LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
sylvesterb

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JohnTheBassist schreef:En terwijl de internetter zijn privacy moet opgeven voor de filmindustrie, wordt de privacy van een motordief beschermt door diezelfde privacy-wetgeving. De downloader is vergeleken met de motordief in dezen natuurlijk de échte crimineel.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2883 ... ief__.html
Compleet andere kwestie. Brein en/of Dutch FilmWorks krijgen geen toestemming om jouw foto op Facebook te verspreiden om te melden dat jij een illegale downloader bent. Ze houden jouw IP gegevens bij wanneer jij content uit illegale bron download en zullen proberen hier NAW gegevens aan te koppelen via jouw provider. Ze moeten zich hierbij aan regels houden.

In dit geval wilt het slachtoffer de beelden gebruiken van iemand die op zijn gestolen motorfiets rijdt, zonder enige afspraken hoe hij met deze gegevens om moet gaan. Los dat je niet eens weet of dit de dief is, mogelijk is het een bekende die de motor heeft geleend en niet eens weet dat hij gestolen is.

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

sylvesterb schreef: De industrie heeft op dit moment geen rede om een alternatief verdienmodel te gaan ontwikkelen, dit was bij de muziek industrie anders. En downloaden is illegaal en ze gaan nu achter die personen aan.

Maar wat je veel hoort, film die in de bioscoop draait direct online beschikbaar via een dienst is onrealistische. Op dit moment zijn er genoeg films die in de bioscoop draaien die niet in een acceptabele kwaliteit zijn te downloaden.
Als ze geen reden hebben om een alternatief verdienmodel te gaan ontwikkelen, moeten ze ook niet zeuren dat ze inkomsten zouden mislopen. Juist dat mislopen van inkomsten zou al een reden kunnen zijn voor een alternatief verdienmodel.

Niemand heeft het er in de discussie over dat films direct uit de bioscoop online beschikbaar moeten zijn. Dat is ook onrealistisch. Films als The Hobbit of The Dark Knight zijn dusdanig episch van opzet dat ze een bioscoop-bezoekje rechtvaardigen. Waar het wél om gaat, is dat een film in Amerika nog steeds soms al een half jaar beschikbaar is voordat die in Nederland verkrijgbaar is. Films als Bone Tomahawk of The Void heb ik al lang gezien, mooi in HD-kwaliteit met amateuristisch gemaakte prima te volgen ondertitels, meer dan 8 maanden (!) vóór de films eindelijk in Nederland beschikbaar waren. Er is veel vraag naar dat soort films onder genreliefhebbers. Als ik met 2 muisklikken die films binnen kan hengelen, dan ga ik niet thuis zitten zwelgen in mijn morele gelijk en rustig afwachten wanneer de industrie in zijn wijsheid besluit die films in Nederland uit te brengen. Nogmaals; de techniek ligt er, de klanten zijn er, het geld is er en de bereidheid tot betalen is er. Dat het na een bioscooprelease nog 3 maanden duurt voor een film online beschikbaar is, is voor niemand een probleem.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

JohnTheBassist schreef:
sylvesterb schreef: De industrie heeft op dit moment geen rede om een alternatief verdienmodel te gaan ontwikkelen, dit was bij de muziek industrie anders. En downloaden is illegaal en ze gaan nu achter die personen aan.

Maar wat je veel hoort, film die in de bioscoop draait direct online beschikbaar via een dienst is onrealistische. Op dit moment zijn er genoeg films die in de bioscoop draaien die niet in een acceptabele kwaliteit zijn te downloaden.
Als ze geen reden hebben om een alternatief verdienmodel te gaan ontwikkelen, moeten ze ook niet zeuren dat ze inkomsten zouden mislopen. Juist dat mislopen van inkomsten zou al een reden kunnen zijn voor een alternatief verdienmodel.

