PietZz schreef:... je wat rechten hebt bij een aankoop van een garage..
Je hebt een garage gekocht?
Dus...
Een katalysator is overigens onderdeel van de motor. Evenzo de uitlaat. Lijkt mij dat je zeker recht hebt op herstel, alleen werkt de verkoper flink tegen. Kostenplaatje zal de oorzaak daarvan zijn...
alfatrion schreef:De APK is geen bewijs dat er een conforme auto is geleverd, omdat de APK niet wordt gedaan met dat doel. Hetzelfde geld voor de CO2 meting.
Hoe zou ik dan reageren op zijn mail? Precies wat jij hier boven hebt gezegd? Dat de APK niet word gedaan met dat doel inclusief CO2 meting?
Ik zou deze voorbeeldbrief aanpassen en daar dan in zetten dat de APK en CO2 meting geen bewijst is van een deugdelijk product, omdat deze niet voor dat doel worden afgenomen. Een auto kan non-conform zijn en toch door de APK heen komen. https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbri ... jk-product
Overigens, mag je van een tweedehands product wel minder verwachten. Je mag eigenlijk alleen van die eigenschappen uitgaan die nodig zijn voor normaal gebruik (auto rijden) en door een leek niet eenvoudig te ontdekken waren.
Het is tegenwoordig de coulance van de garage waar je hem koopt, wil hij ermee ingaan of zegt hij ...nou, nou daar denk ik even anders over. De rechten kunnen altijd tweeledig uitgelegd worden, anders hebben we hier op het forum ook geen discussies.
Dus ik zeg altijd maar, ga vriendelijk met de verkopende partij praten over de mogelijkheden om het op te lossen en zeg concreet wat er mankeert.
Heeft u al gelezen op het forum van al die foute distributie kettingen die uitgerekt raken met alle gevolgen van dien, dat zijn nu eenmaal de tere plekken die vaak over het hoofd worden gezien.
Tweedehandje kopen is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig, je zit zo in de ballenbak. En zie je rechten maar te krijgen !
Het nadeel van ‘moderne’. Auto’s is dat je relatief snel een storing hebt en dat je deze ook heel makkelijk kan wegmoffelen.
Naast het poetsen met krasvullende poetsmiddellen behoord het resetten van fouten tot één van de standaard handelingen van de gemiddelde autohandelaar. Als je de deur uit bent , zonder garantie uiteraard, komt de storing weer terug.
Zelf meegemaakt met een Passat uit 2005. Auto reed super bij aankoop! Volgende dag regelmatig ruw lopen en af en toe een cylinder achterwege laten. Bij uitlezen storing in de verstuivers. Na wat speurwerk bleek de kabelboom in de kop (pd1.9tdi) een verlvoorkomende kwaal die voor 75,- weer klaar was.
Nog zo’n trucje... bij aankoop van een T4 aangegeven dat de airco het niet deed. ‘Even vullen’ was het advies. Bij het vulstation moesten ze lachen. ‘U heeft allen het aircoknopje’ . Geen pomp, leidingen, condensor.....
stofzuigertje schreef:Ik vermoed dat als je gaat sleutelen ook de EGR klep, moeilijk bereikbaar en niet goedkoop en Lambda sonde gaat vervangen, net als gasklep en zo....
Zie dat een katalysator voor een 107 119 euro is, misschien kan die kennis die de auto heeft uitgelezen hem er onder zetten ? Scheelt een hoop gezeur en u hebt geleerd, volgende keer een aankoop keuring en kopen bij een betrouwbaar bedrijf
Uw kennis die de foutcode kan uitlezen kan ook zien wanneer die foutcode is gegenereerd. Mogelijk dat dezelfde foutcode eerder is voorgekomen, vóór de datum van uw aankoop. Dan heeft u het bewijs dat er een voor u verborgen gehouden gebrek aanwezig is geweest. Mogelijk dat de garage 'vergeten' is zelf, voor de verkoop van de auto, die foutcodes uit te lezen. Maar dat is dan zijn verantwoordelijkheid geweest. Daarvoor kunt u het garagebedrijf in gebreke stellen. Tevens kunt u dan kosteloze vervanging/reparatie van die katalysator eisen. Het in gebreke blijven van een verkoper valt buiten de garantiebepalingen waar hij zich nu op beroept.
Je kan een hele boel bewijzen en op een hele boel dingen recht hebben. Maar als het zo'n handelaar is ( waar we hier veel van zien) die niks wil, agressief wordt enz dan kost het je meer om je gelijk te krijgen dan dat je het verlies voor lief neemt. Of je moet erg principieel zijn en er voor gaan.
Een dealer had ooit een uitlees van 19 storingen en dat ging vermoedelijk ruim €4000,- kosten!
Later kwam ik als prutser met klein uitlees kastje, even resetten en ja hoor, 13x storingen en onder de kap ontbrak de beschermkap over de elektronica.
Droog maken en alle storingen bleven weg na kapje op sloop gehaald te hebben.
Gewoon vocht en de dealer wilde vele dingen vervangen omdat hun computer aangaf dat ze defect waren!
Maar zoals ik al eerder aangaf, korte stukjes en vervuiling kan voorkomen, en verkeerde uitlees.... een paar keer resetten en pas als terug bleef komen vervangen en niet zomaar de Kat verwisselen, misschien komt het nooit meer of iets anders terug.
Verder is de APK voor recente voertuigen als deze zonder Co2 metingen... dus kijken ze daar niet eens na tenzij ze bij uitlezen dit vinden.
Ook kan iets elke dag kapot gaan dus goed afgeleverd kan wel.
Ik zou eerst uitlezen en dat hoeft geen dure garage te zijn... zelf uitlezen of bij handige doe het zelf.... ik doe het gratis als je langs komt rijden!
In steken en paar knoppen en binnen 1 minuut weet je het, mits ik de stekker kan vinden want enkele merken stoppen ze wel erg vreemd weg....
Vaak is zoeken stekker dan langer werk dan uitlezen en resetten....
Maar ik zie geen woonplaats of regio maar vele hebben dit gewoon thuis liggen dus waar woont deze koper?
Volgens mij is er iets anders aan de hand.
Volgens zijn website woont hij op huisnummer 44, zijn advertenties 44 en visitekaartje 44 maar toen ik hem een aangetekende brief wou sturen kwam postnl ermee dat het adres niet bestaat.
Nu heb ik eventjes zijn adres gecontroleerd via KvK en kwam ik erachter dat 44 niet juiste nummer is maar 42! En als ik die adres dan vervolgens google kom ik allemaal slechte reviews tegen! en volgens mij is dit met bewust gedaan!
En net ook een berichtje gekregen dat hij mijn aangetekende brief heeft geweigerd..
Laatst gewijzigd door PietZz op 11 okt 2017 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.