LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar die leiding had er al lang kunnen zitten... Dus is niet te achterhalen wie die leiding er ooit heeft geplaatst. (als dat al relevant zou zijn...)

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door mp2017 »

kweenie schreef:Maar die leiding had er al lang kunnen zitten... Dus is niet te achterhalen wie die leiding er ooit heeft geplaatst. (als dat al relevant zou zijn...)

Wie maakt er nu een afvoerbuis ergens in een app zonder te weten wat er moet aangesloten moet worden.

Een afnemer vraagt zich hiervoor meerwerk en dat gaat niemand betalen als het niet noodzakelijk is.

Daarom mijn vraag, wie en wanneer is deze boiler geplaatst en door wie?

Als eigenaar zou ik dan als de buis open ligt de datum welk soms op de buis staat noteren.

Nijogeth
Berichten: 10527
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

mp2017 schreef:
kweenie schreef:Maar die leiding had er al lang kunnen zitten... Dus is niet te achterhalen wie die leiding er ooit heeft geplaatst. (als dat al relevant zou zijn...)

Wie maakt er nu een afvoerbuis ergens in een app zonder te weten wat er moet aangesloten moet worden.

Een afnemer vraagt zich hiervoor meerwerk en dat gaat niemand betalen als het niet noodzakelijk is.

Daarom mijn vraag, wie en wanneer is deze boiler geplaatst en door wie?

Als eigenaar zou ik dan als de buis open ligt de datum welk soms op de buis staat noteren.
Want jij weet wat er daarvoor hing?

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Nijogeth schreef:
mp2017 schreef:
kweenie schreef:Maar die leiding had er al lang kunnen zitten... Dus is niet te achterhalen wie die leiding er ooit heeft geplaatst. (als dat al relevant zou zijn...)

Wie maakt er nu een afvoerbuis ergens in een app zonder te weten wat er moet aangesloten moet worden.

Een afnemer vraagt zich hiervoor meerwerk en dat gaat niemand betalen als het niet noodzakelijk is.

Daarom mijn vraag, wie en wanneer is deze boiler geplaatst en door wie?

Als eigenaar zou ik dan als de buis open ligt de datum welk soms op de buis staat noteren.
Want jij weet wat er daarvoor hing?
Antwoord:

Neen, maar je oneliner brengt ook geen licht in het donker en is overbodig, want TS heeft er niets aan. :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 31143
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk niet dat een opstalverzekering gaat uitkeren op het moment dat de schade is veroorzaakt door niet toegestaan geknutsel van een VvE-lid.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het maar helemaal de vraag wie dit zo gedaan heeft. Er zijn genoeg installatiebedrijven die er een zooitje van maken. De wbv hier heeft in aller ijl een ander bedrijf in dienst genomen voor de cv ketels omdat de eerste de afvoerleidingen dusdanig verkeerd geinstalleerd had dat er jarenlang koolmonixide de woningen binnen kwam. Althans, bij mij. De leidingen waren niet afgedicht. En in al die jaren controle hebben ze dat ook nooit gezien.

Het is dus, wat mij betreft, maar de vraag of het de verantwoordelijkheid van de topicstarter is (en van het bedrijf dat door de vorige eigenaar is ingehuurd, of van het bedrijf dat eventueel ooit door de VVE is ingehuurd om de boiler aan te sluiten. Als het laatste het geval is, dan is het, denk ik, toch echt aan de VVE om het op te lossen met dat bedrijf.

Iemand heeft dit gedaan, en dat zal niet Ome Henk of ome Tinus geweest zijn die met moeite een fietsband kunnen plakken.

