LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dpdp
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2017 11:59

Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Ongelezen bericht door dpdp »

Een goedemiddag allen

Na een tijdje mee te hebben meegelezen in topics met soort gelijke problemen als de mijne en daar ook zeer nuttige tips uitgehaald te hebben, wil ik toch mijn eigen probleem hier delen omdat ik er niet meer uitkom wat nu de beste volgende stap voor mij is.

Alvast bedankt voor een ieder die mee wil denken.
Zal proberen om verhaal zo kort mogelijk te houden.

Het probleem wat ik hier in mijn huis heb is dat mijn stroomverbruik extreem is gestegen sinds plaatsing van de slimme meter. Energie Eneco en de netbeheerder is Stedin.

De feiten, ik woon sinds oktober 2009 in dit (huur)huis.
Een appartement verdeeld over 2 verdiepingen, met 4 kamers, keuken en badkamer.
De vorige bewoner had hier een wietplantage met illegaal stroom aftappen, waardoor er voor mijn verhuizing in oktober 2009 een nieuwe digitale, geen slimme, meter geplaatst is.
Single huishouden ivm Lat, van huis uit opgevoed met zuinig aan doen met stroom, nooit problemen gehad met stroomverbuik, ook niet in vorige woningen en daardoor ook er nooit echt boven opgezeten.
Er is blokverwarming waarvoor ik een aparte rekening ontvang.
Warm water vind plaats via een boiler, Daalderop 80 liter, die via Eneco geleased wordt.
Geen vaatwasser/droger. Wasmachine in 2016 vervangen door een energiezuinige.
Fulltime werk en veel van huis.

Verbruik sinds ik hier woon,
Jaarafrekening loopt ongeveer van maart t/m februari.

2009/2010 456
2010/2011 1123
2012/2013 1171
2013/2014 1441
2014/2015 1232
2015/2016 991
2016/2017 1604
2017/2018 1272, van 25-2-2017 t/m 24-9-2017

Ik kom ongeveer rond de 2180 uit bij volgende jaarafrekening.
Volgens het Nibud zal een gemiddeld 1 persoonshuishouden ongeveer 1840 per jaar gebruiken.
Echter word het huis verwarmt hier via blokverwarming waarvoor ik een aparte rekening ontvang en zal mijn gebruik dus lager moeten liggen, wat uit jaarnota's van voorgaande jaren ook blijkt.

In januari 2014 een controleur van Stedin aan deur gehad die constateerde dat ik mijn verbruik netjes doorgaf en dat ik erg energiezuinig was.

Door mijn jaarafrekening 2016/2017 ben ik achter dit hogere gebruik gekomen
De slimme meter is geplaatst op 27-7-2016.
Gebruik zonder slimme meter, 21-2-2016 t/m 27-7-2016 : 370
Gebruik sinds slimme meter, 27-7 -2016t/m 25-2-2017 : 1226

Enige apparaat wat vervangen is een 13jaar oude wasmachine door een nieuwe energiezuinige.
Mijn gasverbruik was overigens lager, omdat ik weinig thuis was,

Uiteraard meteen contact gezocht met Eneco hierover.
Ondertussen heel veel contact met Eneco gehad maar schiet niet echt op.
Volgens Eneco is mijn type slimme meter niet fout.

Welke stappen heb ik ondertussen gedaan :

- Gebruik zelf gaan monitoren en aangemeld voor mijn eneco, dat loopt zo goed als gelijk
- Maandbedrag bij Eneco verhoogd
- Stekker test gedaan, alle stekkers eruit, er vindt dan geen stroomverbruikt volgens de meter. Dit 2x gedaan
- Monitorende kwam er aan licht dat gebruik vooral nachts plaatsvind, enige apparatuur die dan actief is, is de boiler
- Contact met Eneco gehad over de boiler, die boiler blijkt uit 1977 te zijn dus 40 jaar oud
- Op mijn verzoek is er een monteur van Eneco langs geweest, die de boiler heeft nagekeken en die er na een ingewikkelde berekening op uit kwam, dat er met stroomverbruik van boiler niks mis
- Boiler wordt s'nachts opgewarmd, hij zit aangesloten op een aparte groep in de meterkast.
Als test die groep s"nachts uitgeschakeld en die nacht geen stroomverbruik.
- Laatste contact met Eneco, bieden me aan een nieuwe boiler te plaatsen, maar dan zit ik aan een langdurig contract vast. Ze sluiten de email af met :
U heeft al eerder aangegeven dat u electraverbuik erg hoog is, ik begrijp volkomen dat u de oorzaak hiervan wil achterhalen zodat u het verbuik naar beneden kan krijgen. Zoals eerder aangegeven heeft de monteur een berekening gemaakt voor het hoge electraverbuik en volgens de berekening zou dit niets te maken hebben met de boiler.
Helaas heb ik daar dan ook geen ander antwoord op.


Ik ben hier sinds begin april mee bezig en begint me best te frusteren.
Gezien het laatste antwoord van Eneco kan ik daar ook niks meer van verwachten.

Stappen die ik nog overweeg :
- het laten ijken van de slimme meter
- het inschakelen van een onafhankelijke electricieen
- de boiler door een onafhankelijke instalateur na laten kijken

Hierdoor hoop ik erachter te komen wat nu het gangbare verbruik van zo'n boiler is.
Wat ik online heb kunnen vinden spreekt elkaar tegen en klopt vaak ook niet met mijn oude verbruik.

Waar ik er eerst van overuigd was dat die slimme meter de boosdoener was, ben ik er nu ook wel van overtuigd dat het de boiler kan zijn, alleen waarom was het stroomverbruik dan eerst lager ?
Enige wat ik kan bedenken dat mijn oude meter het verbruik verkeerd registreerde, maar dat was een nieuwe meter die geplaatst is voor mijn verhuizing.

Helaas best een lang verhaal geworden.

Wie heeft er een advies voor mij ?

sylvesterb
Berichten: 5044
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Op onderstaande website:

https://www.boilergarant.nl/l/verbruik- ... che-boiler

Hebben ze het over gemiddeld 1800 KwH gebruik voor een normale HR boiler. Beetje aanname maar jouw boiler uit 1977 zal hier dus boven zitten. Het lijkt er dus meer op dat je oude meter defect was.

dpdp
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2017 11:59

Re: Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Ongelezen bericht door dpdp »

Bedankt voor je reactie en meedenken
Die ben ik idd ook tegen gekomen, heb ook sites gezien met lager verbruik.
Ook door de persoonlijke situaties, douche een minuut of 5 per dag en weinig thuis waardoor weinig afwas.
In dat geval zal het idd betekenen dat die oude meter niet goed was. maar die was pas paar jaar oud.

16again
Berichten: 17322
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Ongelezen bericht door 16again »

Een boiler is een "nette" belasting, daarbij gaan slimme meters doorgaans niet in de fout.
Nu de boiler hoofdverdachte is: Alle apparaten/groepen behalve boiler uitschakelen, en dan verbruik monitoren?

dpdp
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2017 11:59

Re: Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Ongelezen bericht door dpdp »

Dank voor deze tip.
Deze variant nog niet uitgeprobeerd.
Wel groep van de boiler uitgehad een nacht en toen was er geen stroomverbruik

kweenie
Berichten: 15904
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens met Sylvester. Blokverwarming in plaats van CV heeft geen of nauwelijks effect op het stroomverbruik. Een biljet in plaats van gas daarentegen heeft een zeer grote impact op het stroomverbruik. Ook als je weinig warm water gebruikt moet de boiler toch steeds het water warm houden. Daarom zul je ook bij weinig verbruik nog een behoorlijk stroomverbruik hebben. Een totaal jaarverbruik rond de duizend kWh lijkt in die situatie onrealistisch laag.

dpdp
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2017 11:59

Re: Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Ongelezen bericht door dpdp »

Top, dat is iets om over na te denken. Thanks.
Dacht dat de blokverwarming wel degelijk invloed had omdat ik mijn vorige woning een cv had om te verwarmen.
Dat had ik misschien moeten vermelden, jaar van laag gebruik ben ik in totaal een week of 7 in buitenland geweest. Stroom overigens niet afgesloten dus boiler is wel actief geweest in die periode maar geen warm water verbruikt.

stofzuigertje

Re: Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een boiler gebruikt ook voor warmhouden, minder als bij verbruik maar uitzetten als je langer weg gaat is toegestaan.

Verder is na 40 jaren er vermoedelijk veel kalk op element die verwarmde en dat kost ook veel.
Maar ook de oude meter die te laag aan gaf is niet uitgesloten.

Waarom huren, is zelf boiler kopen niet voordeliger?
Tevens kun je eventueel kleinere nemen, vaak zijn oude 120 of 80 liter en als je weinig verbruik is 50 ruim voldoende... of met dag tarief iets bij stoken...

dpdp
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2017 11:59

Re: Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Ongelezen bericht door dpdp »

Van die kalk heb ik inderdaad meer gehoord. Bedankt voor meedenken.

Reden van huren is dat die boiler al aanwezig was toen ik dit huis huurde en contract automatisch op mijn naam overging. Wat overigens ook niet helemaal soepel ging met Eneco, maar dat is een andere klacht en reeds opgelost.

16again
Berichten: 17322
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Ongelezen bericht door 16again »

stofzuigertje schreef:Verder is na 40 jaren er vermoedelijk veel kalk op element die verwarmde en dat kost ook veel.
Kalk beinvloed de werking nadelig. Slechte warmteoverdracht, element wordt intern warmer en zal eerder doorbranden.

Maar alle warmte die door het "kalk-element" wordt opgewekt komt uiteindelijk toch gewoon in het water. Waarom zou het verbruik dan zo fors toenemen?

dpdp
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2017 11:59

Re: Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??

Ongelezen bericht door dpdp »

Zo ver reikt mijn kennis op dit punt niet. Vandaar de hulpvraag hier.
Ja, en dat wil ik ook graag weten, hoe het kan verbruik opeens zo fors geworden is.

Gesloten