LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door PennyWiser »

Goedenavond,

Ik heb een 9 maanden geleden een dwangbevel ontvangen van de belastingdienst. Dit deden zij in samenwerking met de Belgische belastingdienst. In het jaar 2012 heb ik een aantal dagen - 10 om precies te zijn, tot en met 10 januari 2012 - in België gewoond. Ik ben daarna verhuisd naar Nederland en begon in februari 2012 met een baan. De belasting heb ik voldaan in Nederland (loondienst).

Nu meent België dat ik belasting in dat jaar verschuldigd ben. Dit kan liggen aan een foutieve uitschrijving uit de gemeente, waarvoor ik deels verantwoordelijk ben. Dat neemt overigens niet weg dat ik geheel en alleen belastingplichtig ben zelfs in de situatie dat ik wél in Belgie zou hebben gewoond. De landen kennen namelijk een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting.

Ik heb toen met België en Nederland gebeld en men ging er van uit dat er een foutje was gemaakt. Ik moest een bezwaarschrift indienen en de Nederlandse belastingdienst zou de betalingsplicht opschorten. België heeft het bezwaar netjes ontvangen en heeft mij dit schriftelijk bevestigd. Ook kon het langer dan 6 maanden duren voordat er een beslissing zou worden genomen.

Vandaag ontvang ik dus wederom een dwangbevel. De kosten zijn uiteraard nog hoger geworden (die waren al exorbitant hoog omdat ze continu naar verkeerde adressen bleven sturen). Ik heb geen beslissing ontvangen, maar kennelijk is er wel beslist dat ik belasting moet betalen. Ondanks mijn uitdraai van 2012 waarin alles gespecificeerd staat.

Wat doe ik in zo'n geval? Ik ben niet armlastig maar ik heb niet voldoende geld om een rechtszaak te beginnen tegen dat tuig. Ook heb ik geen rechtsbijstand voor belastingzaken. Moet ik betalen en kan ik alsnog terugvorderen? Ik zal morgen wel contact opnemen, maar ik zie het somber in.

Mvg

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door Brahms »

Dat "tuig" zijn neem ik aan de medewerkers der belastingdienst. Mensen welke gewoon hun werk doen, en ja, waar gewerkt wordt worden ook wel eens fouten gemaakt. Misschien ook in jou geval.

Verder is de info, ondanks lange tekst, zo sumier waar het nu werkelijk over gaat dat er geen zinnig woord over te zeggen.

Bellen kan, maar ik zou het vooral schriftelijk doen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door hänschen klein »

In het tv-programma Buitenhof (NL) werd vandaag o.a. de Belastingdienst verweten, dat ze geen individuele beslissingen meer durven nemen. Deels omdat de ondoorzichtige wetgeving niet meer te handhaven is, deels omdat ze geen speelruimte voelen om anders dan standaard beslissingen te kunnen nemen. Het zal u bekent zijn, dat de beste belasting-medewerkers (doortastende) inmiddels met een oprotpremie verdwenen zijn.

Er was in het programma sprake van de vele burgers die zèlfs door bestuurders en de wetgever op een rotonde geleidt worden, een rotonde zonder afslagen. U zit nu op zo'n rotonde. Oplossing: horizontale beslissingsstructuren maken i.p.v. verticaal blijven heen en weer schuiven.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door vroem »

hänschen klein schreef: Oplossing: horizontale beslissingsstructuren maken i.p.v. verticaal blijven heen en weer schuiven.
en wat houdt dat dan concreet in?

atlas1302

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Een belastingdienst kan niet meedenken en schuift veel lineair af zonder maar omhoog of omlaag te kijken, tunnel visie en ze komen er zo zachtjes aan zelf er niet meer uit. Te complexe regeltjes en bureaucratie en voordat je het weet zit je inderdaad op zo`n rotonde. Jaar in en jaar uit, de belastingdienst begint nu pas in 2017 te snappen dat ik officieel in 2014 ben uitgeschreven.

Na ijllen, hoe bedoelt U?

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door PennyWiser »

Brahms schreef:Dat "tuig" zijn neem ik aan de medewerkers der belastingdienst. Mensen welke gewoon hun werk doen, en ja, waar gewerkt wordt worden ook wel eens fouten gemaakt. Misschien ook in jou geval.

