LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fair Use Policy

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
MartMoonen

Fair Use Policy

Ongelezen bericht door MartMoonen »

Fair Use Policy .

Op 8-2-2017 heb ik in de Vodafone winkel in Beek (dealer 00822108) een "Red 2 jaar" contract afgesloten voor 5Gbyte/maand, onder de uitdrukkelijke afspraak dat er GEEN beperking zou zijn over de verblijfsduur in het buitenland.
Tot mijn verbazing én ergernis stuurt Vodafone mij op 14-6-2017 een sms-bericht dat er vanaf 15-6-2017 op mijn contract een "Fair Use Policy" van toepassing zou zijn. Waardoor er na een verblijf van meer dan 4 maanden in het buitenland WEL beperkingen op mijn verbruik in het buitenland zou zijn.
Uit een uitgebreide berichtenwisseling met de helpdesk van Vodafone heb ik begrepen dat wanneer ik, na 4 maanden in het buitenland, moet bijbetalen wanneer ik in het buitenland meer verbruik dan mijn gemiddelde verbruik in Nederland.

OOK WANNEER IK ONDER MIJN AFGESPROKEN BUNDEL VAN 5Gbyte/maand BLIJF !!!!!!!!

Kan iemand mij deze logica uitleggen ????

MODERATIE: Topic gesloten, dubbel geplaatst, zie 'Meer dan 4 maanden in buitenland: toch extra telefoonkosten?'
Laatst gewijzigd door Radar op 11 jul 2017 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic gesloten in verband met dubbel plaatsen

Nijogeth

Re: Fair Use Policy

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, lees je vorige topic eens door.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kunt echt geen persoonlijke afspraken maken met een provider. En bij afsluiten was er nog niets bekend over een fair use policy. Een voordeel, bij aanpassing van de AV kunt u kosteloos opzeggen. Maar als u langer dan 4 maanden in het buitenland verblijft kunt u dus ook een buitenlands telefoonnummer nemen. Daar is het namelijk voor bedoeld dat men niet een abonnement kan nemen in een goedkoop land.

MartMoonen

NeoDutchio schreef:U kunt echt geen persoonlijke afspraken maken met een provider. En bij afsluiten was er nog niets bekend over een fair use policy. Een voordeel, bij aanpassing van de AV kunt u kosteloos opzeggen. Maar als u langer dan 4 maanden in het buitenland verblijft kunt u dus ook een buitenlands telefoonnummer nemen. Daar is het namelijk voor bedoeld dat men niet een abonnement kan nemen in een goedkoop land.
Beste NeoDutchio,
Stel: ik ben 6 maanden in Nederland en 6 maanden in Spanje
Dat betekent dat ik mijn huidige abonnement van Vodafone in Nederland 6 maanden kan gebruiken en 6 maanden niet, terwijl ik toch 12 maanden moet betalen?
En nog erger: dat ik in Spanje (ook bij Vodafone) een 2e abonnement moet afsluiten dat ik daar maar 6 maanden kan gebruiken en dus 6 maanden niet, terwijl ik daar dan ook nog eens 12 maanden voor mag betalen??
En dat is logisch???

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

6 maanden achtereen in Spanje zitten en vervolgens 6 maanden achtereen in Nederland is wel logisch?

NeoDutchio

MartMoonen schreef:
NeoDutchio schreef:U kunt echt geen persoonlijke afspraken maken met een provider. En bij afsluiten was er nog niets bekend over een fair use policy. Een voordeel, bij aanpassing van de AV kunt u kosteloos opzeggen. Maar als u langer dan 4 maanden in het buitenland verblijft kunt u dus ook een buitenlands telefoonnummer nemen. Daar is het namelijk voor bedoeld dat men niet een abonnement kan nemen in een goedkoop land.
Beste NeoDutchio,
Dat betekent dat ik mijn huidige abonnement van Vodafone in Nederland 6 maanden kan gebruiken en 6 maanden niet, terwijl ik toch 12 maanden moet betalen?
En nog erger: dat ik in Spanje (ook bij Vodafone) een 2e abonnement moet afsluiten dat ik daar maar 6 maanden kan gebruiken en dus 6 maanden niet, terwijl ik daar dan ook nog eens 12 maanden voor mag betalen??
En dat is logisch???
Ik kan niets met 'stel', alleen met concrete gevallen. Een commercieel bedrijf is er om winst te maken. En dat kunnen ze niet als iedereen ineens flinke kosten gaat maken in het buitenland. Het doel dat Europees bellen is puur voor normaal gebruik. Een dagje weg, vakantie hier, lang weekend daar. Het is niet de bedoeling dat mensen die in het buitenland wonen gebruik blijven maken van dit netwerk. Onder normaal gebruik valt dus niet wonen. Net zo goed als een buitenlander die in Nederland komt wonen bv ook wegenbelasting moet betalen, ook is het maar voor 6 maanden. Je kan niet zeggen dat je dat in je thuisland al betaald, je betaald het in het land waar je woonachtig bent. Dus als u 6 maanden in Spanje woont zult u zicht moeten aanpassen aan de regels en wetten daar. Dus ook een Spaans abonnement nemen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat betekent dat ik mijn huidige abonnement van Vodafone in Nederland 6 maanden kan gebruiken en 6 maanden niet,
Volgens je openingsbericht kun je je abonnement gewoon zes maanden in Spanje gebruiken, zolang je verbruik niet veel hoger is dan het verbruik in Nederland.

