Overleg doe je vooraf en niet achteraf als je eenmaal rood staat of een krediet afneemt. Je komt bij een bank niet zonder enige aanleiding bij de afdeling bijzonder beheer en een BKR registratie krijg je ook niet zomaar als je je aan de afspraken houdt.consument.X schreef: dat gehele "beterweterige" gepraat over "jij hebt er zelf voor gekozen...." etc is een beetje bla-bla.... het is een zakelijke relatie die redelijk moet zijn en blijven. Als ik bereken dat ik eerst 35.000eur teveel voor mijn hypotheek betaald heb (end deels nog steeds betaal) om vervolgens alleen gedwongen "coulance"(omdat huis onderwaarde had) te kunnen krijgen is niet el te fijn en ook niet "soepel". En een "herfinancering" met "kleine lettertjes" die binnen 6 maanden de klant van zijn woning moesten kunnen beroven (die ik dan niet ondetekend heb) spreekt ook niet van een net gedrag van een bank. Meestal probeert men e.e.a. in overleg met elkaar te doen.
De rente bij ABN Amro voor roodstand ligt tussen de 10-14% op jaar basis, maar dit is enkel als je vooraf een overeenkomst hierover hebt. Let wel de rente stand voor leningen die je vaak in de media hoort (0%) is op basis van geen risico. Lenen aan consumenten brengt altijd risico mee, los dat er ook kosten aan zitten voor de verstrekker die in de lening verwerkt zitten.
Je kunt dus nergens een lening afsluiten voor 0%, enkel bij Hypotheken zie je nu rente percentages van 2-5% over een langere periode. Echter heeft de bank hier een onderpand van een woning.