Niemand heeft het er in de discussie over dat films direct uit de bioscoop online beschikbaar moeten zijn. Dat is ook onrealistisch. Films als The Hobbit of The Dark Knight zijn dusdanig episch van opzet dat ze een bioscoop-bezoekje rechtvaardigen. Waar het wél om gaat, is dat een film in Amerika nog steeds soms al een half jaar beschikbaar is voordat die in Nederland verkrijgbaar is. Films als Bone Tomahawk of The Void heb ik al lang gezien, mooi in HD-kwaliteit met amateuristisch gemaakte prima te volgen ondertitels, meer dan 8 maanden (!) vóór de films eindelijk in Nederland beschikbaar waren. Er is veel vraag naar dat soort films onder genreliefhebbers. Als ik met 2 muisklikken die films binnen kan hengelen, dan ga ik niet thuis zitten zwelgen in mijn morele gelijk en rustig afwachten wanneer de industrie in zijn wijsheid besluit die films in Nederland uit te brengen. Nogmaals; de techniek ligt er, de klanten zijn er, het geld is er en de bereidheid tot betalen is er. Dat het na een bioscooprelease nog 3 maanden duurt voor een film online beschikbaar is, is voor niemand een probleem.
Oh, dus dat jij je niet aan de wet houdt, is hun eigen schuld?

Verwijderd

sjohie schreef: Oh, dus dat jij je niet aan de wet houdt, is hun eigen schuld?
Hoe je dat uit mijn woorden destilleert is me niet duidelijk. Het argument werd gegeven dat de industrie geen reden ziet om te innoveren, maar ze klagen wel steen en been dat ze inkomsten mislopen. Daar is uw reden om te innoveren.
Omdat weet ik niet hoeveel procent van je klanten op zoek is naar een alternatief? Is dat misschien een goede reden? Omdat de industrie sinds Napster 18 jaar de tijd heeft gehad om met een alternatief te komen, maar in al die jaren werkelijk niks ondernomen hebben? Is dat misschien een goede reden? het is mij al jaren volstrekt duidelijk dat de industrie werkelijk niks geeft om wat de consument wil. Dat is de reden dat ik er werkelijk helemaal niks om geef wat de industrie van downloaden vindt.

Maar nee, liever passen ze de wetten ten opzichte van privacy aan, in plaats van dat ze die zwaar verouderde auteursrechtenwetten eens flink onder handen nemen.
Laatst gewijzigd door Verwijderd op 03 aug 2017 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Verwijderd

Een wet die overigens dit jaar zijn 105e verjaardag viert, maar volgens de industrie nog steeds volledig toepasbaar is voor deze tijd...

Maar goed, de moreel verhevenen zijn toch niet ontvankelijk voor welk argument dan ook, dus wat mij betreft laat ik het hierbij. De VPN gaat weer aan, vanavond de laatste aflevering Game Of Thrones in full-HD bekijken en wellicht daarna nog aflevering 12 van het nieuwe seizoen Twin Peaks. Allemaal binnen 3 minuten op mijn harde schijf.

Die €60 per maand die ik er voor over zou hebben houd ik zo te zien de komende jaren, wat zeg ik: decennia!, nog in mijn zak.

Afijn, ik laat 1996 voor wat het geweest is.
"Dit was Andere Tijden, terug naar de onze"
Laatst gewijzigd door Verwijderd op 03 aug 2017 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat bioscoopfilms direct te kijken zijn, dat lijkt mij ook een utopie, maar dat is niet het grote probleem.

Series komen niet in de bioscoop maar gewoon op tv. In veel gevallen moeten wij er hier in Nederland maanden tot jaren op wachten. Waarom zou ik daar op wachten als ik het gewoon via een stream kan kijken de dag nadat het uit is gekomen?

