LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeteberekening-vraag; uitleg in jip-en-janneketaal gezocht

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
lindakuhhh

Boeteberekening-vraag; uitleg in jip-en-janneketaal gezocht

Ongelezen bericht door lindakuhhh »

Hieronder heb ik het artikel gekopieerd waar ik een vraag over heb. Op dit gebied ben ik een leek. Graag in jip en janneke taal antwoord geven :lol:

Geen enkele bank berekent de boeterente op de juiste manier, laat Radar zien in de uitzending van 15 mei 2017. Hieronder de reactie van Hypotrust.

'Wij begrijpen van u dat de Consumentenbond opdracht heeft gegeven om de boeteberekening bij vervroegde aflossing te onderzoeken. Hiervoor hebben zij 20 verschillende hypotheekaanbieders benaderd en zijn de onderzoeksbevindingen getoetst aan de richtlijn die de AFM hierover op 20 maart jl. heeft afgegeven. De opgestelde AFM richtlijn geeft handvatten over hoe de boete moet worden berekend en hoe deze berekening wordt uitgelegd. Op basis van de door u gehanteerde toetsnormen concludeert u dat Hypotrust met betrekking tot de uitleg van de boeteberekening nog kan verbeteren. Het is ons bekend dat de uitleg die verstrekt wordt bij een boete bij vervroegde aflossing beter moet. Daarom zijn wij al enige tijd bezig deze uitleg verder te verbeteren. Duidelijkheid en controleerbaarheid voor de klant zijn hierbij voor Hypotrust de belangrijkste uitgangspunten. Uw onderzoeksbevindingen zullen wij dan ook meenemen in onze herziene informatievoorziening.

Zoals bekend geeft de AFM richtlijn aanvullende informatie over de wijze waarop de boete dient te worden berekend. Over de interpretatie hiervan vindt momenteel nog afstemming met de AFM plaats. U kunt zich voorstellen dat de uitkomst hiervan van invloed is op de berekeningswijze zelf en ook op de uitleg en informatie die wij daarbij graag aan onze klanten verstrekken. Zodra de afstemming met de AFM is afgerond zal Hypotrust de richtlijn doorvoeren en de uitleg over de boete aan klanten hierop aanpassen. Het is helaas zo dat het inregelen van dit soort wijzigingen tijd kost. Hypotrust zal de informatievoorziening uiterlijk per 1 augustus 2017 verbeterd hebben.

Ook brengen wij u graag onder de aandacht dat alle klanten van Hypotrust die na 14 juli 2016 een vergoeding hebben betaald, automatisch bericht zullen krijgen over de herberekening van de boete voor vervroegde aflossing. Daarbij ontvangen klanten de uitleg en informatie waar zij recht op hebben. 
Hypotrust staat altijd open voor suggesties van vertegenwoordigers van het consumentenbelang en wij bedanken u daarom graag voor het delen van uw onderzoeksbevindingen. Wij houden ons ook voor de toekomst aanbevolen voor suggesties hoe wij onze dienstverlening verder kunnen verbeteren.'

Inmiddels heb ik een brief gekregen van hypotrust.

Daarover komt de volgende vraag naar boven:
Begrijp ik hierboven uit, dat wanneer je hypotheek eigenlijk 200.000 was je natuurlijk rente betaald over dat bedrag. Maar wanneer je 5000 aflost. Geen rente betaald over 200.000, maar rente betaald over 195.000 euro. En dat wanneer je het jaar daarop weer wat aflost, alleen de rente betaald wat dan weer over is gebleven?
En dat je het afelopen jaar altijd rente hebt betaald over die 200.000 euro

Hopelijk is t verhaal en mijn vraag duidelijk

kweenie

Re: Boeteberekening-vraag; uitleg in jip-en-janneketaal gezocht

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, bij gewoon aflossen wordt de maandelijkse tevreden automatisch aangepast. Maar voor de boete als je binnen de rentevaste periode de rente zou willen openbreken was het niet altijd het geval dat werd gerekend met de aflossing die je al automatisch doet.

Dan werd bijvoorbeeld ook bij een annuïteitenhypotheek gerekend met 5 jaar keer 5% keer 2 ton voor de boete, terwijl je in die vijf jaar langzaam maar zeker al een stukje aflost. Dus zou je voor jaar één moeten rekenen met 5% van 2 ton, voor jaar twee met bijvoorbeeld 5% van 198.000, voor jaar drie met 5% van 196.000 etc.

Vooral bij lange rentevaste periodes en een groot verschil in rente kan dat nog wel een verschil opleveren.

Gesloten