LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
jonis
Berichten: 2773
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door jonis »

kweenie schreef:Die boete hangt vooral af van de vraag of de actuele rente lager is dan je huidige hypotheekrente. Dus die krijg je helemaal niet 'altijd'.

Overigens zal de adviseur er, als het goed is, inderdaad ook op hebben gewezen dat de boete ook berekend wordt als de verkoop geen vrijwillige keus is.
maar wel altijd op een moment dat je geld hard nodig hebt, Kweenie....nuance ligt toch anders :wink:
Dat de boete niet altijd van toepassing is had Fiesykus al geplaats.
Dat die verkoper er op wijst dat de boete ook berekend wordt als verkoop geen vrijwillige keuze is zegt nog niets over hoe dat in praktijk uitpakt; zij weten hoe het in praktijk dus uitpakt en of jij dat financieel kunt dragen.....ja, je verkoopt een huis en in principe is er altijd "geld over", maar verder verdwijnt het geld dus sneller dan sneeuw onder de zon, laat staan bij een huis onder water....

Maar gelukkig is het boeterente toch....

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

In veel van de bijdragen wordt gewezen op de rol van de hypotheekadviseur die hierop zou moeten (of: kunnen) hebben wijzen. Daarover lezen we niets (we lezen überhaupt niets meer van de TS), maar de hypotheekadviseurs die ik heb versleten, hebben me daar nooit op gewezen. Pas in het offertestadium las ik de kortingen (meervoud) én de boeteclausules behorend bij de ING hypotheek.

Lady1234
Berichten: 27286
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

atlas1302 schreef:
Lady1234 schreef:Wat bedoelt u met “blijkt ...., blijkbaar afgesloten”? Bent u daar niet bijgeweest dan? Of heeft u een ander contract dan de bank?
Goed lezen lady, blijken is heel iets anders dan blijkbaar! Je trekt verkeerde conclusie`s.
Ik lees goed. De Ts schrijft dat nu “blijkt” dat er “blijkbaar” iets is afgesloten waar nu ineens geen weet van is.

Lady1234
Berichten: 27286
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vaak is dat extra boetebeding bij verkoop ook maar voor een aantal jaar geldig, maar zeker geen 30 jaar.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Lady1234 schreef:Vaak is dat extra boetebeding bij verkoop ook maar voor een aantal jaar geldig, maar zeker geen 30 jaar.
Gedurende de rentevast periode.

jonis
Berichten: 2773
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:In veel van de bijdragen wordt gewezen op de rol van de hypotheekadviseur die hierop zou moeten (of: kunnen) hebben wijzen. Daarover lezen we niets (we lezen überhaupt niets meer van de TS), maar de hypotheekadviseurs die ik heb versleten, hebben me daar nooit op gewezen. Pas in het offertestadium las ik de kortingen (meervoud) én de boeteclausules behorend bij de ING hypotheek.
Nee sterker nog;
men stelt altijd het staat toch ook in de voorwaarden en je weet waarvoor je tekent:

maar dat is een heel "dossier" waarvan je alles (en de daarbijbehorende consequenties) moet kunnen overzien......en dan post ik hier wat en dan begrijpt een adviseur gewoon nog niet eens de 1ste zin. (sorry Kweenie... :wink: )

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door kweenie »

Of je leest alleen wat je wilt lezen of onthoudt alleen wat je wilt onthouden. Of generaliseert bepaalde mogelijke situaties tot iets wat 'altijd' voorkomt.

jonis
Berichten: 2773
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door jonis »

kweenie schreef:Of je leest alleen wat je wilt lezen of onthoudt alleen wat je wilt onthouden. Of generaliseert bepaalde mogelijke situaties tot iets wat 'altijd' voorkomt.
Kennelijk ontbreekt ook echt een stukje nuchterheid, de nuance ligt echt anders:
die boete krijg je in principe dus gewoon altijd op een moment als je geld hard nodig hebt, vraag me af of ze je die boodschap ook weten over te dragen en of je dan die "gok" genomen zou hebben.
Ik kan maar 1 scenario verzinnen dat je een boete krijgt en je het geld niet zo hard nodig hebt;

Dat is als je na verkoop weer bij je ouders intrekt....

