen goed woord over voor maatschappijen die uitsluitend op grote winsten uit zijn.
Het zou niet mogen kunnen.
Doet me een beetje denken aan de banken een paar jaar geleden.
Als er nu maatschappijen zijn die de krenten uit de pap willen hebben,
een grote incasso afdeling willen hebben en een kleine schade afdeling,
dan gaan ze van alles proberen om dat te bereiken,
onder andere door aan de hand van dit soort schade analyses onwenselijke en zelfs a sociale maatregelen te treffen,
zoals bv het uitsluiten van ouderen en jongeren, die blijkbaar meer schades berokkenen.
Zal me niet verbazen als er nog eens een maatschappij komt die alleen autoverzekeringen voor 35 jarige afsluiten. Is kassa
Misschien dat het bij jongeren anders voelt als bij mij,
maar bij mij voelt het als discriminatie en heb geen goed woord over voor maatschappijen die uitsluitend op grote winsten uit zijn.
Het zou niet mogen kunnen.
Doet me een beetje denken aan de banken een paar jaar geleden.