| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Met pensioen, Anw-hiaatverzekering zelf betalen
-
antoon1952
Met pensioen, Anw-hiaatverzekering zelf betalen
Geachte panelleden,
Op 17 november 2017 ga ik met pensioen. Mijn anw-hiaat verzekering ga ik dan zelf betalen(voorheen via mijn werkgever). Nu is mijn vraag kan ik deze premie als aftrekpost opvoeren bij de belasting aangifte?
mvg
Op 17 november 2017 ga ik met pensioen. Mijn anw-hiaat verzekering ga ik dan zelf betalen(voorheen via mijn werkgever). Nu is mijn vraag kan ik deze premie als aftrekpost opvoeren bij de belasting aangifte?
mvg
Laatst gewijzigd door Radar op 31 aug 2017 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Reden: Titel door Moderatie aangepast
-
wilhelmima1
Re: Met pensioen, Anw-hiaatverzekering zelf betalen
Neem dit even op met uw pensioenfonds/ verzekeraar.
Dit soort polissen worden bij bereiken pensioengerechtigde leeftijd nl beëindigd.
Zijn nl voor uw partner en worden uitbetaald als u voor uw Pensioen/AOW datum komt te overlijden.
Dit soort polissen worden bij bereiken pensioengerechtigde leeftijd nl beëindigd.
Zijn nl voor uw partner en worden uitbetaald als u voor uw Pensioen/AOW datum komt te overlijden.
-
antoon1952
Volgens mijn pensioen verzekeraar kan dit tot dat ik de leeftijd van 67jaar bereik.zij wisten niet of ik de premie als onkosten kon opvoeren.
Die vraag kunt u op de webstek van de belastingsdienst stellen.
Bij een ANW-hiaat kun je er voor kiezen om de premie af te trekken, maar dan moet over een eventuele uitkering ook inkomstenbelasting worden betaald. Andersom is een uitkering vrij van inkomstenbelasting als je de premies niet aftrekt.
Excuus, als de verzekering niet collectief via de werkgever is afgesloten, dan is die keus er inderdaad niet. Dan zijn de premies inderdaad niet aftrekbaar.
-
wilhelmima1
klopt, wordt anders via het salaris verrekend en dat scheelt premie.
Bij het ingaan van mijn pensioen werd de ANW premie daar van, voor de belastingheffing, ingehouden. Waarom zou u nu zelf deze premie moeten betalen. De premie betaling stopte na de maand dat mijn vrouw haar AOW leeftijd bereikte.
-
stofzuigertje
Na behalen pensioen is er geen Hiaat mogelijk dus stopt deze verzekeraar.
Soms loopt het lopende jaar nog uit maar tijdig opzeggen dus en niets betalen.
U kunt na pensioen niets meer claimen en er is geen verzekerde meer op deze manier.
Bij afsluiten wisten ze Uw geboorte datum dus einde contract.
Dat ze van 65 naar 67 gaan in stappen moeten ze wel mee rekenen maar horen zij zeker te weten!
U kunt na pensioen niets meer claimen en er is geen verzekerde meer op deze manier.
Dat ze van 65 naar 67 gaan in stappen moeten ze wel mee rekenen maar horen zij zeker te weten!
Geheel verkeerde verhaal.stofzuigertje schreef:Na behalen pensioen is er geen Hiaat mogelijk dus stopt deze verzekeraar.
Waarom zou er na het bereiken van het pensioen van de man geen ANW hiaat voor de vrouw kunnen zijn?
Waar moet zij van leven als de man overlijd? Ze heeft dan nog geen recht op AOW, dus alleen van een nabestaande pensioentje?
-
wilhelmima1
Ai, nu ga ik het gevaarlijke onderwerp benoemen.
Als partner overlijd en er is niks geregeld en de nabestaande is nog niet AOW gerechtigd dan wordt het Bijstand.
Verder zijn al die ANW 's tot aan Pensioen en AOW gerechtigde leeftijd daarna is het OP en AOW. Voor de partner als de gepensioneerde overlijd een AOW en een NP ofPP(70% van het OP) en alleen als dit is opgenomen in de voorwaarden van het Pensioenfonds
O ja en BNP als er een scheiding tussen zit
Algemene Nabestaanden Wet ANW
Algemene Ouderdoms Wet AOW
Ouderdoms- Pensioen OP
Nabestaanden Pensioen NP
Partner Pensioen PP
Byzonder Nabestaanden Pensioen BNP
Als partner overlijd en er is niks geregeld en de nabestaande is nog niet AOW gerechtigd dan wordt het Bijstand.