Verder is de info, ondanks lange tekst, zo sumier waar het nu werkelijk over gaat dat er geen zinnig woord over te zeggen.

Bellen kan, maar ik zou het vooral schriftelijk doen.
Tja, ik schrok nogal, het is nogal een bedrag namelijk (belasting over een heel jaar + boetes en rente, en ik verdiende modaal in dat jaar) dus ik was enigszins emotioneel. Blijft een feit dat iedereen mij aan de telefoon gelijk geeft, mij belooft 'meteen te mailen met een bevestiging' en dit gewoonweg nalaat. Alsof het normaal is te dreigen met toegang verschaffen tot mijn huis om alles van waarde mee te nemen, wegens een fout die zij maken. En ze kennen de wet gewoon niet, want er bestaat al sinds tijden een verdrag tot voorkoming van dubbele belasting.

België heeft ook geen opdracht gegeven tot inning momenteel dus de NL belastingdienst vond dat zelf een goed idee. Ik noem dat wel degelijk tuig. Je kunt zelf hopelijk ook wel bedenken welk een impact dat heeft allemaal. Als ze het nu meteen oplosten had ik het woord niet gebruikt, maar de zaak loopt al bijna een jaar en zowel NL als BE zijn compleet op de hoogte van het feit dat ik volledige belasting heb betaald in NL.

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door PennyWiser »

hänschen klein schreef:In het tv-programma Buitenhof (NL) werd vandaag o.a. de Belastingdienst verweten, dat ze geen individuele beslissingen meer durven nemen. Deels omdat de ondoorzichtige wetgeving niet meer te handhaven is, deels omdat ze geen speelruimte voelen om anders dan standaard beslissingen te kunnen nemen. Het zal u bekent zijn, dat de beste belasting-medewerkers (doortastende) inmiddels met een oprotpremie verdwenen zijn.

Er was in het programma sprake van de vele burgers die zèlfs door bestuurders en de wetgever op een rotonde geleidt worden, een rotonde zonder afslagen. U zit nu op zo'n rotonde. Oplossing: horizontale beslissingsstructuren maken i.p.v. verticaal blijven heen en weer schuiven.
Klopt, dat had ik gelezen ja. Ik vind het ook pervers dat ik meebetaal aan hun procedures tegen mij. Probeer maar eens te procederen, dat kost je enorm veel geld. Rechtsongelijkheid is ook in NL springlevend.

Enfin, dit is al mijn tweede geschil met de belastingdienst. De vorige keer ben ik ook in het gelijk gesteld uiteindelijk (want ik had ook gewoon gelijk), maar ik moest eerst bellen met de belastingdienst waar uberhaupt de sommering tot betaling voor was. Ik ben van nature vrij kalm maar dat blijf je niet lang als je met de belastingtelefoon belt. Iemand met verstand van zaken kun je onmogelijk bereiken tot je zaak is geëscaleerd. Het kost enorm veel tijd om maar zelf je wetbundels erbij te pakken en de belastingdienst is ook niet helder in haar communicatie richting particulieren (zijn ze veel meer richting zakelijke klanten, maar ja, daar kunnen ze ook weinig anders daar bedrijfsjuristen meteen gehakt maken van onware voorstellingen). Zo hebben ze in alle communicatie naar particulieren staan 'uw bezwaar dient binnen 6 weken bij ons binnen te zijn' maar dat is feitelijk onjuist. Het dient binnen 6 weken ter post te worden gebracht. De dame aan de telefoon wist hier niet eens van. Tja.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door BreejKC »

Doordat de deskundigheid bij de Belastingdienst wegbezuinigd is, weet nu daar waarschijnlijk niemand meer hoe er wel of niet gehandeld moet worden in uw geval. De makkelijkste oplossing, althans voor de Belastingdienst, is dan “laat de klant maar betalen, dan zien we wel of, wanneer en waar het schip strandt”. Uiteraard bent u daar weinig mee geholpen, tot nu toe.

Of u al een officiële schriftelijke klacht tegen de Belastingdienst hebt ingediend weet ik niet. Zo ja, heeft u dan al een antwoord gehad, of wacht u daarop nog steeds? In het laatste geval zijn alle wettelijke termijnen dan waarschijnlijk al door de Belastingdienst overschreden en gaan zij al de fout in op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht. Heeft u echter nog geen officiële, schriftelijke klacht tegen dit optreden van de Belastingdienst ingediend, dan is dit het eerste wat u nu moet doen. Vervolgens moet u afwachten hoe er over uw klacht beslist wordt.

