LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorrij- en montagekosten onder garantie

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
MelskeH

Voorrij- en montagekosten onder garantie

Ongelezen bericht door MelskeH »

Hallo, WIj hebben in Okt. 2014 een overkapping laten plaatsen, deze bestaat o.a. uit 12 polycarbonaat platen. In het begin van dit jaar zagen we dat 1 van de platen een lichte verkleuring kreeg, deze is echter in 4 a 5 maanden zo erg geworden dat het niet meer te overzien was dat de plaat verkleurd was. Dit gemeld bij de leverancier, was geen probleem ik heb 10 jaar garantie op de plaat (deze gaan volgens de producent van de plaat 30 jaar mee). Maar in de offerte staat een bedrag van € 125,- voor o.a materiaal (€ 5,-) montage kosten (€ 60,-) en voorrijkosten (€ 60,-).

Mogen die kosten wel door berekend worden aan de consument.
Dakplaat 2 klein.JPG
Dakplaat 2 klein.JPG (165.39 KiB) 1349 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

stofzuigertje

Re: Voorrij- en montagekosten onder garantie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wat staat er in de garantie?

Is het op heel blijven dan is het jammer...
Of ook dat ze kleurvast zijn.....

Ik vermoed dat ze niet willen vergoeden, op de foto kan ik niet zien of alle platen verkleuren en 1 iets meer of alleen 1 plaat.
Als alle andere wel goed zijn is het productie fout en gekocht met plaatsing moeten ze die vergoeden.
Bij zelf plaatsen of andere firma die U inhuurde niet.

De verkleurde plaat als het er maar 1 is moet vergoed worden.
Als er meerdere verkleuren is het normaal voor product en jammer!

JvandeW

Ongelezen bericht door JvandeW »

Nee, dat mag niet. Ik zou je aanraden het topic viewtopic.php?f=2&t=175295#p2430383 eens door te lezen. Vooral de berichten van Alfatrion, Moneyman, Henk Toeter en van mij over waarom dit niet mag. De garantievoorwaarden van de verkoper staan niet boven de wet.

En trek je vooral niets van Snuffel1 aan. Die heeft het wel vaker mis, is hier al meermaals op gewezen met links naar uitspraken en wetsartikelen en blijft gewoon dezelfde onzin vertellen. Bij Snuffel1 kun je alleen terecht voor een mening waar je verder helemaal niets aan hebt.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Een dergelijke overkapping hoort langer dan 3 jaar mee te gaan, zeker als de fabrikant 30 jaar (ofwel 10x zo lang) stelt en 10 jaar garantie geeft. De platen horen ook niet te verkleuren, tenzij dit normaal is, maar dan zouden alle platen verkleuren en zou het dus niet opvallen.

De wet stelt dat u recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging van het defecte product. Kosteloos dient ook echt kosteloos te zijn en er mag dus geen montage of voorrijkosten gevraagd worden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

JvandeW schreef:Nee, dat mag niet. Ik zou je aanraden het topic viewtopic.php?f=2&t=175295#p2430383 eens door te lezen. Vooral de berichten van Alfatrion, Moneyman, Henk Toeter en van mij over waarom dit niet mag. De garantievoorwaarden van de verkoper staan niet boven de wet.
Mijn antwoord zou hier juist zijn: Ja, dat mag, mits...

De handelsgarantie mag geen afbreuk doen aan de wettelijke garantie, maar in de handelsgarantie mogen deze kosten voor rekening worden gelaten van de koper. Van de wettelijke garantie wordt geen afbreuk gedaan door in de handelsgarantie op te nemen dat deze kosten voor rekening van de koper zijn, omdat de handelsgarantie naast de wettelijke garantie bestaat. De handelsgarantie moet wel een voordeel bieden ten opzichte van de wettelijke garantie, maar dan kan door de bewijslast om te draaien. De handelsgarantie mag geen exoneratiebeding bevatten. De consument-koper heeft dan een keuze tussen een beroep doen op de handelsgarantie, en niets hoeven te bewijzen, of de wettelijke garantie, en de bewijslast dragen.
snuffel1 schreef:Nu blijkt dat er materiaalfout is geconstateerd (...)
Als vaststaat dat het hier om een materiaalfout gaat, dan kan de koper een beroep doen op de wettelijke garantie, met als gevolg dat deze kosten voor vergoeding in aanmerking komen.
olaf79 schreef:De wet stelt dat u recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging van het defecte product.
Onjuist, in de wet staat dat een koper recht heeft op kosteloos herstel of vervanging van een non-conform product. Non-conform is niet synoniem aan defect.

Benjw

Ongelezen bericht door Benjw »

Goedenavond,

Ik heb de reacties in dit onderwerp gelezen en heb een aanvullende vraag. Kan ik die hier stellen of dien ik een nieuw topic te openen?