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

witte angora schreef:
Mucha schreef:
breien schreef:Illegaal downloaden komt op hetzelfde neer als winkeldiefstal
Als ik iets uit de winkel pik, dan is het weg. En kan dus niet meer verkocht worden.
Maar als ik een film zou downloaden, dan is die film niet weg. En kan dus nog steeds verkocht worden.
Dus die vergelijking gaat een beetje mank.
Wel een beetje, maar niet helemaal. Je hebt iets in huis waar je niet voor betaald hebt.
Eens kijken of het downloaden van een film gelijk staat aan (winkel)diefstal. Diefstal is een strafbaar feit en omschreven in het Wetboek van Strafrecht.

De wettekst luidt als volgt:
Artikel 310 Sr

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt.....

Is er iets weggenomen wanneer iemand iets illegaal download? Nee, dat is er niet. Er is misschien iets onrechtmatig gekopieerd, maar dat is niet ten laste gelegd. De fictieve verdachte heeft dus geen diefstal gepleegd en gaat in deze casus vrijuit.

Er wordt door Brein en consorten natuurlijk veel geroepen in dit kat en muis spel, maar het hele verhaal zit hem in onze Auteurswet (artikel 16b en 16c om precies te zijn). Er is niet een strafrechtelijke bepaling zoals hierboven die bepaald dat illegaal downloaden strafbaar is gesteld en er is geen boete die van toepassing is bij het overtreden van dergelijke bepaling.

Het downloaden van content is onrechtmatig net zoals het onrechtmatig is dat iemand in de tuin van zijn overburen zijn vuilnisbak leegpiekert. Volgens de Auteurswet mag je geen inbreuk maken op het werk (intellectueel eigendom) van iemand anders. Dat iets nog niet in Nederland te verkrijgen is doet hier niets aan af. Het mag niet en dat geldt ook voor John. ;)

Wat kunnen deze partijen zoals Brein en Dutch FilmWorks dan doen? Vrij weinig aangezien er in beginsel geen schade is geleden door de rechthebbende. Wanneer iemand Breaking Bad downloadt en kijkt betekent dat niet dat deze persoon de serie had gekocht en gekeken als deze downloadmogelijkheid niet bestond. Oftewel, het staat niet vast dat er sprake is van gederfde inkomsten. Stel dat er wel schade zou zijn, hoe hoog is deze dan is mijn grote vraag. Misschien heeft iemand het antwoord?

De verhalen in de media gaan over schikkingsvoorstellen en mogen niet worden omgebogen tot boetes zoals je krijgt bij bijvoorbeeld te hard rijden. Tot op zekere hoogte werken de belangenbehartigers van auteurs van content hetzelfde als incassobureau's. Vooral veel bangmakerij, maar als het op procederen aankomt wil ik nog wel eens zien hoe het afloopt met zo'n vordering. Het is daarom ook geen toeval dat er vrij weinig tot geen jurisprudentie is waarin consumenten van de rechter moeten betalen voor de gedownloade content.

Streamen en downloaden zijn trouwens gelijk aan elkaar, de wet spreekt namelijk over 'verveelvoudigen'.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Henk Toeter schreef:Vooral veel bangmakerij, maar als het op procederen aankomt wil ik nog wel eens zien hoe het afloopt met zo'n vordering.
Een beproefde methode van de grote jongens, is om te selecteren welke zaken voor de rechter worden gebracht, met als doel om gunstige jurisprudentie te verkrijgen.

sylvesterb

JohnTheBassist schreef:

