LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gasverbruik slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Harm.calc schreef: Soms gaan discussies over onderwerpen verder dan TS. Begrijp je wel.
Zeker als er forumleden met een stokpaardje zijn die ieder onderwerp naar hun eigen verhaal toe willen trekken.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Wat een bedenkelijk denkniveau weer. Toon verdorie eerst eens aan dat nieuwe meters slechter zijn dan die oude. Dan praten we verder. Of ben je zo'n technofoob die nog steeds denkt dat koeien zure melk geven als een trein met 40km/u langsraast???

Moet trouwens erg vermoeiend zijn als je niemand vertrouwt. Of ben je een gevalletje "zoals de waard is...."??[/quote]

jij mag het bedenkelijk vinden, tegelijk is er al aangetoond dat niet alle nieuwe meters goed werken, was ook een keer in radar als ik goed ben, ijk opstelling werken ze wel goed maar bij de mensen thuis ineens niet...


welke oorzaak dat ook heeft heeft het praktijk is nu eenmaal zo en zolang dit zo is gewoon de oude meter nemen/houden enne, dat heeft niets te maken met zure melk of zo gewoon de praktijk, zolang dit nog niet op orde is niet de nieuwe nemen!!![/quote]

Dus jij wil met droge ogen beweren dat een slimme GASmeter last zou hebben van het verkeerd meten van led-lampen en dimmers?[/quote]

Angel, als je zou weten waar je over praat zou je ook weten dat de "slimme" gasmeter is gekoppeld aan de "slimme" electra meter en dat deze de standen bijhoud en vervolgens doorzend als dit is ingeschakeld dus JA, dit kan met elkaar te maken hebben!!!

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Ik lees graag mee!

We hebben sinds een paar weken een slimme meter, en ik probeer het een beetje te snappen, maar vraag me af hoe ik een en ander moet begrijpen.
We hebben de verwarming nog niet aan staan. Hebben een CV-combi-ketel met iSense (buiten sensor), maar hebben het nog staan op "zomer-programma", waarin nog niet gestookt wordt (en de radiatoren ook niet open).

Nu wilde ik kijken hoeveel je typisch aan gas verbruikt bij douche/bad en bij het koken. Leuk ook om je er bewust van te worden. Dus regelmatig en foto maken van de stand op de gasmeter en dan kan ik precies zien hoeveel m3 gas er verbruikt is bij douchen of koken.

We hebben ook de App van Greenchoice erbij genomen en houden verbruik bij via "Slimmemeterportaal". Maar ik zie nu in de grafieken dat er ook op andere momenten gasverbruik is, buiten de tijd dat we douchen of koken. Iemand een idee hoe we er achter kunnen komen hoe dat zit? Zal de verwarming toch al aan staan, zonder dat we dat weten (radiatoren voelen niet warm aan).
Laatst gewijzigd door GrannySmith op 13 sep 2017 09:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als je de kachel niet nodig hebt draai dan de kraan dicht hiervan, dan slaat ie op zeker niet aan, kook je niet weet je zeker dat je niets gebruikt, kijk op de klok wanneer je absoluut geen gas verbruikt en kijk wat de meter aangeeft...

vergeet niet de kraan weer open te draaien en de ketel weer op te starten, je kunt ook de stekker van de ketel eruit halen, verbruikt ie ook niets en later weer terug steken als je hem nodig hebt...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Angel, als je zou weten waar je over praat zou je ook weten dat de "slimme" gasmeter is gekoppeld aan de "slimme" electra meter en dat deze de standen bijhoud en vervolgens doorzend als dit is ingeschakeld dus JA, dit kan met elkaar te maken hebben!!!
En jij denkt echt dat de Elektra meter (die alleen doorgeefluik is) er spontaan 18% bijtelt :lol:

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

bprosman schreef:
Angel, als je zou weten waar je over praat zou je ook weten dat de "slimme" gasmeter is gekoppeld aan de "slimme" electra meter en dat deze de standen bijhoud en vervolgens doorzend als dit is ingeschakeld dus JA, dit kan met elkaar te maken hebben!!!
En jij denkt echt dat de Elektra meter (die alleen doorgeefluik is) er spontaan 18% bijtelt :lol:
Blijkbaar :roll:
Of dat de gasmeter van slag raakt door led-lampen en dimmers.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar ik zie nu in de grafieken dat er ook op andere momenten gasverbruik is, buiten de tijd dat we douchen of koken.
Toilet wordt doorgetrokken met warm water?