Heeft u echter wel een officiële klacht ingediend en bent u het met de uitkomst of afhandeling daarvan oneens, dan staat u nog slechts de weg open naar de Nationale Ombudsman te Den Haag. Zij zoeken dan voor u uit of de Belastingdienst in uw geval al dan niet onbehoorlijk gehandeld heeft. Een eventuele weg naar de Belastingrechter is dan waarschijnlijk nog ver weg. Meestal keert de Belastingdienst, met een beoordeling door de Nationale Ombudsman, snel op haar foute schreden terug. Op de gelijknamige site van de Nationale Ombudsman vindt u uitgebreid hoe u uw zaak daar aanhangig kunt maken. Eis bij de Nationale Ombudsman, voordat door hen een onderzoek wordt gestart, is wel dat u eerst, middels een officiële klachtenprocedure, de zaak heeft geprobeerd met uw tegenpartij op te lossen.

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door PennyWiser »

BreejKC schreef:Doordat de deskundigheid bij de Belastingdienst wegbezuinigd is, weet nu daar waarschijnlijk niemand meer hoe er wel of niet gehandeld moet worden in uw geval. De makkelijkste oplossing, althans voor de Belastingdienst, is dan “laat de klant maar betalen, dan zien we wel of, wanneer en waar het schip strandt”. Uiteraard bent u daar weinig mee geholpen, tot nu toe.

Of u al een officiële schriftelijke klacht tegen de Belastingdienst hebt ingediend weet ik niet. Zo ja, heeft u dan al een antwoord gehad, of wacht u daarop nog steeds? In het laatste geval zijn alle wettelijke termijnen dan waarschijnlijk al door de Belastingdienst overschreden en gaan zij al de fout in op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht. Heeft u echter nog geen officiële, schriftelijke klacht tegen dit optreden van de Belastingdienst ingediend, dan is dit het eerste wat u nu moet doen. Vervolgens moet u afwachten hoe er over uw klacht beslist wordt.

Heeft u echter wel een officiële klacht ingediend en bent u het met de uitkomst of afhandeling daarvan oneens, dan staat u nog slechts de weg open naar de Nationale Ombudsman te Den Haag. Zij zoeken dan voor u uit of de Belastingdienst in uw geval al dan niet onbehoorlijk gehandeld heeft. Een eventuele weg naar de Belastingrechter is dan waarschijnlijk nog ver weg. Meestal keert de Belastingdienst, met een beoordeling door de Nationale Ombudsman, snel op haar foute schreden terug. Op de gelijknamige site van de Nationale Ombudsman vindt u uitgebreid hoe u uw zaak daar aanhangig kunt maken. Eis bij de Nationale Ombudsman, voordat door hen een onderzoek wordt gestart, is wel dat u eerst, middels een officiële klachtenprocedure, de zaak heeft geprobeerd met uw tegenpartij op te lossen.
Ik heb inderdaad een klacht neergelegd bij de Ombudsman.

België heeft geen opdracht gegeven tot inning tot nu toe na het in behandeling nemen van mijn bezwaar. Mijn NL contactpersoon wist ook niet hoe dit kan. Ik zal ook een klacht neerleggen bij de Belastingdienst NL. Vervolgens begrijpt België ook niet dat ook al zou ik wel in Belgïe hebben gewoond ten tijde van het betreffende belastingjaar, dat ik alsnog aan alle eisen voldeed om enkel te moeten betalen in NL. Ik zei dat toen ik mijn BE contactpersoon wederom sprak (zij kunnen mij niet bellen want ze moeten eerst een schriftelijk verzoek indienen om naar het buitenland te mogen bellen - I kid you not). De reden waarom ik belde is omdat de schriftelijke bevestiging uitbleef. "Ben ik vergeten" was het antwoord. Ook zijn ze in België niet op de hoogte hoe zo'n dwangbevel verloopt. Daar schrok hij nogal van. Tja, ik schrik dan weer meer van de onkunde. Verbijsterend. En dit is een jurist waar we het over hebben, die de wet dus niet kent.

Het is dat ik beschik over enig moraal en principes, anders zou ik ook solliciteren bij de belastingdienst. Letterlijk slapend je geld verdienen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door BreejKC »

Of de ambtenaren bij de Belastingdienst werkelijk slapend hun geld verdienen is misschien iets te kort door de bocht geredeneerd. Hoewel ik het in uw situatie goed kan begrijpen dat u zo reageert. Probleem is dat bij de standaard-ambtenaar bijna alles "volgens het boekje" moet gaan. Als er zich een situatie voordoet die niet in de boekjes voorkomt, dan zijn veel ambtenaren volledig de weg kwijt. Waarschijnlijk is dat hetgene wat u nu meemaakt. Geluk heb je dan werkelijk als je nog een slimmerik-ambtenaar vindt die wel geleerd heeft zelf nog na te denken en van de gebaande wegen durft af te wijken. Zo'n ambtenaar zal intern een heel gevecht moeten leveren, want de tenen van veel ambtenaren zijn lang.

Of de Nationale Ombudsman uw klacht al in behandeling zal nemen is twijfelachtig nu er nog een klacht van u bij de Belastingdienst ligt. Waarschijnlijk wordt de uitkomst van die klacht eerst afgewacht. Tenzij die klacht er al veel te lang ligt en de Belastingdienst uw klacht tracht te negeren. Uiteraard kunt u dit aantonen met de datum van uw klachtbrief. Vanaf die datum gaan de wettelijke termijnen volgens de Algemene Wet Bestuursrecht lopen.

Bereidt u er dus op voor dat deze hele procedure tot afhandeling nog lange tijd in beslag zal nemen. Ik wens u veel succes.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 29 aug 2017 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door BreejKC »

Sorry Michiel, dat u het niet begrijpt wil niet zeggen dat niemand het begrijpt. Ik begrijp het wel. En als je het niet in één keer begrijpt, dan lees je het op je gemak nog een keer. Werkt doorgaans heel verhelderend.

Natuurlijk kun je via "Mijn belastingdienst" een klacht indienen. Maar dat wil zeker niet zeggen dat schriftelijk een klacht indienen onmogelijk geworden is. Sterker nog, deze laatste wijze geniet wellicht zelfs de voorkeur. Allereerst kun je tijdens het schrijven van zo'n brief beter nadenken, en het nog eens teruglezen, wat je opschrijft. Een kopie van een brief achterhouden, al dan niet digitaal, is zeer eenvoudig en zeer aan te bevelen.

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door PennyWiser »

MichielFRL schreef:
PennyWiser schreef:Het dient binnen 6 weken ter post te worden gebracht.
Er is dan ook niemand die begrijpt wat hier staat.
Logisch dat er een andere vorm wordt gekozen welke wel duidelijk is.

PS. Bezwaar maken doe je al jaren niet meer per post (bestaat het überhaupt nog), maar via Mijn Belastingdienst.
Neehoor. Ik moest dat wel degelijk schriftelijk doen. In 2016.

En in mijn geval scheelde dat dus €5000,-, dat 'ter post brengen' en 'moet binnen zijn binnen n weken.' En ook dit keer lag de fout bij de belastingdienst die mijn verhuizing niet op tijd had verwerkt. Ze printen die brieven (ja, brieven) namelijk standaard weken voor verzending.

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door PennyWiser »

P.S.: Het is aan de belastingdienst om duidelijk te communiceren. Ze zouden ook kunnen zeggen 'u dient te kunnen bewijzen dat u de brief binnen 6 weken naar de post bracht, bijvoorbeeld door deze aangetekend te verzenden met de bon als bewijs.' En hoppa, heel Nederland en z'n moeder snapt het.

Het is een overheidsorgaan hè, die hoort te bestaan bij gratie van de burgers en niet andersom.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door BreejKC »

Uw reden dat ze ook kunnen zeggen 'u dient te kunnen bewijzen dat u de brief binnen 6 weken naar de post bracht, bijvoorbeeld door deze aangetekend te verzenden met de bon als bewijs’, gaat voor de belastingdienst niet op. De dagtekening van de brief is namelijk bepalend. U als verzender kunt nl. niet zien wanneer de brievenbus geleegd is en hoe lang het postbedrijf er over gedaan heeft om de brief bij de geadresseerde aan te leveren. Als het goed is wordt een ontvangen brief bij zo’n grote instantie ook op de dag van ontvangst ingeschreven. Door een brief aangetekend te vesturen heeft u natuurlijk wel een extra bewijs in handen dat de brief daadwerkelijk verstuurd is.