Dus diefstal mag als je het niet conform jouw voorwaarden beschikbaar wordt gesteld.
JohnTheBassist schreef: Niemand heeft het er in de discussie over dat films direct uit de bioscoop online beschikbaar moeten zijn. Dat is ook onrealistisch. Films als The Hobbit of The Dark Knight zijn dusdanig episch van opzet dat ze een bioscoop-bezoekje rechtvaardigen. Waar het wél om gaat, is dat een film in Amerika nog steeds soms al een half jaar beschikbaar is voordat die in Nederland verkrijgbaar is. Films als Bone Tomahawk of The Void heb ik al lang gezien, mooi in HD-kwaliteit met amateuristisch gemaakte prima te volgen ondertitels, meer dan 8 maanden (!) vóór de films eindelijk in Nederland beschikbaar waren. Er is veel vraag naar dat soort films onder genreliefhebbers.
JIj hebt het er niet over en je gaat praten over specifieke films in een bepaald genre. Ga eens op Tweakers kijken daar heeft bijna iedereen het over een model a la Netflix maar dan met recente films en dan voor circa € 30,00 per maand onbeperkt kijken, totaal onrealistisch. Los dat mensen dit niet gaan betalen en er films in hoge kwaliteit (dus niet CAM) op het internet komen wat het aantal download enkel zal vergroten.

Nu naar de feiten. De film Avatar is in de meeste landen tegelijk uitgekomen in de bioscoop en op DVD. Deze is 17 miljoen keer gedownload. Kick-Ass zelfde verhaal maar nu 11 miljoen keer gedownload.

Bron: https://www.go-gulf.com/blog/online-piracy/

Dat films als Bone Tomahawk en The Void zijn films waar nagenoeg niets mee te verdienen is. Deze rechten worden verkocht i.c.m. andere deals. Als jij film A neemt dan krijg je deze C titel erbij voor dit bedrag.

Het aantal downloads wat voor dit soort films wordt gedaan is te verwaarlozen op het totaal aantal download uit illegale bron. [/quote]
JohnTheBassist schreef: Als ik met 2 muisklikken die films binnen kan hengelen, dan ga ik niet thuis zitten zwelgen in mijn morele gelijk en rustig afwachten wanneer de industrie in zijn wijsheid besluit die films in Nederland uit te brengen. Nogmaals; de techniek ligt er, de klanten zijn er, het geld is er en de bereidheid tot betalen is er. Dat het na een bioscooprelease nog 3 maanden duurt voor een film online beschikbaar is, is voor niemand een probleem.
Nogmaals dat is jouw mening. De meest gedownloade film in deze maand is Spider-Man: Homecoming, welke wereldwijd nagenoeg tegelijk is uitgekomen op 7 juli. Deze film is al miljoenen keren gedownload in CAM kwaliteit.

Series die beschikbaar zijn op Netflix, bijvoorbeeld House of Cards werd in de eerste 24 uur na de release (enkel via torrents) als 20.000 keer gedownload. Dus waarop baseer je dat er bereidheid is tot betalen? Zelf 9,95 per maand vinden deze 20 duizend al teveel.

Het is heel netjes dat jij wel bereid bent om te betalen, maar een grote groep koopt een kastje van € 89,95 waarmee ze onbeperkt films kunnen kijken uit illegale bron en gaan daarna zelfs nog klagen op Tros Radar forum dat de leverancier niet gaat leveren.

Normaals ik ben niet heilig maar ik geef het tenminste eerlijk toe. Ik ga af en toe naar de bioscoop, maar als ik een filmpje wil kijken dan download ik hem. En ja ik heb wel een Netflix abonnement en gebruik die ook. Maar ik ga echt geen 20 a 30 euro per maand betalen voor een dienst die bepaalde films wel aanbiedt.

Verwijderd

Update: Dutch Filmworks gaat in oktober illegale downloaders opsporen en laten betalen.

https://tweakers.net/nieuws/128783/dutc ... talen.html

Interessante quote:
Het bedrijf moet nog toestemming krijgen van de ACM om de ip-adressen te verzamelen en daarna moet het via de rechter afdwingen dat providers de klantgegevens verstrekken die horen bij die ip-adressen. Die laatste stap is nodig, omdat providers niet vrijwillig meewerken aan de actie.