Verder zijn al die ANW 's tot aan Pensioen en AOW gerechtigde leeftijd daarna is het OP en AOW. Voor de partner als de gepensioneerde overlijd een AOW en een NP ofPP(70% van het OP) en alleen als dit is opgenomen in de voorwaarden van het Pensioenfonds
Ouderdoms- Pensioen OP
Nabestaanden Pensioen NP
Partner Pensioen PP
-
Moiseule58
Even een praktijkvoorbeeld van een nabestaandenpensioen: man overlijdt, bij lange na nog niet de pensioenleeftijd, vrouw krijgt nabestaandenpensioen (op basis van een risicoverzekering, omdat man geen pensioen heeft). Daar gaat €1400 per maand vanaf als franchise voor het pensioenfonds en de uitkering wordt niet geïndexeerd. Vrouw krijgt een uitkering die ver beneden het bijstandsniveau ligt. TS heeft heel groot gelijk dat hij de premie door wil betalen. En vwb de aftrek staan hierboven al de antwoorden.wilhelmima1 schreef:Ai, nu ga ik het gevaarlijke onderwerp benoemen.
Verder zijn al die ANW 's tot aan Pensioen en AOW gerechtigde leeftijd daarna is het OP en AOW. Voor de partner als de gepensioneerde overlijd een AOW en een NP ofPP(70% van het OP) en alleen als dit is opgenomen in de voorwaarden van het Pensioenfonds![]()
Ouderdoms- Pensioen OP
Nabestaanden Pensioen NP
Partner Pensioen PP
Klopt. Maar wat bij TS speelt (en bij heel veel andere mensen) is dat pensioenfondsen alleen een Anw-hiaat verzekering mogen aanbieden aan deelnemers van het pensioenfonds. Omdat het deelnemerschap eindigt bij de pensioendatum, stopt dan ook de dekking van de verzekering en zul je moeten bijverzekeren via een verzekeraar.
Ik was ook altijd verzekerd voor ANW-hiaat. Toen ik 2 jr geleden met vervroegd pensioen ging liep deze verzekering via mijn pensioenfonds premievrij door. Had bevestiging gekregen dat dit tot pensioendatum zou doorlopen. Echter begin dit jaar kreeg ik plots brief waarin Pensioenfonds aangaf dat ze stopten met premievrije continuering van verzekering. Ik moest er (vrij hoge) premie voor gaan betalen. Als reden werd vermeld ,, de slechte dekkingsgraad'' van het Fonds en dat men het ''nu ineens'' niet meer eerlijk vond t.o.v de deelnemers die wel premie betalen. En dit nadat ze mij NB deze verzekering premievrij hadden toegezegd tot pensioendatum. Heb nog bezwaar aangetekend en ook een jurist ingeschakeld om e.e.a te bekijken.
Helaas: Pensioenfondsen kunnen zich dit permitteren. Ze beroepen zich dan op bepaalde regeltjes van hun Reglement. Dit houdt in dat ze in principe alles kunnen doen. Premie verhogen, etc, etc. Moet dus zelf deze (hoge) premie doorbetalen. Heb geen andere keuze.
Helaas: Pensioenfondsen kunnen zich dit permitteren. Ze beroepen zich dan op bepaalde regeltjes van hun Reglement. Dit houdt in dat ze in principe alles kunnen doen. Premie verhogen, etc, etc. Moet dus zelf deze (hoge) premie doorbetalen. Heb geen andere keuze.
Nou, je hebt natuurlijk wel de keus, namelijk of je wel of niet de verzekering zou willen voortzetten
.
Op zich vind ik het niet vreemd dat je voor die verzekering premie moet betalen. Dat is voor andere deelnemers immers ook zo. Eigenlijk is er in de regel alleen premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid. Dat je een tijd de gunst van premievrijstelling voor de Anw hiaat verzekering hebt gehad vind ik al erg luxe. Aan de hand van de premie die je nu niet gaan betalen kun je al zien hoe groot die luxe eigenlijk was.
Op zich vind ik het niet vreemd dat je voor die verzekering premie moet betalen. Dat is voor andere deelnemers immers ook zo. Eigenlijk is er in de regel alleen premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid. Dat je een tijd de gunst van premievrijstelling voor de Anw hiaat verzekering hebt gehad vind ik al erg luxe. Aan de hand van de premie die je nu niet gaan betalen kun je al zien hoe groot die luxe eigenlijk was.
-
antoon1952
Geachte panelleden,
Ik heb met de belastingdienst gebeld of de premie aftrekbaar is als ik deze zelf betaal.
De uitkomst was: jazeker, ik moet de jaarpremie negatief opgeven met de naam van het pensioenfonds.
Dat was alles.
Hartelijk dank voor het mee denken.
Ik heb met de belastingdienst gebeld of de premie aftrekbaar is als ik deze zelf betaal.
De uitkomst was: jazeker, ik moet de jaarpremie negatief opgeven met de naam van het pensioenfonds.
Dat was alles.
Hartelijk dank voor het mee denken.
-
atlas1302
Zo doe je het goed, pak de stier bij de horens.