Eigenlijk vind ik het niet heel gek dat als je bijvoorbeeld twee keer zo veel verbruikt in Spanje als in Nederland, ze zeggen dat je dan een Spaans abonnement zou moeten nemen. Dat zul je dan ook zes maanden in Nederland kunnen gebruiken, aangezien je verbruik in Nederland dan wel netjes aan de Spaanse fup voldoet.

Dieke83

Ongelezen bericht door Dieke83 »

en anders kan je altijd een abbo nemen die je elke maand kan opzeggen zodra je naar spanje gaat zeg je het op kom je weer terug neem je weer een nieuw abbo

MartMoonen

Nijogeth schreef:6 maanden achtereen in Spanje zitten en vervolgens 6 maanden achtereen in Nederland is wel logisch?

Ja, dat vinden wij heel logisch.
Daar hebben we ons hele leven heel hard voor gewerkt.
Jalours ??

MartMoonen

NeoDutchio schreef:
MartMoonen schreef:
Beste NeoDutchio,
En dat is logisch???
Ik kan niets met 'stel', alleen met concrete gevallen. Een commercieel bedrijf is er om winst te maken. En dat kunnen ze niet als iedereen ineens flinke kosten gaat maken in het buitenland. Het doel dat Europees bellen is puur voor normaal gebruik. Een dagje weg, vakantie hier, lang weekend daar. Het is niet de bedoeling dat mensen die in het buitenland wonen gebruik blijven maken van dit netwerk. Onder normaal gebruik valt dus niet wonen. Net zo goed als een buitenlander die in Nederland komt wonen bv ook wegenbelasting moet betalen, ook is het maar voor 6 maanden. Je kan niet zeggen dat je dat in je thuisland al betaald, je betaald het in het land waar je woonachtig bent. Dus als u 6 maanden in Spanje woont zult u zicht moeten aanpassen aan de regels en wetten daar. Dus ook een Spaans abonnement nemen.
Vodafone is een internationaal opererend bedrijf en voor hen bestaat er dus geen "buitenland".
Dus bij het zelfde bedrijf (Vodafone) 2x een abonnement nemen en 2x het volle pond betalen.
Zo wil ik ook wel een "winkeltje" beginnen.

MartMoonen

Dieke83 schreef:en anders kan je altijd een abbo nemen die je elke maand kan opzeggen zodra je naar spanje gaat zeg je het op kom je weer terug neem je weer een nieuw abbo
Graag serieuze opmerkingen graag.
Heb jij al eens van een "maandabonnement" bij Vodafone gehoord ????
En ieder keer een nieuw GSM nummer want bij opzeggen kun je je nummer niet behouden.
Ik heb in februari 2017 een 2 jaars abonnement bij Vodafone genomen.
Toen was deze hele flauwekul niet aan de orde.
En een 2 jaars abonnement omzetten naar een kortere periode is bij Vodafone niet mogelijk.

MartMoonen

kweenie schreef:
Dat betekent dat ik mijn huidige abonnement van Vodafone in Nederland 6 maanden kan gebruiken en 6 maanden niet,
Volgens je openingsbericht kun je je abonnement gewoon zes maanden in Spanje gebruiken, zolang je verbruik niet veel hoger is dan het verbruik in Nederland.