Hoe een overheidsinstantie naar ons als burgers behoorlijk hoort te handelen vindt u terug in de behoorlijkheidswijzer van de Nationale Ombudsman, die op hun site gratis te downloaden is.

stofzuigertje

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het kan nog erger....

Iemand die hier in NL afgekeurd is en over de grens ging wonen had last van buren.
Ja, die snurken en nogmaals binnen Vlaanderen verhuist.

Hij betaalde de ziektekosten die goedkoper zijn dan hier, alles geregeld, en kreeg zijn uitkering niet meer netto maar bruto.
Hij wacht al sinds 2009 op de Belastingdienst daar en heeft het verschil keurig op spaarbank gezet.
Maar hoeveel jaren moet je wachten tot je in België belasting mag betalen na aanmelden?

Er gaat veel mis, zowel hier in NL als daar in BE en ze werken lekker langs elkaar heen.
Vermoedelijk is hij in NL uitgeschreven en denken ze in BE dat hij als toerist daar een Chalet heeft en als toerist is....
Er zijn namelijk daar wonende die in NL belastingplichtig bleven.

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door PennyWiser »

BreejKC schreef:Uw reden dat ze ook kunnen zeggen 'u dient te kunnen bewijzen dat u de brief binnen 6 weken naar de post bracht, bijvoorbeeld door deze aangetekend te verzenden met de bon als bewijs’, gaat voor de belastingdienst niet op. De dagtekening van de brief is namelijk bepalend. U als verzender kunt nl. niet zien wanneer de brievenbus geleegd is en hoe lang het postbedrijf er over gedaan heeft om de brief bij de geadresseerde aan te leveren. Als het goed is wordt een ontvangen brief bij zo’n grote instantie ook op de dag van ontvangst ingeschreven. Door een brief aangetekend te vesturen heeft u natuurlijk wel een extra bewijs in handen dat de brief daadwerkelijk verstuurd is.

Hoe een overheidsinstantie naar ons als burgers behoorlijk hoort te handelen vindt u terug in de behoorlijkheidswijzer van de Nationale Ombudsman, die op hun site gratis te downloaden is.
Aangetekend krijg je gewoon een bewijs met de datum er op. Dat is bepalend. Dat de brief er dan een week over kan doen om op het bureau van de inspecteur te verschijnen doet dan niet meer ter zake. Hier zijn behoorlijk wat rechtszaken over geweest maar goed, het staat zo in de wet. En aangezien ze dit wel naar zakelijke klanten communiceren weten ze het wel degelijk. Enfin, het zou nog niet zo erg zijn mocht het niet een reden zijn geweest om een eerder bezwaar niet ontvankelijk te verklaren. Het is gewoon frustrerend en brengt behoorlijke stress met zich mee.

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Dwangbevel Belastingdienst, bezwaar nog in behandeling

Ongelezen bericht door PennyWiser »

stofzuigertje schreef:Het kan nog erger....

Iemand die hier in NL afgekeurd is en over de grens ging wonen had last van buren.
Ja, die snurken en nogmaals binnen Vlaanderen verhuist.

Hij betaalde de ziektekosten die goedkoper zijn dan hier, alles geregeld, en kreeg zijn uitkering niet meer netto maar bruto.
Hij wacht al sinds 2009 op de Belastingdienst daar en heeft het verschil keurig op spaarbank gezet.
Maar hoeveel jaren moet je wachten tot je in België belasting mag betalen na aanmelden?

Er gaat veel mis, zowel hier in NL als daar in BE en ze werken lekker langs elkaar heen.
Vermoedelijk is hij in NL uitgeschreven en denken ze in BE dat hij als toerist daar een Chalet heeft en als toerist is....
Er zijn namelijk daar wonende die in NL belastingplichtig bleven.
Bizarre situatie. Is er niet iemand die die persoon (of bent u het zelf?) juridisch kan bijstaan in België? Is er geen verjaringstermijn?

Gesloten