LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
leenordel
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2017 16:51

Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door leenordel »

Van Vitens hebben we ongevraagd een nieuwe watermeter gekregen. Daarbij is de aarding van de elektrische installatie verbroken. Nu stelt Vitens dat wij zelf moeten laten controleren door een erkende installateur of alle in orde is. Dat vind ik een vreemde zaak!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door Brahms »

leenordel schreef:Van Vitens hebben we ongevraagd een nieuwe watermeter gekregen. Daarbij is de aarding van de elektrische installatie verbroken. Nu stelt Vitens dat wij zelf moeten laten controleren door een erkende installateur of alle in orde is. Dat vind ik een vreemde zaak!
Dat is helemaal geen vreemde zaak. Kort door de bocht "misbruik" je de waterleiding voor de aarding van je woning, daar heeft Vitens niets mee te maken. Aarding via de waterleiding is makkelijk en vooral goedkoop en komt zeer veel voor.

Prima dat Vitens waarschuwt, maar verder gaat hun bemoeienis niet.
Je moet zelf zorgen voor een goede aarding van je elektrische installatie, door zelf een goede aardleiding aan te leggen of dit te laten doen.
Kan dit niet meer via de waterleiding (veelal kunststof tegenwoordig) dan zal er een aardpin geslagen moeten worden.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Driemaal raden waar die nieuwe watermeter van gemaakt is? : kunststof.
Zoals hierboven al gezegd, gewoon zoals het hoort een goede aarding aan laten brengen of de bestaande (een aardleiding gaat niet eeuwig mee) herstellen.
Je waterleiding is net als je radiatoren geen manier om een niet correcte installatie te herstellen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, aarding via de waterleiding is al heel lang niet (meer) toegestaan. Grote kans dat de waterleiding buiten de woning al lang van kunststof was en dat er sowieso geen goede aarding meer was.

stofzuigertje

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn meter uit 2014 heeft toch een metalen kontje!
Wel plastic dus gelijk gekeken maar een klem en stukje dikke draad van links naar rechts was voldoende geweest en niet zo duur bij Warmteservice.
Je mag dit zelf plaatsen van in naar uitgang meter ter overbrugging!

En mijn geaarde wantcontactdoos in badkamer zit de Geel/groene op de waterleiding!
Gelukkig geen kunststof leidingen gemonteerd die steeds vaker voorkomen zoals bij mijn dochter!
Straks in mijn nieuwe woning is de aarde via waterleiding dus onmogelijk en de kunststof meters, ik heb een geoxideerde onderzijde....!

PS, de oude CV leidingen zijn ook zo aangesloten dus daar kun je ook een draadje vanaf trekken mits je geen kunststof vloerverwarming liet aanleggen!

stofzuigertje

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij oude woningen waar de aarde nog voorkomt via de waterleidingen...... zomaar verbreken lijkt me verboden!
Dat in de straat geen metaal meer licht is normaal maar vele woningen tot 1990 zijn vanuit meterkast extra geaard, net als CV installaties.

Het zomaar verbreken mag niet, maar bij mijn zit de aarde draad na even kijken aan de bewoner kant dus een plastic meter zou alleen het nooit gebruikte deel in de straat onderbreken!
Als het aan de straat kant zit even klem verplaatsen naar bewoners deel van de leiding!

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Meneer stofzuiger kan je garanderen dat de leiding voor de meter (al zeker 20 jaar) doorgaans van tyleen is daarna overgaand in pvc dus een brug langs de meter helpt niets, gewoon zorgen dat je aarding op orde is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door renewouters »

snuffel1 schreef:Edoch als Ts zich gezien het verbreken van de aarddraad onveilig voelt kan Ts door een vakman een aardingsmeting laten doen of en dat is veel goedkoper twee buisklemmen en een stuk zilverdraad van de juiste dikte bij de bouwmarkt kopen en de waterleidingen weer met elkaar te verbinden.
Zilverdraad? Koper geleidt goed genoeg hoor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door kweenie »

Stofzuigertje, ik hoop voor jou dat er geen brand komt, want ik heb het vermoeden dat de verzekering dan wel eens moeilijk zou kunnen gaan doen.

16again
Berichten: 16173
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door 16again »

Aardpen? Energiebedrijf komt toch al binnen met een aardedraad.

Bij mijn weten behoort de waterleiding , CV , gasleiding etc binnen geaard te zijn. Uiteraard mag je die aarde niet misbruiken (bijvoorbeeld om randaarde op stopcontact te krijgen.)
Als er iets mis gaat kan er door die aarding nooit spanning komen te staan op leidingen, dit ter voorkoming van aanrakingsgevaar

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door Brahms »

Nee, het energiebedrijf komt niet binnen met een aardedraad.
Aarde is alleen toegestaan via fundering of met een aardpen.

Deze aarde zit in de meterkast op het aardblok, vandaaruit lopen de aarddraden (groen/geel) door de woning, dus naar gasleiding, waterleiding, meterkast en bv CV.
Laatst gewijzigd door Brahms op 14 okt 2017 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door thecure »

16again schreef:Aardpen? Energiebedrijf komt toch al binnen met een aardedraad.
dat ligt eraan of je een TT of TN stelsel hebt.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/73433

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door thecure »

Brahms schreef:Nee, het energiebedrijf komt niet binnen met een aardedraad.
Aarde is alleen toegestaan via fundering of met een aardpen.

Deze aarde zit in de meterkast op het aardblok, vandaaruit lopen de aarddraden (groen/geel) door de woning, dus naar gasleiding, waterleiding, meterkast en bv CV.
dat kan dus wel, als je een tn stelsel hebt

http://www.electrical-engineering.nl/li ... _content=/

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nieuwe watermeter, aarding elektrische installatie verbroken

Ongelezen bericht door h@rm@n »

16again schreef:Aardpen? Energiebedrijf komt toch al binnen met een aardedraad.

Bij mijn weten behoort de waterleiding , CV , gasleiding etc binnen geaard te zijn. Uiteraard mag je die aarde niet misbruiken (bijvoorbeeld om randaarde op stopcontact te krijgen.)
Als er iets mis gaat kan er door die aarding nooit spanning komen te staan op leidingen, dit ter voorkoming van aanrakingsgevaar
Geaard zijn of aarden op zijn twee verschillende begrippen.
Vroeger werd er geaard op de waterleiding omdat deze bestond uit geleidend materiaal, lood en/of staal, koper. Met het vervangen van het distributienet in PVC leidingen werd de aarding teniet gedaan. Overigens in de regel voor de watermeter geplaatst.
Dit is jaren geleden in samenwerking door Netwerkbedrijven en waterleidingmaatschappijen opgepakt en verbruikers in kennis gesteld. De oplossing bij deze oude situaties was aardschakelaars/differentiaalschakelaars plaatsen in combinatie van aardpen(nen).
In de woning kunnen/zijn waterleidingen en verwarmingsbuizen geaard. Hierdoor wordt vorkomen dat men aan de elektriciteit blijft "handen". Immers bij een defect tov aarde, stel je pakt een apparaat vast dat defect is en tevens een geleidend iets (waterleiding/verwarmingsbuis), zal er een stroom vloeien die door de elektriciteitsmeter gaat maar erniet door terug gaat. Hierop berust de werking van een aardlekschakelaar waardoor deze uitschakelt en een verbreking te weeg brengt.
Voor een badkamer geldt dat alle geleidende en metalen delen die door een defect onder spanning kunnen komen te staan van en deugedelijke aarde moeten zijn voorzien.
Laatst gewijzigd door h@rm@n op 07 nov 2017 15:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten