Je kunt dan maximaal 10 jaar vrijwillig verzekerd blijven voor de aow /anw. Echter omdat de overheid een Europees verdrag op zegde werden wij 30% op de WAZ gekort omdat we in Duitsland wonen, in Nederland krijg je je dat dus nog wel. De enige korte termijn oplossing was de vrijwillige aow/anw bijdrage stop te zetten in 2007 want 70% onder het minimum is wel te krap. Op zich al iets belachelijks dat dat kan in Europa dat je op basis van woonland word gediscrimineerd.
Nu tien jaar later ( eigenlijk dus twaalf), terwijl je al zou je dat willen je niet eens meer AOW / ANW verzekerd kan zijn of worden, besloot de belastingdienst buitenland Heerlen opdracht te geven het toch maar weer eens in te gaan houden. Dat is best veel op een laag inkomen als je dat opeens moet missen. En wegens multiple sclerose hebben we dus ook niet de mogelijkheid even een bijverdienste te genereren die trouwens ook gelijk gekort zou worden op de WAZ.
Kortom na ettelijke discussies met de belastingdienst, het invullen van het formulier Vrijstelling Premies Volksverzekeringen en daarbij de bijbehorende
documenten van de belastingdienst Duitsland en een verklaring van woon gemeente (verblijfsvergunning) te hebben ingediend werd deze na twee maanden ongegrond terug gestuurd. Logisch want dat hele formulier en bewijsstukken heeft er niets mee te maken en die vergunning willen we niet en zouden we ook nooit krijgen omdat er wel andere premies/inhoudingen betaald dienen te worden.
Nu heb ik bij de sociale verzekeringsbank een verklaring gekregen dat wij inderdaad al sinds 2007 geen aow/anw premies dienen te betalen en die niet ingehouden mogen worden. Deze heb ik naar de belastingdienst gestuurd. Maar dat hokje bestaat nog niet bij de belastingdienst en er buiten denken kunnen ze blijkbaar niet. Nu word ik wederom gevraagd weer datzelfde formulier in te vullen, weer deze bewijsstukken aan te gaan vragen want ze zijn inmiddels verlopen als je pas na 2 maanden antwoord krijgt. En dan vervolgens twee maanden te gaan zitten wachten om het weer ongegrond verklaard terug gestuurd te krijgen. Ben ik nou gek of wat ?
Wat nu ? Hoe kom ik hier nu uit ? Ik ga nu in de problemen komen financieel.