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door SJZ »

atlas1302 schreef:Je bent eigenlijk 30 jaar getrouwd met de bank, jij en de bank hebben op dat moment veel geld. Ga je scheiden kost het je geld.

Zoals ik lees 0.15% korting maar 3% boete, goeie zaken.
Ja, die gok heb ik dus genomen.

Maar waarschijnlijk vergeet je 1 ding. In de loop van de jaren ging mijn hypotheekschuld dalen. Dat had te maken met verkoop oude huis, looptijd spaarpolis, enz.
Dus toen de schuld nog maximaal was had ik 0,15% rentekorting. Als ik die boete moet betalen, dan is dat 3% boete over een veel lager bedrag.

Ik heb dus echt geen 20 jaar nodig om een eventuele boete terug te verdienen met rentekorting.

atlas1302

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Goeie zaak, volhouden dus tot aan de tijd dat je de boete hebt terug verdiend. De boete die je dan eventueel moet betalen heb je netjes apart gelegd natuurlijk, of sluit je daar weer een lening voor af om te betalen?

Zo was er eens iemand op het forum die leende om zijn schuld te betalen van een andere lopende lening, and so go on.

Ik denk dat je maximaal wint als je gewoon de 30 jaar uitzingt, maar er zijn omstandigheden dat dat net even niet lukt en dan doet die boete wel pijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door sjohie »

atlas1302 schreef:Goeie zaak, volhouden dus tot aan de tijd dat je de boete hebt terug verdiend. De boete die je dan eventueel moet betalen heb je netjes apart gelegd natuurlijk, of sluit je daar weer een lening voor af om te betalen?

Zo was er eens iemand op het forum die leende om zijn schuld te betalen van een andere lopende lening, and so go on.

Ik denk dat je maximaal wint als je gewoon de 30 jaar uitzingt, maar er zijn omstandigheden dat dat net even niet lukt en dan doet die boete wel pijn.
Onze tussenpersoon haalde 7 jaar geleden cijfers aan, die zeiden dat ~70% van de afgesloten hypotheken in Nederland, niet ongewijzigd de geplande einddatum, vaak/standaard 30 jaar in de toekomst, halen. Eigenlijk is het dus best wel gek dat iedereen voor die 30 jaar kiest, terwijl er doorgaans wel een keer van baan wordt gewisseld, de wens/noodzaak tot verhuizen ontstaat, en er wijzigingen in de gezinssituatie op zullen gaan treden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door renewouters »

Fiesiekus schreef:In veel van de bijdragen wordt gewezen op de rol van de hypotheekadviseur die hierop zou moeten (of: kunnen) hebben wijzen. Daarover lezen we niets (we lezen überhaupt niets meer van de TS), maar de hypotheekadviseurs die ik heb versleten, hebben me daar nooit op gewezen. Pas in het offertestadium las ik de kortingen (meervoud) én de boeteclausules behorend bij de ING hypotheek.
En je hebt ook zelf niet gevraagd naar de voorwaarden (of brochures) over de mogelijke hypotheken voordat je een offerte had?

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

arvandongen schreef:Ik heb altijd de indruk gehad dat "vroeger" alle hypotheken boetevrij afgelost konden worden bij verkoop van het huis. Zeg maar 20-30 jaar geleden. dat is niet eens zo lang geleden als men het over hypotheken heeft met looptijden van 30 jaar en rentevaste perioden van 5, 10 of 20 jaar.
Helaas, vroeger had je dezelfde ellende, maar dan bij hypotheken van Nationale Nederlanden. Het belangrijkste advies dat ik kreeg van mijn broer: Welke hypotheek je ook neemt, let er altijd op dat bij verkoop van het huis boetevrij kan worden afgelost, want anders zijn bij gedwongen verkoop de gevolgen dramatisch.

