Er is hier wel iets vreemds aan de hand. Jammer dat TS (matthijskort) niet meer reageert.
Wie heeft het reparatiebedrijf geselecteerd die de reparatie voor € 3300 zou uitvoeren? Wie heeft het (dure) laminaat gekozen?
matthijskort in openingspost schreef:
Nu is alles via de vastgoed beheerder gegaan wat betreft het opdracht geven van de reparaties! Hier is een bedrijf voor geweest die de schade heeft opgenomen! Deze begroting hebben wij ook kunnen inzien! ……De rekening voor de reparatie van de vloer bedraagt 3300 euro en mijn verzekering vergoed maar 2300!
William Rozenboom schreef:Enige tijd nadien is u een open begroting verstrekt, met alle (geschatte) kosten voor het verwijderen en afvoeren van het oude laminaat en het bestellen en aanbrengen van nieuw laminaat. Hierop heeft u niet gereageerd, later gaf u aan deze niet te hebben ontvangen, uit deze post blijkt dat u deze wel heeft.
De hoofdkranen in de flat: In welke staat zijn zij eigenlijk en wat weet de VvE daarvan?
matthijskort in openingspost schreef:De afsluiter van de woning was afgeknapt. Dit probleem gebeurt hier wel eens vaker, maar de vve wil dit niet oplossen door elke afsluiter te vervangen!
William Rozenboom schreef: Het betreft een flat van begin jaren 60, de hoofdkranen van de appartementen slijten en zijn zoals TS aangeeft toe aan vervanging.
William Rozenboom schreef: In de ALV's van de VvE waar TS bezit in heeft, zijn de hoofdkranen nog nooit ter sprake gekomen. Dat deze verouderd zijn, blijkt uit dit schadegeval, gelukkig hebben zich er nog geen andere soortgelijke schadegevallen voorgedaan.
Is het de TS "overkomen" dat hem een te dure reparatie is aangesmeerd nadat er een bekend probleem is met de hoofdkranen?
De TS lijkt nalatig in het contacten van zijn verzekering voordat hij zijn uiteindelijke toestemming heeft gegeven aan de reparatie.
Daarnaast lijkt het verhaal van de beheerder ook niet helemaal consequent te zijn.
Ik zou de VvE er zeker op aanspreken als ik in een flat zou wonen waarbij ik iedere dag voor waterschade moet moeten vrezen als gevolg van afknappende hoofdkranen van andere appartementen. De VvE zou een groepsgewijze vervanging kunnen regelen en op vrijwillige basis aanbieden aan iedereen. Daarnaast een schadeafhandelings-reglement opstellen voor de overige afknappende hoofdkranen en deze ter stemming brengen. Een VvE is immers voor dit soort appartement-overstijgende issues. Uit zo een vergadering kan best naar voren komen "ieder voor zich". Maar dan is dat wel voor iedereen duidelijk en in meerderheid beslist.
=> In ieder geval is de individuele eigenaar van het probleemappartement verantwoordelijk voor de schadeloosstelling. Immers de veroorzaker
=> Misschien ook de beheerder, indien deze een te dure reparatie heeft laten uitvoeren zonder toestemming van TS, of als aan TS de suggestie gedaan zou zijn dat dit via de opstalverzekering vergoed zou worden. (bewijsstukken zijn hier noodzakelijk)
=> Misschien ook de VvE als de VvE-vergadering aldus zou beslissen binnen de grenzen van haar reglement.
=> Uiteindelijk de TS zelf, indien TS er zelf voor gekozen zou hebben een duurder laminaat te leggen dan origineel.