Voor de mensen die nog een goede VPN zoeken, hier een lijst met mogelijke aanbieders. Ik gebruik zelf PIA en merk weinig tot geen snelheidsverlaging,

https://thatoneprivacysite.net/vpn-comparison-chart/

marcogroningen

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Ik gebruik gewoon de nieuwsgroepen. Geen gezeik van die lui.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

breien schreef:Illegaal downloaden komt op hetzelfde neer als winkeldiefstal, (...)
Onjuist. Het resultaat van illegaal downloaden verschilt wezenlijk met dat van diefstal.

Verwijderd

breien schreef:Een film is geen voetbalwedstrijd. Een film is een half jaar later nog steeds even goed. Dus wat maakt het uit dat een film in de VS eerder uitkomt dan in Nederland.
Illegaal downloaden is niet voor niets illegaal. Als men een film muziek of een game wil hebben dan moet men er voor betalen. Het is niet gemaakt met liefdewerk en oud papier. Als ik muziek goed genoeg vind om het te willen hebben dan koop ik gewoon de compact disc en ik mag van die muziek een kopie voor mijn MP3-spelertje maken. Dat is heel erg eigen privégebruik.
Bij Game Of Thrones bijvoorbeeld, kun je niet om spoilers heen. Tuurlijk is die serie over een half jaar nog steeds goed, maar als ik geen spoilers wil moet ik mijn facebookprofiel opzeggen (bij wijze van, ik heb geen facebook meer), stoppen met 9gag, reddit en noem maar op. En zoals ik al eerder heb gezegd: ik ben bereid om te betalen voor een goed alternatief. Netflix is dat bij lange na niet. Sinds ik Spotify heb, heb ik geen muziek meer gedownload; nul komma niks.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

breien schreef:Een film is geen voetbalwedstrijd. Een film is een half jaar later nog steeds even goed. Dus wat maakt het uit dat een film in de VS eerder uitkomt dan in Nederland.
Het internet staat vol spoilers. En waarom moet ik verplicht iets met ondertiteling of in shitty kwaliteit kijken?
breien schreef:Illegaal downloaden is niet voor niets illegaal.
Het was gewoon legaal, totdat een of andere EU zich er mee ging bemoeien.
breien schreef:Als men een film muziek of een game wil hebben dan moet men er voor betalen.
Game en software, absoluut. Films en series: oneens. Ze verliezen geen omzet aan mij, want hun aanbod is gewoon ruk.

Als je een probleem wil aanpakken moet je de oorzaak aanpakken, en het gebrekkige aanbod is de oorzaak van piraterij.

alfatrion

Henk Toeter schreef:Er wordt door Brein en consorten natuurlijk veel geroepen in dit kat en muis spel, maar het hele verhaal zit hem in onze Auteurswet (artikel 16b en 16c om precies te zijn). Er is niet een strafrechtelijke bepaling zoals hierboven die bepaald dat illegaal downloaden strafbaar is gesteld en er is geen boete die van toepassing is bij het overtreden van dergelijke bepaling.
Zie artikels 30-33Aw. Het OM ziet vervolging er van als een sluitstuk, waardoor dit meestal niet voor de strafrechter komt.

Verwijderd

Julie4444 schreef: Het internet staat vol spoilers. En waarom moet ik verplicht iets met ondertiteling of in shitty kwaliteit kijken?
Eens. Ik heb een paar weken geleden bij een vriend een aflevering GoT gekeken via Ziggo. De kwaliteit was gewoon slechter dan wat ik van downloads gewend was.

sylvesterb

Julie4444 schreef: Als je een probleem wil aanpakken moet je de oorzaak aanpakken, en het gebrekkige aanbod is de oorzaak van piraterij.
Z'n onzin, de oorzaak van piraterij is omdat het gratis en eenvoudig is. Een serie als The Walking Death is de dag na release in de USA te zien op Fox (met reclame) en toch downloaden tienduizenden Nederlanders deze serie.

Vele series van Netflix worden door tienduizenden Nederland gedownload terwijl je gewoon Netflix kan afnemen en het hele seizoen in 1 keer kan bekijken voor een klein bedrag.

