LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verlichting trappenhuis.

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Indalo

verlichting trappenhuis.

Ongelezen bericht door Indalo »

Ik woon in Oosterhout in het gebouw met 55 koop- en huurappartementen. In het binnen trappenhuis branden 24 uur per dag 84 lampen 'a 18 watt.
Ik heb voorgesteld om lamp om lamp aan te doen. Maar daar heeft men geen zin in, want zo zegt men dat mag niet van de brandweer en het bouwbesluit. Ik heb gezocht en gezocht op het internet, maar ik kan niets vinden. Ter verduidelijking wij hebben ook noodverlichting.
Wie weet hierop antwoord en waar kan ik meer vinden?

Moneyman

Re: verlichting trappenhuis.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Indalo schreef:Ik woon in Oosterhout in het gebouw met 55 koop- en huurappartementen. In het binnen trappenhuis branden 24 uur per dag 84 lampen 'a 18 watt.
Ik heb voorgesteld om lamp om lamp aan te doen. Maar daar heeft men geen zin in, want zo zegt men dat mag niet van de brandweer en het bouwbesluit. Ik heb gezocht en gezocht op het internet, maar ik kan niets vinden. Ter verduidelijking wij hebben ook noodverlichting.
Bel de brandweer anders gewoon eens op.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ga anders in overleg met de beheerder om de lampen te vervangen voor ledbuizen. Met minder lampen en lagere verbruikskosten meer lichtopbrengst.

Indalo

De beheerder interesseert het beslist NIET. De kosten worden doorberekend in de maandelijkse servicekosten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

De helft van de lampen uitdoen? Gaat er dan een lamp stuk, dan zijn 3 opvolgende lampen uit. Is dat wenselijk?
Aan stroom kost deze verlichting circa 60 euro per woning per jaar

Indalo

Er brandt nog zoveel licht, daar kunt je 's-nachts een boek bij lezen! Kosten vorig jaar waren in totaal €. 12.533,78.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Een lamp welke onverhoopt stuk gaat hoeft het probleem niet te zijn. Stel in onderling overleg twwe of drie enthousiaste bewoners aan met een voorraadje lampen. Lampje defect, nieuw lampje er a la minute erin, probleempje opgelost.
Mooi klusje voor Indalo. En dan natuurlijk de helft uit als dit geen struikelgevaar opleverd. Euro 30 bespaard per woning, en minder enegieverbruik is voor iedereen goed.

Heeel lang geleden toen wij nog in een appartement woonden, werd dit al zo gedaan. Daar branden maar zes lampen op zes woningen. Nog nooit van gehoord dat de brandweer daar eisen in steld, bij een beetje brand schakeld de brandweer overigens al snel de stroom af, om meer ellende te voorkomen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Indalo schreef:De beheerder interesseert het beslist NIET. De kosten worden doorberekend in de maandelijkse servicekosten.
Als alle bewoners kunnen besparen op de maandelijkse kosten zou de vereniging ven eigenaren of een beheerder er iets mee moeten gaan doen.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Indalo schreef:Ik woon in Oosterhout in het gebouw met 55 koop- en huurappartementen. In het binnen trappenhuis branden 24 uur per dag 84 lampen 'a 18 watt.
Als er sprake is van koop- en huurappartementen dan is er ook een "vereniging van eigenaren".
Kaart dit onderwerp daar aan zodat er bij de eerstvolgende vervangingsronde Licht En Dergelijke lampen kunnen worden geplaatst, alhoewel ik bang ben dat deze duurdere lampen uw servicekosten niet zullen drukken.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Indalo schreef:Er brandt nog zoveel licht, daar kunt je 's-nachts een boek bij lezen! Kosten vorig jaar waren in totaal €. 12.533,78.
Dat was natuurlijk niet alleen voor die lampen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Brahms schreef:Een lamp welke onverhoopt stuk gaat hoeft het probleem niet te zijn. Stel in onderling overleg twwe of drie enthousiaste bewoners aan met een voorraadje lampen. Lampje defect, nieuw lampje er a la minute erin, probleempje opgelost.
Mooi klusje voor Indalo. En dan natuurlijk de helft uit als dit geen struikelgevaar opleverd. Euro 30 bespaard per woning, en minder enegieverbruik is voor iedereen goed.