Eigenlijk vind ik het niet heel gek dat als je bijvoorbeeld twee keer zo veel verbruikt in Spanje als in Nederland, ze zeggen dat je dan een Spaans abonnement zou moeten nemen. Dat zul je dan ook zes maanden in Nederland kunnen gebruiken, aangezien je verbruik in Nederland dan wel netjes aan de Spaanse fup voldoet.
Beste kweenie.
Aan het aantal berichten zie ik dat je bijna een "beroeps inzender" op dit forum bent.
In Nederland heb ik thuis WIFI, ook van Vodafone/ZIGGO.
Daardoor is mijn mobiel verbruik ca 1,5 Gbyte per maand.
Ik heb (in feb 2017 !!) speciaal voor het buitenland (waar ik geen WIFI heb) een abonnement voor 5 Gbyte/maand genomen.
En in juni 2017 komt Vodafone mij vertellen dat ik moet BIJBETALEN wanneer ik in het buitenland meer dan 1,5 Gbyte verbruik.
Terwijl ook in die maanden mijn abonnement voor 5GBytes/maand moet betalen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Vodafone en andere telco's dienen zich te houden aan de regels van de EU, en die hebben dit zo bepaald. Als je je er wat in verdiept zal je kunnen lezen dat dit gebeurd is om de telco's, die voor vele miljarden frequenties hebben moeten kopen, niet helemaal het mes op de keel te zetten. De EU heeft ook een zekere verantwoordelijkheid naar bedrijven, daar werken ook EU burgers. Als ze dit niet zo hadden bepaald, krijg je wat al geschetst is, ~200 miljoen mobiele abonnementen bij de goedkoopste provider in de EU, en telco's die al die mensen maar voor een habbekrats moeten laten roamen op hun nog lang niet afbetaalde netwerken ivm die kneiterdure frequenties. Als ze dit niet hadden gedaan waren die bedrijven zo in de problemen gekomen, dat ze voor een appel en een ei opgekocht konden worden door buitenlandse telco's die maar wat graag in de EU aan de gang willen, en dat is wat we ook niet willen om veel andere belangrijke geopolitieke redenen.

Als jij je gemiddelde verbruik in Nederland ook in Spanje haal is er niks aan de hand, dus een simpele truc is, nu wat minder WiFi om het gemiddelde gebruik wat omhoog te krikken voordat je naar Spanje gaat, en het probleem is alweer een stuk kleiner.

En last but not least, het gaat bij dit soort grote regelingen om het totale plaatje, en in zijn totaliteit gaan de EU burgers er fors op vooruit.

MartMoonen

breien schreef:Als u speciaal voor in Spanje een abbonnement voor 5 Gbyte/ maand hebt genomen, waarom dan niet dat abbonement van de Spaanse Vodafone afgenomen. U had dan in Nederland mogelijk gebruik kunnen maken van het Spaanse abonement omdat u in Nederland voldoende heeft aan 1,5 Gbyte/ maand.
Ook de Spaanse Vodafone zal hier in Nederland werken.
Beste breien,
En ik ben helaas niet helderziende.

MartMoonen

sjohie schreef:Vodafone en andere telco's dienen zich te houden aan de regels van de EU, en die hebben dit zo bepaald. Als je je er wat in verdiept zal je kunnen lezen dat dit gebeurd is om de telco's, die voor vele miljarden frequenties hebben moeten kopen, niet helemaal het mes op de keel te zetten. De EU heeft ook een zekere verantwoordelijkheid naar bedrijven, daar werken ook EU burgers. Als ze dit niet zo hadden bepaald, krijg je wat al geschetst is, ~200 miljoen mobiele abonnementen bij de goedkoopste provider in de EU, en telco's die al die mensen maar voor een habbekrats moeten laten roamen op hun nog lang niet afbetaalde netwerken ivm die kneiterdure frequenties. Als ze dit niet hadden gedaan waren die bedrijven zo in de problemen gekomen, dat ze voor een appel en een ei opgekocht konden worden door buitenlandse telco's die maar wat graag in de EU aan de gang willen, en dat is wat we ook niet willen om veel andere belangrijke geopolitieke redenen.

Als jij je gemiddelde verbruik in Nederland ook in Spanje haal is er niks aan de hand, dus een simpele truc is, nu wat minder WiFi om het gemiddelde gebruik wat omhoog te krikken voordat je naar Spanje gaat, en het probleem is alweer een stuk kleiner.

En last but not least, het gaat bij dit soort grote regelingen om het totale plaatje, en in zijn totaliteit gaan de EU burgers er fors op vooruit.

Beste Sjonie,
Prima dat de kosten voor roaming zijn afgeschaft !!!!!!
Dat de EU dit doorgedrukt heeft bewijst m.i. dat dit ook een volkomen onterecht "melkkoetje" is geweest van de serviceproviders.
Maar ook de FUP stoelt op geen enkele onderbouwing en is dus m.i. het volgende "melkkoetje".

Gezien je "verdediging" van de "noodlijdende" serviceproviders zul je het wel niet met me eens zijn.

Maar ik blijf het onlogisch vinden dat ik mijn betaalde bundel niet volledig mag gebruiken bij een internationaal opererend bedrijf.

NeoDutchio

MartMoonen schreef:
breien schreef:Als u speciaal voor in Spanje een abbonnement voor 5 Gbyte/ maand hebt genomen, waarom dan niet dat abbonement van de Spaanse Vodafone afgenomen. U had dan in Nederland mogelijk gebruik kunnen maken van het Spaanse abonement omdat u in Nederland voldoende heeft aan 1,5 Gbyte/ maand.
Ook de Spaanse Vodafone zal hier in Nederland werken.
Beste breien,
En ik ben helaas niet helderziende.

Net zo goed dat Vodafone niet helderziend is en niet kan weten welke aanpassingen in de wet er aan gaan komen.

Gesloten