LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waarom moet ik ontvangen zorg- en huurtoeslag terugbetalen?
Waarom moet ik ontvangen zorg- en huurtoeslag terugbetalen?
De eerste 4 maanden van het jaar 2016 had ik geen werk en dus recht op zorg en huurtoeslag. Dat had ik nodig anders kwam ik de maand niet rond. Nu had ik sinds maand 5 weer werk t/m december. Nu moet ik het ontvangen bedrag van de zorg en huurtoeslag van de eerste 4maanden terug betalen, omdat ik over het gehele jaar te veel inkomen had. Waarom? Ik had die toeslagen de eerste 4 maanden wel nodig, anders kwam ik niet rond. Dan is het toch raar als ik dat hele bedrag terug moet betalen?
-
Re: Waarom moet ik ontvangen zorg- en huurtoeslag terugbetalen?
Toeslagen krijgt men per jaar, niet per maand. U heeft over het jaar meer verdiend als de bovengrens om in aanmerking te komen voor toeslag. Nu dat u meer verdiend kunt u gelukkig weer alles terug betalen.
Inderdaad, in de overige acht maanden verdiende je blijkbaar zo veel meer, dat je over een heel jaar gezien geen toeslag 'nodig had'. Van dat extra beetje zou je dus kunnen sissen on die vier maanden toeslag terug te betalen.
Dat stuk snap ik. Maar heb ik dat geld wel nodig gehad, en nu betaal ik dat weer terug en kom dus alsnog weer krap te zitten of met te weinig. Op deze manier is het gewoon een soort van lening dus.
Dat klopt. Je had toen tijdelijk even dat geld nodig en betaalt dat nu weer terug.
Als u na de vier maande werkeloos, uw inkomsten had gewijzigd bij ''mijn toeslagen'' had u een veel kleiner bedrag al in 2016 terug moeten betalen. Nu de zorgtoeslag het hele jaar heeft doorgelopen moet u het nu dus de teveel ontvangen zorgtoeslag terug betalen. Mogelijk heeft u ook nog dit jaar zorgtoeslag ontvangen en moet dit ook nog terug betaald worden.
Toeslagen zijn een voorschot, de definitieve toeslag wordt gebaseerd op je jaarinkomen. Als je meer gaat verdienen, wordt de toeslag lager of wordt zelfs helemaal stop gezet.
Je komt op dit forum wel vaker topics tegen van mensen die teleurgesteld zijn dat ze reeds ontvangen toeslagen moeten terugbetalen. Ze hebben hun gewijzigde inkomen netjes opgegeven zoals de BD verlangt, en dan voelen ze zich gestraft worden met een naheffing. Vaak hebben ze dan zoiets als 'verdorie, had ik nou maar niks gezegd en geen wijziging doorgegeven'. Wat ze vergeten is dat dan de naheffing volgend jaar veel hoger uitvalt. Nu hoef je maar 4 maanden terug te betalen. Had je niks gezegd, dan volgend jaar 12 maanden.
Je komt op dit forum wel vaker topics tegen van mensen die teleurgesteld zijn dat ze reeds ontvangen toeslagen moeten terugbetalen. Ze hebben hun gewijzigde inkomen netjes opgegeven zoals de BD verlangt, en dan voelen ze zich gestraft worden met een naheffing. Vaak hebben ze dan zoiets als 'verdorie, had ik nou maar niks gezegd en geen wijziging doorgegeven'. Wat ze vergeten is dat dan de naheffing volgend jaar veel hoger uitvalt. Nu hoef je maar 4 maanden terug te betalen. Had je niks gezegd, dan volgend jaar 12 maanden.
@grun
De aanslag is over 2016.
De aanslag is over 2016.