Heeel lang geleden toen wij nog in een appartement woonden, werd dit al zo gedaan. Daar branden maar zes lampen op zes woningen. Nog nooit van gehoord dat de brandweer daar eisen in steld, bij een beetje brand schakeld de brandweer overigens al snel de stroom af, om meer ellende te voorkomen.
Het is zo te lezen een mix van koop en huurappartementen, en dan zal de verhuurder als eigenaar van alle huurappartementen, aanschuiven bij de VvE vergaderingen. Dáár worden besluiten over de openbare ruimtes genomen, en zal TS zoiets als jij voorstelt als agenda-item in moeten brengen. Als TS huurt, zal dit via de verhuurder moeten gaan. Als in dat overleg besloten wordt, door stemming, dat alles blijft zoals het is, heeft TS zich daar maar bij neer te leggen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Indalo schreef:Kosten vorig jaar waren in totaal €. 12.533,78.
Dat kan wel, de elektrarekening in appartementen kan erg hoog zijn. Hier is het iets van 25 per maand per appartement, heb je per bewoner twee brandende lampen, en er is een lift. Dan ben je er wel zo'n beetje. Maar ik vraag me af of er niet andere kosten in de nota zitten. Bijvoorbeeld vanwege de lift een andere groepenkast, waar hogere eisen aan worden gesteld. Dat kost ook aanzienlijk meer dan de groepenkast die je in je eigen meterkast hebt zitten.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het probleem is dat de eigenaren van deze VVE niet op rekening zitten te wachten van nieuwe Led lampen.

Vaak worden ze door Led armatuur vervangen zodra ze kapot zijn.
En als er geen daglicht is moeten ze dag en nacht branden, anders is tijd schakelaar mogelijk.
Vaak de donkere delen altijd en lichte op schakelaar mits de draden dit aan kunnen zonder dat alles duur aangepast moet worden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor die standaard pl lampen zijn ook led alternatieven. Dan hoef je de armaturen niet eens te vervangen. Ze geven wel wat minder licht, maar hebben ook een lager verbruik. Iets van de helft minder licht met tweederde minder verbruik. Kost een tientje per lamp, maar dat heb je dus in een halfjaar terugverdiend.

Het probleem is alleen dat gewoonlijk die lampen voor rekening komen van de eigenaar terwijl het verbruik voor rekening van de bewoner komt. De eigenaren van de huurappartementen hebben die geen baat bij het vervangen van de lampen. Daarin misschien als gezamenlijke bewoners actie ondernemen?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

€12.500:55=€227,- per jaar per bewoner!

Maar trappen schoonhouden is duur uurloon van schoonmaakbedrijf.
De verlichting is niet gratis maar de Action lampen van 6 Watt passen er in in, geen E27 schroefdraad....

Meestal is het een soort speciale TL verlichting en bij Led montage gebruikt het teveel stroom voor de trafo.
De huurder hebben niets te zeggen maar kopers kunnen mits er tenminste 28 voor zijn... houd de verhuurder nog 27 over beslissen en deze monddood maken.....
Wel moeten alle bewoners dan gelijk stemmen en niemand dwars liggen.

In Delft heeft een VVE voor 87 woningen beslist dat de vloeren en trappen reinigen, betere matten bij voordeur en vervangen alle defecte lampen voor Led units via werkloze huurder die tussen de kopers in zitten uitgevoerd zal worden.
Deze 3 huurders betalen daarom niets meer voor service kosten!
De overige 84 woningen zullen komende jaren minder voor schoonmaak en lampen betalen.
Ja, zo kan het ook, en als het fout gaat is weer uitbesteden of andere persoon zoeken voldoende....
Inmiddels een wachtlijst voor kopers & huurders die het ook willen doen.
Omdat het wekelijks dweilen veel werk is gaat het volgend jaar naar 5 personen, en de kosten voor de overige 82 bewoners is al flink gedaald.
Ook het verf werk, bijwerken deuren en zo gaat al goed, en er is minder schade van mensen die deuren open trappen.... als ze handen vol hebben.
Ook de voeten vegen bij beneden deur word al beter.....

Ja, er is naast besparen vaak ook verbetering van woongedrag en zowel huurder die niets te vertellen hebben en kopers zijn beide groepen tevreden.
Probeer het eens en zonder stemrecht mogen huurder vaak van kopers mee discussiëren.

Voor de verhuurder maakt het niets uit, behalve dat alle vrijgekomen huurwoningen beter verkoopbaar zijn door nettere gangen en lagere service kosten!

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

sjohie schreef:
Brahms schreef:Een lamp welke onverhoopt stuk gaat hoeft het probleem niet te zijn. Stel in onderling overleg twwe of drie enthousiaste bewoners aan met een voorraadje lampen. Lampje defect, nieuw lampje er a la minute erin, probleempje opgelost.

Het is zo te lezen een mix van koop en huurappartementen, en dan zal de verhuurder als eigenaar van alle huurappartementen, aanschuiven bij de VvE vergaderingen. Dáár worden besluiten over de openbare ruimtes genomen, en zal TS zoiets als jij voorstelt als agenda-item in moeten brengen. Als TS huurt, zal dit via de verhuurder moeten gaan. Als in dat overleg besloten wordt, door stemming, dat alles blijft zoals het is, heeft TS zich daar maar bij neer te leggen.
Als TS huurt inderdaad via de verhuurder aankaarten en parallel daaraan een beetje gaan lobbyen bij eigenaren van appartementen. Voor de verhuurder maakt het immers niet zo uit (die kan de kosten 1 op 1 doorbereken aan de huurders), maar eigenaren zullen toch wel gevoelig zijn voor een besparing.

Gesloten