Moneyman
Berichten: 31143
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als er één boiler per woning is, is die voor rekening en risico van de appartementseigenaar. Een gezamenlijke boiler voor alle appartementen is voor rekening van de VvE. Dat maakt dat de appartementseigenaar degene is die aansprakelijk is. Die kan uiteraard op zijn beurt wel proberen de schade te verhalen op degene die dit zo heeft aangelegd (of dat nu een simpele klusser of een installateur is), maar dat ontslaat je niet van je aansprakelijkheid. Je kunt niet volstaan met degene die de schade heeft geleden simpelweg doorverwijzen naar de vorige eigenaar of degene die dit heeft aangelegd.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als er indertijd door de VVE een bedrijf is ingeschakeld dat in het complex alle, of meerdere boilers tegelijk vervangt? Eventueel met korting? Dan hebben individuele bewoners weliswaar een opdracht gegeven, maar in samenspraak/op voordracht van de VVE.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

witte angora schreef:Maar als er indertijd door de VVE een bedrijf is ingeschakeld dat in het complex alle, of meerdere boilers tegelijk vervangt? Eventueel met korting? Dan hebben individuele bewoners weliswaar een opdracht gegeven, maar in samenspraak/op voordracht van de VVE.
De VvE heeft aangegeven dat de aansluiting illegaal is gemaakt (zie openingspost). Maar zou de aansluiting wel in opdracht van de VvE zijn uitgevoerd, dan heet de topicstarter natuurlijk een valide punt om de eis af te wijzen. Dus een reden te meer eens uit te zoeken hoe e.e.a. is gegaan destijds en wat er nu eigenlijk mis is gegaan en wat de schade is.

Ook eens kijken of de uitvoerder van het werk wel zomaar vrij uit kan gaan.

Moneyman
Berichten: 31143
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat zou nog niet zomaar iets veranderen aan de aansprakelijkheid. Die blijft primair bij de appartementseigenaar. Die kan dan hooguit degene die verantwoordelijk is voor de illegale installatie aanspreken.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Moneyman schreef:Dat zou nog niet zomaar iets veranderen aan de aansprakelijkheid. Die blijft primair bij de appartementseigenaar. Die kan dan hooguit degene die verantwoordelijk is voor de illegale installatie aanspreken.
Zijn we toch al een stapje verder?

Moneyman
Berichten: 31143
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fiesiekus schreef:
Moneyman schreef:Dat zou nog niet zomaar iets veranderen aan de aansprakelijkheid. Die blijft primair bij de appartementseigenaar. Die kan dan hooguit degene die verantwoordelijk is voor de illegale installatie aanspreken.
Zijn we toch al een stapje verder?
Nee, want zover waren we al :wink:

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door john18 »

Als eigenaar van een woning/appartement neem jij bij de koop ook de aansprakelijkheid over. Nadat de verjaring termijn van verborgen verbreken is verstreken is de eigenaar aansprakelijk. Met ik wist het niet, kom je er niet. Als bekend is hoe en door wie het is gedaan kun je pas verder. En op dit moment ben ik van mening dat je zelf even moet uitpluizen wie het heeft gedaan. Ga naar het juridisch loket en leg het voor. Misschien kunnen hun jouw verder helpen met tips en uitleg zodat je zeker bent dat je de juiste info hebt om de juiste stappen te ondernemen.

Rdenie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2017 14:02

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Rdenie »