Toen HBO nog beschikbaar was bij alle aanbieders was Games of Thrones de meest gedownloade serie in Nederland. Dus laten we stoppen met "ze moeten de oorzaak aanpakken etc etc....".

De meeste mensen (ik ook) downloaden puur en enkel omdat het gratis en goedkoop is. Een dienst met films zoals Spotify zou circa € 50-100 per maand kosten (afhankelijk van het aantal abonnees) om de omzet uit de bioscoop/VOD te compenseren, dit gaat bijna niemand betalen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

sylvesterb schreef:
Julie4444 schreef: Als je een probleem wil aanpakken moet je de oorzaak aanpakken, en het gebrekkige aanbod is de oorzaak van piraterij.
Z'n onzin, de oorzaak van piraterij is omdat het gratis en eenvoudig is. Een serie als The Walking Death is de dag na release in de USA te zien op Fox (met reclame) en toch downloaden tienduizenden Nederlanders deze serie.

Vele series van Netflix worden door tienduizenden Nederland gedownload terwijl je gewoon Netflix kan afnemen en het hele seizoen in 1 keer kan bekijken voor een klein bedrag.

Toen HBO nog beschikbaar was bij alle aanbieders was Games of Thrones de meest gedownloade serie in Nederland. Dus laten we stoppen met "ze moeten de oorzaak aanpakken etc etc....".

De meeste mensen (ik ook) downloaden puur en enkel omdat het gratis en goedkoop is. Een dienst met films zoals Spotify zou circa € 50-100 per maand kosten (afhankelijk van het aantal abonnees) om de omzet uit de bioscoop/VOD te compenseren, dit gaat bijna niemand betalen.
Je praat (weer) alleen voor jezelf,
Sinds Netflix heb ik geen enkele serie meer gedownload die ook op Netflix beschikbaar is.. waarom zou ik ook als die met zo eenvoudig bij Netflix te krijgen is voor een klein bedrag.
Echter er zijn er ook een aantal die ik niet op Netflix kan zien en dan heb ik of de keus om nog 6 andere abonnementen af te sluiten bij andere aanbieders ( wat ik niet ga doen ) of downloaden... dat wordt dus het laatste...
Biedt ze aan bij 1 aanbieder en ik stop onmiddellijk met downloaden, geen probleem. Muziek heb ik de laatste jaren al niet meer gedownload. Geen reden toe ( spotify )

alfatrion

In de Romeinse tijd bestond het autersrecht (noch zijn voorloper) en toch werden er toen veel boeken verkocht. Wie denkt dat een auterswerk eigendom is vergist zich, het is niets meer dan een afspraak met de maatschappij, een die m.i. nodig aan herziening toe is.

Verwijderd

angel1978 schreef: Sinds Netflix heb ik geen enkele serie meer gedownload die ook op Netflix beschikbaar is.. waarom zou ik ook als die met zo eenvoudig bij Netflix te krijgen is voor een klein bedrag.
Ik was halverwege een serie toen ze bij Netflix besloten om die serie niet langer uit te zenden. Dat is het moment geweest dat ik mijn abonnement heb opgezegd en de serie gedownload heb: in Bluray-kwaliteit (beter dan ze bij Netflix konden uitzenden) met prima ondertitels. Wat een gemak! Inmiddels ben ik denk ik 6 of 7 keer abonnee geweest bij Netflix, maar het aanbod is gewoon totaal niet wat ik zoek.

Het voordeel is wel dat er ook heel veel van die matige horrorfilms op staan waar ik over gelezen heb, waarvan het onderwerp me aansprak maar waarvan de recensies slecht waren. Ik heb dan wel interesse, maar als die film alleen maar te koop zou staan, zou ik er geen geld voor over hebben (of moeite voor over hebben om te downloaden). Die stonden soms wel op Netflix en dan kon ik ze toch kijken.

Gesloten