Wat tegenwoordig een hypotheekadvies heet, is in werkelijkheid een offerte van een hypotheek, waar je duur voor betaalt. Soms krijg je goed advies.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

renewouters schreef:
Fiesiekus schreef:In veel van de bijdragen wordt gewezen op de rol van de hypotheekadviseur die hierop zou moeten (of: kunnen) hebben wijzen. Daarover lezen we niets (we lezen überhaupt niets meer van de TS), maar de hypotheekadviseurs die ik heb versleten, hebben me daar nooit op gewezen. Pas in het offertestadium las ik de kortingen (meervoud) én de boeteclausules behorend bij de ING hypotheek.
En je hebt ook zelf niet gevraagd naar de voorwaarden (of brochures) over de mogelijke hypotheken voordat je een offerte had?
Ja natuurlijk. Ik kwam meestal zo goed beslagen ten ijs, dat ik de voor- en nadelen beter wist te benoemen dan de hypotheekadviseur; tot groot ongenoegen van de laatste.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Cornelis7 schreef:Helaas, vroeger had je dezelfde ellende, maar dan bij hypotheken van Nationale Nederlanden. Het belangrijkste advies dat ik kreeg van mijn broer: Welke hypotheek je ook neemt, let er altijd op dat bij verkoop van het huis boetevrij kan worden afgelost, want anders zijn bij gedwongen verkoop de gevolgen dramatisch.
Ik vind "dramatisch", schromelijk overdreven. Het boetebedrag is maximaal 3% en gebaseerd op de contante waarde regeling. Dus kan ook 0% zijn.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door SJZ »

Goeie zaak, volhouden dus tot aan de tijd dat je de boete hebt terug verdiend. De boete die je dan eventueel moet betalen heb je netjes apart gelegd natuurlijk, of sluit je daar weer een lening voor af om te betalen?
Ik heb inmiddels al meer rentekorting verdiend dan dat de boete nu nog maximaal zou kunnen zijn.
En ja, dat geld heb ik apart gelegd.
Nee dus, ik sluit geen nieuwe lening af voor die boete.

En verder mag iedereen mij gek of belachelijk vinden, ik heb mijn keuzes gemaakt en het is mijn portemonnee waar ik mee speel.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door SJZ »

dat ~70% van de afgesloten hypotheken in Nederland, niet ongewijzigd de geplande einddatum, vaak/standaard 30 jaar in de toekomst, halen. Eigenlijk is het dus best wel gek dat iedereen voor die 30 jaar kiest,
Nou, de hypotheek sluit je voor 30 jaar. De rentevaste periode kan (veel) korter. Wat zou je dan willen. Een hypotheek voor 15 jaar? Wat win je daarmee? Dat je na 15 jaar verplicht moet aflossen. Of opnieuw afsluiten. Jammer als je dan net effe niet aan de leennormen voldoet, dan moet je je huis uit.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door SJZ »

Ja natuurlijk. Ik kwam meestal zo goed beslagen ten ijs,
Ja Fiesiekus, dat is natuurlijk niet de bedoeling hè? Mensen zijn verliefd op een huis en willen geld lenen. De aankoop van een huis heeft vaak al maanden of jaren gekost. Het is natuurlijk teveel gevraagd om daarna nog een paar uur tijd en moeite te steken in wat voor hypotheek je afsluit. De handtekening voor een lening van € 300.000 of zo, die zet je natuurlijk onvoorbereid en met je ogen dicht.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

SJZ schreef: De handtekening voor een lening van € 300.000 of zo, die zet je natuurlijk onvoorbereid en met je ogen dicht.
:mrgreen:

Erger nog: op advies van en voorbereid door ......"een onafhankelijke hypotheekadviseur"... :roll:

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Boeterente ING na 'gedwongen' verkoop

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Fiesiekus schreef:
Cornelis7 schreef:Helaas, vroeger had je dezelfde ellende, maar dan bij hypotheken van Nationale Nederlanden. Het belangrijkste advies dat ik kreeg van mijn broer: Welke hypotheek je ook neemt, let er altijd op dat bij verkoop van het huis boetevrij kan worden afgelost, want anders zijn bij gedwongen verkoop de gevolgen dramatisch.
Ik vind "dramatisch", schromelijk overdreven. Het boetebedrag is maximaal 3% en gebaseerd op de contante waarde regeling. Dus kan ook 0% zijn.
Nu is het maximaal 3 %, vroeger veel meer.

Gesloten