Ik heb ondertussen gesproken met de verzekeraar van de opstalverzekering van de vve. Merkwaardig is dat de vve nooit moeite heeft gedaan om deze schade te melden. Je zou toch denken dat de vereniging van eigenaren opkomt voor de belangen van de eigenaren. Ipv de schade proberen te verhalen via de collective opstalverzekering verhalen ze het, zonder enige moeite te hebben gedaan, op mij. Verder zegt de verzekeraar dat de vve idd hun zou moeten contacten alvorens deze mij direct aansprakelijk stelt. Dan zouden ze de zaak kunnen onderzoeken en als er dan sprake is van opzet of verwaarlozing of iets dan kan de vve mij aansprakelijk stellen.
Verder ben ik erachtergekomen via een vastgoedbelegger die daar 20 appartementen heeft dat er bij de VVE erg aan vriendjespolitiek wordt gedaan. Zonder dat ik hem vertelde wist hij wie het schadeonderzoek had gedaan en welk bedrijf de herstelschade op zich neemt ( daar is al door de vve een offerte voor opgemaakt). Als ik moet betalen voor de schade dan mag ik zeker toch wel bepalen welk bedrijf ik daarvoor in dienst neem of niet? Op zn minst moet dit gecomminiceerd worden. Hij vertelde mij erg waakzaam te zijn voor dit soort vriendjespolitiek. De VVE geeft sinds maandag al geen gehoor. Elke dag gebeld maar diegene die hierover gaat is maar niet te bereiken of heeft een vrije dag.
Verder heb ik de polisvoorwaarden van de opstalverzekering vam de VVE doorgenomen. Hierin staat dat schade door lekkende leidingen wel verzekerd is mits er sprake is van opzet of nalatigheid wat naar mijn mening niet het geval is. Het enige wat een probleem kan worden is dat er geen dekking kan worden gegeven voor constructiefouten. En dat wordt spannend. In hoeverre kan een leiding die minimaal 8 jaar( kan ook 20 jaar zijn) correct gefunctioneerd heeft vallen onder constructiefout. Daar moet ook een definitie voor zijn natuurlijk.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zie jij mogelijkheden om de schade zelf te melden? Want als ik jouw bericht zo lees klopt er gewoon iets niet. Kan onbenulligheid zijn, kan ook wat anders zijn. Maar dat is niet het allerbelangrijkste. Uit jouw verhaal maak ik op dat de verzekeraar de eerste is die ingeschakeld moet worden, dus... wat let je?

Rdenie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2017 14:02

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Rdenie »

Ja dat heb ik geprobeerd maar dat mag ik niet omdat de VVE de polishouder is. De verzekering is door hun afgesloten en niet door mij. Vandaar dat ik ze nu al 4 dagen probeer te bereiken. Het moet door hun gemeld worden en is daarom ook een zakelijke en geen particuliere verzekering. Er spoken nu een boel theorieën door mn hoofd. Is dit express niet gemeld aan de verzekering om zodoende de klus makkelijk te geven aan een bevriend bedrijf? Ik weet et niet maar ik ga wel verhaal halen!

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Of het is expres niet gemeld omdat de verzekeraar met een reëel schadebedrag komt, een bedrag dat aanzienlijk lager ligt dan wat er nu op je bordje komt te liggen. Een verzekeraar komt met een onafhankelijke expert namelijk.

Het is sneu als mensen van de verzekeraar, om wat te noemen, de dagwaarde voor hun laminaat krijgen, maar dat wil niet zeggen dat jij dan maar de volle mep moet gaan zitten betalen omdat de verzekeraar even vlug buitenspel wordt gezet. Idem dito alle andere kosten. En ik vraag mij dus af wie degene is die dit geklungel zo verricht heeft... Het zou zomaar het genoemde vriendje kunnen zijn...

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door john18 »

Ik vind het belachelijk dat de vve niet eerst contact heeft opgenomen met de verzekeraar! Ik zou zelf alle gesprekken opnemen die u heeft met vve. En vriendjes politiek is het zeker! Ik zou zorgen van alles zwart op wit en op audio. Laat ze stikken. Dit lijkt op bewust schade aan jouw toerekenen. Zorg voor bewijs! En wacht af wat de verzekeraar doet.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Interessante wending. Heeft de verzekeraar ook een dekkingsstandpunt ingenomen, ingeval uit het onderzoek blijkt dat de schade voor rekening van de VvE is? Anders heeft u er nog niet zo heel veel aan.

Wat betreft 'vriendjespolitiek'. Dat laten jullie als leden van de VvE dan zelf gebeuren. Zorg dat de vermoedens die u heeft op de agenda komen bij de eerste volgende ALV zodat deze besproken kunnen worden. Laat het bestuur zich maar verantwoorden.

ps: Het is niet handig om te denken in 'de VvE' als een derde partij. U en de buren maakt onderdeel uit van deze partij. De VvE, dat bent u tot op zekere hoogte zelf.

Moneyman
Berichten: 31143
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterschade bij de buren, ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou ook voorzichtig zijn met dat complotdenken. Het klinkt allemaal heel plausibel, maar vraag jezelf af in hoeverre je er wijzer van wordt. Ook degene die je dit in gedachten heeft gebracht heeft een belang...

Gesloten