Mijn vraag gaat over een geleverde radiator. Gekocht bij firma A (evenals alle andere items voor de badkamer) De radiator is door de aannemer B geïnstalleerd in een kakelnieuwe badkamer maar na een paar dagen bleek dat er druppelsgewijs water uit de zijkant komt.

Daarom firma A aangeschreven waarop direct gereageerd werd met de mogelijkheid een nieuwe radiator te leveren (op de begane grond)
Echter voor de werkzaamheden die met afkoppelen en opnieuw plaatsen gemoeid zijn zullen we toch aannemer B moeten inhuren (we zijn geen klussers en willen een deugdelijke installatie in de nieuwe badkamer)
Is het reëel dat wij Firma A vragen die kosten te betalen?

Jullie mening wordt op prijs gesteld.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Vooropgesteld dat het een gebrek is aan de radiator en geen montagefout :

De wetgeleerden zullen wel roepen dat de leverancier A alle kosten moet vergoeden. Incl. Alle tijd die je er zelf insteekt (telefoonkosten, montagekosten, vrije dag)

Maar er is geen bedrijf wat dat doet.

U heeft een radiator gekocht en deze wordt vervangen. Punt.
U kunt wel een radiator kopen van 35 euro, en deze in een uithoek van Europa monteren, dan zou de leverancier een veelvoud van zijn omzet aan kosten moeten maken om uw probleem op te lossen.

Zo werkt het niet.

Maar dit topic zal snel overspoeld worden door wetsartikelen, interpretaties, en mensen die het nog beter weten.
U zal door de bomen het bos. Iet meer zien.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Benjw schreef:Ik heb de reacties in dit onderwerp gelezen en heb een aanvullende vraag. Kan ik die hier stellen of dien ik een nieuw topic te openen?
Ik denk dat het handig is om als uitgangspunt te hanteren dat je het beste een nieuwe topic kan openen. Je zult je eigen casus toch moet beschreven en de duivel zit hem in de details.
Benjw schreef:Mijn vraag gaat over een geleverde radiator. Gekocht bij firma A (evenals alle andere items voor de badkamer) De radiator is door de aannemer B geïnstalleerd in een kakelnieuwe badkamer maar na een paar dagen bleek dat er druppelsgewijs water uit de zijkant komt.
Kennelijk is firma A eens dat het product ondeugdelijk is. Er zijn geen andere oorzaken, bijvoorbeeld dat de montage niet goed is.
Benjw schreef:Daarom firma A aangeschreven waarop direct gereageerd werd met de mogelijkheid een nieuwe radiator te leveren (op de begane grond)
Echter voor de werkzaamheden die met afkoppelen en opnieuw plaatsen gemoeid zijn zullen we toch aannemer B moeten inhuren (we zijn geen klussers en willen een deugdelijke installatie in de nieuwe badkamer)
Is het reëel dat wij Firma A vragen die kosten te betalen?
Ja, hier toe zijn twee argumenten aan te voeren. Ik vermoed dat de leverancier kan volstaan met het geven van een ander exemplaar en niet verplicht is om de radiator op hangen. Echter, op grond van artikel 7:24 BW is hij wel verplicht om de schade van de non-conformiteit te vergoeden. Het doel van een schade vergoeding is om je financieel terug te brengen in dezelfde situatie, als wanneer de verkoper wel een deugdelijke radiator had geleverd. De gevolgen van het niet leveren van een deugdelijke radiator zijn voor hem. Nadat je de verkoper hebt aangeschreven en in gebreke hebt gesteld, kun je naar een incassobureau of direct naar de rechter. Om welk bedrag gaat het?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Benjw schreef:heb een aanvullende vraag. Kan ik die hier stellen of dien ik een nieuw topic te openen?
U kaapt het topic van een ander en dat wordt doorgaans als enigszins onbeschoft ervaren. Gewoon even uw eigen topic openen lijkt me netter.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

newmikey schreef:
Benjw schreef:heb een aanvullende vraag. Kan ik die hier stellen of dien ik een nieuw topic te openen?
U kaapt het topic van een ander en dat wordt doorgaans als enigszins onbeschoft ervaren. Gewoon even uw eigen topic openen lijkt me netter.
Ts vraagt het netjes toch ?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

crazyme schreef:
newmikey schreef:
Ts vraagt het netjes toch ?
Ik geef netjes antwoord toch?

Benjw

Ongelezen bericht door Benjw »

Leden,

Excuses voor mijn fout, het was geenszins mijn bedoeling om onbeschoft te zijn.
Een simpele reactie als "ja graag een nieuw topic opstarten" zou voldoende zijn geweest en dan had ik dat direct gedaan.
Ik heb juist geen ervaring met forums en mijn man dacht ook dat mijn vraag aanvullende betekenis zou kunnen geven aan het huidige onderwerp.

Ik zal de vraag in een nieuw onderwerp plaatsen.

Gesloten