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bob Schurkjens schreef:
Maar ik zie nu in de grafieken dat er ook op andere momenten gasverbruik is, buiten de tijd dat we douchen of koken.
Toilet wordt doorgetrokken met warm water?
Iedereen blijft de hele dag van de warm water kraan af? Dus ook afwas voorspoelen en even wassen gebeurt met steenkoud water?

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

GrannySmith schreef:Maar ik zie nu in de grafieken dat er ook op andere momenten gasverbruik is, buiten de tijd dat we douchen of koken. Iemand een idee hoe we er achter kunnen komen hoe dat zit? Zal de verwarming toch al aan staan, zonder dat we dat weten (radiatoren voelen niet warm aan).
Bij mijn CV ketel heb ik altijd warm water, mogelijk is dit bij jullie ook zo.

P.S. TS heeft dit topic aangemaakt maar daarna nooit meer ingelogd, hoger verbruik is een ruim begrip zonder meer inhoudelijke informatie weet je natuurlijk weinig.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

door de electromagnetische smog kan een meter van slag raken, ELKE meter die op electra werkt...

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hawk-Eye schreef:door de electromagnetische smog kan een meter van slag raken, ELKE meter die op electra werkt...
Zo ook de oude (niet 'slimme' meter), die werkte namelijk ook op electra. Het weigeren of uit laten zetten van het slimme gedeelte levert je dan dus niets op.

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Goed idee om het zo te testen, bedankt, Hawk-Eye!

Zal het in het weekend doen, omdat we dan ook groot deel van de dag weg zijn. Als ik dan gas
kraan dicht gedraaid heb zou er echt geen verbruik meer te zien moeten zijn in de grafiek. Als dat wel zo is, zou er iets mis moeten zijn met de gasmeter.

Heb het nog nagekeken op de thermostaat van de iSense: we hebben het op "zomerstand" staan en dan zou hij eigenlijk alleen moeten stoken als het onder de 16 graden is. Maar in de kamer waar de thermostaat hangt zagen we b.v. gisteren avond dat het 21,5 gr. was en er was ook geen symbool op de display te zien dat de ketel aan het stoken was. Alle radiatoren ook koud natuurlijk.

Dus 2 mogelijkheden: de ketel is toch tussendoor aan het stoken, terwijl we denken dat dit nog niet het geval is. Of er moet ergens anders gas "lekken". We hebben naast het gasfornuis ook nog een gas open haard, maar die hebben we al een tijd niet gebruikt. Geen idee of daar ook iets mee zou kunnen zijn.

Ik heb geprobeerd om er een foto van de grafiek bij te plaatsen, bij mijn eerste bericht. Maar dat wil niet lukken, foto is te groot en ik weet niet hoe ik hem kleiner kan maken.
Laatst gewijzigd door GrannySmith op 13 sep 2017 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Bob Schurkjens schreef:
Maar ik zie nu in de grafieken dat er ook op andere momenten gasverbruik is, buiten de tijd dat we douchen of koken.
Toilet wordt doorgetrokken met warm water?

Dit bedoel je als grap neem ik aan?

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door GrannySmith »

angel1978 schreef:
Bob Schurkjens schreef:
Maar ik zie nu in de grafieken dat er ook op andere momenten gasverbruik is, buiten de tijd dat we douchen of koken.
Toilet wordt doorgetrokken met warm water?
Iedereen blijft de hele dag van de warm water kraan af? Dus ook afwas voorspoelen en even wassen gebeurt met steenkoud water?
Ik hou het een beetje bij nu om te begrijpen. Dus ik neem nu bewust koud water als ik m'n handen was. Kinderen zijn groot deel van de dag weg, en als ik was voorspoel of uitspoel hou ik dat bij, dus dat tel ik al mee als verbruik. Het gaat ook niet om grote hoeveelheden, maar ik wil het graag begrijpen, en zeker weten of het allemaal klopt.

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door GrannySmith »

sylvesterb schreef:
GrannySmith schreef:Maar ik zie nu in de grafieken dat er ook op andere momenten gasverbruik is, buiten de tijd dat we douchen of koken. Iemand een idee hoe we er achter kunnen komen hoe dat zit? Zal de verwarming toch al aan staan, zonder dat we dat weten (radiatoren voelen niet warm aan).
Bij mijn CV ketel heb ik altijd warm water, mogelijk is dit bij jullie ook zo.

P.S. TS heeft dit topic aangemaakt maar daarna nooit meer ingelogd, hoger verbruik is een ruim begrip zonder meer inhoudelijke informatie weet je natuurlijk weinig.

Wat bedoel je hiermee, dat er altijd heet water is bij de CV ketel?
We hebben geen boiler, dus geen reservoir dat de hele tijd warm gehouden wordt. Hebben wel elektrische keukenboiler, maar dus niet voor warm water. Als we warm water aanzetten dat duurt het best een tijd voor het warm is.
Ik weet niet of er in de CV-ketel ook een waakvlam is (ben niet zo technisch ..., sorry).

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Om te kijken of er ergens iets fout gaat met de meter hebben we zaterdag rond 12.30 uur de gaskraan dicht gedraaid in de meterkast.

Na uitzetten van de gaskraan in de meterkast werd er geen gas meer verbruikt op gasmeter. De stand bleef exact hetzelfde.
Toen hebben we na 2,5 uur de gaskraan weer open gezet in de meterkast, maar boven bij de CV-ketel de gaskraan dicht gedraaid. Op andere dagen altijd wat verbruik binnen zo'n periode, dus dat was een goede test. Toen zijn we de rest van de dag weg geweest, en pas rond 22.00 uur weer thuis gekomen. De stand op de gasmeter was nog steeds hetzelfde, dus we weten nu dat er geen gas "weg lekt" bij het gasfornuis of bij de open haard. Het moet dus aan de CV-ketel liggen, dat er tussendoor verbruik is zonder dat we dat willen.

Ik las ergens iets over "comfort-stand" of "eco-stand", dat je dan sneller warm water hebt en dat je daardoor meer verbruik hebt. We hebben deze ketel: Remeha Calenta C40 en hij is krap 7,5 jaar oud.
Als we de douche aanzetten duurt het sowieso 1 min voordat we warm water hebben. Geen idee hoe we dit ingesteld hebben, en of dat op de iSense te zien is. Zal manlief vragen, die weet het misschien.

De mogelijkheden:
1. de ketel is stiekem toch al aan het stoken, terwijl hij dat pas zou moeten doen bij een binnen-temp < 16 graden
2. er lekt ergens iets weg bij de CV-ketel
3. het heeft met een instelling van de ketel te maken

Misschien kan de loodgieter iets vinden als hij binnenkort komt voor onderhoud en schoonmaken van de ketel. Ik denk er nog over na of ik hem eerder laat komen voor onderhoudsbeurt (dat zou pas in januari zijn), of dat dit onder "storing" zou vallen. Is natuurlijk niet echt een storing, alleen iets waar ik probeer achter te komen hoe het zit.

Nog een toevoeging:
De eerste dagen van registreren met de slimme meter was er geen extra verbruik dat we niet konden thuisbrengen. Dat is pas op 6 september begonnen. Op de Greenchoice App zag ik de eerste dagen staan dat we bij gas 3% verbruiken voor koken, de rest voor warm water. Maar opeens stond er ook een percentage bij voor verwarming. En gek genoeg loopt dat percentage voor verwarming nu op. Heb op 4 verschillende dagen een overzicht bekeken van specificatie gasverbruik: 13% / 23% / 36% / 41% voor verwarming, en dat terwijl we dus nog niet stoken.

Ik weet niet of dit een schatting is van de App, of dat het systeem kan zien of het gas gebruikt wordt voor douchen of de CV ketel? Bij de elektrische apparaten maken ze ook een indeling, want daar schijnt er een signaal afgegeven te worden per apparaat. Misschien maken ze een schatting aan de hand van dagprofiel, wanneer de meesten mensen douchen en koken ...

Zombiemaster
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Als een CV ketel niet op de eco-stand staat zal hij een klein voorraadje, 1 of 2 liter, water op temperatuur houden om sneller aan warmwatervraag te kunnen voldoen. Dat kan tot 4 of 5 m3 per week kosten..

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Bedankt!
We moeten even uitzoeken of onze ketel die optie heeft. Even handleiding opzoeken en doorspitten ...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel ... -inregelen

Met waterzijdig inregelen kun je pas echt gas besparen. Hadden de energiebedrijven en de overheid daar maar op in gezet in plaats van nieuwe meters waar je niks aan hebt. De meeste cv ketels zijn verre van optimaal ingesteld waardoor je verbruik sowieso al te hoog is. Dat los je niet op met slimme meters.

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Gasverbruik slimme meter

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Bedankt! Jeetje, hier kunnen we echt heel veel leren ...

Ik had echt nog nooit gehoord van "waterzijdig inregelen". Al heel lang lid van de consumentenbond, maar dit artikel heb ik dus gemist.

Nog veel leeswerk te doen dus.

Gesloten